Ik kwam de nigeriaan als ras tegen en wou er wel meer over weten.. Maar ik kan er bijna niks over vinden alleen dit
Rasbeschrijving: Hoofd: eenvoudig met rechte neuslijn en kleine, levendige oren Lichaam: korte hals, schuine schouders, diepe borst, duidelijke schoft, korte rug, hellend kruis, sterke benen Gebruiksmogelijkheden: lastdier, licht tuigwerk, rijpaard Kleur: alle kleuren zijn toegestaan Stokmaat: 1,42 - 1,47
Karakter: De Nigeriaan is rustig en gewillig met een goed uithoudingsvermogen. Hij is taai en gehard en kan goed tegen de hitte.
Weet iemand wat meer over dit ras...of heeft iemand een foto? Kan ook nergens foto's vinden en wil wel wat meer weten over dit ras. waarom wil ik er meer over weten? omdat ik nog nooit van dit ras heb gehoord
heeft iemand desnoods encyclopodie of hoe je t ook schrijft met Minder bekende rassen waar dit ras in staat met wat meer info/foto?
JoSav
Geplaatst: 24-09-10 17:25
Ik zal je even wat op weg helpen. Ik heb nu niet zoveel tijd dus ik type even heel snel snel. Heb dus ook geen tijd om uitgebreid afbeeldingen voor je te googlen oid.
Nigeria kent diverse inheemse paardenrassen: de Nigeriaan valt ook wel onder de verzamelnaam West-Afrikaanse Dongola (zoals de naam al doet vermoeden is deze deels ontstaan uit de Dongola uit Soedan en Eritrea). Daarnaast zijn er ook nog de Bhirum, en ten slotte de Sulebawa, welke ook in buurland Niger voorkomt (een land dat ook diverse inheemse paardenrassen kent, zoals de Djerma een soort kruising Berber x Dongola).
De West-Afrikaanse Dongola wordt ook wel Nigeriaan of Nigeriaans paard genoemd, de belangrijkste strains zijn die van Bornu en Hausa, die soms als afzonderlijk ras worden aangeduid.
De Nigeriaan komt met name voor in het noorden, omdat het zuiden van Nigeria minder geschikt is voor paarden. De Nigeriaanse paardencultuur concentreert zich daarom vooral in het noorden. De Nigeriaan is nauw verwant aan de Dongola en aan met name ook de Berber. De Dongola en Berber hebben mogelijk een gezamenlijk voorouder gehad en zijn beide in een later stadium sterk beïnvloed door de Arabier.
Lange tijd zijn nieuwe paarden (Berbers bloed, Arabisch bloed en Dongola met name) ingevoerd omdat de leefomstandigheden voor de kwaliteit van de paarden niet goed was en er dus steeds weer nieuw bloed nodig was om de kwaliteit van het paardenbestand te waarborgen.
Het is een vrij edel paard, maar redelijk compact gebouwd. Het is duidelijk een oosters paard met grote, uitdrukkingsvolle ogen, een mooi gevormd hoofd met een licht recht profiel. De hals is vrij kort, schoft goed ontwikkeld en de rug is ook vrij kort. De borst is lang en diep, schouder loopt goed af. De staartaanzet is laag. Ze hebben vlakke, fijne gangen. Het zijn ook erg lenige paarden. Het karakter is werkwillend en rustig. Ze beschikken over een groot uithoudingsvermogen. De stokmaat ligt meestal tussen de 1.40 en 1.44 al zijn ze soms wat groter. De meesten komen niet voorbij de 1.45m. Net als de oorspronkelijke Berber is dit een klein paardenras (en geen pony).
De Nigeriaan wordt ingezet voor werk en festivals maar bijv. ook boogschieten te paard (zie bijv. de HAAN, Horse and Archery Association of Nigeria).
Voor foto's zou je eens kunnen kijken (google, flickr) naar het Kano Durbar festival of zoeken op Hausa horse, Bornu horse of Durbar Horse Nigeria, Kano Durbar, enz. Dan zul je diverse foto's zien. Of kijk hier eens: http://nigeldickinson.com/gallery/kano-durbar-fantasia