Meer mensen bewust niet gedekt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Meer mensen bewust niet gedekt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 10:59

Ik hoor steeds meer fokkers die bewust de merries leeg gelaten hebben ivm de economische crisis en het niet kwijt raken van de nafok.

Hoe zit dit op bokt?

mylittlejoy

Re: Meer mensen bewust niet gedekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:01

Niet dat ik als fokker bestempeld kan worden, maar het lijkt me dat je alleen fokt als je het kan betalen toch? Dus ik denk dat er inderdaad een hoop mensen zijn die normaal gesproken bewust fokken, en nu bewust leeg laten.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:02

Wij hebben bewust 2 jaar niet gedekt omdat onze stallen volzitten. We hadden 5 paarden en maar 4 boxen dus absoluut geen plaats meer voor een extra veulen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:03

mylittlejoy schreef:
Niet dat ik als fokker bestempeld kan worden, maar het lijkt me dat je alleen fokt als je het kan betalen toch? Dus ik denk dat er inderdaad een hoop mensen zijn die normaal gesproken bewust fokken, en nu bewust leeg laten.

Volgens mij is niet het dekgeld en de kosten het probleem maar eerder plaatsgebrek bij de fokkers.

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:05

Ja bewust niet meer gedekt. Niet zozeer omdat we de nafok niet kwijtraken, maar het steeds moeilijker is er goede huizen voor te vinden. De laatste 3 jaar te regelmatig eigen fokproducten uit de ellende kunnen terug halen, broodmager, geen hoefverzorging etc..
Mensen kunnen het niet meer betalen en dus vind ik het erg onverstandig door te fokken terwijl veel paarden onterecht richting slager verdwijnen. Onze nadruk ligt nu op oude fokproducten uit de ellende te houden en evt terug te kopen.

Dat is nl ook je verantwoording als fokker!
Laatst bijgewerkt door NouJaDan op 28-09-10 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:06

Ik ben dan ook wel geen echte fokker maar laat nu bewust leeg zodat ik volgend jaar het hele jaar kan door mennen.

Ik heb februari en achterin mei nog paarden verkocht en dat ging vlot, voor hele goede prijzen. Het veulen wat ik nu heb lopen had ik ook al een paar keer kunnen verkopen voor een heel mooi bedrag. Ik merk dus eerlijk gezegd niks van de crisis wat betreft de paarden.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:29

petraaken schreef:
mylittlejoy schreef:

Volgens mij is niet het dekgeld en de kosten het probleem maar eerder plaatsgebrek bij de fokkers.

Ik doelde ook op het hele traject, niet alleen het dekgeld. Maar ik snap wel wat je bedoelt; gaan fokkers minder fokken omdat ze denken dat ze de veulens niet kwijtraken. Tja, daar kan ik geen antwoord op geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:56

Ik heb dit jaar weer wel gedekt, en vorig jaar niet.

Je fokt product niet kwijtraken heeft ook te maken met kwaliteid natuurlijk, een goede raak je altijd kwijt! Maar een shetlander bv, enkel voor chip en paspoort kosten, als je die er al voor krijgt, er zijn er genoeg die je voor nop mee krijgt...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:59

Asjemenou_ schreef:
Maar een shetlander bv, enkel voor chip en paspoort kosten, als je die er al voor krijgt, er zijn er genoeg die je voor nop mee krijgt...

Typisch, ik heb ze toch aardig goed en makkelijk kunnen verkopen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:00

Gut het zal vast aan mij liggen maar de term 'leeg laten staan' doet me meer denken aan een garagebox dan aan een dier.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 13:39

Zal aan jou liggen idd want dat is een doodnormale term.
Merrie is leeg = niet gedekt (of niet gepakt) iig niet drachtig.

Dat niet kwijt raken ook met kwaliteit te maken heeft... k weet niet....
Wij hebben paarden staan in alle prijsklasses, alle soorten en maten, van recreatie tot fjin gefokte dressuurpaarden, en niks loopt op t moment (loopt vind ik: Advertentie zetten, flink wat reacties, paard verkopen, tijdsbestek van een paar weken)

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:40

ja ook ik heb mijn merries gust (bewust)
heb er nog net eentje kunnen verkopen :D

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:57

Lol - ik snap wat het betekent hoor Stef :D
De term 'gust' gebruiken we hier idd wel, maar 'leeg staan' had ik nog nooit gehoord :)

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:58

Ik heb met een beetje pech een drachtige merrie, ze was ontsnapt en hengst is erop gesprongen, dus als ze drachtig is laat ik het eraf halen.

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:09

Het is geen raar idee om een merrie eens gust te laten. Maar om als reden 'de crisis' aan te voeren is mijn inziens niet helemaal juist. Dan had je een jaar of 3 geleden je merrie gust moeten laten, want nu verkopen paarden niet / minder goed. Dit geldt natuurlijk ook voor veulens, maar dat zie ik meer als korte termijn denken.

