Ik heb eergisteren een pinokkiozadel 12" voor mijn Shetlandermerrie van 1.09m aangeschaft. Gisteren kreeg ik hem al binnen en al snel werd me duidelijk waarom het een pinokkio heet.. wat zijn die kussens hard! Lijkt me toch ook niet echt comfortabel voor de shet als ik een 'blok hout' op haar rug zou leggen.
Wie heeft er nog meer een pinokkio en hoe lossen jullie dit 'probleem' op?
Mijn Oppaskindje heeft ook een pinokiozadeltje voor haar shet en heeft er een redelijk dik dekje onder liggen! Pony heeft nergens last van... Het meisje is natuurlijk ook heel licht In mijn profiel staat wel een foto!
ik had altijd een pinnokio maar die vond ik niet hard.. dit was dan ookwel een andere soort, van leer. misschien een zadelbontje? daar zit van dat bont onder, dan bedoel ik dus die ene zadelbontjes waar zo'n randje bont ook achter en voor het zadel erlangs komt. dit zal wel voor een stuk meer 'opvulling' dienen zodat het zachter is voor de rug van je pony.. met een dekje dan natuurlijk.
Begreep wat je bedoelde met een zadelbontje Zat daar zelf ook al aan te denken.
Ander idee waar ik over na dacht; als ik die kussens er nu eens gewoon onderuit haal? Dan krijg je zeg maar zo'n boomloos idee, en dan zou ik dus misschien een pad met inlages er onder kunnen doen. Alleen dat is wel een dure oplossing.
Hoe zou het zijn om de barebackpad er op te leggen, en daarop het zadeltje zonder de dmv klittenband verstelbare kussens?
Met een lekker dekje eronder, kan het gen kwaad oid hoor..
Christah
Geplaatst: 04-10-10 19:38
Heb je de inlages van zo'n pad met inlages al eens gevoeld? Die zijn niet zachter hoor. Zo'n pinokkio-zadeltje is eigenlijk al een boomloos-zadeltje, en wat de inlages in de pad van een boomlooszadel doen: voor ruggengraatvrijheid zorgen, dat doen de kussentjes bij het pinokkio-zadeltje.
Belangrijk is dat de kussens niet op de ruggengraat drukken, daar kun je voor zorgen door ze op de juiste plaats te kleven. Verder zijn ze iets flexibel en vormen wat met de rug mee. Gewoon niet echt wezenlijk anders dan een boomloos zadel.
Gaat echt prima, wat dikker shabrakje eronder en klaar. Tenzij je echt dagelijks met je shet gaat rijden, dan moet je overwegen om een heel ander type zadel te nemen.
Het 'extra' probleem wat ik bij deze kussens ondervindt, is dat ze ook niet allebei even netjes onder het zadel blijven plakken. Het ene kussen zit dan bijvoorbeeld wel helemaal tegen het zadel aangeplakt, maar bij het andere kussen blijft er een ruimte over tussen het zadel en het kussen, omdat het klittenband niet goed wil pakken (of dat het kussen gewoon niet flexibel genoeg is)
dat is wel vreemd! hier blijven ze normaal gesproken goed zitten.
heb er 50 liggen en die doen het geen van allen. Maar zou de kussens eronder weg halen. Dan een dik dekje er onder. Zadel ligt dan ook direct stukken beter!.
ik heb de kussens er gewoon onder, deze zijn ook niet zo super hard moet ik zeggen hoor. ook hier helemaal geen problemen met het klittenband, werk super en ligt super op de pony.
maar deze heeft bij mij geen harde kussens hoor hij sluit perfect aan op de pony en een goede pasvorm. vreemd dat je dat over jou zadel niet kan zeggen...
Oke, ik wist niet dat je bij een pinokkio zadel ook een singel flap had want we hebben een ander pinokkio zadel en daar kan dat niet. maar dat zal dan wel aan het model liggen van dat pinokkio zadel!
ik heb bij voorbaat al geen pinokkio zadel haha, heb er al een keer eerder slechte ervaringen mee gehad, heb zelf een heel zacht zadeltje, heel licht ook je kan de kussens onder het zadel ook verplaatsen, die zitten namelijk maar vast met klittenband, dus je kan hem zo leggen dat het ook prettig is voor je pony.
Welsh4ever
Geplaatst: 26-10-10 13:37
Ik had ook een pinokkio zadeltje voor onze welsh-A. De zelfde als op de foto. Kon ook het zweetblad opnemen. Was prima zadel en niet hard. Misschien toch een lekker zacht en dik zadeldekje proberen?
Niet alle merken hebben harde kussens, sommgie wel wat harder dan andere merken inderdaad. Als je ze te hard vind zou ik inderdaad een dik dekje proberen of voor een ander zadeltje gaan kijken.
Zonder kussens moet je zo n zadeltje echt niet gebruiken.
Kussens inderdaad goed bevestigen dan hoort hij ook niet te schuiven.