Programma inteeltcoëfficient

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SeSch

Programma inteeltcoëfficient

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 23:07

Hallo,

Ik had een vraagje; bestaat er een gratis programma waarin je je paarden/pony's kunt invoeren en dat het programma dan zelf het inteeltcoëfficient berekent?

Bedankt alvast!

SeSch

Re: Programma inteeltcoëfficient

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 01:43

Niemand?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 07:24

Voor welk ras? Je hebt van het KFPS een CD-rom die je aan kunt schaffen, geloof ik.

Om het inteeltcoëfficient te kunnen berekenen, moeten de gegevens van de betreffende paarden allemaal in het programma verwerkt zijn.

SeSch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 10:57

Shetlanders, maar als je een programma hebt waar ik alles zelf moet invoeren, is ook geen probleem ;)

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:34

Als het stamboek het niet heeft of je niet verder kan helpen, dan zal je een stamboom-programma moeten hebben. Zoals BreedMate, ZooEasy e.d. Er zijn er diversen, BreedMate heeft een paarden-versie maar kan alleen on-line besteld worden.
De hele stamboom invoeren, en dan maar de berekeningen erop los laten.

SeSch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 01:20

Dank je voor je tips! :-)

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:38

Welk programma gebruik je zelf?

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 20:34

Ik gebruik zelf BreedMate. Ooit gekocht voor m'n katten, maar je kan dat programma ook zelf aanpassen. Dus ik heb er ooit wat aan gesleuteld, en het een beetje passend gemaakt voor wat ik weten wil van sommige paarden.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:53

Ja oké, dat zelf passend maken kan ik dus niet...

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:21

Dat is in BreedMate gelukkig niet zo moeilijk. Ik ben ook geen programmeur :+
In BM zijn de basisopzetjes via een simpel knopje in je scherm te bereiken, en dan kan je zo dingetjes veranderen. :Y)
En er zal vast nog meer staan in de gebruiksaanwijzing

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:44

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:37

Dat is wel een hele mooie professionele database hoor
Maar BreedMate (http://www.breedmate.com) is iets minder luxe, maar voor thuisgebruik wel heel praktisch en gebruikersvriendelijk.

Ik zag net dat ik maar eens moet gaan kijken of ik ergens nog geld over heb, want ze zijn al weer een versie verder dan wat ik heb. }>

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:07

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:05

Dat doet BreedMate ook, via het inteelt-scherm, inclusief tussen welke generaties je de betreffende voorouder hoeveel keer tegenkomt.
Daarnaast hebben ze ook een relatives scherm, en daar zie je behalve volle broers/zussen en de eigen nakomelingen van een dier, ook nog alle half-broers/zussen aan zowel vaders- als moederskant.
Daarnaast kan je ook zogenaamde reversed pedigrees uitdraaien (dan krijg je een overzicht van alle nakomelingen in de database van dat betreffende dier), en je kan vragen om een overzicht van de direkte stamvader of de direkte stammoeder. Verder maakt het complete html-stambomen kant en klaar voor een website, of tekst-stambomen die makkelijker te mailen zijn.
En je kan eigen stambomen uitdraaien. Totaal niet van belang voor paarden, maar bij sommige kattenstamboeken in de USA mogen ze dat wel }:0

Je kan werkelijk alles aanpassen, als je een beetje snuffelt in de bijgeleverde handleiding. Zou ik na ruim 5 jaar eigenlijk ook eens moeten doen, maar het werkt zo simpel weg... 8-)

Maar ik zeg heel eerlijk, dat als je alleen rijpaarden fokt, je waarschijnlijk meer hebt aan sporthorse-data.com. Die geven de informatie op een prachtige manier weer op 1 pagina. Misschien moet ik dat eens als verzoek doorgeven bij BM, want dan kan je pas echt een complete stamboom uitdraaien.