deken, scheren, enz haflinger wat doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shirrlfl

deken, scheren, enz haflinger wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 21:33

hoihoi allemaal!

ik zit echt even met een dilemma
ik heb een een super leuke eigenwijze drukke haf sinds ongeveer een jaartje

sinds donderdag is hij van 24/7 weide zonder schuil mogelijkheid overgegaan tot binnenstal
gaat tot nu toe super heb al even gereden en ging na omstandigheden lekker,
beter dan op de wei aangezien ik daar ALLEEN maar buiten reed,
en ik nu weer lekker kan gaan dressuren en springen.

maar nu is mijn probleem ik wil graag weer wat fanatieker gaan dressuren en springen maar aangezien hij nu al dik in zijn haren zit weet ik het even niet meer, aangezien hij na 10 minuten al bezweet is

hij staat in een binnenstal waar het aardig warm is
op stal hebben meerdere mensen al gevoerde, ongevoerde, zomer en fleece dekens etc op.
ik wil dat hij dit jaar geen dikke wintervacht krijgt omdat ik fanatiek ga rijden en lessen (niet starten)

ik heb een 200 grams deken, zomer katoenen deken en fleece deken.
heb al aan meerdere mensen advies gevraagd maar iedereen zegt wat anders.
wat moet ik doen?
mogelijkheden:

- hem een 200 grams deken savonds + snacht opgooien en die er sochtends af wordt gehaald.
- hem nu zo laten staan en binnen een paar weken scheren maar hoe moet ik dat dan doen kwa dekens erop daarna? aangezien ik er één zonder hals heb.
- hem nu een katoenen dekentje op gooien en over een week een dikkere deken opgooien? (liever eigenlijk niet)
- andere opties?

hoop dat het een beetje duidelijk is!
het is trouwens niet mijn bedoeling om hem kou te laten lijden of overbezweet op stal te zetten want ik stap lang genoeg uit tot hij droog is!
maar vind het gewoon een beetje rot dat hij nu al erg bezweet is en straks wordt het natuurlijk erger
voor hem en mijzelf is dat niet fijn.

hoop dat jullie mij kunnen helpen!

groetjes
shirley

Daihyo

Re: deken, scheren, enz haflinger wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 09:52

Nu een 200 gr op is echt veel te warm. Zeker in een binnenstal zal hij waarschijnlijk gaan zweten.
Ik zou voor scheren gaan. Kun je niet kijken voor een dekenmodel bijvoorbeeld. Niet heel mooi, maar wel heel erg praktisch.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:34

Zweten is op zich niet erg, daar kunnen ze best tegen (als je ze maar goed op adem stapt en niet als ze nog nat zijn een deken om doet). Als je echt het idee hebt dat je haf last heeft van zijn dikke vacht dan zou ik hem scheren. Er zijn tal van modellen die je kan scheren: hij hoeft niet gelijk kaal :) Ik heb ook wel eens een jachtmodel geschoren, en dan kan hij gewoon zonder deken staan.

Ik zou met dit weer zeker geen deken op doen in stal, dan heeft je haf het alleen maar enorm warm, waar hij ziek van kan worden.

Ik scheer die van mij helemaal en heb ook dekens zonder hals, daar kunnen ze best tegen ;) Zelf heb ik een 100, 200 en 300 grams deken en red het daar altijd prima mee. Ik ben meestal wel de eerste op stal die scheert, en de eerste die de dekens af laat in het voorjaar. Mijn haf is namelijk alles behalve een koukleum en heeft het nu eenmaal snel warm (zeker op stal is het echt niet snel koud).

prissie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:22

Ik zou hem gewoon een deken op doen. ik zou wel eerst een dunnere deken dan de 200 en dan kuin je kijken of hij loopt te zweten onder de deken verviolgens kun je altijd die van 200 er op doen.. ik zou persoonlijk niet scheren want ik vind dat niet mooi.. mijn haf heeft nu ook een deken van 200 grams op en doet het hartstikke goed onder...

