westernzadel op je fjord: welke?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

westernzadel op je fjord: welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 23:33

hoi allemaal,

ik wil voor Ravina graag een westernzadel erbij kopen,maar ze heeft niet zo'n lange rug,en veel westernzadels zijn haar te lang,wie heeft er een tip,welk merk/type valt misschien kort?

alvast bedankt

Tallie1979

Re: westernzadel op je fjord: welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 23:43

Ik heb destijds een continental zadel gehad, een roundskirt, gekocht bij Arthurs westernshop :)

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 23:45

Ik heb een Big Horn. Hij lag goed, maar de laatste tijd loopt ze er niet lekker meer onder, dus ik ben op zoek naar een nieuwe, ik denk dat ik daarvoor Eurohorse is ga bellen, daar hoor ik een hoop goede reacties over.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 23:48

Geen fjord, maar ook pony met korte rug en op zoek. Kan iemand mij vertellen hoe lang het kortste westernzadel eigenlijk is met 15inch seat? Dan weet ik of ik kan gaan sparen, of dat ik helaas vast zit aan een engels model zadel.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:19

Het merk Garland heeft ook korte roundskirt modellen, heb zelf ook een Garland maar dan geen roundskirt, mijn fjord heeft best lange rug. Gekocht bij Arthur. Kijk voor foto in mijn profiel.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 00:17

Ik ken je probleem. Na lang zoeken heb ik voor mijn fjord met korte rug een Circle Y roundskirt zadel gevonden. Ik geloof, zo even uit mijn hoofd, dat het zadel zo'n 53 cm is (een 15 inch)

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:48

barefoot boomloos was het enige dat goed lag en mijn fjord is best heel lang in de rug (voor een fjord dan )

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 05:02

probleem is dat mijn fjord kort in de rug is...

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:29

barefoot is ook voor korte paarden, doordat er geen boom in zit en rond gesneden is past het eigenlijk op alle paarden zelfs die brede tank van mij

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 09:30

oh oke op die manier,is het dan geen probleem dat het zadel de hele rug beslaat t/m de grens van de achterhand zegmaar :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:29

Jawel, dat is wel een probleem. Een zadel mag niet te lang zijn, dan heb je het risico dat het gaat "bridgen". Een bekend probleem van westernzadels en korte ruggetjes.
Het beste kun je een goede zadelpasser laten komen die je van te voren waarschuwt dat je een zeer kort paard hebt, zodat hij/zij daar alvast rekening mee kan houden met de zadels die meekomen.
Overigens hoef je niet meteen aan roundskirt vast te zitten. Ik heb er eentje met butterflyskirts die wat lang lijkt maar doordat het zadel niet op die skirts draagt, prima past.
Qua zadelpasser/-verkoper kan ik je Evelien van Eurohorse van harte aanraden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 10:34

bedankt voor je tip!

ik had idd ook wel het idee dat vanwege de flexibiliteit van barefoot dat dat misschien nog zou kunnen,

ik weet dat westernzadels vrij prijzig zijn,wat is een beetje een gemiddelde prijs?
dan weet ik hoeveel ik moet sparen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:44

Tweedehands denk ik, als je er voor moet sparen? Moet je toch wel rekening houden met tussen de 500 en 800 euro voor een beetje redelijk merk.
Garland heeft een aantal heel aardige korte modellen, daar zou je eens op kunnen googlen. Maar er zijn ook echt wel andere merken met wat kortere zadels hoor.

Ik heb geloof ik nog wel een redelijk korte liggen trouwens, een kunststof, ik denk een Wintec. Ik zit alleen totaal niet bij jou in de regio deze periode. Mocht jij wel eens bij mij in de buurt zijn dan mag je 'm gerust ophalen en eens passen/proberen.
( :o moet alleen ff kijken of 'ie inderdaad thuis is, ik handel wel eens wat in zadels en heb regelmatig wat liggen voor bruikleen of verkoop maar weet niet altijd wat er precies thuis ligt :o )
Maar mocht je "omhoog zitten" dan kun je d'r altijd ff om komen hoor, mag je 'm gerust een tijdje lenen.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:48

Wij rijden onze beide fjorden met een western zadel, Diesel heeft er een Crates op liggen, type weet ik zo niet. Die ligt er mooi op en hindert hem niet in de liesen. Op Zoë lag dit zadel niet mooi was voor haar te lang, voor haar hebben we een Barefoot gekocht type Atlanta (endurance) maar deze was aangepast naar western (Fork ipv pommel). De andere types Arizona en Nevada heb ik geprobeert bij Equixantos in Beilen, de Navada voor was Zoë te lang de Arizona lag er mooi op. Maar ik kon goed aan een tweedehands Atlanta komen vandaar dat we die nu hebben.

De Barefoot kun je gratis uitproberen dat is dus een idee, kijk eerst wel even welke maat Fork je nodig hebt, zodat ze je meteen de goede maat opsturen. Wij hadden eerst de verkeerde maat :( Eerst deze link printen http://www.fijnzadel.nl/PDF-maatsjabloon.pdf op karton plakken en de kleinste maat uitknippen, vervolgens deze link http://www.fijnzadel.nl/maatsjabloon.htm passen en eventueel andere maat uitknippen. Wij kwamen op de standaard fork uit (maat L), deze forken zijn ook goed los op marktplaats te krijgen, in ons zadel zat eerst de verkeerde maat ;)

De prijs van een Barefoot valt erg mee, zijn ook goed tweedehands te krijgen.

Succes, ben benieuwd wat het gaat worden.

Nieknollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:54

ik heb een kunststof westernzadel van Wintec.
deze vind ik heel goed liggen en ik vind het voor mijn fjord en mezelf fijn dat het niet zo zwaar is, ook de prijs is dan een stuk minder.
ik heb geen ervaring met leren westernzadels, maar deze van wintec ligt op mijn fjord gewoon heel erg goed!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:35

alex66 schreef:
barefoot is ook voor korte paarden, doordat er geen boom in zit en rond gesneden is past het eigenlijk op alle paarden zelfs die brede tank van mij

Mijn korte pony kreeg schuurplekken van barefoot. Maar dan loopt bij hem de rug ook iets op aan de achterkant. Kan je ook zeggen dat als barefoot in maatje 2 niet op de lenden komt je pony ook iets als een garland zal passen.
Verder kan ik niet lekker rijden op boomloos (ik heb last van het teveel bewegen van pony's rug) en vindt ik het geen optie bij lange ritten en bepakking.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 08:29

vreemd ik zit juist heerlijk op de barefoot kan ik tenminste alles voelen

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:13

tamary schreef:
alex66 schreef:

Mijn korte pony kreeg schuurplekken van barefoot. Maar dan loopt bij hem de rug ook iets op aan de achterkant. Kan je ook zeggen dat als barefoot in maatje 2 niet op de lenden komt je pony ook iets als een garland zal passen.
Verder kan ik niet lekker rijden op boomloos (ik heb last van het teveel bewegen van pony's rug) en vindt ik het geen optie bij lange ritten en bepakking.

Bij de cheyenne had ik dat ook, maar de western varianten heb ik daar helemaal geen last van, zit heerlijk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:24

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:38