geschiedenis mbv brandmerk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

happypaardje

geschiedenis mbv brandmerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 19:44

hee,

een paar jaar geleden hebben mijn buren een paard gekregen van kennisen uit Engeland. Zij hebben alles geregeld, maar weten eigenlijk niet echt wat over de vorige eigenaren. Ik zou heel graag wat willen weten over waar Pip vroeger woonde, en wat voor ras ze is (als dat geen mengelmoesje is). Nou heb ik al op internet gezocht, maar alleen aan de hand van de naam is niks te vinden.
Maar nou ze de wintervacht begint te krijgen, is ineens een brandmerk zichtbaar. Ik vroeg me af of aan de hand daarvan iets is uit te vinden.
Het is een brandmerk met letters/cijfers, onder het zadel.

Heeft iemand een idee of ik hier ergens mee zou kunnen komen? :)

Bramasole

Re: geschiedenis mbv brandmerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:46

Heb je een foto?

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 19:48

ik heb zo geen foto, zal k morgen even maken ;)
van de ene kant zou het iets van DLEI kunnen zijn, maar vanaf haar andere kant bekeken lijkt het meer op 1378...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:50

Aan de hand van de "freeze brand" kan je heel veel terugvinden bij de instantie waar de vriesmerk geplaatst is want iedere merk is geregistreert.
Wat is de opgegeven naam van het paard en welke gegevens hebt je wel? Mag via PB.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 20:53

het paard heet "Pip", tenminste dat is de naam die wij hebben doorgekregen.
Ze zou nu rond de 17 zijn en tot haar 15e in Engeland gewoond hebben.
Dat is eigenlijk alles wat ik zo weet.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 21:58

Kan je aub met zekerheid nagaan wat precies de letters en cijfers zijn?
En of het een freeze merk is (witte nummering op donker vacht) of een brandmerk is (donker nummering met weg-gebranded huid) ... dit 'verschil' in merken is VIP in het achterhalen van de afkomst!

In UK gebruiken ze bij het freeze branding meestal tot 3 letters of cijfers, of combi daarvan; sommige markeer bedrijven hebben een merk die zij voor de freeze brand zetten, bijvoorbeeld een ster en dan de nummers/letters. Meestal wordt niet aan twee kanten gemerkt!

In de Poland, Rusland, Czech enz wordt WEL nog gebrandmerkt en dan op twee kant op zadel hoogte. Veelal zijn deze brandmerken wel terug te leiden naar de stoeterij (staats meestal) van herkomst.

Als de merrie gebrandmerkt is aan beide kanten dan is het best mogelijk dat zij geimporteert is naar het U.K. vanuit Poland, Czech enz.

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:06

Ik ken een merrie die naar Engeland is verkocht en een paar jaar later terugkwam met zo'n brandmerk, de uitleg was dat het paard goed verzekerd was en zo 'herkenbaar' zou zijn........