Vragen over overbouwde appaloosa merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kim90

Vragen over overbouwde appaloosa merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 12:56

ik heb een overbouwde nederlandse appaloosa merrie van nu 2 jaar en 6 maanden, ze is op haar schoft gemeten nu 1.34 en op haar billen nu 1.39, gaat dit nog goed komen? Ze is bij haar vorige eigenaar wel erg veel tekort gekomen aan voeding e.d. waardoor ik nu bang ben dat het niet meer goed komt. Ze groeit nauwelijks, en ik heb haar nu 1,5 jaar. Qua gewicht is ze nu prima, iets aan de dikke kant, maar dat vind ik nooit zo erg als ze in de groei zijn.

Qua voer krijgt ze nu: 24/7 op de weide (erg grote weide) en krijgt ze iedere dag 1 zo'n voerkoek voor paarden op het land. Verder krijgt ze ook extra biks (kwart voerschep) als ze gelongeerd is.
Als ze straks voor de winter weer op stal moeten van de boer ( nov, dec, jan, feb. )krijgt ze 's ochtends en 's avonds een halve maatschep biks wat bestaat uit half muesli en half hippostar brok. Anders wordt ze echt veel te vet. Ook krijgt ze 's ochtends 1,5 plak hooi en 's avonds, dit zijn wel flinke plakken. Ze krijgt afentoe een klein beetje knoflook snippers voor de bloedsomloop en iedere dag een flinke winterpeen in de stalperiode.
Zou ik iets extra's kunnen voeren om haar makkelijker te laten groeien? Of doe ik misschien iets anders verkeerd?
Of is het appaloosaras misschien een laatbloeier?

Hier een foto ( helaas heb ik niet veel duidelijke recente foto's ) van haar.

Afbeelding

Zo was de pony toen ik haar kocht, nu zo'n 1,5 jaar geleden.
Afbeelding

Nicole288

Re: Vragen over overbouwde appaloosa merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:00

Omdat je niet vraagt om een exterieurbeoordeling of hulp bij hengstenkeuze, verplaats ik je topic naar F-AM

EHK -> F-AM

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 13:04

bedankt, ik wist al niet goed waar ik het moest plaatsen :o

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 14:14

niemand met advies of tips? :)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:17

maak je nog niet te druk over de hoogte dat kan goedkomen. Ze blijven groeien tot 7. Onze oude merrie is tussen dat ze 2,5 was en 7 een stoeprandje aan de voorkant bijgekomen. en is mooi recht geworden.

Zorg dat als ze op stal staat wel lekker veel kan bewegen en voldoende voedingsstoffen binnen krijgt. zoals goed hooi.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 14:24

okedan :)

Ja in de winter ga ik iedere dag wandelen of mag ze uitrazen in de rijbak na het uitmesten, en ze heeft een redelijk ruime stal.
hooi is denk ik wel goed van qualiteit, ruikt niet vies, schimmelt niet en is ook niet stoffig, de boer is gelukkig altijd heel kieskeurig met hooi inkopen.
zou misschien kuil beter zijn omdat daar meer eiwit inzit? dat heeft de boer voor zijn eigen paarden.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:34

je kan beter hooi geven daar kunnen ze meer van eten zonder dat je in de problemen komt met dik worden en te veel aan energie/eiwitten binnen krijgen.

Maar misschien doet jouw dame het er super op (heb zelf 2 tinks die dan echt te bol zouden worden of ik moet zeer weinig voeren vooral in de winter als ze niet op het land mogen dan is het vindt ik te snel op en gaan ze zich vervelen)

Je moet haar dus ook niet overvoeren.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 14:35

oke, ja ze wordt redelijk snel dik op stal idd, dus dat doen we dan maar niet.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:36

Ik denk dat dat nog wel bijtrekt. De jonge hengst bij de 'stal' waar ik rijd, was ook enorm overbouwd, en is nu 3, en al een boel bijgetrokken. Staat nog steeds wel wat scheef.

Wat is ze trouwens ontzettend opgeknapt!

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 14:42

o gelukkig, ze kan dus nog ineens gaan groeien.
Vind het alleen zo gek dat ze al een tijdje stil staat met de groei.

