welk ras?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

beauxie

welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 22:47

Het gaat dan eindelijk gebeurden, ik krijg een eigen paard :D:D!
Ik ben eerst op zoek gegaan naar wat voor paard ik nou eigenlijk zoek, en ik zoek een paard dat ongeveer aan deze eisen voldoet:
Ik wil graag een paard waarmee ik lekker in de bak kan rijden, maar waarbij ik ook buitenritten kan maken. Omdat je bij ons in de buurt eerst een eind over de weg moet voordat je bij een bos komt moet dit paard stevige hoeven hebben (dit is eventueel ook op te lossen met ijzers etc.)
Hij moet open staan voor nieuwe dingen, dus een veelzijdig paard. Hij mag best eigenwijs en uitdagend zijn, want ik ben een gevorderde ruiter.
Qua uiterlijk, ik wil zeker een paard. Dus 1,60 of groter. En een paardje die je niet alleen in een soort kleur kunt krijgen, maar hele diverse kleuren. Ik hou namelijk heel erg van opvallende paarden met leuke aftekeningen.
Verder ben ik niet goed met Fjorden en Haflingers, dus die vallen af.
Het lijkt een hele waslijst, maar ik wil gewoon een paard dat goed bij mij past en dat ik hem niet na een tijdje moet verkopen omdat het niet klikt.
dankjewel!

bornie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 22:56

Ik heb een tijdje een appaloosaxknabstrupper geleent.
Echt een super paard, 1,68m, superlief, kon dressuur en springen.
Ik heb echt genoten van de buitenritten met dat paard!
Maar als je zo'n paard niet ziet zitten, omdat die niet hele harde hoeven hebben(er kunnen wel hoefijzers onder), is mischien een KWPN-er iets voor je?
Daar weet ik alleen minder van, de groote enzo.
Alleen is dat ras weer wat minder opvallend. :\
Ik val persoonlijk op appaloosa's en fjorden, maar ik ben jouw niet(want ik heb en krijg niet een eigen paard |( ;( ).
Nou, dit was ook een hele waslijst :P .
Ik hoop dat je er wat mee kan.

Doei :wave:
,,,,,, :evaw:

beauxie

Re: welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 09:28

Ik zat ook al te denken aan een Appaloosa. Maar ik denk ook aan een Quarter horse. Misschien een kruizing tussen die twee. Heeft iemand ervaring met een kruizing AppaloosaxQuarter? En voor welke prijs?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 09:34

Waarom een kruising ?
Als western liefhebber denk ik dat een quarter en zeker een paint een perfecte invulling van je eisen kan zijn.
In het algemene zijn het paarden met een cool en rustig karakter en ze hebben een vlakke loop, wat prettig is bij langere tochten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 09:41

Maar wil TS wel westernrijden?

ik denk dat je met jouw wensen het best weg komt met een veelzijdige KWPNer.
Denk ook eens aan een Gelderse. Het Gelderse Type is de meest veelzijdige fokrichting binnen het KWPN. Je kan er mee springen, dressuren en buitenrijden.

In mijn profiel zie je een aantal Gelderse hengsten en mijn eigen Gelderse merrie.

beauxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 10:03

MarcR schreef:
Waarom een kruising ?
Als western liefhebber denk ik dat een quarter en zeker een paint een perfecte invulling van je eisen kan zijn.
In het algemene zijn het paarden met een cool en rustig karakter en ze hebben een vlakke loop, wat prettig is bij langere tochten.

Ik heb ergens gelezen dat een volle Quarter flink wat geld kan kosten. En mijn budget ligt rond ongeveer tot de 2000 euro. Dat is het belangrijkste punt waarom ik geen volle Quarter wil, want met kruisingen kun je voor een veel lage prijs ook een goed paard hebben.
En een paint, heb ik ook aan gedacht, daar wil ik wel eerst heel goed naar kijken voor ik hem koop. Dat doe ik natuurlijk bij elk paard wat ik op het oog heb, maar ik ken een paint nog niet zo goed en ik weet ook niet veel over het karakter.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:13

Ik heb zelf een kruising quarter, een braver veelzijdiger paard is er niet te vinden. Maar een braaf goed beleerd paard kost geld ook al is het een kruising ;) Ik ben wel meer als het dubbele van jouw budget kwijt geweest. Het is me iedere cent waard geweest trouwens, ik kan me geen beter paard wensen.

beauxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 11:21

Miryamk schreef:
Ik heb zelf een kruising quarter, een braver veelzijdiger paard is er niet te vinden. Maar een braaf goed beleerd paard kost geld ook al is het een kruising ;) Ik ben wel meer als het dubbele van jouw budget kwijt geweest. Het is me iedere cent waard geweest trouwens, ik kan me geen beter paard wensen.

