haflingers te dik?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

elisedcl

haflingers te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 19:43

wat als je je haflinger niet elke dag beweging kan geven? wordt hij dan snel te dik?
en worden haflingers gewoon al te snel dik!?

xx elisedcl

Captain

Re: haflingers te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 19:44

Haflingers zijn sobere paarden, dit betekent dat ze inderdaad snel dik kunnen worden als je ze teveel voert omdat ze niet zo heel veel krachtvoer nodig hebben. :) Als je niet elke dag rijdt is dat geen probleem maar probeer je paard er sowieso een aantal uur per dag uit te laten voor wat beweging.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 11:22

Pfff nou als ik naar de mijne kijk wordt ze al van lucht dik. Ik heb haar nu bijna een half jaar en toen kwam ze als een mooie slanke dame binnen. De vorige eigenaar heeft helemaal niks met haar gedaan ja voor de verkoop heeft ze een bijrijdster 2 x in de week even laten rijden. Nu bij mij krijg ze dagelijks beweging maar ze is ongelovelijk aangekomen waar ik wel een beetje van baal want ik geef haar niks extra's nouja elke avond krijg ze een handje musli waar geen dikmakers inzitte, ik meng daar een poedertje in voor haar hoefjes, lijnzaad, en knoflooksnippers dus alles bij elkaar gemengd is voor mijn pony met 2 happen op, dus die musli is alleen om een mengeltje te maken. Ze eet doorgaans kuil bij ons op stal misschien is dat de dikmaker weet het ook niet meer :(

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 11:38

praat me er niet van dit jaar heeft mijn merrie en veulen gehad
en die dikke buik is er nog steeds :( ik geef haar elke dag beweging en ze krijgt ochtends en avonds maar 2,5 plakjes hooi
en nog gaat het langzaam er af

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 21:13

haha en mijne is nooit dik te krijgen ;)

Elke haflinger is anders maar kijk vooral naar wat je voert als je veel en weinig met je paardje doet.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 21:19

Hier word onze haf ook al dik van lucht, maar goed nu mag het ze is drachtig.
Maar met genoeg beweging ( elkedag actief aan het werk is ze redelijk in vorm

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 23:20

Mijn haflinger word idd ook dik van lucht, maar ik vind het wel belangrijk dat ze voldoende ruwvoer krijgt. Het is lastig, zeker als je ze niet thuis hebt staan en je het niet zelf kunt doseren, om precies goed te voeren. Mijn paardje is nu wat te dik, maar wij zijn bezig met het inrijden nu en dan kunnen we straks mooi trainen en dan hoop ik dat ze mooier in conditie komt.

Maar alsnog is beweging wel belangrijk en het liefst elke dag, maar dan wel met variatie. :)

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 23:25

De meeste haflingers hebben aanleg voor het te dik worden, dus niet alle!
Kijk goed naar de verhouding voer en energieverbruik.
En pas vooral op met het voeren van krachtvoer! Het is een sober ras en met weinig beweging hebben ze al snel genoeg aan alleen ruwvoer! Dit ivm hoefbevangenheid.

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:05

Ben het eens met bovenstaande reacties.

Ik rijd zes dagen in de week, meestal redelijk intensief. Dat helpt in ieder geval enorm tegen overgewicht. Zodra ik dat niet doe, groeit ze meteen de pan uit. }:0

Sanne2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:34

Hoeveel krachtvoer krijgen jullie paarden?

Wij zijn elke dag wel aan het werk, soms alleen een buitenritje, soms een uur echt hard aan het werk. Hij krijgt 3 keer daags een handje biks en dat is meer om hem het idee te geven dat hij niet overgeslagen wordt. Eerst kreeg hij 3 keer een kwart, maar na 2 weken was hij echt al heel dik geworden! Hij staat nu een maandje op stal, voorheen 24/7 op de wei zonder bij te voeren.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:34