Als ze 3 + is straks mag ze dan al beleerd worden met wat overbouwing?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:43

als het te erg is zou ik nog even wachten. Appies zijn vaak laatbloeiers voor zover ik ze heb gezien. (zelfde lijn als quarters toch)

Dus echt kijken hoe ze de winter doorkomt en dan kijken hoe ze erbij staat.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 14:46

oke, bedankt voor alle goede adviezen :D

Edit uhm weet niet of het dezelfde lijn als quarters is, amerikaanse appaloosa denk ik wel, maar de nederlandse, geen idee, ze hebben niet de bouw van even grof gezegd vlees koe.
Verder is het karakter van haar wel erg appaloosa kenmerkend :j

Heb me er verder niet erg veel in verdiept moet ik bekennen :o
Laatst bijgewerkt door Kim90 op 20-09-10 14:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:47

Je paardje is nog in de groei, dus ik zou me geen zorgen maken.
Overbouwd zijn maakt bij het beleren helemaal niets uit. Menig Quarter zou nog steeds geen zadel op zijn rug hebben als het wel of niet overbouwd zijn een criterium zou zijn of je wel of niet met hem of haar aan het werk zou mogen.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 14:52

fijn, dat wist ik niet. komt het zo vaak bij quarters en appaloosa's voor dat ze overbouwd zijn tijdens het beleren, en blijven deze dat dan ook?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 08:19

Een nederlandse appaloosa is een mengelmoes van heel veel rassen en daardoor zijn ze onderling moeilijk met elkaar te vergelijken.
Mijn merrie (Kantje's Ronaldo x Sonny af Hojmark x Sonny af Hojmark) heb ik als 1,5 jarige gekocht, een jaar later was ze maar 1 cm gegroeid en al die tijd ook overbouwd geweest. Echter is ze ineens van november tot juli 7 cm gegroeid en mooi bijgetrokken. En vanaf dat ze 3 is (juli 2004) is ze eigenlijk niet meer gegroeid.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:06

Zoals neonlight al aangeeft zijn de Nederlandse appies onderling moeilijk met elkaar te vergelijken. Ik ken meerdere nederlandse appies die inderdaad laatbloeiers zijn, zowel hengsten/ruinen als merries. Zo was mijn ene appaloosahengst op 3 jarige leeftijd 1.60m, als5 jarige was hij 1.64m, als 6 jarige was hij 1.66m
mijn nu 4 jarige merrie was als 2 jarige overbouwd, maar groeide eigenlijk niet, als 3 jarige was ze niet meer overbouwd en 1.53m bij de stamboekopname en dit jaar (als 4 jarige) is ze ineens weer overbouwd en heeft duidelijk een groeispurt.

Wat is de afstamming van jouw appaloosa? dat kan een indicatie geven van de uiteindelijke stokmaat.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 10:55

Dat weet ik helaas niet, heb alleen gehoord dat haar vader Indo heet en er western mee gereden wordt en panterbont is, inmiddels is hij ruin, haar moeder is een few spot appaloosa die Elvera heet. helaas weet ik dus vrij weinig.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:41

Heey ik heb even gekeken en als haar kont niet meer groeit komt haar schoft zeker hoger uit.

Heb hier trouwens een paar mooie voorbeelden staan. Een ruin van 6, de ene keer overbouwd, de andere keer lang en slungelig dan weer mooi in verhouding, etc.
De andere is een 3 jarige merrie die nog zo'n 5/7 cm gaat groeien. Nu nog erg overbouwd maar zal wel aardig recht gaan trekken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:47

je hebt grote kans dat het nog wel rechttrekt hoor,maar een vraag, staat jouw jonge diertje in de winter echt de hele dag op stal? ik zou een mogelijkheid zoeken dat ze meerdere uren met vriendjes buiten kan spelen. voor elk paard heel belangrijk maar voor een jong paard in de groei noodzakelijk voor de ontwikkeling van zijn botten,pezen en gewrichten !

