Veulen gaat liggen bij voorhoeven uitkrabben

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kitten84

Veulen gaat liggen bij voorhoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 11:16

Ik heb nu 2 weken mijn veulen thuis en alles gaat super. We leren elkaar goed kennen, ik neem hem mee naar de andere stallen, hij heeft contact met de andere paarden. Volgende week komt mijn 2e veulen thuis en van het winter mogen ze met 2 paarden en een andere shet nog op het land staan.

Maar even over het eerste veulen. Toen hij thuis was liep hij uitstekend mee, reageerde op kusgeluid als sneller. Na een paar dagen liep hij langzamer en ver achter me, ook reageert hij niet meer op kusgeluid om een drafje te zetten. Hij is verder extreem braaf en kan ook vast staan, alleen het mee lopen is wat afgezwakt lijkt wel.

Vraag 2: Zoals ik al zei is hij ongelooflijk braaf en ik poets hem wel es en krab ook zijn hoefjes uit. Daar zit probleem 2. Bij de voorhoeven gaat hij in verzet en eindigt op de vloer. Hij verslapt wel lijkt het. Gister had ik mijn bovenbeen tussen zijn voorbenen gezet om hem aan te moedigen te blijven staan, maar hij ging toch liggen.
Ik heb het touw losgemaakt en hem op mijn schoot laten liggen(ja ik stond er naast), want hij ademde veel te snel. Ik heb hem met aaien en toespreken gekalmeerd en hem toen weer rechtgeduwd met steun van mij en toen ging hij uiteindelijk weer staan.

Maar dit is niet normaal lijkt mij. Met zijn achterhoeven heeft hij dit absoluut niet. Hij trekt die ook niet weg. Zag gister ook een wittig poeder in zijn hoef en ik dacht misschien de hoefsmid erbij te halen, omdat het enerzijds ook lijkt alsof het pijn doet, maar hoefbevangen is hij toch te jong voor? Hij is 4 maanden.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 03-10-10 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 13:31

Het gaat trouwens om een mini shet veulen van 70 cm hoog.

MarChak

Re: Veulen gaat liggen bij voorhoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:37

Balans. Meeste gewicht komt op de voorbenen, dus als hij dan 60% van z'n lichaamsgewicht op 1 voorbeentje moet zetten, dan is dat waarschijnlijk te moeilijk voor 'm.
Denk dat je misschien te snel te veel van 'm vraagt, 't is nog maar zo'n ukkie, lekker bij de andere laten lopen en nog niet zoveel mee doen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:41

.zoals ik lees denk ik aan een paar dingen, als eerste idd de balans, het is heel moeilijk voor zo een baby om op 3 voeten te moeten staan. en daar komt bij,hoe hoog til je het hoefje op? hou je rekening met zijn hoogte ? gezien zijn reactie denk ik ook aan angst\paniek het lijkt wel ofie verlamd van angst is en zich slap houdt. probeer eens met iemand erbij die hem afleid met aaien en praten,desnoods paaien met een wortel steeds een voetje iets van de grond te tillen ,even 5-10 cm van de grond en dan weer neer laten zetten

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 13:43

Ik hurk naast hem en in zo'n positie dat zijn voorhand ook op mij kan leunen en iemand erbij helpt niet. Heb ik donderdag al geprobeerd

Vind het alleen zo vreemd met alleen de voorhoeven. Lijkt mij dat er meer gewicht op de voorhand komt als ik met zijn achterbenen bezig ben en daar heeft hij geen probleem.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:44

Ik had het ook met mn jaarling,
toen hij een maand of 7 was schat ik, liet hij zich 1 keer vallen op zn voorbenen toen ik ze uitkrabte.
hij kende het al,
Daarna heeft hij het nog een paar keer geprobeert maar dan duw ik hem recht,
Bij hem kwam het gewoon een beetje uit, 'ik wil grazen en niet mn hoeven optillen' smoes.(betreft KWPN hengstje)
Verder kan het inderdaad balans zijn.
Ik zou het nog even aankijken.
Maar dit is helemaal goedgekomen nu.
En op je eerste probleem:
zou het niet kunnen dat hij het gewoon niet meer zo leuk vind om te volgen?
Of misschien deden de vorige eigenaren volgen met een snoepje op het eind?
Misschien kun je met een kliktraining beginnen?
Wel rustig aan opbouwen hoor.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:46

Heeft hij misschien nog een overbouwde achterhand?
Aangezien hij aan het groeien is maakt dat niet uit.
Daardoor kan het komen dat hij z'n achterbenen makkelijker optilt dan z'n voorbenen.
Vanwege zijn scheve positie hij meer gewicht zet op de voorhand als op de achterhand.

