Nog een veulen of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Saar

Nog een veulen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 12:38

Hoi bokkers

Ik vraag mij even af wat jullie in mijn geval zouden doen.
Ik heb mijn paard al 16 jaar (ze is nu ook 16) en we (ouders en ik) wilden graag een opvolger fokken. Zo gezegd zo gedaan. Merrie was in een keer drachtig en de hele dracht is super verlopen. We hadden ervoor gekozen de merrie in de kliniek in Utrecht te laten bevallen. Daar aangekomen hebben ze haar gescand en was er wat vreemds te zien. Op de placenta zaten een soort blaasjes en de baarmoederwand was erg dik. Niets om ons ernstig zorgen om te maken en ze hielden de merrie goed in de gaten. Op 5 mei kwam eindelijk het telefoontje, ze was aan het bevallen!!! In de auto gesprongen en er heen gereden. Daar aangekomen was ik meteen verliefd. Een mooi vos hengstveulen. Hij had moeite met opstaan dus werd even geholpen. Ook het drinken ging niet meteen vanzelf maar met wat hulp ging dat ook goed. Wat was ik blij en trots op mijn merrie! De dag daarna zouden ze naar huis mogen. Dit ging helaas niet door omdat de bloedwaarden van het veulen niet goed waren. Om een lang verhaal kort te maken is het veulen de dag daarna overleden. Uit sectie is gebleken dat hij is overleden aan de gevolgen van een bacteriële infectie.

Nu weet ik niet of ik het nog een keer wil proberen. Aan de ene kant wil ik heel graag een veulen maar ik ben heel bang dat het weer niet goed gaat. Ze hebben trouwens ook moeten helpen met de bevalling, de merrie was wat krap.

Dus: zouden jullie nog een veulen fokken of niet? Waarom wel en waarom niet?

Da's van Utrecht voorzien geen problemen met een tweede veulen.

loveeguess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:40

ik vind dat er best nog wel een veulen gefokt kan worden 16 jaar kan best nog wel

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:47

Het is lastig! In eerste instantie zou ik zeggen dat ik zeker een jaartje zou wachten.. Zegt mijn gevoel, kan het niet goed onderbouwen waarom.

Die bacteriele infectie had alleen je veulen het of ook je merrie? Ik dacht dat ze dan nooit drachting konden...

Je merrie is 16 zelf vind ik dit een riskante leeftijd, al kan het goed gaan wat in dit geval ook gewoon is gebeurd. Wel met moeite... Dat vind ik ook twijfelachtig dat je zegt dat ze wat krap was, maar na deze bevalling is er iig wat ruimte gemaakt.Heeft ze al eerder veulens gehad? (denk het niet kan er niks over teruglezen en je hebt haar al 16 jaar)..
Ik zelf zou het niet meer met deze merrie proberen. Maar ik ben een bange poeperd :( Ik wilde mijn merrie (nu ook 16) ook al jaren laten dekken, heb alles uitgezocht vorig jaar, en dit jaar opnieuwe maar gezien haar leeftijd ben ik zo bang dat ze erin blijft... Ik heb uiteindelijk een veulen gekocht (A). |Ik houd verschrikkelijk van die baby pownie maar het is natuurlijk heel anders dan zelf een veulen van je eigen merrie fokken..

Maar dat is mijn angst, dus als jij het wilt doen en de da hebben gezegd dat het kan, en je hebt dan ook weer begeleiding kun je het altijd weer proberen natuurlijk. Wel zou ik haar voor het insimineren laten onderzoeken op bactieren en alles om zeker te weten dat ze 'schoon' is.

Veel succes met je keuze iig!

0rden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:51

Waarom niet? De drachtigheid is toch goed verlopen? En dat ze wat krap was is ook niks bijzonders, mijn merrie help ik altijd wat als ze aan het persen is, meestal gaat het wel wat krapjes.
Waarom breng je haar eigenlijk naar Utrecht? Ik ben zelf altijd van mening dat de merrie thuis het meest gewend is en juist tijdens de hoogdrachtigheid niet in een vreemde omgeving moet brengen.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:54

Met de reden dat je graag een opvolger van je merrie wilt hebben, de dracht goed verlopen is en het veulen is overleden aan een bacteriele infectie (vervelend om je veulen zo jong te verliezen, maar heeft niets te maken met dracht etc), zou ik rustig nog een keer een veulen fokken met je merrie. Dat ze wat krap was bij de bevalling kan eraan liggen dat het bv haar eerste veulen was, of dat het veulen goed aan de maat was. Ik zou er toch altijd voor zorgen dat je erbij bent met de bevalling en dan kan je helpen indien nodig.

chocobroodje

Re: Nog een veulen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:59

Tje wat ontzettend naar om zo je eerste veulen te verliezen. Ik kan goed begrijpen dat je daar huiverig van bent geworden. Maar als je realistisch kijkt had het weinig met de dracht zelf te maken. Ik zou haar dus volgend jaar best opnieuw laten dekken. Wel zou ik het volgend jaar doen want ik vind het persoonlijk te laat in het seizoen nu.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:18