Ik mag hopen dat de prijzen over een jaar of 3/4 weer op een iets normaler prijsniveau liggen zodat de paarden die dan in de berijdbare / bruikbare leeftijd komen weer goed van de hand gaan. Wanneer nu iedereen z'n paarden gust laat, zul je zien dat er over een jaar of 3/4 weer minder of misschien wel te weinig paarden in de bruikbare / berijdbare en vooral betaalbare prijsklasse zitten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:11

Same here, dit jaar zijn de kleine merrie's niet gedekt en volgend jaar waarschijnlijk ook nog niet eens.
Doe mijn paarden niet voor een appel en een ei weg dus dan maar niet dekken.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:15

Zelf ben ik geen fokker, maar op stal staan idd ook alle merries leeg. Wel is alle nafok die weg moest ook weg. Hebben niet lang te koop gestaan. Het is nu bijna goedkoper een veulen aan te kopen dan er een te fokken. Dat lijkt dus ook het plan voor dit jaar.

dubbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:18

marianna schreef:
Het is geen raar idee om een merrie eens gust te laten. Maar om als reden 'de crisis' aan te voeren is mijn inziens niet helemaal juist. Dan had je een jaar of 3 geleden je merrie gust moeten laten, want nu verkopen paarden niet / minder goed. Dit geldt natuurlijk ook voor veulens, maar dat zie ik meer als korte termijn denken.

Ik mag hopen dat de prijzen over een jaar of 3/4 weer op een iets normaler prijsniveau liggen zodat de paarden die dan in de berijdbare / bruikbare leeftijd komen weer goed van de hand gaan. Wanneer nu iedereen z'n paarden gust laat, zul je zien dat er over een jaar of 3/4 weer minder of misschien wel te weinig paarden in de bruikbare / berijdbare en vooral betaalbare prijsklasse zitten.

om de prijs weer om hoog te krijgen moet het aanbod wel eerst minder worden... 3 jaar geleden had misschien invloed gehad op vandaag de dag maarja toen wist niemand dat dit zou gebeuren. daarom om over 3/4 jaar weer op een hoger prijsniveau te zitten moet je nu het aanbod verlagen.

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:21

De economie is een schommelende beweging met toptijden maar ook mindere tijden. Natuurlijk kan nooit precies ingeschat wanneer een crisis begint en eindigt, maar een aantal jaren terug was wel degelijk bekent dat er een crisis aan zat te komen. Toen had men maatregelen moeten nemen.

Nu kan men alsnog maatregelen nemen waardoor straks de paarden weer duur(der) worden. Het maakt mij niet uit. Hier wordt doorgefokt, en als we ze nu niet goed kwijt kunnen dan houden we ze tot 3 jaar en dan kunnen we ze vast wel kwijt!

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:23

marianna schreef:

dat klinkt leuk maar heb jij een glazen bol oid :D ik niet

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:16

Voor de gewone hobbyruiter is het naar mijn mening goedkoper om een leuke 3/4-jarige te kopen dan een plezierveulentje fokken. Niet dat daar iets mis mee is natuurlijk. Maar als 4-jarige weet je wat je koopt, kan je kiezen of het een ruin/merrie is, kan je foto's maken, geen opfokkosten + risico (want meestal hebben zulke fokkers maar 1 veulentje per jaar), kan je het kleurtje,... kiezen! :)

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:54

petrea schreef:
marianna schreef:

dat klinkt leuk maar heb jij een glazen bol oid :D ik niet

Helaas heb ik hem niet, als ik hem wel had gehad, was ik nu vast en zeker rijk geweest :D

Mijn post hierboven is wellicht duidelijker.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:00

Wij zitten vol en hebben daarom heel bewust de merrie niet laten dekken. Misschien volgend jaar weer, maar ik denk dat ze ook dan gust blijft.

Moeten eerst maar eens haar eerste zoon zien te verkopen volgend voorjaar of ons andere jonge paard.. := Ben benieuwd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:18

stef schreef:
Dat niet kwijt raken ook met kwaliteit te maken heeft... k weet niet....

Nou dat weet ik wel. Juist nu het allemaal zo duur is, hooi, stro hardvoer, zien mensen in dat je beter kan investeren in kwaliteit, want die eten net zoveel als een slechte.

De markt voor gewoon spul zit helemaal op slot, maar net zoals bovenstaande poster merk ik er niets van en mijn ene merrie is dus leeg omdat ze niet drachtig werd, niet omdat ik haar leeg wilde laten.

Dit spreekt ook boekdelen het haalt tegenwoordig de landelijke pers en media dat krijgt een Gouden Wereld titel niet eens voor elkaar

http://www.kranten.com/a/7853439/64120/

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:21

Umeo schreef:
Voor de gewone hobbyruiter is het naar mijn mening goedkoper om een leuke 3/4-jarige te kopen dan een plezierveulentje fokken. Niet dat daar iets mis mee is natuurlijk. Maar als 4-jarige weet je wat je koopt, kan je kiezen of het een ruin/merrie is, kan je foto's maken, geen opfokkosten + risico (want meestal hebben zulke fokkers maar 1 veulentje per jaar), kan je het kleurtje,... kiezen! :)

Die zijn er straks dus niet meer als serieuze fokkers hun merrie's gust laten.