Waarom een IJslander-zadel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mischa

Waarom een IJslander-zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 19:48

Hallo Bokkers! Qua gangenpaarden ben ik echt een leek, maar IJslanders trekken al lange tijd mijn aandacht. Nu vroeg ik mij af waarom er speciale IJslander zadels bestaan. Wat maakt de IJslander zo anders dat een standaard zadel niet (goed) zou passen? Ik ben heel benieuwd!

Wildgirl

Re: Waarom een IJslander-zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:50

Ijslanders zijn over het algemeen rondgeribt,kort in de rug,vrij breed in de schouder en hebben voldoende schoudervrijheid nodig.
Daarnaast zijn de meeste IJslandse zadels vrij vlak waardoor je beter op je gewicht en zit kunt rijden en onafhankelijker op je paard zit

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:54

Goede vraag wel...
Ik vraag me namelijk ook wel eens af of er niet teveel naar achteren wordt gezeten. Schoudervrijheid hebben natuurlijk alle paarden nodig, maar je kan bij sommige zadels behoorlijk ver naar achteren zitten en vraag me af of dit niet schadelijk is voor de rug.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:06

Nickas schreef:
Goede vraag wel...
Ik vraag me namelijk ook wel eens af of er niet teveel naar achteren wordt gezeten. Schoudervrijheid hebben natuurlijk alle paarden nodig, maar je kan bij sommige zadels behoorlijk ver naar achteren zitten en vraag me af of dit niet schadelijk is voor de rug.

Zolang de kussens niet op de lendenen liggen is het geen probleem, daarom zie je vaak terugwerkende kussens tegenwoordig, beetje a la wow zadels,ook is een vlakke 17 inch zit ruimer dan een diepe 17 inch zit waardoor het zadel korter blijft

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 20:09

Dat vind ik dan ook weer een hele goede vraag, het ver naar achteren zitten inderdaad.
Ik kan me voorstellen als een IJslander in tolt of rentelgang loopt, dat schouder vrijheid behoorlijk belangrijk is met zulke gangen.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:23

En dan om nog maar een keertje in te breken met een vraag in andermans topic ;) : Waarom hebben de meeste ijslanders geen dekje onder het zadel liggen?

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:25

omdat de ijslandermensen vaak wat minimalistisch zijn ingesteld is mijn idee.

Voor de gangen moet je behoorlijk naar achteren kunnen in je zadel en dat kan in een ijslanderzadel.

Ik heb een drieganger ijslander en rij niet met een ijslanderzadel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 20:10

Ik heb een vierganger, en rijd ook niet met een speciaal IJslanderzadel. Als ik een zadel gebruik is dat een boomloos gevalletje. Met mijn zit kan ik heel goed aangeven of ik draf of tölt van mijn paard verlang, beter dan met een boomzadel.

Wel is het zo dat een IJslanderzadel vlakker is. Maar er zijn ook zeker IJslanders waar een "standaard" dressuurzadel op ligt. De verder naar achter liggende zit zie je trouwens alleen nog bij de ouderwetsere modellen IJslanderzadel.

Dekje: is nergens voor nodig. Je kunt je natuurlijk ook afvragen waarom je er WEL een zou gebruiken.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 20:32

veel mensen denken dat een zadel niet tegen zweet kan..

waarom kunnen laarzen dan wel tegen regen?

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 20:36

Het lijkt me wel dat een zadel meer onderhoud vraagt als het op een zwetende paardenrug ligt. Ook de vettigheid van de huid blijft nu makkelijker aan het zadel kleven. Dat lijkt mij toch wel redenen om er een dekje onder te leggen. Je maakt een dekje toch makkelijker schoon dan een zadel.
Maar het lijkt me geen noodzaak, dus het kan inderdaad best zonder ;)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 20:36

regen is toch niet hetzelfde als zweet?

dekje hoeft inderdaad niet maar dan vereist het wel wat intensieve onderhoud van je zadel want het zoute zweet tast het leer wel aan.
ik vind dekjes wel fijn en ik vind het leuk staan. Ik heb trouwens een yscozadel op een haflinger liggen, gaat ook prima

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 20:48

Als je je zadel goed invet tast het zweet het leer heus niet aan, getuige de onderkant van mijn eigen oude leren zadel.

Als je een dekje op je paard legt en je paard zweet flink gaat dat zweet ook heus wel door het dekje heen hoor. En de volgende dag gebruik je het zeker weer, lekker oud zweet op je paard leggen :r Bovendien vind ik persoonlijk een dekje dus niet leuk staan.

