dipje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kristientjjx

dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 17:41

:wave:

Ik weet niet of het hier goed staat

Ik heb een 10 jarige haflinger waarvan al 8 jaar van mij. (foto's zie profiel).
Ik ben helemaal verliefd op hem. Hij heeft begin dit jaar zijn kaakbeen gebroken dus daardoor is onze band nog sterker geworden.
Maar het rijden is soms echt een probleem. Hij loopt wel goed. Hij kan de basisgangen en loopt hierbij aan de teugel. Hij is zeer laat beleerd en daardoor is de galop erg moeilijk voor hem. Maar hij is de afgelope maanden echt superhard vooruit gegaan. Van een boer naar een sporthafje zeg maar. Springen doen we ook eens af en toe. Vooral voor hem , dat hij eens rustig ontspannen kan doen wat hij het liefste doet :)

Nu heeft een vriendin van mij een sportpaard te koop staan. Een prachtige schimmelruin van 5 jaar. Wedstrijdklaar. Hij springt een parcours van 1m10 en kan aardig wat dressuur.
Nu weet ik het allemaal even niet meer. Ik wil graag eens een wedstrijd rijden enzo.. maar bij mij op stal zeggen ze dat mijn haflinger dat wel zou kunnen. Zo eens een licht wedstrijdje maar verder zou hij nooit komen.
Maar ik wil hem eigenlijk echt niet weg doen. Ik ben samen met hem opgegroeid.. ik ken hem door en door en hij zou voor mij door een vuur gaan.
Wat vinden jullie? Zou mijn haflinger nog veel kunnen leren ondanks dat hij al 10 jaar is?

dit is mijn haflinger :
Afbeelding

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:45

ik denk dat de voldoening zoveel groter is als je met je haflinger scoort op wedstrijden
paard van 10 jaar kan nog veel leren, als je er samen maar hard voor werkt :j

maar als je zo verliefd bent op je haflinger, waarom twijfel je hem dan weg te doen voor een wedstrijdklaar paard?
is je wedstrijdambitie echt zo groot?

kristientjjx

Re: dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 18:01

nee. Het is niet zo dat ik echt wedstrijden moet doen. Ik wil gewoon ook vooruit gaan en als ze zeggen dat dat met mijn haflinger niet gaat begin je toch te twijfelen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:40

Waarom zou dat met een haflinger niet gaan?
Het zal misschien niet makkelijk zijn. Maar het is zeker wel mogelijk.
Zo heb ik nu met mijn haf 3 wedstrijden gestart en 4 winstpunten.
Er zijn zat haflingers die in het Z lopen.

Als jij zo gek bent met je haflinger, waarom dan weg doen voor een sportpaard? Als je geen klik hebt snap ik dat.
Maar anders, lekker starten met je haf.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:54

eh meid

trek nou nik aan wat andere mensen zeggen. ik ken genoeg haflinger die de Z halen. En het duurt miss wat langer maar waaom je paard weg doen waar je zo super band mee hebt.

Je komt er echt wel. Mijn hafje is 12 en die is ook een laat bloeier. rond rijden wat is dat? al gaat het nu ook steeds beter.

Gewoon veel lol mee hebben. En als je een nette proef neerzet dan kunnen ze je echt geen winstpunt onthouden. Kortom gewoon lekker met je hafje wedstrijden rijden. Je hebt een pracht haflinger!!

Toen ik me haflinger kocht (manege knol) zeiden ze allemaal op de manege (je had daar ook pensionstalling) van ja binnen een jaar verkoop je hem. hij kan niks bla bla. Nou een jaar later waren ze allemaal stil wat ik wel neit bereikt had met hem. (kwa luistern enz) en heeft me heel wat zweet en tranen gekost. Maar ondertussen heb ik hem al 5 jaar en dat had niemand verwacht.

En het belangrijkste is GELOOF ERIN dat die het kan. Want hij kant het. De weg is miss langer. Maar twifelen doe dat aub nooit. Jij kent je haf het beste hun kijken alleen mee :).

kristientjjx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 21:28

dankje :)

ik heb vandaag nog eens gereden en toen wist ik het weer.. dit is het paard waar ik veel tijd en moeite in wil steken en we komen er wel. Het leukste is dan achteraf tegen die mensen te zeggen; Kijk nou eens, mijn boereknol kan het ..

Ik twijfelde gewoon omdat iedereen daar zei, je moet nu aan je toekomst denken en niet teveel naar je hart luisteren. Maar wat ben ik met een toekomst als ik er zelf niets voor gedaan heb ? enkel het juiste paard gekocht. Ze hadden dan ook een idee om Starter (mijn haflinger) ergens anders te zetten (ergens goedkoper enz) en dan met het sportpaard rijden enz.. maar dan zou ik mij zo ontzettend schuldig voelen tegenover mijn kleine lieve jonge die er altijd voor mij is !

