Dekken voor jezelf of voor de markt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Dekken voor jezelf of voor de markt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 13:24

De markt is niet heel erg gunstig op het moment, en ik vraag me af of jullie:

-daar rekening mee houden in het aantal merries dat je laat dekken
-zelfs besluiten voorlopig helemaal niets te laten dekken
-alleen veulens fokken die langere tijd kunnen blijven of waarvan het helemaal niet de bedoeling is ze te verkopen
-nu ook een ander fokbeleid hebben of aangaan, op een ander ras/type overstappen
-of er vanuit gaan dat de handel wel weer aan zal trekken.

Voor onszelf: wij willen niet te veel paardjes voorlopig, werk, verbouwing kosten ook allemaal tijd.
Wij hadden de afgelopen jaren ons fokbestand al verkleind, er lopen alleen nog 4 merries voor de fokkerij, en dat zijn ook paardjes die niet zomaar meer verkocht zullen worden.
Twee jaar geleden hadden we 2 dekkingen en 1 veulen, vorig jaar hadden we meerdere dekkingen, maar een aantal merries drachtig verkocht, en dit jaar hebben we 1 dekking van buitenaf en 1 van eigen hengst, waarbij de fokproducten als het merries zijn soewieso mogen blijven.
Volgend jaar slaan we misschien wel een jaartje over.

In onze ogen is het de moeite niet waard om veulens te fokken voor de verkoop op het moment, voor goede veulens worden nog goede prijzen betaald, maar als een diertje toevallig hengst, effen van kleur is, of wat te groot of weet ik wat, dan wordt het al lastiger.

Houden jullie rekening met de markt?

Er is natuurlijk ook zo veel gefokt de laatste jaren.

Dennis

Re: Dekken voor jezelf of voor de markt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:00

Heb er nu nog 2 drachtig (had nog 4 dekkingen staan, maar dus niet allemaal gebruikt). Volgend jaar blijft alles leeg.

Ik heb pony's lopen die al een jaar te koop staan. Beide uit een 1e premie hengst, kroon merries, mooi papier dus. Beide super bewegen, fijn karakter maar zijn zwart.

Ik dek voorlopig alleen als ik veulens zelf kan houden. Mijn volwassen pony's kunnen goed verkocht worden, maar wil zelf ook nog wat hebben om te rijden. Kans is groot dat er wel volwassen merries weg gaan omdat ik de jeugd niet kan verkopen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:48

Heb er 1 drachtig omdat ik nog een dekking had staan, had ik die niet gehad, had ze niet gedekt geweest

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:48

bij mij is er één merrie drachtig voor 2011, voorlopig kan ik een veulen nog best aanhouden en mocht het een mooi correct merrieveulen zijn, dan gaat het sowieso niet weg, ook met een hengstveulen zit ik voorlopig nog niet echt in mijn maag, heb ruimte genoeg, zou dan wat aanpassingen moeten maken.
ik heb drie merries waarvan de twee jongsten in het voorjaar drie worden, zij gaan dan wel gedekt worden. het gaat mij niet zozeer om de verkoop, maar op een gegeven moment moet je wat verkopen om niet teveel paardjes te krijgen natuurlijk

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:57

Ik houd geen rekening met de markt... in die zin:

Ik fok enkel als ik weet dat ik het zelf kan houden. Dus, soms zal ik wel er 1-tje te koop aanbieden maar het zal nooit een ramp zijn als die niet verkocht wordt. Dan houd ik die gewoon wat langer (of voor altijd) zelf en fok ik er eentje minder tot ik er terug plaats voor heb. Misschien cru in die zin dat ik wel af en toe eens iets verkoop, maar mijn gevoel moet daar wel bij te vinden zijn of het is nee. En als niemand interesse heeft, tja, dan blijft dat paardje gewoon en fok ik iets minder.

Dus eigenlijk houd ik enkel rekening met de plek hier, maar onrechtstreeks denk ik nu toch ook een beetje met de markt. Want als ik een veulentje niet verkoop, dan is het een stop op de fok zeg maar. Ik wil namelijk nooit in de situatie komen dat ik echt moet verkopen voor plek. Je kan niet alles van tevoren inschatten maar ik ken mijn limiet wat ik kan houden qua plaats, en de limiet van paardjes die ik werkelijk houd tracht ik altijd lager te houden. Zo kan het nooit een ramp zijn als ik een veulentje fok dat niet verkocht geraakt want er zal plaats zijn.

