Veulens vroeg afspenen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ShiningStar1

Veulens vroeg afspenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 17:47

Als het verkeerd staat sorry :)

Ik vroeg me af waarom dat mensen zo vroegen veulens spenen.
Ik was aan het kijken naar veulens en er staat eentje tussen van 3.5maand en hij mag al van de mama weg :?

Zo zag ik ook eentje die nog 3 maand moet worden en het kan ook al gespeend worden.

Vinden jullie dit ook niet vroeg?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:48

Mijn veulen is met 4mnd gespeend omdat de merrie haar gericht begon te trappen en te verjagen. Was voor beiden geen leefbare situatie meer. Veulen was al erg zelfstandig en heeft het prima gered

ShiningStar1

Re: Veulens vroeg afspenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 17:49

Ja dat is wel een geval dat het moet, maar als alles goed gaat waarom dan zo vroeg wegnemen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:54

Ik heb geen idee. Ik weet nog dat vroeger 6 maanden heel normaal was om af te spenen.

Tegenwoordig vind iedereen 4 maanden al normaal! Ik krijg ook steeds de vraag wanneer die van mij afgespeend wordt terwijl die nog 5 maand moet worden.

EvaRampage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:56

Ik heb met 9 maanden afgespeend en dat ging heel rustig en gemakkelijk. Als de merrie het fysiek en mentaal trekt gewoon zo lang mogelijk er bij laten vind ik

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:56

Als je sommige merries bekijkt (en die heel wat merriebrok e.d. bijkrijgen!), die zijn compleet leeggezogen door het veulen. Totdat het zelf echt niet goed meer gaat met de merrie (spreek uit ervaring). In zo'n geval moeten ze op hun 3 maand ook wel weg van de moeder... We laten ze er zo lang mogelijk bij, maar in zo'n geval moet het gewoon. Of tenzij dat de merrie/het veulen aantoont dat het niet meer hoeft.

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 17:57

@ Celia: er zijn uiteraard uitzonderingen ;) Maar als alles goed gaat ... :)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:01

Celia schreef:
Als je sommige merries bekijkt (en die heel wat merriebrok e.d. bijkrijgen!), die zijn compleet leeggezogen door het veulen. Totdat het zelf echt niet goed meer gaat met de merrie (spreek uit ervaring). In zo'n geval moeten ze op hun 3 maand ook wel weg van de moeder... We laten ze er zo lang mogelijk bij, maar in zo'n geval moet het gewoon. Of tenzij dat de merrie/het veulen aantoont dat het niet meer hoeft.

Dan vraag ik mij af waarom men bij die merries überhaupt veulens krijgt én wat er in de voeding van de merrie mis gaat dat ze in een zodanig slechte conditie komen dat het veulen er met 3 maand er al af moet. :n Alleen merriebroek is natuurlijk niet afdoende.

Edit, dan hoop ik dat met zo'n merrie niet vaker gefokt wordt in elk geval.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:32

Ik ben altijd absoluut tegen een opfok geweest en het is altijd mijn droom geweest om mijn veulen Abbygail lekker tot een maand of 9 bij mams te laten maarrrr...... een kennis van mij heeft ook een veulen gekregen dit jaar en de manege-eigenaresse ook en de mogelijkheid deed zich voor om Abby samen met die 2 veulens 200 meter verderop op een mooi stuk land te zetten. Ik kon aan Abby merken dat het tijd werd om met leeftijdsgenoten te gaan spelen en in de buurt zijn er verder geen veulens dus het was een beetje "nu of nooit" idee.

Uiteindelijk omdat die twee andere veulens jonger waren dan Abby en er een veulen nog niet zelfstandig at werd het gelukkig nog even uitgesteld en uiteindelijk zijn ze afgespeend toen Abby 5 maanden was.

De eerste dag waren Abby en Loesje (mams) wat aan het roepen maar dat ging al snel over. Mijn bedoeling is dat Abby over een paar maanden weer terug naar mams gaat en tot die tijd heeft ze haar veulenvriendjes (hengstje en een merrietje)

Soms kom je dus voor een keuze te staan dat je idealen niet waar kunt maken en nu ben ik in ieder geval blij dat ze wel met leeftijdsgenootjes speelt en toch niet in een grote opfok staat. Ik zie haar elke dag en als ik nu (3 weken na het afspenen) met Loesje langs haar moet lopen om naar het duin te kunnen gaan dan merken zij elkaar geen eens op (zit ongeveer 60 meter tussen als ze elkaar passeren)

So far so good +:)+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:34

TS: je hebt het over uitzonderingen, misschien zijn die paardjes op MP ook wel van die uitzonderingen.
Wij hebben een keer noodgedwongen een veulen met 10 weken moeten spenen omdat de moeder doodziek werd. Is allemaal goed gegaan.
Ik denk dat je enkel antwoord op je vraag kan krijgen door het aan de eigenaar te vragen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:36

Ik heb mijn veulen met 5 maanden gespeend, liever had ik het pas met een maand of 7 gedaan. Maar het veulen vroeg teveel van de merrie en die werd echt te mager. Ze was ook alweer drachtig van het volgende veulen en ik wou niet dat die tekort kwam. (Mijn merrie is pas weer gedekt toen Fàe al 3,5 maand was, dus niet meteen in de veulenhengstigheid wat je ook vaak hoort).
Fàe was ook al goed zelfstandig, vrat al meer brokken en hooi dan normaal was voor die leeftijd. Ze heeft met het spenen niet eens naar der moeder geroepen. Scheelt wel dat ze al goed gewent was om een paar uurtjes alleen te staan, dus ze vond het geen probleem om gescheiden van moeders te zijn.

Volgend jaar wordt de merrie niet nog een keer gedekt en blijft het veulen als de merrie het aankan tot 7 maand bij de merrie lopen.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:00

Muzefee schreef:
Celia schreef:

Dan vraag ik mij af waarom men bij die merries überhaupt veulens krijgt én wat er in de voeding van de merrie mis gaat dat ze in een zodanig slechte conditie komen dat het veulen er met 3 maand er al af moet. :n Alleen merriebroek is natuurlijk niet afdoende.

Edit, dan hoop ik dat met zo'n merrie niet vaker gefokt wordt in elk geval.

Ik spreek hier niet van het feit dat die merries meermaals gebruikt werden voor de fok. Zo dom zijn we nu ook niet...
Zoiets valt nu eenmaal voor bij bepaalde. Andere blijven mooi dik, maar wij hadden zo een die echt wel enorm mager was en het ook gewoon bleef ook wanneer haar voerschema aangepast werd. Ook weidegang en dergelijke bijgevoegd, en niets hielp. Nu pas wanneer het veulen er af is en met aangepast voer komt er wat beterschap.
Ik denk dat je dan wel even logisch moet gaan nadenken... Zo'n merrie zou het in de natuur ook heel zwaar hebben (en ga nu niet zeggen dat wij de paarden echt zo gemaakt hebben dat ze ons nu eenmaal nodig hebben).
Volgens mij is dat nu eenmaal afhankelijk van het "type" paard...
Anders raad ik ook aan om het veulen er zolang mogelijk bij te laten, al heb ik ook al gevallen gezien dat de merrie overal wonden heeft op de rug en benen door een veulen die zijn moeder heel graag bespringt!