Afspenen op de natuurlijke wijze

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wiske23

Afspenen op de natuurlijke wijze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 09:40

Mijn veulen krijgt een veulen erbij als gezelschapsmaatje, nu had ik gedacht ik weet niet of dit mogelijk is. De merrie s'nachts tegenover de veulens in de stal zetten of in een andere stal waar ze elkaar niet zien en overdag ze allemaal in de wei zodat ze toch nog bij moeder kan drinken en het dan op de natuurlijke wijze laten gebeuren na 8 a 9 maanden totdat de moeder haar verstoot. Wie heeft hier ervaring mee ? Mijn veulen is nu 5 1/2 maand oud en het gaat nog zo goed tussen moeder en kind dat ik het zonde vindt om haar nu al eraf te halen, de merrie is in super vorm qau lijf dat ze het makkelijk aankan om haar te voeden, ze is zelfs een dikkertje :=

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:49

Echt natuurlijk is dat niet, als ze vrij rondliepen zouden ze nooit de hele nacht gescheiden zijn en als je dat wel zo doet is het oppassen geblazen ivm kans op uierontsteking. Voor de merrie zal het ook niet prettig zijn om de hele nacht met een bomvol uier te staan, want de productie blijft steeds overdag op gang gezwengeld worden, waarna er weer een hele nacht niets uit gehaald wordt.
Ik zou nog eerder gewoon het drietal dag en nacht in de wei laten lopen, als je dan zo lang wilt wachten met afspenen.
(er zijn ook merries die na een jaar nog laten drinken, dus het is ook niet gezegd dat ze na 8 mnd ineens vanzelf afgespeend is)

HippoLogic

Re: Afspenen op de natuurlijke wijze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:50

Heb je je merrie dan ook weer laten dekken?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:55

In de natuur stoot de merrie het veulen af op het moment dat ze voor het nieuwe veulen gaat zorgen ze stuurt m voor de bevalling al de laan uit.. maar als je merrie nu geen nieuw veulen krijgt zal ze hem niet wegsturen . wel zal hij steeds minder mogen drinken . ik heb het een paar jaar geleden ook gedaan ;moeder en zoon zo lang mogelijk samen gelaten en ik moet zeggen dat mij dat wel beviel.
ze hebben 15 maanden samen gestaan en op het moment van ieder een eigen box is er niet eens naar elkaar gehinnikt,nu was zoon wel netjes en besprong mams niet dus was het goed te doen.

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 18:11

Ze is niet opnieuw gedekt, ik heb hun van 8 uur s'ochtends tot 8 uur in de avond buiten staan en daarna hun bed in.

Wat knollentuin schrijft vind ik niet erg als dat ook bij mijn veulen zou gebeuren.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:18

knollentuin heeft ze wel 15 maanden dag en nacht bij elkaar gehad neem ik aan. Het s nachts eraf halen is eigenlijk ook niet zinvol.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:37

ja ze hebben bij mij altijd samen in de stal gestaan en met een shet en wpn ruin buiten en op wei, met afspenen is de shet bij jaarling op stal gegaan en moeders in een box ertegenover,ik had echt wel wat geroep en gerommel verwacht,nou ze keken niet eens naar elkaar!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:47

wiske23 schreef:
Ze is niet opnieuw gedekt, ik heb hun van 8 uur s'ochtends tot 8 uur in de avond buiten staan en daarna hun bed in.

Wat knollentuin schrijft vind ik niet erg als dat ook bij mijn veulen zou gebeuren.

Het nadeel is dus wel dat je merrie de hele nacht met een vol uier staat waar niets uitgehaald wordt, wat 's morgens pijnlijk zal zijn als het veulen er tegenaan duwt.

Persoonlijk ben ik meer van de 'uit het oog, uit het hart' methode. Veulen de trailer op naar de opfok/andere stalling/ nieuwe eigenaar, mams in de stal en rijden maar. Weinig stress en ze wennen alle 2 snel.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:52

Ik denk ook dat je moet kiezen, of in één keer er van af, of bij elkaar laten, maar dan kunnen ze ook blijven drinken, zeker als er geen nieuw veulen komt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:55

Als je niet terug hebt laten dekken: gewoon in een keer eraf.
Een aantal jaren geleden ben ik voor iemand een minishetje op gaan halen, dat dingetje was twee jaar en dronk nog steeds bij moeders :oo

MenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:13

Mijn veulen gaat straks, als ie 6 maanden is er ook af, zijn nu al bezig om ze af en toe te scheiden, moeder de bak in en veulen op het weiland in de groep of op stal, zo laat ik mijn veulen geleidelijk aan wennen dat ie het straks zonder zijn ma moet doen!

