xx elise

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Fiffill schreef:Ach wat is dat verschil in uiterlijk... "verschil" is er niet, ieder ras ziet er immers anders uit.Dus waar baseer je dat verschil dan op. Alle paarden verschillen dan van elkaar, maar dat is niet meer dan logisch. Een Haflinger ziet er ook anders uit.
Ik heb een aantal Arabieren gereden en die waren echt niet wild hoor. Het zijn imo gevoelige en meegaande dieren, er wordt dan wel gezegd dat ze wild zijn, maar toch ook niet elke Fjord is lomp? (Om nog maar zo'n vooroordeel te noemen).
Intelligenter wil ik ze niet meteen noemen, ze zijn wel heel mensgericht en daardoor denken ze misschien eerder mee dan sommige andere paarden/rassen. Zoals ik al zei, het verschilt gewoon per paard. Geen paard is hetzelfde, da's nu juist het leuke.
elisedcl schreef:is het echt waar dat als je op een arabier rijd, je heel veel moeite moet doen om hen in toom te houden? en waarin is de arabier anders dan gewone paarden?![]()
xx elise
ShamalArabs schreef:elisedcl schreef:is het echt waar dat als je op een arabier rijd, je heel veel moeite moet doen om hen in toom te houden? en waarin is de arabier anders dan gewone paarden?![]()
xx elise
Onze arabieren rijden we zonder zadel en hoofdstel, en je hoeft je handen en benen niet te gebruiken om ze aan te sporen of te sturen. En daarin verschillen ze dus gelijk van andere paarden, ze zijn veel makkelijker, luisteren beter en doen meer hun best voor je.
ShamalArabs schreef:elisedcl schreef:is het echt waar dat als je op een arabier rijd, je heel veel moeite moet doen om hen in toom te houden? en waarin is de arabier anders dan gewone paarden?![]()
xx elise
Onze arabieren rijden we zonder zadel en hoofdstel, en je hoeft je handen en benen niet te gebruiken om ze aan te sporen of te sturen. En daarin verschillen ze dus gelijk van andere paarden, ze zijn veel makkelijker, luisteren beter en doen meer hun best voor je.
Fiffill schreef:Daar ben ik het niet mee eenser worden zoveel andere rassen gereden zonder zadel en hoofdstel, da's niks speciaals van Arabieren. Ik snap dat jij hoteldebotel bent van het ras, maar deze reactie is nu niet echt waar.
Zat andere soorten paarden die je haast met je gedachten kunt sturen en die graag hun best voor je doen, da's echt niet alleen de Arabier. Er is meer in de wereld.
Daarnaast is het paardgebonden, echt niet elke Arabier die bovenstaande kenmerken zo sterk voert. En ook echt niet elk ander paard.
Fiffill schreef:Toch blijf ik erbij dat het erg paardgebonden isik geloof best (en weet van mijn ervaring met Arabieren) dat ze erg mensgericht en meewerkend zijn, maar daarmee kun je niet zeggen dat ze op die manier van alle andere paarden verschillen. Genoeg andere paarden die dezelfde eigenschappen dragen.
marise83 schreef:ik kan mij paard ook rijden zonder hoofdstel en zadel, en ze is geen arabier...
Ik vind een arabier absoluut geen ander soort paard dan andere rassen, alleen het typische hoofd.. Hoewel Metall dat ook doorgeeft, van die arabieren hoofdjes en das toch echt een KWPNer
marise83 schreef:ja zeker, kan haar sturen met gedachten, onder de man en op de grond
ShamalArabs schreef:Fiffill schreef:Toch blijf ik erbij dat het erg paardgebonden isik geloof best (en weet van mijn ervaring met Arabieren) dat ze erg mensgericht en meewerkend zijn, maar daarmee kun je niet zeggen dat ze op die manier van alle andere paarden verschillen. Genoeg andere paarden die dezelfde eigenschappen dragen.
Je verward de individu met het ras. Ik zeg ook niet dat dit niet paardgebonden is of dat er niet andere paarden zijn die dezelfde eigenschappen dragen.
Wat ik zeg zal ik anders omschrijven, voor de duidelijkheid:
Als ik 100% van 1 ras, in dit geval de volbloed arabier, in mijn stallen heb, dan beschikt 95% hiervan over deze eigenschappen.
Als ik 100% van een ander ras, ongeacht welk ras, in mijn stallen heb, dan beschikt (afhankelijk van het ras en vooral de opvoeding) ergens tussen 0% en 80% over deze eigenschappen met een gemiddelde 40% bij "andere rassen" in het algemeen.
Dat is een verschil van 55%, en daarmee verschilt de arabier dus van andere rassen: gem. 95% tegenover gem. 40%
Wat dus inhoud dat op dit moment in onze stallen dus 20,9 (ofwel 21) arabieren aan deze eigenschappen moeten voldoen (en 1 dus niet). en dat klopt precies, we hebben namelijk 1 flessekind die iets afwijkt van de rest qua gedrag en gevoeligheid en denkwijze enz. enz.