Wat voor kruising is het? Ik heb even op je profiel gekeken en hij ziet erg leuk uit! Mooie kleur.
En hoe groot is jouwe? Want ik wil echt een paardje van 1.60 of groter maar meestal zijn Quarters toch wat kleiner. En nog een vraagje, hoe zijn Quarters onder een gewoon dressuur zadel? Ik wil namelijk beginnen met het normale dressuurzadel.

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:19

Ik heb zelf ook ervaring met appaloosas en ze hebben een gewéldig karakter.
Het uiterlijk zal je vast ook aanspreken als je houd van leuke aftekeningen.
Als dit ras je niet aanspreekt kun je altijd nog bijvoorbeeld een Paint proberen. Zijn erg betrouwbare en veelzijdige paarden. Ik zou zeggen, probeer zoveel mogelijk rassen uit die jou aanspreken. Je vind vanzelf iets wat bij je past.
& Gefeliciteerd met het feit dat je een paard mag. Jaloeeeers :o

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:22

NatasjavE schreef:

ik denk dat je met jouw wensen het best weg komt met een veelzijdige KWPNer.
Denk ook eens aan een Gelderse. Het Gelderse Type is de meest veelzijdige fokrichting binnen het KWPN. Je kan er mee springen, dressuren en buitenrijden.

In mijn profiel zie je een aantal Gelderse hengsten en mijn eigen Gelderse merrie.

Eens met Gelders. Veelzijdig, nuchter, werkwillig, van nature een sterk en gezond paard en in vele kleuren en smaken te verkrijgen. Van schimmel, tot bont tot zwart en alles wat daar tussen valt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:26

beauxie schreef:
Ik heb ergens gelezen dat een volle Quarter flink wat geld kan kosten. En mijn budget ligt rond ongeveer tot de 2000 euro. Dat is het belangrijkste punt waarom ik geen volle Quarter wil, want met kruisingen kun je voor een veel lage prijs ook een goed paard hebben.
En een paint, heb ik ook aan gedacht, daar wil ik wel eerst heel goed naar kijken voor ik hem koop. Dat doe ik natuurlijk bij elk paard wat ik op het oog heb, maar ik ken een paint nog niet zo goed en ik weet ook niet veel over het karakter.

Waarom niet even meer door sparen? Want 2000 is wel een erg laag budget.

beauxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 14:43

NatasjavE schreef:
Waarom niet even meer door sparen? Want 2000 is wel een erg laag budget.

Mijn ouders gaan mijn paard betalen en omdat mijn opa in de paarden zit weet hij altijd adressen waar hij goede paarden voor een lagere prijs kan krijgen. Ik wil ook een jong paard dat alleen ingereden is en wat basistechnieken kent, de rest wil ik hem zelf aanleren. Nou moet ik zeggen dat ik al best wel ben gevallen voor de Appaloosa. Morgenmiddag ga ik mee naar een vrouw met 2 merries daarvan en dan ga ik ze even uitproberen. Kijken of het bevalt!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:31

Mijn paardje is een kruising quarter x welsh.
Hij is niet erg groot, 1.52 ongeveer maar oogt wel groter. Hij maakt geen onderscheid in wat voor zadel je erop doet hoor :D

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:34

Waarom vraag je hier welk ras het beste bij je past? Is het niet handiger om rond te gaan kijken naar paarden die aan je wensen voldoen en binnen je budget vallen? Als je opzoek gaat naar één specifiek ras kan het zijn dat je net dat perfecte paard misloopt omdat het toevallig een ander ras is!

Ik ben zelf destijds ook rond gaan kijken, binnen een bepaald budget en met een lijstje aan wensen. Ik ben uiteindelijk bij een draver aan de andere kant van het land terecht gekomen die niet eens aan de helft van mijn wensen voldeed maar het voelde gewoon goed. Inmiddels ga ik 2 a 3 keer per week ontspannen naar buiten, rij ik verder in de bak western, begin binnenkort (weer) met springlessen (voordat ik stopte met springen kon ze redelijk netjes een parcourtje van 50-60 cm springen), gaan we binnenkort ook een crossles proberen, doen we freestyle en longeren als afwisseling en voldoet ze dus inmiddels aan al mijn wensen terwijl ik bij het begin van mijn zoektocht nooit aan een draver heb gedacht.

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:12

NatasjavE schreef:

Een quarter kan veel meer dan alleen western ;(

Verder ben ik het, gezien je budget(hoewel ik mijn quarter iets onder dat budget gekocht heb, volledig beleerd), wel eens met degenen die zeggen dat je je niet moet doodstaren op een bepaald ras. Kijk rond, en als je het een leuk paard vind(qua karakter dan), zeker even verder naar 'm kijken. Die klik is zo belangrijk!
Ik zei altijd dat ik nooit een bruin paard wou. Wat heb ik nu? precies, een bruin... :D omdat het gewoon klikte.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:35

beauxie schreef:
[

Een wedstrijdklare quarter is niet goedkoop maar een jonge onbeleerde of een die enkel zijn basistraining heeft gehad is niet duurder dan een ander ras.

