Wat bepaalt voor jou de waarde van een haflinger?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Herfterhoeve

Wat bepaalt voor jou de waarde van een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 18:53

Momenteel is de paardenmarkt aardig gekelderd.
Dit heeft zeker zijn weerga op de aankopen en waarde van oa ons haflingerras.

Wat bepaalt voor jullie bokkers, de waarde van een haflinger?
Wat hebben jullie voor het ideale plaatje over? Wat vind je belangrijk?
Dit is natuurlijk verschillend per persoon! ;)

Zoals bijvoorbeeld:

- Haflingers met/of zonder papier
- veulens, enters, 2 jarigen
- beleerd/ aangespannen
- Niveau dressuur/springen ed
- afstamming
- keuringsresultaten
- import tirol

...en noem maar op!

Erg benieuwd naar jullie mening, het waarom en wat je ervoor over hebt!

Daihyo

Re: Wat bepaalt voor jou de waarde van een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:11

Vooral een goed karakter.
Op papier en afstamming kun je niet rijden zeg ik altijd. Maar zeker bij merries kan dit wel schelen in de prijs. Ruinen hebben geen fokwaarde, dus dat scheelt ook.
Verder leeftijd t.o.v. niveau maakt de prijs.

Wat ik zoek in een haflinger: een correct gebouwde haf, rond de 1.50, barokke type, wel wat zwaarder, maar wat hoger op de benen dan het echt ouderwetse type en goede bewegingen (dragend achterbeen ipv stuwend), fijn karakter, koel in het hoofd maar niet te braaf, jong maar wel zadelmak (3/4 jaar). Papier vind ik niet belangrijk. Ruin of een merrie.

Vraagprijs vind ik moeilijk. Voor Jim heb ik zeker 500 euro teveel betaald. Maar ik had het er voor over. Hij paste eigenlijk helemaal bij mij. En vind dat dan nog maar eens een keer.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:07

Mijn vorige haf had een erfelijke ziekte, zij was zonder papieren, nu heb ik een haf met papieren en ben daardoor wel iets geruster, normaal zou het mij persoonlijk niet uitmaken of er wel of geen papier bij zou zitten. Maar door die erfelijke ziekte van mijn vorige haf is deze ziekte wel bij mijn nieuwe hafje uitgesloten. Verder vind ik het karakter en leeftijd het belangrijkste. Persoonlijk val ik op het ouderwetse type maar wel wat hoger op de benen, dus niet zo plomp. Lekker lange manen en een lief koppie. Leeftijd 3 a max 5 jaar. Eentje waar je dus nog lang van mag genieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:09

Het ligt eraan voor welk doe ik de haf wil gebruiken. Wil ooit nog een leuke merrie om mee te fokken. Dan vind ik papier, afstamming en keuringsresultaten wel erg belangrijk.

horselover7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:12

jaa een lekker haflinger karakter dus.
verder zou ik er niet mee fokken dus papieren maakt me niet uit.
merrie of ruin. stevig gebouwd. het liefst donker(al zie je ze wel steeds lichter worden) lange lichte manen. en vooral veelzijdig:D

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 21:48

Zelf zal ik geen haflinger aanschaffen zonder papier.

Het ideale plaatje van mijn haflinger is:
merrie, 0-10 jaar, goed papier, nette keuringsresultaten, modern type, uitstekend exterieur, beweging, fijn karakter, fijn te rijden, en als mogelijk prestaties in de sport. Dat laatste is niet het belangrijkste.

Heb voor zo'n voor zo'n ideaal plaatje 2/3000 euro over. ;)

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 22:54

Ik denk ten eerste, een band hebben met het paard.
Als je er mee kennis maakt, moet je het toch beetje voelen.

- Haflingers met/of zonder papier
- beleerd/ aangespannen
- afstamming

kijk ik altijd naar. Maar je kunt tegenwoordig ook de 'eigenaar' hun naam zoeken in google, zegt soms ook veel :P

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:48

Ik let erg op het papier, zou en haf kopen die nog onbeleerd is en een bouw heeft voor in de sport. De vader wil ik het liefst ook in de sport terug willen zien.
Voor een oudere haf zou ik kijken naar de afstamming, het niveau, slanke bouw en leeftijd, liefst tussen de 3 en 6 jaar en dan minimaal L2 niveau.
Voor een veulen zou ik niet meer dan 700 uit willen geven, aangezien dekgeld bij haflingers niet duur is.
Bij de volwassene zou ik al snel richting €2500,- gaan.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:25

ik vind papier niet zo belangrijk.
tenzei je natuurlijk wilt fokken.
verder moet het karakter gewoon goed zijn.
en ik heb ze het liefst wat steviger en wat groter.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:52

Bij Wolder was het het uiterlijk :+ , ik vond het zo'n leuk plaatje ;) :P
Bij Goldy was het het pittige karakter met haar uiterlijk erbij, zag er wel potentie in voor in de sport.