Snap je nog een beetje?
Verwacht trouwens voor 2011 maar 1 veulentje (mogelijks, moet nog uitwendig laten scannen en dat duurt wel even dus kan zijn dat ik ook geen veulen verwacht volgend jaar)
Gek genoeg heb ik geen last gehad van de 'mindere markt'. 1 veulen was al besproken voor het was geboren in feite en heb nog 3 paardjes dit jaar verkocht die een superplekje hebben nu. Zo verschrikkelijk lang hebben die niet te koop gestaan. Misschien is het in NL slechter gesteld dan BE?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:31

Om er even wat uitgebreider op in te gaan: In principe ga ik er vanuit dat ik fok voor de verkoop. Ik heb geen eigen land/stal, en zal voor elk paardje dus een x bedrag per maand moeten betalen (pension). Dat betekend dat ik niet alles kan houden. Dan moet je keuzes maken.
Op het moment dat Hon gedekt werd gingen we er min of meer vanuit dat James weg zou vallen. Dan had het veulen van Hon mogelijk gebleven. Maar alles liep anders. Hon werd niet drachtig, James viel niet weg, Hon viel wel weg.... tja....

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:13

Ik fokte sowieso al niet veel.
Ik heb een merrieveulen lopen van dit jaar en die houd ik voorlopig aan, eens kijken hoe die uitgroeit. Ik heb nu (met het veulen mee)4 merries en 1 hengst, dus geen groot koppel. Het veulen kan dus prima blijven lopen.
Als alles goed gaat verwacht ik volgend jaar 2 veulens waarvan ik er eigenlijk 1 wel wil aanhouden, maar het hangt er helemaal vanaf wat er geboren wordt, misschien blijven die ook voorlopig alle 2. Qua ruimte kan het uit, dus waarom niet.
Maar fokken puur voor alleen de verkoop dat doe ik niet.
het zou best goed zijn als alles weer in wat rustiger vaarwater terecht kwam, jarenlang kon het niet op, zowel bij minis als bv rijpaarden, de bomen reikten tot in de hemel.
helaas wordt er nog steeds enorm veel salami gefokt dus dat ondereind zal sowieso wel in de uiteindelijke salami belanden. Misschien dat dat nu eindelijk door stagnerende verkopen minder wordt. Ik hoop het.

Jolandje, ik snap deze zin niet? je laat je 3 jarige merries dekken, het gaat je niet om de verkoop maar je moet verkopen om niet teveel te krijgen? Lees ik de zin nu verkeerd of wat bedoel je? ;)

ik heb drie merries waarvan de twee jongsten in het voorjaar drie worden, zij gaan dan wel gedekt worden. het gaat mij niet zozeer om de verkoop, maar op een gegeven moment moet je wat verkopen om niet teveel paardjes te krijgen natuurlijk

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:27

Ik fok niet voor de verkoop.
Zal alles hier van ouderdom sterven? Neuh vast niet, er zal ongetwijfeld af en toe wat verkocht worden in de komende jaren.
Ik had dit jaar maar 1 merrie gedekt die het helaas vergooid heeft. Volgend jaar worden er dus 3 gedekt, 2 was de bedoeling maar de merrie die nu vergooid heeft, heeft haar jaar vrij dus nu.
Van de 3 gaat er 1 bij de eigen hengst en 2 gaan naar hengsten van buiten.

Ik heb ruimte zat om veulens aan te houden en van een slechte markt merk ik persoonlijk niets. Heb meer moeite om een aantal paardjes aan te kunnen houden omdat er zoveel vraag naar is en mensen willen nu al afspraken maken over veulens van merries die in 2011 gedekt worden. Helaas voor hen zullen die veulens ook niet voor de verkoop zijn :+
Want wat ik fok, fok ik voor mijzelf om aan te houden, zelf te showen en eventueel later voor de fokkerij te gaan gebruiken.
Ben zelfs zo gek dat ik bij bepaalde combinaties hoop op een hengstveulen, puur voor het showen.
En als ik zo'n hengstveulen later niet kan gebruiken voor de fokkerij omdat ik teveel familie heb lopen, kan hij op dat moment wel te koop/lease komen voor iemand die er mee wil fokken. Of ik laat zo'n hengstje ruinen en dan de performance in.
Maar ja dat is volgens mij ook vloeken bij de mini's...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:40

