Waarop specifiek letten bij aankoop Lusitano?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Agnes75

Waarop specifiek letten bij aankoop Lusitano?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 11:38

Hallo allemaal,

Allereerst: als dit hier niet thuis hoort, tem dan svp even, dit is mijn eerste keer op [BKR].

Mijn vraag: waarop moet je letten bij de bezichtiging/mogelijke aankoop van een Lusitano? Ik heb een eigen paard, dus weet in basis waar je op moet letten bij een KWPN-type, en bij de aankoop van een paard in zijn algemeen (aankoopkeuring, paspoort, entingen, proefrijden e.d.). Ik vraag dit voor een vriendin van me die bij een fokker wil gaan kijken voor een Lusitano voor recreatief gebruik. Ze heeft gevraagd of ik mee wil gaan.

Waar ik benieuwd naar ben is of er specifieke zaken zijn waar je bij een Lusitano op moet letten, bijv.:
Specifieke gangen, goed/slecht exterieur?
Zijn er specifieke dingen van het ras (voorkomende gebreken/"schoonheidsfoutjes"/erfelijke afwijkingen) en hoe herken je ze?
Zijn er goede/minder goede bloedlijnen?
Moet ik letten op importpapieren e.d. (indien van toepassing), zoja, waarop moet je dan letten? Chip en paspoort snap ik, maar zijn er andere/specifieke zaken?

Graag jullie ervaringen, tips, alles is welkom zodat ik mijn vriendin zo goed mogelijk kan helpen!

Alvast bedankt!

Cyrina

Re: Waarop specifiek letten bij aankoop Lusitano?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:29

Je moet eerst vooral voor jezelf besluiten wat je wilt.
Je komt Lustano's tegen met convex hoofd, maar ook zonder, wat vind je zelf mooi?? En met meer of minder verheven gangen. Wat wil je zelf??

Vaak denkt men dat ze dit altijd hebben en je het dus voor lief moet nemen, maar dat is niet zo.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 15:10

@Cyrina: bedankt voor je reactie!
Ik denk eerlijk gezegd dat mijn vriendin daar nog niet zo goed over heeft nagedacht, dus ik zal haar dit meegeven. Zijn de verheven gangen doorgaans moeilijker uit te zitten? Of is het maar net hoeveel verzameling je vraagt?

Het doel is vooral recreatief rijden (buitenritten e.d.) en ik kan me voorstellen dat het voor haar dan belangrijk is dat de gangen vrij comfortabel zijn. Convex hoofd lijkt me geen probleem, is net wat ze mooi vindt denk ik.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:40

Iberische paarden zitten over het algemeen erg comfor! Ook als ze heel verheven lopen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 23:05

Als je een Lusitano voor recreatief gebruik wilt kopen let dan goed op dat je een rustig en betrouwbaar dier uit zoekt.
Lusitano's kunnen gevoelig en soms wat eenkennig zijn, voor deze paarden moet je best veel geduld hebben en ook wel wat ervaring.
Dus bij het kijken overal goed opletten hoe hij met rijden is maar ook in de omgang, zelf goed uitproberen en bij interesse een aantal keren terug gaan om een goed beeld te vormen...

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 11:15

Nog meer?

Appelsapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 10:48

Even over de bloedlijnen :

Veiga

Veiga is waarschijnlijk de zuiverste Portugese kant. De raskenmerken zijn vooral in het hoofd terug te vinden. Ze hebben vaak een wat langer hoofd en de convexlijn (bol i.p.v. recht) komt regelmatig terug samen met wat grotere oren. Ze hebben een wat aristocratischere uitdrukking. De manen van de Veiga's zijn over het algemeen steil en niet zo weelderig als de barokke types.
Ze zijn meestal ook wat ''vuriger'' dan de andere bloedlijnen en dus ook meer voor dressuur , hoge school en stierengevechten gefokt.
Uiteraard zijn er ook uitzonderingen . bv: Novilheiro heeft verschillende gouden medailles met John Withaker gehaald en is ook op de O.S verschenen, (springen) ook hij was een veiga.

Andrade

Andrade heeft een wat oriëntalere uitdrukking. Ze zijn als type wat ronder en korter (wat barokker).
In deze lijnen zie je vaker krulligere manen en weelderige staarten. Het beenwerk is fijner te noemen met kleinere hoger hoeven. Het gangenwerk is iets meer verheven en het rondzwaaiende voorbeen komt wat meer voor dan bij de Veiga's.

Coudelaria Nacional

De staatsstoeterij van Portugal heeft altijd veel uitwisseling gehad met de Spaanse Cartujano-fokkers en ook met de Spaanse militaire stoeterij, de Yeguada Militar. De paarden waren in het begin vrij klein van stuk, kleiner dan de Andrade's die ook van de Cartujanos afstammen. Hun hoofden waren - doordat de Spanjaarden de ramsneuzen aan het begin van de 20e eeuw niet meer wilden hebben - fijner, korter en met minder ramsneus dan bijvoorbeeld de Veiga's.
De Coudelaria Nacional-paarden hebben een heel fijn rustig temperament, zijn compact en mooi gebouwd. Hun hoofden zijn vaak bijna recht qua profiel.

Alter Real

Alter Real is een aparte lijn in de Lusitano wereld. Een Alter is een Lusitano, maar niet ieder Lusitano is een Alter. Iets meer dan 250 jaar geleden richtte het Portugese koningshuis een stoeterij op om paarden te fokken die konden dienen voor het hof, met kwaliteiten voor de Hoge School.
!let op! een ALTER REAL IS GEEN APART RAS zoals sommige mensen beweren!

Dat waren de ''belangrijkste'' bloedlijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:55

Jullie zouden ook bij de Nederlandse vereniging Lusitano Vrienden Nederland kunnen informeren: www.lusitanovrienden.com

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 08:03

@Appelsapje: super bedankt, hele nuttige info!!
@Yenneke: bedankt! ik zal de link even doorsturen!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:30

Mijn ervaring is dat het niet zo veel anders is als wanneer je een ander raspaard koopt. Je moet opletten dat het paard correct in elkaar zit en gezond is. Voor de rest moet het gewoon klikken. Jouw vriendin moet het gevoel hebben dat, dát haar paard is. Dat is gewoon iets persoonlijks.