Verder vind ik papier niet heel belangrijk, maar als je wilt fokken weer wel. Ook vind ik potentie voor de sport belangrijk, en verder ook het uiterlijk met een moderne bouw. Het karakter moet ook aansluiten, ik vind juist wat fellere types fijn, maar voor anderen is juist een heel ander karakter weer belangrijk.
Ook is de gezondheid natuurlijk belangrijk in de waarde ;) .

Kortom een heleboel dingen, het hele pakketje. En dat is dan weer voor iedereen anders.
Laatst bijgewerkt door Nessie op 27-09-10 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:55

ik ken iemand die heeft voor 2 6jarige haflingers samen, beide kerngezond, geen gebreken, netjes opgevoed, goed betuigd met moeite €600,- kunnen krijgen...

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:55

Deze dingen vind ik belangrijk:

Karakter
Leeftijd
Uiterlijk
Papier
Bewegingen
Stokmaat

Maar iedereen vind een ander papier goed, een ander uiterlijk mooi. Dus het is altijd persoonlijk.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 27-09-10 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:57

Oja leeftijd ook uiteraard ;) Bewegingen moeten ook kloppen, of ze moeten potentie hebben om het te ontwikkelen.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:59

Leeftijd en niveau daarbij. Een paard van 12 jaar die nog maar net ingereden is, daar zou ik al geen hoofdprijs meer voor betalen. :n Ook kijk ik of het paard allround is, hoe ze op keuringen zou presteren, interessant voor de fok etc. Daar hangt de prijs ook wel van af. Natuurlijk zou ik ook kijken naar gebreken en dat soort dingen..

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:43

meissielief schreef:
Deze dingen vind ik belangrijk:

Karakter
Leeftijd
Uiterlijk
Papier
Bewegingen
Stokmaat

Maar iedereen vind een ander papier goed, een ander uiterlijk mooi. Dus het is altijd persoonlijk.

hierin ga ik mee!

toch staat de Karakter op nr 1 bij mij!

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 15:57

Ik vind ook het karakter het belangrijkst en daarna de uiterlijk

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 19:03

eerst komt karakter kijken
Dan de werkwilligheid, ik wil geen dooie diener
Mooie bouw en dat is in mijn ogen modern, lang voorbeen, lange hals en een mooi fijn snuitje erop met weinig wit aan het hoofd.
Daarbij kijk ik ook naar de afstamming.
Soms zie ik paarden met een bepaalde afstamming dan denk ik direct laat maar is voor mij niet interessant.
Ik zou zeker voor de fokwaarde gaan en dus ook alleen naar merries kijken en wat hun resutaten zijn geweest op de keuring.
Dit geld voor zo ver je bovenstaande punten kan toepassen op ieder paard ongeacht de leeftijd.

En wat ik er voor geven zal? Tja dat ligt ook aan de prijs die het paard moet kosten, laten we zeggen tussen de 600 en 3000 en dan zal ook de leeftijd bepalend zijn.

De reden die ik hierboven lees dat het dekgeld toch niet duur is van een haflinger vind ik een beetje onzinnig.. daarom zou een haflinger veulen ook niet alleen het dekgeld hoeven op te brengen.

brisingr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:14

het belangrijkste vind ik dat de klik er is,
daarna het karakter en hij moet een beetje ouderwets gebouwd zijn...
een merrie ruin of hengst maakt mij ook niet uit...
en dan eentje in de leeftijd van 3 tot 8 jaar

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:13

ikzelf zou nooit een haf zonder papieren kopen!
verder moet ze me van de verkoop foto meteen aanspreken heb ik niet meteen het wow gevoel hoeft het van mij niet!

toen ik na mijn merrie ging zoeken had ik een lijsje waarik wilde dat ze aan voldeed!
wallenstein vader, klein smal blesje, veel behang, niet te oud, mooie niet te donkere kleur.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 21:26

Liefst een jonge haf zonder trauma's uit het verleden.
Met papieren. voldoende tijd bij de moeder doorgebracht, daarna in de opfok en niet te jong ingereden, voor het inrijden wel al bekend gemaakt met allerlei situaties (b,v,keuring , poetsen , wassen ,gewend aan wandelen op de openbare weg dus verkeers mak trailer, smid etc. etc.)
De prijs van merries wordt m.i. overdreven t.o.b. ruinen.
Merries zouden meer waard zijn i.v.m. de fok mogelijkheden.
De markt is al verzadigd met behoorlijk wat ,(oef hoe zeg je dat netjes?) niet zulke gezonde mooie paarden., dus stop maar eens met maar al die merries voor de fok te classificeren en de geboren veulens alleen eenzaam op een ienemiene weide te laten opgroeien
Voor mij heeft een ongecompliceerde goed opgeleide ruin meer waarde dan een merrie.
Maar boven alles moet er voor mij een klik zijn met de haflinger, een guitig lief hoofd een uitstraling, mooi gangwerk, mooie manen en staart , gezond in lichaam en en karakter dat heeft voor mij waarde.