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 13:54

Mijn veulen is ook een hengstje.

Hij is behoorlijk recht volgens mij, maar ik zal het in de gaten houden. Anders weer terug naar basistraining met de voorhoeven. Alleen optillen en dan weer neer en dan steeds langer.

Ja en dat volgen. Hij komt wel als ik zeg kom, alleen is heel traag.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:25

Niet zo heel lang geleden zag ik dat iemand gewoon hoeven aan 't uitkrabben was. Gewoon normaal 't zag er goed uit. Alleen duwde hij op eens iets te hard en toen verlamde iets van de spieren ofzo en viel die pony ook op de grond.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:36

Even antwoord op een vraag van TS: ja, op deze leeftijd kunnen ze hoefbevangen zijn.

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 18:30

Ok. Ik dacht dat hoefbevangen pas kon vanaf 2 jaar.

Ik ben vandaag bij hem geweest en samen met hem en mijn dochter een wandeling gemaakt van het erf af. Hij liep uitstekend mee en reageerde ook super op mijn aansporingen. Er kwam zelfs een bok uit haha.

Ik heb wel zijn hoeven uitgekrabt, maar heb hem 1. ondersteund(mazzel dat het maar zo licht ding is haha) en 2. aangespoord om te blijven staan met woorden en 3. zo snel mogelijk gedaan. Hij leunde heel veel op me, maar ik heb hem ervan weerhouden te gaan liggen en na de tijd helemaal geprezen uiteraard.

Ik sprak ook met een stalgenoot die zelf een enter shet heeft en zij vertelde me dat die van haar het ook deed toen hij jonger was. Het was balans zei ze.

@AGarcia: Zo komt het inderdaad op me over. Dat hij verlamd voor. Hij blijft dan even staan met kont in de lucht en geeft zich dan aan over. Gister leek hij ook compleet versuft na de tijd.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:39

Ik heb het net gehad met mijn verzorgpony.
Ze ging een beetje leunen
Ik moedigde een beetje aan maar ze ging nog meer leunen.
Ik kon 't niet meer houden en ze viel
Ik denk dat 't iets met de zenuwen te maken heeft.

Bij ons mensen.
Als je iets te lang in een dezelfde houding blijft. Gaat het lichaamsdeel wat in een "onnatuurlijke"stand staat slapen.
Ik denk ook dat dat bij pony's gebeurt.
Wat dus betekent dat ze er niet meer op kunnen staan/ het te veel kietelt

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 20:55

Wat apart. En die van jou is wel volgroeid neem ik aan?

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:49

nee bijna. ze is 5

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:00

vaak vinden de jonkies het achter makkelijker. Misschien kun je korter zijn voetje optillen en het krabben nog even laten zitten?

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 13:51

@lailapri: Ik ben er achter dat hij er wat aan heeft als iemand hem bij zijn kont een beetje vast houdt.

We lopen veel langs de weg en dan komen er wel es steentjes in de hoeven, dus ik moet sowieso goed nakijken en krabben als ze er zitten.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 16:40

Ik had een keer gehoord van iemand dat dat een natuurlijke reactie is van paarden. Dat paarden in het wild/natuur ook in elkaars benen bijten en paarden zich soms dan laten vallen.

Heb het zelf ook met een paard. Heel vreemd als ze dat doet, gelukkig niet zo vaak... (ze ging een keer liggen toen haar eigenaar een voet op tilde terwijl ze ingespannen stond met een kar erachter.... )

Maar weet niet of het verhaal klopt, dat paarden inderdaad deze natuurlijke reactie hebben.

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 17:35

Gister heb ik onder zijn hoef ingesmeerd met teer(hij heeft wat last van vochtige straal en wil niet dat het rotstraal word). Hij ging 1 keer liggen met krabben, maar het interen leek hij wel lekker te vinden. Hij bleef keurig staan.

Het verhaal klinkt aannemelijk, maar heb een ander veulen en die heeft er geen problemen mee. Het andere veulen is 2 weken jonger en heeft wel langere benen.