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 13:08

bedankt allemaal!
ik denk dat ik toch ga scheren niet echt iets waar ik een voorstander van ben maargoed,
ik merk idd dat hij nu al last krijgt van zijn dikke vacht laat staan straks.
opzich is die van mij totaal geen koukleum behalve als het regent maar daar heb ik nu geen last van :D
nogmaals bedankt!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:10

Wauw.. als ik nu een 200 grams deken op zou doen zou die van mij echt enorm zweten.. Hij heeft ook al zeker 2,5 cm wintervacht :+ Oud type..

Als het echt koud wordt is een dikke vacht geen probleem (mits je in binnenbakken rijdt), maar nu is het gewoon al te warm. Of de temperatuur buiten is te hoog voor de tijd van het jaar :+ Je hoeft niet per direct te gaan scheren, je kan ook nog een paar weken wachten. Dit zijn qua wel of geen deken gewoon rotweken omdat de vacht dik is, maar de temperatuur nog relatief hoog. Realiseer je goed dat als het dadelijk 5 graden vriest je haf extra fris zal zijn omdat hij geen haar meer heeft.

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 19:04

Marieke_K schreef:
Wauw.. als ik nu een 200 grams deken op zou doen zou die van mij echt enorm zweten.. Hij heeft ook al zeker 2,5 cm wintervacht :+ Oud type..

Als het echt koud wordt is een dikke vacht geen probleem (mits je in binnenbakken rijdt), maar nu is het gewoon al te warm. Of de temperatuur buiten is te hoog voor de tijd van het jaar :+ Je hoeft niet per direct te gaan scheren, je kan ook nog een paar weken wachten. Dit zijn qua wel of geen deken gewoon rotweken omdat de vacht dik is, maar de temperatuur nog relatief hoog. Realiseer je goed dat als het dadelijk 5 graden vriest je haf extra fris zal zijn omdat hij geen haar meer heeft.

ik rijd idd in binnenbak dus vandaar ;)
ik wacht idd nog een paar weken voordat ik ga scheren vind het persoonlijk nu nog te vroeg
zit alleen nog even te denken op wat voor manier ik hem laat scheren iemand tips?
wat jullie bijvoorbeeld het beste vonden bij haflingers?
edit: nu is het idd een rot tijd voor dekens vandaar mijn vraag hier want vandaag was het aardig warm en stond hij al te zweten zonder deken onder zijn manen!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:34

Ik heb mijn haflinger vorig jaar een dekenmodel geschoren. Dit jaar doe ik dat weer.
Hij staat 24/7 buiten en vind helemaal kaal een beetje eng.
Met het dekenmodel kan hij wel de warmte kwijt, maar is hij niet helemaal kaal en minder kans op kouvatten.
Ik vind het niet zo mooi, maar wel heel praktisch.
Hij krijgt daarna een regendeken op en als de temperatuur onder het vriespunt ligt een 200gr. Dat is voor hem warm zat.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 21:15

Idd dekenmodel of jachtmodel. Als je op internet zoekt op scheermodellen dan kom je best wat modellen tegen :) en helemaal kaal kan altijd nog.

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 10:23

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:58

Dit vind ik altijd een handige:

Afbeelding

11 of 9 zijn ook fijne modellen, dan heb je ook geen deken nodig, maar het scheelt wel voor ze qua warmte :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:00

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:29

Zo heb ik die van mij ook geschoren, toen ik voor het eerst ging scheren :) Fijn model. Je kan beter voorzichtig beginnen dan in 1x kaal en spijt hebben omdat ze zo fris zijn := Die van mij gaat ook dit jaar weer kaal, ik weet dan dat ik eerst moet longeren voor het rijden als het koud is.. Hij is pas 17, maar vorig jaar heb ik er ook meerdere keren naast gelegen..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:42

_O-
Ja, dat zag ik om me heen ook.
Jim was ook wel wat frisser hierdoor, maar geen gekke fratsen gelukkig. Ik vind het een heel praktisch modelletje.
Dit jaar ook weer :j