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 23:13

Jeetje wat een verhaal, laat je niks wijs maken wat anderen zeggen. Als ik zo naar die foto kijk vind ik je Haf onwijs gaaf, je zou wat mij betreft echt GEK wezen als je dit mooie, lieve beestje weg zou doen. Natuurlijk kan een paard van 10 nog alles leren en natuurlijk kun je met een Haf een prachtige wedstrijd rijden. Ik zou zeggen laat ze maar ...llen, waarschijnlijk zijn ze gewoon jaloers omdat jij zo'n mooie haf hebt met zulke mooie manen en zo'n super karakter !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Niet doen dus, je gaat hier echt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeel spijt van krijgen, dat kan ik je verzekeren.

Hafje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 04:00

wauw, wat een mooie haflinger heb je!!
Ik zou er zeker voor gaan om met je eigen haflinger te proberen.. Het is niet omdat hij al 10 jaar is dat hij niks meer kan leren? Je zult er wel hard voor moeten werken, maar als jullie zo een goede band hebben, moet dit toch lukken? En gewoon lekker plezier hebben met hem!!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 07:23

Goed les nemen en beginnen met starten. Dan raak je vanzelf weer gemotiveerd. Dan heb je ook echt een doel om naar toe te werken.
Proeven rijden is iets wat je echt moet leren. Dus lekker elke les een proef rijden en gaan starten.

emanuelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:05

ik zou je haffie gewoon houden meis.
jullie hebben een hele hechte band opgelopen, en ik zou dit
lekker zo houden.
niks van aantrekken wat anderen zeggen.
ik krijg soms ook afkeurende blikken, van die komt vast niet ver.
maar, ik heb al aardig wat berijkt.
beter dat je er iets voor doet dan leer je er ook veel van, dan
dat je een robot paard hebt, die alles automatisch al doet.

zolang je nog heel veel plecier met je haf beleeft zou ik zeker
met hem doorgaan.

kristientjjx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 22:56

dankje :)
dankzij deze reacties heb ik echt eens serieus nagedacht en jullie hebben gelijk !
Beter plezier in het rijden.. en de rest komt wel :)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 10:07

hallo, ten eerste je weet nu wat je hebt!
op de foto te zien is het ook nog een mooie haf dus daarmee heb je alweer extra punten meegenomen!
een Haflinger van 10 jaar kan zekers nog wel 10 jaar mee en misschien ook nog wel 15 jaar! ik zou hem gewoon houden!
met een haflinger kun je makkelijk dressuren en springen een 'sportpaard' moet ook van alles leren en dat is ook niet weg rijden en klaar!

sopje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:10

heb zelf geen haflinger maar ben het wel met iedereen eens dat je niet je pony moet verkopen!omdat andere mensen dat zeggen:s

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:32

Idd.. je weet wat je nu hebt en ik heb zelf geleerd: waar een wil is, is een weg.

Mijn haf is altijd recreatief bereden, tot ik vier jaar terug dressuur wilde gaan rijden. Hij was toen 13. Tot die tijd had hij zelfs nog nooit in een bak onder het zadel gegaloppeerd..

Inmiddels ben ik L1+7. Het gaat niet altijd even soepel, ik moet er hard voor werken, en hij ook. Maar ik zou hem nooit kunnen missen. Tuurlijk denk ik ook wel eens: ging het maar makkelijker, of was hij maar soepeler en eleganter. Maar stel je koopt een sportpaard, en je bent in 2 jaar Z1 met winst. En dan? Dat maakt mij niet gelukkig, wat mij wel gelukkig maakt: aan het werk met dat gekke karaktervolle beest wat op stal staat en die ik de mijne mag noemen :)

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:33

Laat je niets wijsmaken over sportpaarden, alsof je daar niet hard op moet werken en ze alles uit zichzelf doen.
Nadeel van een sportpaard blijft toch de hogere blessuregevoeligheid en vaak minder koel in de kop.

Heb met mijn oudste L2 gereden en begon ook pas met wedstrijden toen hij 10+ was. Ik rijdt hem nog steeds (is nu 16 jaar) met veel plezier en hij loopt nu zelfs soepeler en makkelijker dan ooit.
Mijn jongste (nu 6 jaar) is Z klaar en wordt bij de paarden gestart, is ook een ware concurrent voor de sportpaarden. Misschien heb ik dan wel mazzel een hele getalenteerde te hebben, maar ik bedoel eigenlijk dat er nog erg veel haffies zijn die veeeel meer in hun mars hebben dan je zou denken.

Heel bewust was dan ook weer mijn derde aankoop: Een haflinger ;)

Dat anderen je haf misschien niets vinden, prima, maar geniet er maar lekker van. En laat je er zeker niet door beinvloeden.
Laat ze de illusie maar hebben dat ze ooit met hun sportpaard hogerop komen, in werkelijkheid komen de meesten oo niet verder dan Z2 of ZZ licht. Dat is voor een haf ook haalbaar.