Ik heb nu ook een leuke hengst laten castreren, heb zelfs verontwaardigde telefoontjes uit Duitsland gekregen dat hij nu ruin is. En of het echt al te laat was :P.
Ga er lekker zelf mee rijden, tis een super fijne pony, zie er echt naar uit!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:46

Herkenbaar :D Op het EK 3 weken geleden kwam er nog een amerikaanse naar me toe: It's a shame he's a gelding! :oo
Nou echt niet :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:48

maar.... hoe was dat ook al weer? great stallions make great gelding oid... (hij is net iets anders, maar kan er ff niet op komen ;) )

Ik weet overigens niet wat ik zou doen als ik eigen faceliteiten had. K bedoel, face it. Als je eigen grond hebt maakt het niet uit of er 4 of 5 lopen, of er 10 of 11 lopen.... De kosten en het werk qua onderhoudt etc heb je toch al

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:06

Klopt, plukje hooi meer of minder word je niet arm van.

Good stallions make great geldings. Goeie hengsten maken geweldige ruinen. Ben benieuwd, hij was al geweldig als hengst, maar is afgelopen 2 weken al weer fijner geworden. Hij was soms wat opdringerig (niet heel vervelend, maar net zo dat ik geen kinderen van 5/6/7 bij hem het land in liet) maar dat is hij nu al kwijt terwijl hij niet meer in handen geweest is dan normaal.

Man die mij belde wil zijn moeder al 4 jaar kopen, zoekt mij op op grote evenementen, beld mij minimaal 1x per jaar om te vragen of ik zijn moeder al weg wil doen. Nu ik eigenlijk wat te veel pony's gekrege heb zit ik er nu toch wel over te denken.
Niet omdat die merrie weg moet, in tegendeel het is een hele fijne merrie, maar omdat ik er te veel heb en het dan toch leuker is om met eigen fok te gaan rijden dan met aangekochte pony's :). En daarbij weet ik zeker dat hij erg serieus is, op de manifestatie van het NSPS 3 jaar terug herkende hij haar terwijl ik haar niet ingeschreven had (er was dus niet bekend dat ze mee was)!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:02

nee ik fok niet voor de verkoop.
Neemt niet weg dat ik eigenlijk graag enkel de merrieveulens aan wou houden die me aanstonden.
Helaas kreeg ik tot nu toe enkel hengsten.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:17

-daar rekening mee houden in het aantal merries dat je laat dekken
Niet in het aantal. Als er al gefokt wordt is dat met 1 merrie die overigens nu drachtig is.

-zelfs besluiten voorlopig helemaal niets te laten dekken
Dat niet, maar ik overweeg het wel een keer extra.

-alleen veulens fokken die langere tijd kunnen blijven of waarvan het helemaal niet de bedoeling is ze te verkopen
Dit jaar is dat wel mijn tactiek. Ik laat haar in 2011 waarschijnlijk niet dekken, maar sla in ieder geval een jaartje over zodat ik niet in de knoop kom als het komende veulen niet zo vlot verkocht wordt.

-nu ook een ander fokbeleid hebben of aangaan, op een ander ras/type overstappen
Wij zijn 2 jaar terug bewust al overgeschakeld op een ander ras. Bij de shetlanders moest altijd geld bij. Bij de fjorden kun je nog enigzins quitte spelen en als je veel mazzel hebt er zelfs nog iets winst op maken.

-of er vanuit gaan dat de handel wel weer aan zal trekken.
Die trekt ook wel weer aan, maar ondertussen wil ik niet blijven zitten met fokproducten dus dan moet ik nog maar iets selectiever zijn met fokken.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:15

Om eerlijk te zijn hebben wij er nog niets van gemerkt dat de markt op zijn gat ligt,iig niet bij de amerikanen....

Hengstveulens zijn vaak al iets moeilijker te verkopen en de merrieveulens dit jaar had ik een wachtlijst voor,..