Paint en quarter zijn twee afzonderlijke stamboeken maar de afstamming van vele quarters en paints lopen parallel en inzake, bouw, karakter en mogelijkheden is er weinig verschil.
Om het simpel te stellen : een paint is een quarter met vlekken.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:50

beauxie schreef:
Mijn ouders gaan mijn paard betalen en omdat mijn opa in de paarden zit weet hij altijd adressen waar hij goede paarden voor een lagere prijs kan krijgen. Ik wil ook een jong paard dat alleen ingereden is en wat basistechnieken kent, de rest wil ik hem zelf aanleren.

Paarden beleren is een vak apart. Ook al ben je een gevorderde ruiter, dat wil nog niet zeggen dat je zelf een paard verder kunt africhten. Zeker niet als het je eerste eigen paard is!
Verder zou ik niet zo zeer naar het ras kijken, maar eerst naar het gewenste karakter: welke eigen schappen moet jouw paard hebben? De tweede vraag is wat je er precies mee wilt gaan doen en op welk niveau je dat wilt doen.

beauxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 08:53

ElsB schreef:
beauxie schreef:
Mijn ouders gaan mijn paard betalen en omdat mijn opa in de paarden zit weet hij altijd adressen waar hij goede paarden voor een lagere prijs kan krijgen. Ik wil ook een jong paard dat alleen ingereden is en wat basistechnieken kent, de rest wil ik hem zelf aanleren.

Paarden beleren is een vak apart. Ook al ben je een gevorderde ruiter, dat wil nog niet zeggen dat je zelf een paard verder kunt africhten. Zeker niet als het je eerste eigen paard is!
Verder zou ik niet zo zeer naar het ras kijken, maar eerst naar het gewenste karakter: welke eigen schappen moet jouw paard hebben? De tweede vraag is wat je er precies mee wilt gaan doen en op welk niveau je dat wilt doen.

Nadat ik 12 bijrijd- en verzorgpaarden heb gehad, en al ervaring heb met aanleren. Ik rijd nu ongeveer 9 jaar paard en ik ga me echt snel vervelen op een paard die alles al kent. Ik heb btw. al een best leuk paardje gevonden, ik begin zaterdag met een proefweek.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:47

Tussen die 12 bijrijdpaarden...zat daar ook een hele jonge tussen?

Want toen ik na 10 jaar ervaren paarden op een hele jonge kwam...oef...dat was wel even wat anders.

beauxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 13:50

NatasjavE schreef:
Tussen die 12 bijrijdpaarden...zat daar ook een hele jonge tussen?

Want toen ik na 10 jaar ervaren paarden op een hele jonge kwam...oef...dat was wel even wat anders.

Ja, zeker. Zo had ik Stardust, dat was een 4-jarige fries. Was net ingereden en is toen aan mijn opa verkocht. Vreselijk schrikkerig, alles was eng, maar het is uiteindelijk een heerlijk paardje geworden om buiten mee te rijden.
En ik had ook nog Large, die was ook zo rond zijn 4e jaar ingereden bij de vorige eigenaar. Maar daar werd alleen op gereden als het hen uitkwam. Verder stond ie alleen maar buiten op een modderig veldje, niet goed verzorgt. Ik was toen 7 geloof ik, en ik vond het een heel zielig paardje als we langs het veldje liepen. Mijn opa had in die tijd twee vreselijk lieve bijrijdsters en we hebben samen dat paard gekocht. We hebben gezorgt dat hij het naar zijn zin kreeg bij ons in stal en na een aantal maanden hebben ik en een van die bijrijdsters er voor het eerst op gereden. Hij is nu 15 en nog steeds een pittig paardje, maar ontzettend lief. Word nu gereden door een hele aardige vrouw.
En na alles wat ik heb meegemaakt met paarden enzo vond ik het tijd dat ik ook eens een eigen paard kreeg.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 13:59

Waarom ben je opzoek naar een bepaald ras, en kijk je niet gewoon rond naar een paard dat je aanstaat?
Als ik jou was zou ik toch geen jong paard nemen, maar wel eentje die sowieso de basisbegrippen kent.. Aangezien je zelf ook nog maar 16 bent en dus nog geen wereld aan ervaring hebt..

beauxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 15:39

Bomba schreef:
Waarom ben je opzoek naar een bepaald ras, en kijk je niet gewoon rond naar een paard dat je aanstaat?
Als ik jou was zou ik toch geen jong paard nemen, maar wel eentje die sowieso de basisbegrippen kent.. Aangezien je zelf ook nog maar 16 bent en dus nog geen wereld aan ervaring hebt..

ehm, ik heb al gezegt dat ik een paard wil die de basisbegrippen kent. ;)
Ik heb er inmiddels 2 op het oog. Een 4 jarige KWPN ruin (koffievos) van 1.67 en een 5 jarige Appaloosa ruin (panterbont) van 1.62.