Ik zou overleggen met de dierenartsen die toen de bevalling en dracht hebben begeleid.
Is dit in een incident geweest of is er een oorzaak die mogelijk opnieuw een dracht en veulen kan schaden.
Bv als een merrie lucht aanzuigt, kan er een infectie plaatsvinden die het veulen kan infecteren. Ik heb een merrie die dichtgezet wordt en na opmaken voor bevalling. de placenta wordt altijd extra goed gecontroleerd en bij twijvel krijgt het veulen antibiotica.
De leeftijd van 16 jaar, zou voor mij geen belemmering zijn om de merrie opnieuw te laten dekken.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:22

Als de dierenartsen je merrie goedkeuren voor nog een dracht en er zeker van zijn dat de infectie verder geen negatieve gevolgen kan hebben op een eventueel volgend veulen zou ik het wel doen denk ik.

Wel heel naar van het overleden veulentje :(:) .

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:20

F-AM -> KS

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 15:25

Het veulen had een infectie, de merrie was gewoon gezond. Op die rare plecenta na natuurlijk. Ze hadden dat nog nooit eerder gezien. Na de bevalling hadden ze de placenta grondig nagekeken en het viel erg mee hoe het eruit zag. Op de placenta was dan ook niets raars te zien uiteindelijk. Mochten we haar weer gaan dekken gaat ze sowieso eerst grondig nagekeken worden door een DA. Ik wil dan 100% zeker weten dat er geen afwijkingen zijn. Blijkt er iets niet oke te zijn gaat het gewoon niet door.
Dit jaar gaat het ook zeker niet worden. Ik vind het ten eerste al te laat en ten tweede moest ik er eerst niet aan denken. Nu begint de twijfel echter toe te slaan. Vooral omdat het zo'n leuk veulentje was en dat mijn merrie er zo dol op was. (vreselijk om haar mee naar huis te nemen zonder haar veulentje, ze was echt aan het zoeken nog ;( ) Ik ben alleen zo bang dat er weer wat gebeurd, dat er dit keer wat mis gaat met de merrie. Vrienden van mij hebben dit jaar ook al hun merrie verloren aan een bloeding, nou kan dit altijd gebeuren maar ik ben zo bang dat het weer mis gaat.

De reden dat wij de merrie naar Utrecht hebben gebracht is omdat wij niet de mogelijkheid hadden om (goed) te waken. Ook waren we best bang voor de bevalling dus we vonden het een fijn idee dat ze ergens stond waar ze verstand van zaken hebben en meteen in kunnen grijpen. Vrienden van ons hadden het ook al een aantal keer gedaan dus vandaar.
Achteraf vraag ik mij af of we haar niet beter thuis hadden kunnen houden. Maar goed aangezien ze wel hulp heeft gehad was het dan misschien daar al fout gegaan. Bij een eventueel volgend veulen blijft ze sowieso thuis, al moet ik er een maand naast gaan slapen.

Dus aan de ene kant zou ik het heel graag willen maar aan de andere kant wat als......

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:51

Saar, ik heb vorig jaar 4 veulens gekregen en ze zijn alle vier overleden. Waaronder 1 adoptieveulen. Het was dat mijn merries al drachtig waren, anders had ik ze nooit meer . Dit jaar wederom een dood veulen en een merrie dood.
Ik heb ook dit jaar 2 gezonde prachtige merrieveulens gekregen. Natuurlijk ben ik tijdens en vlak na de bevalling overbezorgt geweest. Ik zag overal apen en beren.
Nu ben ik heel blij dat ze er zijn en heb weer een merrie drachtig.
Als de dierenarts geen medische problemen ziet voor een volgend veulen dan is het aan jou om het wel of niet te doen.
Een veulen krijgen heeft altijd risico's. Wil je die niet, dan moet je het niet doen. Ik denk nu wel dat ik volgend jaar even oversla, maar zeg nooit nooit.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:28

Ik kan me jouw gevoel heel goed voorstellen.
Mijn veulen is met 6 maanden relatief plotseling overleden, nadat ze met 3,5 maand atactisch geworden was. Vandaar het relatief plotseling. Ik heb het niet laten onderzoeken, ivm familie omstandigheden en het eindelijk krijgen van de rust. Achteraf had ik het misschien wel moeten doen.

Ook ik zou graag nog een keer een veulen bij mijn merrie, maar twijfel ook enorm. De merrie is in orde. Het is veulen is waarschijnlijk atactisch geworden door een ongelukkige val.

Een drachtige merrie heeft altijd een risico en je weet nooit zeker of het goed gaat. Maar zoals de andere al zeggen en ook Utrecht heeft gezegd: je loopt eigenlijk niet meer of minder risico als ieder ander.

Succes met je beslissing.