Wij verwachten 2 veulens volgend jaar en ja die zullen waarschijnlijk verkocht worden,...omdat we geen afstand kunnen doen van de volwassen paardjes, wij kijken echt naar leuke passende baasjes en hebben altijd de mogelijkheid en ruimte om ze aan te houden.En handhaven ook gewoon de vraagprijs,....zonder ze vanwege ruimte of financiele nood etc voor spotprijzen van de hand te moeten doen ;)

Ik hoop nog steeds ooit op een merrieveulen bij Blonde,om aan te houden voor amha-shows.

Wat ons betreft zie ik nog geen noodzaak om een jaar over te slaan,..we kijken per jaar wie en met wie er gedekt wordt,dan gaat belang merrie boven alles en zeker met de mogelijkheid dat de veulens kunnen blijven indien nodig,...

Nou denk ik ook niet dat dit echt ter zake doet bij de mensen die een paar veulens per jaar fokken,maar wel bij de eigenaren die kuddes tegelijk laten dekken.Wij hebben hier ook van die boeren,die dus hele kuddes shetten hebben lopen met hengst en die dekt dus ook 1 en 2 jarige,..etc.En waar eindigen ze????Helaas in de salami. ;(

Dan daarbij hoe zit het met de hengsten houders???Wij hebben dekkingen van Wynn afgeslagen,ook al is het financieel aantrekkelijk, ik zal niet in details treden,maar als ik het over een merrie met dwerggroei heb en merrie flink hoefbevangen etc,....hoeveel hengsteneigenaars zullen het dekgeld niet in ontvangst nemen en verder nergens naar kijken??
Daar zouden we ook al een punt hebben denk ik,....met oog op lukraak vermeerderen,...maar is vast weer een ander onderwerp,...?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:51

Tosadog schreef:
Ik fokte sowieso al niet veel.
Ik heb een merrieveulen lopen van dit jaar en die houd ik voorlopig aan, eens kijken hoe die uitgroeit. Ik heb nu (met het veulen mee)4 merries en 1 hengst, dus geen groot koppel. Het veulen kan dus prima blijven lopen.
Als alles goed gaat verwacht ik volgend jaar 2 veulens waarvan ik er eigenlijk 1 wel wil aanhouden, maar het hangt er helemaal vanaf wat er geboren wordt, misschien blijven die ook voorlopig alle 2. Qua ruimte kan het uit, dus waarom niet.
Maar fokken puur voor alleen de verkoop dat doe ik niet.
het zou best goed zijn als alles weer in wat rustiger vaarwater terecht kwam, jarenlang kon het niet op, zowel bij minis als bv rijpaarden, de bomen reikten tot in de hemel.
helaas wordt er nog steeds enorm veel salami gefokt dus dat ondereind zal sowieso wel in de uiteindelijke salami belanden. Misschien dat dat nu eindelijk door stagnerende verkopen minder wordt. Ik hoop het.

Jolandje, ik snap deze zin niet? je laat je 3 jarige merries dekken, het gaat je niet om de verkoop maar je moet verkopen om niet teveel te krijgen? Lees ik de zin nu verkeerd of wat bedoel je? ;)

ik denk dat je het niet helemaal goed begrijpt ;) ik heb in mijn hele leven nog maar één veulen gehad, dylan, daar heb ik nu een héél goed plekje voor gevonden . da's fijn toch? de twee merries die volgend voorjaar gedekt gaan worden vormen het begin van mijn "fokkerij" ik heb een hectare weiland bij huis, dus veulens hoeven nog niet verkocht te worden, maar als zich een fijn baasje aandient, kan er over gepraat worden. in eerste instantie is het dus de bedoeling dat deze veulens blijven en de naam van mijn stal gaan dragen, ooit kan ik daar dan weer mee verder, mijn nu drachtige merrie blijft sowieso voorlopig leeg,dus de veulens van dit jaar en volgend jaar kunnen gewoon blijven als het moet. is het zo duidelijk? ik vind het erg moeilijk om het zo uit te leggen

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:06

nee dan begrijp ik je nu, het stond er voor mij wat onbegrijpelijk

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:18

Jolanda,ook al wil je ze verkopen is dat jouw keuze hoor,.. ;) ik zie toch om me heen dat als er veulens aangehouden worden,toch een volwassen dier de verkoop in gaat,komt toch op hetzelfde neer dan,....