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 22:53

Lailapri: nee haar kont blijft nu gelijk :j ik hoop dat de schoft mooi bij gaat trekken :D

@ knollentuin: In de stal periode word ze iedere dag losgegooid of mee gewandelt, wei is geen optie , dat wil de stal eigenaar niet want dat wordt een grote blubberbende ondanks het een vrij groot land is, blijven ze bij het hek staan en wordt het daar alleen maar diepere blub.
Verder is deze stalling al zeer bijzonder hier in de randstad, iets mooiers vind ik hier niet helaas.
De manege's kostten hier 365 euro per maand voor een pony en dan is er geen weidegang. Boeren hebben we hier dichtbij niet, iets verder wel, alleen die hebben ook alles binnen 's winters. ( nouja, ze kijken aan wanneer het land te slecht wordt, dan gaan ze naar binnen, zo gaat dat bij deze boer ook trouwens :) )
Stallen zijn trouwens half hoog en elk paard kan dus met de buren neuzen, kriebelen e.d.
De boer heeft ook een bijna twenter, maar daar moet ze niks van weten trouwens, ze is al wat meer volwassen en jaagt die weg. Ze is het leukst met het oudje van de groep (32 :D )

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 23:01

misschien kun je iets afspreken met een stalgenoot die op een ander tijdsstip komt zodat jou paardje en die van haar er bijvoorbeeld 2x uit komen?

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 23:04

ik heb geen stalgenoten, alle andere paarden zijn van de staleigenaar :o

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 23:11

Ah, nou ja ik vind het veel te weinig zo een jong dier hoort de hele dag in beweging te zijn ,nu krijg je met ,je zegt het zelf al üitrazen in de bak" enorme piekbelasting op de pezen en gewrichten van je paardje en das niet goed voor zijn ontwikkeling en werkt blessures in de hand. vraag of er een stuk land opgeofferd kan worden zodat de dieren overdag eruit kunnen ,als dat niet kan doorzoeken want er is altijd wel een plekje dat beter is dan dit

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 23:26

Vind dat ze prima staat hier, en het is voor mij ook nog net op de fiets te doen vanaf huis, verder weg gaat gewoon niet. ( heb mijn rijbewijs nog niet)
Als ik een stuk land zou afzetten wordt dat 1 grote baggerbende, en staat ze te niksen in de blub, dan kan ze dat net zo goed op stal doen. Nu vind ik het trouwens ook niet geweldig als ze de winter in de op het grote land blub buiten zou staan, dat kan nooit goed voor de hoeven en benen zijn, het is een rank paardje en heeft geen super dikke wintervacht.

Zou ik het perfect willen hebben dan zou ze 's winters een uitloop stal moeten hebben met een gedraineerde paddock er aan vast, alleen dat is hier in geen velden of wegen te bekennen helaas. Misschien ooit als ik een een huis met stallen heb waar ik zelf de dienst uit kan maken.

Contact heeft ze met haar buurman, ze hebben zoals ik al zei een muurtje tot borsthoogte en daarboven geen spijlen oid , dus hebben contact met elkaar.

Ik probeer meestal met ze te wandelen, dan is er geen piekbelasting, en afentoe ff lekker rennen, voornamelijk gek springen en bokken in de bak vind ik echt geen kwaad kunnen, dat doet ze ook in het land als ik haar 's zomers even op stal gepoetst heb en haar weer terug zet. Heb nog nooit peesblessures bij beide paardjes gehad trouwens. Ik vind paarden die crossen en doen vaak erger belast met de ruiter erop en dan die gekke sprongen.

Deze stal komt dus best wel in de buurt van mijn idealen, alleen de uitloopstal mist dus. Ben trouwens al wat blij dat ik hier een stal gevonden heb met 's zomers weidegang, aangezien dat hier in bijna niet te doen is.
Laatst bijgewerkt door Kim90 op 06-10-10 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 23:28

Ach, soms kan je gewoon niet anders. Niet iedereen heeft de perfecte stal in zijn omgeving voor een normale prijs...

Door veel op het harde te wandelen verhard je haar pezen met als gevolg dat je, utiiendelijk, weinig tot geen peesblessures meer hebt.

Ik denk zelf dat ze nu ineens flink begint te groeien omdat ze daarvoor veel voedingsstoffen tekort kwam. Als ze de hoogte inschieten gaat het niet altijd gelijk, kijk maar naar jaarlingen... Zorg dat ze haar voedingsstoffen binnenkrijgt en dan zal het uiteindelijk goed komen.

Als ze 3 is en nog steeds overbouwd is, zou ik kijken naar hoe ontspannen ze kan lopen. Lijkt me namelijk niet egr lekker om overbouwd te zijn. En natuurlijk kijken of het zadel verder goed ligt, dus niet op nu overbouwde plekke.

Cas begint, nu hij goed te eten krijgt, ook flink de hoogte in te schieten en langzaam overbouwd te raken. Hoop dat het ook gauw is weggetrokken, vooral omdat Iberische paarden laatbloeiers zijn.