Ik ken het, mijn pony wordt ook dik van lucht. Ze heeft de zomer op het land gestaan, waar het gras gedoseerd wordt door middel van afzetten zodat ze niet teveel krijgt. Inmiddels staat ze weer op de uitloopstal met paddock en komt ze iedere dag een paar uur op de schrale wei. Ze wordt bijgevoerd met ruwvoer, met name graszaadhooi en elke dag een plak voedzaam hooi. Krachtvoer krijgt ze alleen na het werk, en dan heeft ze voldoende aan wat muesli met een peen. Meer heeft ze echt niet nodig.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:12

Mijn haflinger (stradivari x winner van de wortel) is ook niet dik te krijgen..
Ik rijd 1 a 2x in de week recreatief, maar meneer word niet dik. hoe veel ik ook zou voeren..

shine1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 00:12

hey

als je een haflinger elke dag voert en er niks mee doet worden ze dik ja,

al doe je er elke dagw at mee is er niks aan de hand

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 01:20

Mijn haf staat vol in training en staat op een half kilo sportbrok p.d en voldoende hooi. Dagelijkse weidegang op een nette wei met voldoende gras.
Mocht ze om welke reden dan ook minder in training staan dan gaat ze ook terug in krachtvoer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 08:45

Mijn haf wordt ook dik als hij alleen maar op de wei staat.
Maar zolang hij gewoon beweging krijgt (4/5 dagen per week) is er niet zoveel aan de hand en blijft hij mooi in model.
Hij staat 24/7 buiten op een korte wei en krijgt 3x per dag hooi bijgevoerd. Kuil kan een dikmaker zijn, daarom liever hooi.
Hij krijgt wat muesli na het rijden, maar dat is een kwart kilo en niet elke dag.
En soms een handje biks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 08:50

Gewoon meer beweging geven ;)
Als even 4 dagen lang elke dag buitenrit maak van 30km dan zal je zien dat kilo's er zo er van af vliegen.

Suflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:32

Flo houdt ik altijd goed in de gaten, hij word niet snel dik dus 1 voordeel, maar zodra we uit de training gaan, krijgt hij ook minder eten!!!! En als hij 24/7 op de wei staat krijgt hij ook minder biks!!!
En als ik hem iets dikker wil hebben is dat eerder een probleem dan afvallen :D

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:13

shine1234 schreef:
hey

als je een haflinger elke dag voert en er niks mee doet worden ze dik ja,

al doe je er elke dagw at mee is er niks aan de hand

Dat is dus niet waar...
Per haflinger is dat verschillend

Saayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 00:11

Mijnes is niet dun te krijgen!
Hij staat 24/7 op t land, waar nu niet zoveel meer op staat gelukkig.. krijgt af en toe een handje biks voor het idee en verder niks.
Ik heb geprobeert hem op t zand te zetten, met hooi natuurlijk maar hier werd hij gek!
Hij heeft een grasmasker maar die is met 2 uur sowieso af..om radeloos van te worden!
ik probeer toch wel om standaard 4x in de week of te rijden of te longeren maar veel resultaat is er niet!

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:09

hoeft niet! krijg zelf mijn merrie op dit moment niet dik! het veuelen is er wel net af dus zal er zeer zeker mee te maken hebben!
ze krijgt nu 1 baal hooi per dag 1 kilo brok 1/3 kilo granen mix 1/2 kilo mais dus je zou zeggen genoeg om van aan te komen

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:12

Mijn 2 jarige wordt niet dik van lucht maar wel van alleen gras.
Oh ja hij ziet er gewoon netjes uit niet te dik niet te dun. Loopt overdag op een grote grasweide, 's avonds krijgt hij hooi en een handje brok. Hij doet verder nog niet veel.
Maar vanwaar deze vraag?

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 18:55

omdat ik erg in haflinger geitereseerd ben.

maris_wonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:39

Mijn haflinger is normaal, niet dun en niet dik gelukkig. Tuurlijk ligt het aan de beweging maar ook aan de bouw van je haf. In het voorjaar met vers gras moet je wel opletten. Ook dat je haf niet hoefbevangen raakt want daar zijn de meeste wel gevoelig voor;)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:44

In een bepaalde haflinger of gewoon in het ras?

Dreamday92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:45

Het zit ook een beetje in het ras.