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 20:42

Zoals MenB het doet doe ik het ook en dat gaat zo goed, daarom had ik me dit verzonnen, as dinsdag komt er een veulen bij en dan ga ik het zo proberen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:47

Er de hele nacht afhalen en er dan weer onder zetten zal ik niet doen.
Ik heb dit 2 dagen met mijn merrie/veulen gedaan. De merrie had een gigantisch
uier 's ochtends en liet de melk zelf lopen toen het veulen in de buurt kwam. Sneu...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:50

wiske23 schreef:
Zoals MenB het doet doe ik het ook en dat gaat zo goed, daarom had ik me dit verzonnen, as dinsdag komt er een veulen bij en dan ga ik het zo proberen.

Het uier van de merrie zal 's nachts helemaal strak komen te staan omdat de melk er niet meer uit gaat. Vervolgens komt er 's morgens een veulen bij wat toch wel een beetje ruw doet omdat het dorst/trek heeft = pijn voor de merrie.

Persoonlijk zou ik ze er OF helemaal bij laten lopen, OF helemaal eraf halen. Maar niet half half.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:53

Ik denk dat als je je merrie niet gedekt hebt, ze het veulen gewoon zal laten drinken.. Ook als het al ouder is dan 8 maanden (of in mijn geval, ruim een jaar oud). Ik had ook de hoop dat de merrie het veulen op een gegeven moment wel zou verstoten ofzo, maar niets van dit alles..

Wat jij van plan bent is niets anders dan merrie pesten.. Een hele nacht met een dik uier staan, die dan de hele dag weer leeggetrokken wordt en dus actief gehouden wordt.. Zet dan de 2 veulens zodanig neer dat mams wel te zien is, maar dat ze niet meer kan zogen.. Maar dan moet je wel goede omheinig hebben en veel geduld. Want ook op deze manier is het mij niet gelukt.. na 2 weken dook het veulen er direct weer onder.

Zal maar niet zeggen hoe ik het opgelost heb, is niet voor alle mensen en/of paarden geschikt.. :D

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 20:55

Er zijn paarden die geven melk voor consumptie die worden 2 keer per dag gemolken en de melkkoe wordt 3 keer per dag gemolken, die zijn het ook gewend daarom dacht ik aan deze logica.

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 20:58

Zal maar niet zeggen hoe ik het opgelost heb, is niet voor alle mensen en/of paarden geschikt.. :D[/quote]

Wil ik wel weten , ben wel wat gewend ;)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:59

Dit betekend nog niet dat dit prettig is voor een koe. Ik denk dat je de merrie echt niet blij maakt met jou idee.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:03

wiske23 schreef:
mariska_28 schreef:
Zal maar niet zeggen hoe ik het opgelost heb, is niet voor alle mensen en/of paarden geschikt.. :D

Wil ik wel weten , ben wel wat gewend ;)

Nou, weet niet of je die anti-drinkbeugels kent voor koeien?
http://www.agradi.nl/productimages/0520011.jpg
:D

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 21:06

Whoe dat zal pitsen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:06

het is of er helemaal vanaf (en buiten hoor en zicht afstand voor in elk geval een paar maand)
of bij elkaar laten.
de merrie en veulen s'nachts uit elkaar halen zorgt alleen maar voor steeds terugkerende stress, en is ook erg onnatuurlijk, ik vind zoiets dieren kwellen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:30

wiske23 schreef:
Er zijn paarden die geven melk voor consumptie die worden 2 keer per dag gemolken en de melkkoe wordt 3 keer per dag gemolken, die zijn het ook gewend daarom dacht ik aan deze logica.

Zie ook je topic-titel..... vind jij dit dan natuurlijk?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:54

een merrie is heel verschillend naar een veulen betreffende het moment van afspenen. Ik heb momenteel een merrie waar het veulen van juli 2009 nog bij haar loopt en drinkt.
Mijn andere merrie heeft nu een veulen van nog geen 4 maanden oud en deze mag al geen hooi meer bij haar eten.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:02

Bij mij op het werk hebben we ze wel gewoon snachts uit elkaar gehaald en overdag bij elkaar in de weide.

Dit ging eigenlijk super, snachts stonden twee veulens samen in 1 stal, beide moeders stonden alleen. En dan overdag brachten we het hele grut naar de weide en waren ze buiten.
Overdag dronk het veulen, en de merrie past zich er op op aan.
In het begin hebben ze even een volle uier maar dat is ook als je gewoon afspeend.

In het dagelijks leven gebeurd het ook bij mensen, helft moedermelk en andere helft fles. Het lichaam van de moeder past zich daar feilloos op aan.