Eigenlijk vind ik dat het ieder zijn eigen keuze is,...wel of niet fokken,maar houd er rekening mee dat het dier niet de dupe wordt.....

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:32

voorlopig blijft alles hier nog, maar als ik erg mooie merrieveulens mag krijgen ;) , gaat er misschien wel eens een volwassen dier weg, maar zoals het er nu uitziet wil ik niet één van mijn meisjes kwijt hoor :D

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:33

Tja ik kan hier nog wel 20 extra mini's houden maar aangezien ik me nog niet met zoveel paardjes naar een show zie gaan, heb ik er helemaal niet zoveel nodig.
Ik wil graag met veulens en jonge dieren showen, daarom fok ik. Vind het gewoon leuker om met eigen fokprodukten te showen dan met aangekochte dieren.
Maar tig veulens per jaar hoef ik echt niet, dan staan er straks een hoop in de wei waar niets mee gedaan wordt.
Zie bij de mini's toch al genoeg dat er maar mee gefokt wordt omdat ze dát wel goed kunnen...

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:38

Je hebt helemaal gelijk Marije,..wij showen (nog!)niet,maar doen wel van alles met ze,fietsen,mennen,wandelen,grondwerk etc,daarom moet je er ook niet teveel hebben,dan worden het idd fokkende grasmaaiers,maar aan de andere kant,..zij hebben er zelf geen last van denk ik *D
Maar fijn te weten dat jij nog plek hebt :P

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:43

Oh plek zat, hoeveel mini's kan je houden waar eerder 25 welsh cobs liepen? :D
Heb wel eens gedacht om weer een opfok te beginnen maar dan voor mini's.
Ben trouwens weer snel van het idee afgestapt omdat ik nu wel eens gewoon wil genieten van de paardjes ipv altijd maar aan het mesten en voeren te zijn :P

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 22:09

Ik wil er niet te veel omdat ieder paardje toch gewoon extra werk betekent.

In de zomer loopt alles in de wei, maar in de winter ben je aan het voeren, mesten, dieren in en uit paddocks aan het slepen enz...

Wil nu de paardjes wel eens klaarmaken voor de IBOP.

Wij fokken in principe voor de 'sport', maar eerlijk is eerlijk... je wilt ook selecteren en als je altijd maar 1 veulen fokt, duurt het allemaal langer.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:05

Ik fok niet voor markt, maar omdat ik het leuk vind en om mijn merrie hogerop te krijgen in predikaten, voor de keuring dus.
Ik fok grote maatse pony's, ook omdat deze goed bruikbaar zijn voor de sport.
Dus als rijpony of menpony kunnen deze maat pony's zeer geschikt zijn.

Ik heb ook geen haast als er iets verkocht moet worden, het kan zo lang blijven als nodig is.
Wel is mijn vereiste dat mijn paardjes als ze verkocht worden een goed huis krijgen.
Het liefst bij een fokker ook.

Ik fok om het jaar, dus in 2011 geen veulens hier.
Volgende jaar worden er 2 of 3 merrie's gedekt.
Dat weet ik nog niet precies.
Dus in 2012 komen er 2 of 3 veulentjes als het goed is.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:13

Wij fokken voor onszelf en dan voor gebruik in de sport wat daarna verkocht wordt, omdat anders de stallen te vol raken.
Met fokken weten we wat we hebben, al is het soms makkelijker om te kopen.
Normaal fokken wij met 4 merries (2 ster/sport en 2 keur/sport).
Echter de markt is ons inziens dusdanig verzadigd dat wij dit jaar de stermerries niet hebben laten dekken.
Fokken is leuk, maar je moet wel weten of er vraag is voor jouw fokproduct.
Maw fok je voor een grote groep mensen of beperkte groep. Wat is je afzetmarkt etc.
Kijk naar de friezen, die markt is compleet verzadigd en recent gingen 6 jarige stermerries met vol papier maar voor een duizend of 6 weg, waar ze een aantal jaren geleden nog het dubbele opbrachten.
Succes met je keuze!