Hoi, ik heb een merrieveulen van armanixgoodtimes en die is vanmiddag over een stroomdraad van 90cm gesprongen, heen en terug. de man van de opfok zei dat hij dat nog nooit had meegemaakt. Dit is mijn eerste veulen, dus weet eigenlijk niet of het normaal is dat ze springt en al helemaal zo hoog. iemand ervaringen, hoor ze graag!
hoi ons veulen vorig jaar is over de paddock gesprongen (120 of 130) hij was toen ongv een half jaar.
keona
Geplaatst: 20-09-10 18:44
het zal wel een springer worden,heb al vaker gehoord dat veulens dit wel eens doen(zou me er niet druk over maken).in de natuur moeten ze ook wel eens springen
Een stroomdraadje van 90cm stelt niks voor. Nog noooooit meegemaakt jaja. Zou mij hierover wel druk over maken veel te laag voor een springpaard. Jonge dieren groeien hard en kunnen door hun wat lagere gewicht grotere sprongen maken vanuit stand dan een volwassen paard.
Van een jaarling die ik heb verkocht krijg ik steeds meldingen dat ze ontsnapt ook de heining veel te laag. Hier staat alles minimaal op 1.30cm en dan is het ook wel eens voorgekomen dat er eentje aan de andere kant staat...
pretty
Geplaatst: 22-09-10 14:06
Mijn veulen sprong aan 2 weken oud ook zomaar over de draad van 1m10,en toen ik hem eens op stal wou achterlaten aan 3 maand sprong hij vanuit stilstand over zn zware staldeur van 1m40! Nieuwe eigenaar is daar heel blij mee,ik was daar iets minder blij mee. Draad hebben we uiteraard verhoogd op die plek,maar alleen op stal achterlaten werd het hem niet meer
petraaken
Geplaatst: 23-09-10 09:28
Joch, ik heb ooit een ponyveulen gehad dat het leuk vond om over een dun 80cm hoog draadje te gaan. gras bij mijn ruin vond ze blijkbaar lekkerder dan op het stukje bij haar moeder. Als mijn ruin haar dan te lastig begon te vinden en haar wegjoeg sprong ze gewoon doodleuk er weer over. Heb tig keer langs de draad gelopen om te kijken waar hij stuk was tot we haar een keer betrapten dat ze er gewoon zo los over sprong. Is later in België een goede springpony geworden die op nationaal niveau liep. Door stom toeval las ik dat in het BWP magazine. Die kon je echt nergens binnen houden als ze ergens wilde zijn. Sprong als 3-jarige de losgooipaddock uit omdat haar vriendje de ezel nog in de wei liep en deze dame liever bij haar vriendje was.
pretty
Geplaatst: 24-09-10 13:08
hihi toch vaak een bewijs dat ze het leuk vinden op te springen! Mijn ruin sprong als veulen nergens over,stond een onnozel draadje van 60 cm in de weide om het wat af te spannen zodat het gras kon groeien. De merrie sprong daar los over als ze er zin in had,maar haar veulen kreeg je daar dan met geen stokken over en die stond daar toen te panikeren. Is nog altijd niks met dat beest en springen Al haar andere veulens sprongen altijd wel ergens over. Die ruin was dan ook de enige met een dressuurvader op een springmoeder
ibikus
Geplaatst: 24-09-10 17:24
Dat zegt ook niet alles, een hengstveulen van ons sprong over een hek van 1.30-1.40 en dat was toch echt een Vivaldi
JBD5A
Geplaatst: 24-09-10 17:26
Lekker hoog wij hadden een pony op stal die sprong zo over de sloot bij de andere paarden,
Laterss
Anouk_M
Geplaatst: 24-09-10 17:40
Hihi ons merrie veulen van dit jaar had ook als hobby om steeds tussen de draden door te springen, 40 cm of soms 90 cm.. Vroeg me ook al af of dat normaal was maar hoorde dat het vaak gebeurd. Het bovenste draad zit op 1.60 en pas als ze daar overheen komt ga k me druk maken
Anoniem
Geplaatst: 24-09-10 17:41
Hier is er eentje over 130 gesprongen als 1 maand oud Denk dat hij z'n vooruitzichten als dressuurpaard niet echt zag liggen
Mijn haflinger merrieveulen sprong met drie maanden ook over een draad van 90 cm. Heen én terug. En maar triomfantelijk kijken! Haar moeder durft nog niet over een op de grond liggen schrikdraad te stappen, laat staan springen
ZarankaII
Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-10 11:50
hoi, even toch een update, volgens de man van de opfok sprong ze met een goede springtechniek over het draadje (jammer dat ik het niet gezien heb) en daarom was hij zo enthousiast.
friesiszwart
Het is niet gebruikelijk dat een veulen dit doet. Wij hebben dit jaar ook een fries merrieveulen die regelmatig over de draad heen springt. Gelukkig ook weer terug.
Haha, nou dat is dus een springer. Ik zou er wel rekening mee houden dat je veulen niet verwond raakt en of de omgeving eromheen niet gevaarlijk is dat je veulentje een ongeluk veroorzaakt door zijn ontsnappingstalent. En uiteraard het hek verhogen