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:28

Ik ga voor kaal, die van mij heeft echt enorm veel haar en voelt zich kiplekker zonder. Nu ik van het longeren vooraf weet vind ik het ook niet erg. Maar ik vind het wel belangrijk dat mensen hier bij stil staan voor ze het mes er over heen halen. Er wordt altijd snel gezegd: scheren, maar realiseer je wel de consequenties :+

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 19:16

realiseerme idd de consequenties ;) hij zal zeker erg fris zijn is hij zeker het type voor!
ik ga denk ik voor nummer 09 of 06 alleen over de kaak scheren weet ik niet of ik dat laat doen. trouwens hoe doen jullie dat met dit model met achter de oren zweten kan het daar misschien kort geschoren worden ofzo?

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 21:40

ik ga of voor 9,6 of 5 denk ik
pak alleen dan wel de hals mee omdat hij dikke manen heeft en hij door altijd behoorlijk zweet!

edit: is er trouwens iemand die vlabkbij woont die het zou willen doen? pony staat in sliedrecht! pony zal angstig zijn aangezien het niet één van de rustigste is en hij het voor het eerst gaat mee maken!
als er iemand is hoor ik het wel!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:22

Ik scheer het hoofd altijd zoals bij nummer zes: dus achter de oren blijft gewoon haar zitten. Als ze eenmaal geschoren zijn zweten ze daar ook minder.

Die van mij is ook geen held met scheren (tranquigel en praam moeten er aan te pas komen) en dan ga ik niet staan prutsen om oren te scheren (ziet er trouwens vaak ook niet mooi uit).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:54

Ik heb Jim ook wat tranquigel gegeven de eerste keer.
Maar hoe angstig hij met veel dingen is, zo rustig was hij met scheren. Was dus geen probleem.

Tallie1979 zit in Rotterdam en scheert. Misschien kun je haar eens een pb sturen.

Suflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:28

Hoi Hoi,

Flo staat al geschoren :D het was geen doen meer.
Maar ik kan dekens opgooien wat ik wil maar hij maakt zijn vacht met het licht aan en niet op warmte. DUs ik kan zoveel dekens opgooien als ik wil maar hij blijft vacht aan maken,

WEet niet of dit ook bij jou zo is.

Voor de rest scheer ik flo altijd vanaf zijn benen tot heel zijn hoofd dus helemaal kaal :D
Alleen zijn benen vind hij niet leuk dus zet ik een praam op, voor de rest is hij hartstikke braaf!!!
Hier de foto's

Succes en groetjes

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 17:45

wauw wat een mooie haf zeg <3
die van mij wordt binnekort geschoren door mijn lesgeefster moet nog even overleggen wat zij het beste vind maar wss toch niet helemaal kaal aangezien hij dan zo fris is en hij is al een aardige etterbak :D

Suflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 08:50

Ja je moet altijd wel goed met dekens werken, 1 x haalde ik het warmstap deken te vroeg eraf en ging hij huppelen hihi hij had het koud :D

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:10

shirdaki schreef:
wauw wat een mooie haf zeg <3
die van mij wordt binnekort geschoren door mijn lesgeefster moet nog even overleggen wat zij het beste vind maar wss toch niet helemaal kaal aangezien hij dan zo fris is en hij is al een aardige etterbak :D

je kan idd beter dan beginnen met een jachtmodel, kaal kan altijd nog (en haren terug plakken niet :+ )

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:22

Hebben ze met 6, 7, 8 en 9 geen deken nodig? die van mij zweet altijd snel in zn hals, maar hij kan geen deken op 's winters, omdat ie die binnen een half uur kapot getrokken heeft. dus wil em wel een beetje scheren, maar niet teveel!

maar zo'n streep in zn hals en buik kan dus ook zonder deken?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:41

Heb ik bij die van mij wel gedaan, geen problemen mee gehad. Een deken op bij deze modellen wordt denk ik snel te warm, omdat er nog zoveel vacht op de rug zit.