Kan dit geen kwaad??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roxy_loveU

Kan dit geen kwaad??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 13:01

Gister heb ik dan eindelijk mijn kleine kanjer opgehaald, een 5 maand oud shetland hengstje genaamd Sem.
Vanuit z'n vertrouwde stalletje samen met zijn moeder is hij bij ons de trailer in gegaan, en staat hij nu zelf in een stalletje, met daarnaast nog een tinker x merens, en aan de andere kant een shetland merrie van 27 jaar.

Nu ging hij vandaag voor het eerst naar buiten bij ons, en staat hij samen met die andere shelander in de bak..
Nu sabbeld hij steeds aan de uiers van die shetlandmerrie, en is zij ook ontzettend hengstig, dus laat alles toe. Maar de kans bestaat nu wel dat ze scheinzwanger gaat worden, en melk gaat geven.
Wat ik me nou af vraag is, of dit kwaad kan voor de shetlandmerrie???

Dennis

Re: Kan dit geen kwaad??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:04

Merrie zou melk kunnen gaan geven, zeker als ze in het verleden zelf al veulens gehad heeft.

Hengstje is wel binnenkort al vruchtbaar, dus ze bij elkaar laten lopen is niet een erg goed idee!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:07

Waarom is er dan geen rekening mee gehouden? pas van moeder af en dan bij een schetmerrie zetten dat al eerder veulen heeft gehad en het is een hengstje.

Geloof me een hengst kan heel vroeg al een merrie dekken hoor.

Roxy_loveU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 13:08

Maar kan dat geen kwaad voor de merrie?
wanneer is hij precies vruchtbaar?
Hij gaat binnekort ook de wei op, maar mijn tinker x merens accepteerd hem nog niet,, en daarom vind ik het erg eng om die 2 nu al bij elkaar te gooien,, 1 trap tegen hem aan en dan heb ik geen shetje meer denk ik ..

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:11

heeft de merrie al eerder veulens gehad?zo ja dan zou het in principe wel kwaad kunnen..het hengstje kan met 6 maanden al vruchtbaar zijn maar ook pas na een jaar..maar ik denk dat als jij hem bij je hengstige merrie laat lopen zijn hormonen snel zullen gaan en je binnenkort een drachtige merrie hebt..weet niet of je dat wil met haar leeftijd??

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:15

Als de merrie 27 jaar is, lijkt me dat geen goed plan.
Technisch gezien kan ze drachtig worden, maar haar gestel (beenderen, spieren) zijn waarschijnlijk niet meer in goede conditie om de dracht te volbrengen. Dus, voor het welzijn van de merrie kun je ze beter uit elkaar halen.

Roxy_loveU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 13:17

De merrie heeft nog niet eerder veulens gehad (((<<<< LEES DIT EVEN Ragdollcat!! )))
En nee ze zal niet in staat zijn om een veulen op de wereld te brengen met haar conditie.
Dan ga ik zo naar stal, en splits ik de bak in 2en. daar is hij immers groot genoeg voor.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:25

Ik vrees dat een draadje spannen niet genoeg is om verliefde shetjes uit elkaar te houden. Belangrijk is dat je een degelijke shet-proof omheining bouwt. Zorg in ieder geval voor een tussenstuk zodat ze elkaar niet over de draad heen kunnen aanraken. Daar komen ongelukken van.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:25

Mocht de merrie een melk productie op gang brengen zal het waarschijnlijk erg "zwaar" zijn voor haar om het hengstje te "voeden". Daar komt inderdaad bij dat er een mogenlijkheid is dat het hengstje al vruchtbaar is.
Als ik jou was zou ik ze inderdaad uit elkaar houden voor de rust voor je merrie.

Roxy_loveU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 13:30

Klopt, de bak zal ook niet met ''een draadje'' worden afgezet.
De wei is ook al shetproof gemaakt met gaas, dus dat zal in de bak ook gebeuren

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:32

veulen is dus niet
ben even het woord kwijt
rustog gewent geraakt aan geen moeder meer / geen melk meer
begrijp k?

das jammer

zou verder indien beide ballen al ingedaalt zijn serieus nadenken over casteratie en er rekening mee houden dat ze dan nog weeeeken vruchtbaar kunnen zijn

daarna tegen die tijd is die ook goed afgespeend (dat woord zocht k) en kan die gezellig bij de oudere merrie die m echt wel
beetje opvoeden zal

als veulen dadelijk wat groter is is de shet in de regel gevaarlijker voor de grote paarden dan anders om
shet trapt op kniehoogte ;)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:37

Ze zijn wel gauw vruchtbaar, maar als hij 5 maanden is, kan hij echt nog wel even bij haar blijven staan!! (hoef je niet gelijk naar stal!)
Bij ons lopen ze vaak genoeg nog tot zo'n 6 - 7 maanden bij de dames.
Wanneer de merrie niet wil dat hij drinkt, slaat ze hem echt wel af! Daar zou ik me niet teveel druk om maken.

Roxy_loveU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 22:16

Bedankt voor de tips allemaal.
Hij gaat samen met een shetland ruin in de wei staan, en dus wel bij een andere pony komt te staan. Dit ljikt me het beste !