De keuring, wie kan het mij uitleggen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Xamevoli

De keuring, wie kan het mij uitleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 10:58

Ik heb de zoekfunctie al heel vaak gebruikt, maar ik kom er niet uit. :o

Wij hebben een zwart bonte shetland hengst (word grote maat) van 1,5 jaar en nu +- 98 cm hoog.
V: No Problem T.D, Prestatie, IBOP-AA.
M: Silke v.h Hersend, 2e Premie.
MV: Joytoy v. st. Berknes, 2e Premie.
VV: Spirit v. st. Volmoed, KEURPREF.

In principe hebben we al een afspraak staan voor de castratie, maar nou hadden we het
er over dat we eigenlijk ook graag wel eens een keuring wouden doen met hem, gezien
andere nakomelingen van No Problem wel goed geprimeerd worden op de keuring. :)
Maar nou komt het, hoe gaat dit nou in zijn werk? Aanmelden als lid van het nsps en dan?
Je krijgt een lijst met keuringen, heeft iemand een indicatie van de kosten van het inschrijven
voor een keuring etc. etc. etc.

En dan de vraag, is het het waard? Om hem hengst te laten en ermee op keuringen te verschijnen?
Of kunnen we hem toch beter laten ruinen en hem lekker voor de kar doen over een paar jaar en
een kinderpony van maken? :)

Ben benieuwd wat de ervaringsdeskundigen zeggen, qua keuringen zijn we bijna 100% leek.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:07

Hengsten kunnen op de keuring komen als ze veulen zijn. En als ze 3 zijn kunnen ze naar de hengstenkeuring.

Als ruin kunnen ze trouwens ook naar de keuring. Waar ze dus ook een premie kunnen behalen.

Edit: Ik hoor net van mijn vader dat hengsten nu ook als enter en twenter naar de keuring kunnen.

JoyCiej007

Re: De keuring, wie kan het mij uitleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:28

Jeejtje, die is al groot voor zijn leeftijd!

Persoonlijk zou ik er geen moeite in steken, helemaal als je onbekend bent in dat wereldje is het extra lastig. Kost je veel tijd, veel geld, en kans op resultaat is vrij klein.
Goed, en dan zou hij goedgekeurd worden voor de dekdienst.....
Wat zou je er dan mee willen doen? Als dekhengst aanbieden? Dekkingsgelden voor de shetten zijn al erg laag... (dekgeld is tegenwoordig vaak zelfs meer dan wat het veulen opbrengt)

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:36

Ze kan toch best een keer naar een premiekeuring gaan?
Dekhengst is wel een HELE kleine kans. Maar premiekeuring, als ze dat leuk vindt? Bij ons op de premie keuring zijn ook regelmatig zulke meiden die voor de leuk een keer met hun pony naar de keuring gaan.

Vorige week waren er zelf nog mensen die nog nooit een pony hadden voorgebracht. Ze hadden gewoon nog de algemeen veulenkampioen!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:04

Ja tuurlijk kan dat, maar ik geef alleen even aan dat het nog niet zo makkelijk is. Er zijn ook veel mensen die denken; ik heb een mooie hengst; ga hem goedgekeurd krijgen....

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:47

Ik zou castreren en als ruin naar de keuring gaan :).

Een hengst goedgekeurd krijgen is erg moeilijk, zal je al hulp van een prof in moeten schakelen (kost niet niets). Tot de keuring ben je makkelijk 1.000 euro kwijt.
Maar dan begint het eigenlijk pas.

En als hij dan goedgekeurd word moet je nakomelingen laten zien, dus zal je zelf al een mooie merriestapel moeten hebben en de ruimte hebben om ieder jaar een stuk of 10 veulentjes te fokken (en deze ook minimaal 3 jaar aan te houden om ze op de keuring te laten zien!).
Ga maar rekenen, een stuk of 10 goede merries hebben lopen, daar veulentjes uit fokken, allemaal aan moeten houden om een hengst defintitief goedgekeurd te krijgen.

Komt er op neer dat het hebben van een goedgekeurde dekhengst leuker lijkt dan dat het is ;).

Xamevoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 14:17

Dit was toch even een eye-opener! Het lijkt allemaal makkelijker (en mooier!) dan het in werkelijkheid is. :j

De afspraak voor de castratie blijft gewoon staan dus. :)

Wat voor 'nut' heeft het om met een ruin op de keuring te verschijnen? (niet negatief bedoelt hoor! Oprecht nieuwschierigheid! ;) )

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 14:23

Xamevoli schreef:
Dit was toch even een eye-opener! Het lijkt allemaal makkelijker (en mooier!) dan het in werkelijkheid is. :j

De afspraak voor de castratie blijft gewoon staan dus. :)

Wat voor 'nut' heeft het om met een ruin op de keuring te verschijnen? (niet negatief bedoelt hoor! Oprecht nieuwschierigheid! ;) )

Klopt; er komt gewoon veel meer bij kijken dan menigeen denkt.
Het nut om met een ruin op de keuring te verschijnen? Tsja, is leuk als je als eigenaar wil weten hoe de jury jou pony beoordeelt. Maar verder heeft het geen toegevoegde waarde; een ruin heeft nl. geen fokwaarde, en juist dáarom gaan veel mensen naar de keuring, voor de fokwaarde.
Maar als je gewoon benieuwd bent en het leuk vind, kun je gewoon met je ruin naar de keuring, dan moet je wel naar de merriekeuring gaan.
Maar als je geen lid bent van de NSPS (volgens mij moet je nl. wel eerst lid worden, alvorens je aan een keuring mee mag doen) moet je je ook afvragen of je dat er voor over hebt, aan een lidmaatschap zitten nl. ook kosten verbonden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:05

Het is gewoon leuk om met een ruin op de keuring te komen. Voor zijn nakomelingen en fokwaarde doe je het niet.
Maar voor zijn ouders kan je juist weer wel wat betekenen.

Een merrie heeft 25 punten nodig om preferent te worden. Krijgt je ruin een premie zijn dat ook weer punten voor de moeder (hoeveel punten hangt van welke premie het word af). Veel hengsten(of de zelfde pony als ruin) komen er alleen als veulen voor, dan kunnen ze hooguit 1 punt verdienen voor hun moeder. Maar als 2 jarige zijn dat al 2 punten, en als 3 jarige zou dat zelfs 8 punten kunnen worden met een 1e premie (met een 2e premie 6 en met een 3e premie 2 punten).

Ook de vader kan door de punten van zijn nakomelingen preferent worden(Voor goedgekeurde zonen tot een minimum van 100 punten, alsmede voor merries en ruinen gezamenlijk tot een minimum van 150 punten, ofwel
Voor goedgekeurde zonen tot een minimum van 72 punten alsmede voor merries en ruinen gezamenlijk tot een minimum van 200 punten). Of bij jonge hengsten tellen de nakomelingen ook mee voor definitieve goedkeuring (omdat ze een minimum aantal nakomelingen moeten laten zien).

Mijn ruinen die jonge vaders hebben komen gewoon op de keuring. Mijn ruinen waar ik de moeder nog van heb lopen ook. Niet voor ze zelf dus, maar wel voor hun ouders.

Xamevoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 15:15

Ah kijk!
Dan laten we hem eerst maar gewoon castreren, en dan kunnen we dus altijd nog eens gaan kijken op de keuring wat men van hem vind. :D
Bedankt! :j