Hoeveel voer geven jullie je drachtige Haflinger?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

Hoeveel voer geven jullie je drachtige Haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 20:24

Mijn merrie is 4 maanden drachtig en staat nu nog 24/7 op de wei. Ze eet nu alleen gras en één summerfit koekje per dag.
Als het slechter weer wordt, gaat ze naar stal (ergens in de loop van oktober verwacht ik).

Voordat ze naar de wei ging, kreeg ze 1 kilo biks en 1 kilo muesli per dag (verspreid over 2 voerbeurten) en 3 keer per dag kuil. Ze was toen nog niet drachtig.

Een vriendin van mij heeft ook een Haflinger (ruin) en die krijgt een stuk minder.
Maar ja, ze deed het gewoon goed op deze hoeveelheid voer en nu is ze nog drachtig ook.
Dus ik ben benieuwd wat jullie je drachtige Haflingers voeren.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:27

een handje muesli, een kwartje summerfit en wat peen plus een plak hooi per voerbeurt (nu 2 keer per dag). van de winter hetzelfde maar veel meer hooi :D

(ik ben die vriendin van die ruin :P)

Herfterhoeve

Re: Hoeveel voer geven jullie je drachtige Haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 12:28

Als ze het goed doet op die hoeveelheid dit doorzetten.
Na de winter, als ze op zo'n 8,9 maad dracht zit kun je gaan beginnen met merriebrok. Hier zit net even wat extra in.
Als je je merrie dit tot dat het veulen gespeend is door blijft geven dan blijft ze in conditie en kun je haar snel weer oppakken.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:23

Ligt toch aan het paard hoor!

Ik heb een driejarige over de 4 maanden heen
Ze krijgt 2x op een dag een schep marstall voer ongeveer 800 gram per keer is dat dus zeg maar 1,5 kilo.
Verder 3x per dag hooi
Op het moment wordt ze ook beleerd maar niet heel intensief, zeg maar 2x in de week een 20 minuten

m'n andere merrie van 13 krijgt 2x per dag een kwartje muesli en 3x per dag hooi
Is wat minder lang drachtig en doet verder niet heel erg veel.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 21:47

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik begin gewoon met de hoeveelheid voer die ze gewend is en dan kijk ik wel even aan hoe ze het daar op doet. Vanaf januari stap ik inderdaad over op merriebrok.

Wat ik me nu afvraag: Normaal gesproken gaat Daisy het weekend na 1 oktober van 24/7 wei naar 24/7 stal.
Dit jaar blijft ze wat langer op de wei. Het ligt aan het weer of ze een weekje of een paar weken langer blijft staan. 1 november gaat ze sowieso naar binnen.
Maar....... Is het noodzakelijk dat ik haar nu ga bijvoeren?
Ze heeft dus 24/7 gras tot haar beschikking en ze krijgt iedere dag 1 Summerfit-koekje. De wei is nu kaal (gisteren ook gemaaid), maar zondag gaan ze (met z'n viertjes) naar de wei ernaast, die al ruim een maand 'rust' heeft gehad.
Hier staat genoeg gras op.
Daisy is absoluut niet mager! Beetje aan de bolle kan zelfs. Dat zal sowieso het veulen zijn en misschien ook van het gras (zie laatste foto in mijn profiel, die is van 21-9-2010).
Is het verstandig om haar nu bij te gaan voeren, en zo ja, biks of muesli, of is dat niet nodig?

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 23:41

Je hoeft nu helemaal nog niets van het veulen te zien, kan prima van het gras zijn.
Niet bijvoeren als het niet nodig is.. Het veulen heeft nog niets extra's nodig dus daar hoef je je niet druk om te maken.
Hou wel goed in de gaten dat ze juist niet te vet wordt.. Maakt het voor haar alleen maar moeilijker later.

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 23:50

Farah is nu ook 4 maand dragend ze staat nog gewoon in de wei overdag en snachts binnen met stro of gras als farah in de les heeft gelopen of hard gewerkt heeft krijgt ze 1 kilo sport müsli en pavo daily plus. Ze doet het er prima op in de winter krijgen ze hooi bij

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 00:03

Dan doe ik denk ik iets verkeerd :o :9

Mijne is ( nu ik pas aan het rekenen ben pas 2,5 maanden drachtig die (werkt voor haar doen) 5 dagen per week 3 kwartier maar dan ook we op M niveau dus dat vraagt aardig wat inspanning voor die haf. Ze staat van 9 tot 6 op de wei krijgt sochtends rond 7 uur haar hooi rond half 9 een kwart musli en in de avond ook een kwart musli wel krijgt ze verder appels wortels etc elkedag, als ze 4 maanden drachtig is ga ik haar een keer per dag op een half musli zetten aangezien de wei behoorlijk groot is

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 19:14

Pauk schreef:
Je hoeft nu helemaal nog niets van het veulen te zien, kan prima van het gras zijn.
Niet bijvoeren als het niet nodig is.. Het veulen heeft nog niets extra's nodig dus daar hoef je je niet druk om te maken.
Hou wel goed in de gaten dat ze juist niet te vet wordt.. Maakt het voor haar alleen maar moeilijker later.