Maar dat is niet het onderwerp van dit topic ;)

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 21:27

't Punt is wel duidelijk in ieder geval. Verbaasde me dat er niet zo veel algemene informatie over te vinden is, eigenlijk een hele simpele vraag. Dank voor de reacties :)

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:08

Het leer kan wel aardig tegen zweet, maar voor de wol in de kussens is het een stuk minder.
Voor mij dus zeker wel een dekje en de wasmachine is geduldig.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:24

Nickas schreef:
Goede vraag wel...

De modernere zadels zijn inmiddels nagenoeg allemaal steegloos, en extreem plat en naar achteren zadelen zie je ook steeds minder. Het idee dat als je maar achterop gaat zitten de achterhand makkelijker onderkomt is ook achterhaalt. Vraag de eerste de beste fysio. Ook die zal je vertellen dat het averechts werkt. Dat fenomeen stamt nog uit de tijd dat er minder bekend was over rijtechniek. Je krijgt een paard makkelijker lateraal op die manier, maar er zijn gezondere manieren. Daarom wordt er ook in de ijslanderwereld steeds meer dressuur gereden. Niet als doel maar als middel om een paard tot beter dragen te bewegen. Zelfs mijn juf van ijsland zegt steeds dat het niet boeit hoe je er op zit of wat voor zadel je gebruikt. Het zijn de hulpen die het hem doen.
Wat wel belangrijk is is dat de zit niet te dwingend is. Veel dressuurzadels duwen je bekken naar voren waardoor je beperkt wordt in het volgen van de töltbeweging. Dat zit niet geweldig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:35

Nee, op zo'n opgesloten dressuurzadel is het veel moeilijker meebewegen in tölt. Ik vind het ook idioot zitten, zo'n stuk zadel tegen de achterkant van je kont }:0

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 23:03

Ik kan me de laatste keer in een dressuurzadel niet herrineren, maar ik heb op mijn ijslanders zadels met een 'diepe' zit liggen en vind het juist heel fijn! (Topreiter JR).

Dat van het achterop zitten is inderdaad allang achterhaald en je ziet bij de nieuwere modellen ijslanderzadels dat steeds meer een diepe(re) zit hebben. Wat niet altijd handig is... een kort breed zadel met diepe zit geeft niet veel ruimte voor de ruiter, en aangezien de paardjes voornamelijk door volwassenen gereden worden wil dit nog wel eens voor problemen zorgen.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:26

Wat zou dan het meest ideale zadel zijn?

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:30

Dat verschilt per persoon en per paard. Ik pas heel goed in de Topreiter, maar mensen met een maatje meer kunnen beter kiezen voor een zadel met een vlakkere zit.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:26

Wat een interessant topic! Ik heb toevallig afgelopen weekend voor het eerst op echte ijslanders gereden en wat een heerlijke zadels zeg <3 . Nu schoot mij een vraag te binnen: kan zo'n ijslander zadel ook op een groot paard?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:28

Tuurlijk. Als het zadel in de breedte en lengte past uiteraard.

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:09

wat nog niet gezegd is, is dat een dekje nog een laag is tussen jou en je paard, naast je zadel. wij gebruiken dus geen dekje omdat je je paard iets beter voelt en je paard jou.

daarnaast zijn er speciale ijslanderzadels omdat er zadels moesten komen voor kleine paardjes maar wel voor volwassen ruiters. natuurlijk passen die op een 'gewoon' paard, maar ook daarbij moet je goed kijken en voelen of het wel echt past.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:05

anyw1 schreef:
wat nog niet gezegd is, is dat een dekje nog een laag is tussen jou en je paard, naast je zadel. wij gebruiken dus geen dekje omdat je je paard iets beter voelt en je paard jou.

:') Wat een ongelooflijke flauwekul. Of heb jij soms dekjes van schokbeton van drie centimeter dik?

silnu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:35

Als ik het goed begrepen heb hebben ijslanders vaak minder schoft waardoor o.a. veel zadels naar voren schuiven en om met alle gangen goed te kunnen bewegen is meer vrijheid bij de schouderbladen fijn. Bij mijn ijslander heb ik wel 30 zadels geprobeerd, maar alles schoof zo naar voren zelfs met antislipdekjes. Ik heb na lang zoeken nu een PS fridur freizeit en vind hem ideaal voor mij én mijn paard. Het zadel heeft teruggesneden zweetbladen voor de schoudervrijheid. Het is het eerste zadel dat perfect blijft liggen en lekker zacht is en aangezien ik vaak last van mijn rug heb is dat toch wel fijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:41

Antislipdekjes helpen ook niet tegen naar voren schuiven, alleen tegen zijdelings schuiven.