Mag ik je veel plezier wensen met je haf en succes met je toekomstige wedstrijden *D

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:40

Ik zou de haf houden als ik jouw was... Is echt een pracht beesje ik geloof kwa uiterlijk dat zo'n sport paard hem niet kan overtreffen als je een echte haflinger fan ben ;)... Gewoon even doorzetten en kijken hoe ver je haffie kan gaan, en als jij er geen voldoening meer bij heb dan zou ik pas naar een ander paardje gaan kijken. Voorlopig zou ik de haf dus houden ;)...

En ja buitenstaanders hebben altijd hun mening klaar :Z haflingers hebben helaas het imago dat ze niks kunnen... Vind bij mij wel grappig... Op mijn haflinger willen ze altijd juist graag rijden *D terwijl ze zelf juist het type "sportpaard" hebben..

Jacobien12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:57

Ik heb een haflinger van al 16 jaar die bijna nooit iets heeft gedaan en ik begin net met dressuur rijden, hij doet het super en zit bijna in de L1. Hij leert idd minder makkleijk maar het is dan ook super als het lukt dus ik zou gewoon verder gaan met je haffie :D

maschke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 23:35

heey meid, ik heb ook een haf van 10 waar ik nu pas mee ga beginnen.. en wat ik zo zie heb jij een echt mooi beestje. ik rijd concoursen met zowel haflingers als kwpn-ers maar verkies dan toch wel mn haffies voor op wedstrijd te gaan, ik vind t zelf veel leuker en de uitdaging om t tegendeel te bewijzen dat haffies geen wedstrijd paarden zijn vind ik geweldig want dat is gewoon een feit.mijn haf-hengst is momenteel veel beter dan al mijn kwpners , haha. laat anderen aub maar gewoon praten, doe wat je hart je ingeeft... alles is mogenlijk als je er maar in geloofd!!

heel veel succes,

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:17

Hee hallo...

Ik heb mijn sportpaard juist ingeruild voor een haflinger!! Met het sportpaard zat ik zo in het M....ging echt super makkelijk...maar echt plezier had ik er niet in. Zelfs al ging het naar mijn gevoel slecht..toch altijd in de prijzen. Nu met de haflinger is het echt een grote uitdaging.....enne... heerlijk al die blikken van daar komt zij weer met haar poniebeest!!!! En er zijn inderdaad genoeg haflingers die tussen de grote paarden Z rijden...de vader van mijn haffie ( Allacher) ook!!! De aanhouder wint!!!! en daar gaat het om...en natuurlijk het plezier!!!

Samanthaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:03

wedstrijden zijn bijzaak het belangrijkste is dat je met plezier en goed vertrouwen met je paardje aan de gang kan..

mijn haffie heb alles nog wat ik rij hem maar 1/3 van het jaar maar zelfs met hem rij ik nog afentoe gezellig een b wedstrijdje.

een paard is net als de mens nooit te oud om te leren ..
je moet er achter staan en ervoor gaan.. en zelf kijken wat de grens is voor je paardje.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 13:55

Het allerbelangrijkste is dat je plezier hebt met je paard, voor mijn zijn wedstrijden echt pure bijzaak, wie weet ga ook ooit starten en misschien ook wel niet, lekker belangrijk!
Een 10 jarige kan je nog van alles leren zeker als jullie zon sterke band samen hebben dan gaat het paard voor je door het voer en vind hij het juist leuk als er weer wat nieuws bijkomt.

Maak ik geen overhaaste beslissingen voor je het weet heb je er spijt van!

saral

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 23:25

Marleen_ schreef:
Het allerbelangrijkste is dat je plezier hebt met je paard, voor mijn zijn wedstrijden echt pure bijzaak, wie weet ga ook ooit starten en misschien ook wel niet, lekker belangrijk!
Een 10 jarige kan je nog van alles leren zeker als jullie zon sterke band samen hebben dan gaat het paard voor je door het voer en vind hij het juist leuk als er weer wat nieuws bijkomt.

Maak ik geen overhaaste beslissingen voor je het weet heb je er spijt van!

Meer dan helemaal mee eens. Die band evenaar je niet snel, dat moet je je echt realiseren. Maar ik denk dat je dat ook wel doet :)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:47

Net zoals de anderen zeggen lekker starten! Plezier hebben en laten zien wat jullie in huis hebben! Ik ben begonnen met wedstrijden toen wouter 12 was (rijden recreatief wedstrijden dus soms ook maanden niet) wout is nu 16 en met de nieuwe lesgever gaat de dressuur steeds beter. Mogen nu L2 starten!

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:49

Ga je voor liefde of ga je voor punten?

_Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:59

Hee Kristien,
wist niet dat jij ook op bokt zat.
Ik rijd nu steaky (het paard van ian) en die is 19, ben nu pas begonnen met een beetje deftig te rijden en zou dus zeggen: 10 jaar is nog jong :P
Ik zou starter echt niet weg doen, na wat je hebt bereikt met hem!
Het is toch veel leuker als je beter word nadat je er iets voor gedaan hebt?
Geef starter is een aai van mij he <3