Ik weet dat je met 4 maanden niet per se al iets van het veulen hoeft te zien en dat het ook best alleen gras kan zijn, maar ik zie aan de vorm van haar buik dat het wel echt veulen is (uiteraard ook gras, maar zeker ook veulen).
Ik ken haar al haar hele leven en dit wordt haar 6e veulen.

Maar dat vind ik juist het lastige; Hoe weet ik wanneer het wél nodig wordt om haar bij te gaan voeren als ze ook dikker is vanwege het veulen? Kan ze bij wijze van de hele maand oktober nog 24/7 op de wei blijven zonder dat ze bijgevoerd wordt?

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 21:10

kijk naar je paard en voer gewoon goed en voldoende maar niet teveel.
Vanaf 8 maanden inderdaad op merriebrok zetten!

Mijn dame staat op 4 kg biks per dag en is ook 5 maand dragend, net veulen van dit jaar afgespeend. Ze werkt 4 a 5 dagen per week staat alleen snachts op stal.

Als ze tegen het eind staat en met veulen aan de voet staat ze op 6 kg merriebrok per dag!!
Ook al staat ze elke dag in het land ze is niet dik te krijgen geeft alles door aan haar veulen!

Nu 4 kg per dag ziet ze er perfect uit geen vetje te veel en niet bottig.

Elk paard is anders ook wat betreft het ras Haflinger. Dus kijk naar je paard en voer naar wat ze nodig heeft.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 21:12

Het valt me wel erg op dat ik erg laat ben geweest met dekken.
Zijn er hier nog meer mensen die er een niet haflinger op hebben gezet?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 21:14

Ja, ik zelf. Dais is gedekt door Sublime Sponte, een perlino Welsh hengst.
Foto's zijn te zien op het profiel van YWC.

Met welke hengst heb jij gedekt?

4 kilo!! Da's veel!! Dan merk je wel duidelijk dat ieder paard anders is, ja! Dais krijgt alleen maar gras en één Summerfit-koekje per dag.
In mijn profiel staat een foto van 23-9, ze krijgt dus genoeg binnen :D

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 09:40

Cynthia82 schreef:
Pauk schreef:

Ik weet dat je met 4 maanden niet per se al iets van het veulen hoeft te zien en dat het ook best alleen gras kan zijn, maar ik zie aan de vorm van haar buik dat het wel echt veulen is (uiteraard ook gras, maar zeker ook veulen).
Ik ken haar al haar hele leven en dit wordt haar 6e veulen.

Maar dat vind ik juist het lastige; Hoe weet ik wanneer het wél nodig wordt om haar bij te gaan voeren als ze ook dikker is vanwege het veulen? Kan ze bij wijze van de hele maand oktober nog 24/7 op de wei blijven zonder dat ze bijgevoerd wordt?

6e veulen maakt het een heel ander verhaal voor haar buik!
Ik heb er hier eentje staan die drachtig is van nummer 10 en net over de 100 dagen is..
Ze heeft al een buikje en dat is absoluut geen vet want ik ken haar.
Maar bij m'n maiden die al bij de 150 dagen zit is er nog niets te zien.
Wordt trouwens nog niet bijgevoerd ook al kan ik haar buikje al zien.

Gewoon bijvoeren op het moment dat jij denkt dat het nodig is.. Beetje je paard in de gaten houden.
Wij gaan bijvoeren zodra ze te mager is of vanaf 8 maanden dracht. Daarvoor kan ik een buik zien maar heeft het veulen nog niets extra's nodig

Mieperdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:30

Mijn merrie is 16 april uitgeteld en krijgt ook alleen nog maar 3 plakken hooi omdat de wei echt kaal is. Verder na het werk een kwart kilo Marstall Vito met een handje Subli Luzerne (ze is IR) en that's it. Veulenbuikje begint iets zichtbaar te worden. Merrie is van zich zelf bijna niet vet te krijgen maar krijgt pas extra voer als ze schraal wordt.

natascha6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:55

mijn haflinger merrie is nu 3 maanden drachtig,
ze is ook nog mijn wedstrijdpaard dus op dit moment krijgt ze 1 kilo sportbiks, met 1 plakje ruwvoer voor bodem in haar maag *D , later in haar zwangerschap gaat ze over op merrie brok, :D
p.s. let wel op bij brokken/biks,mijn andere wedstrijdpaard had haar slokdram verstopt doordat ze het te snel naar binnen werkte. |(