galop niet zuiver

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suzzy_3

galop niet zuiver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 00:01

Ik heb een 3-jarige kruising ruin.
Papa was een TWH, en de mama, tja, wat was het... Mama liet in vrijheid enkel stap en draf zien (geen galop), en onder zadel draf en tölt.
Ik ben Hero aan het inrijden in gewoon stap, draf en galop. Walk bied hij ook aan, maar als ik dat er ook bij doe is zijn draf niet meer zuiver. De walk is makkelijk te vragen ook uiteindelijk als de draf goed bevestigd is.
Ik ben nu sinds een weekje aan het oefenen op de galop. Ik dacht dat hij het goed deed, want hij zat als een zetel, voelde allemaal correct aan, niet zo rennerig, mooi gesprongen. Ja niet dus :( . Blijkbaar neemt hij bijvoorbeeld in de linkergalop zijn 2 binnenbenen tegelijk mee naar voor. Hoe krijg ik meer de 3-tact in de galop? En hoe weet ik (zonder dat er iemand kijkt, want er is niet altijd iemand in de buurt die zoiets ziet) of hij correct in 3-tact galoppeert?

Mindfields

Re: galop niet zuiver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 00:03

Galop wordt beter van rustige galop op de volte, paard ontspannen nageeflijk en wat lengte in de hals is wel heel belangrijk. Daarin dan wat schakelen zodra je voelt dat dat mogelijk is.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 00:06

TJa, dat ontspannen, nageeflijk, .... is allemaal nog niet zo simpel. Ik rij hem gewoon altijd met een los teugeltje, gewoon dat hij geen steun gaat zoeken op de teugels, en op zijn eigen benen leren lopen.
Dus zowiezo op de volte, dat lukt wel, stuur zit er in galop gelukkig ook al op.
Goed, dat ga ik proberen in de volgende keren dat ik rij. En dan na een paar keer nog eens iemand laten kijken.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 00:10

Dan zou ik eerst zorgen dat hij goed nageeflijk en ontspannen is, dat is echt heeeeel belangrijk want zolang hij zijn rug vasthoudt KAN hij niet in een goede tact komen. Dus dat zou ik dan eerst oplossen en dan verder werken aan de galop :)

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 00:14

Daarvoor zorgen in die onzuivere galop? Of niet meer galopperen tot het in draf ook een pak beter gaat?
Ik heb hem in juni niet echt gereden, alleen mee gaan wandelen in stap onder zadel. In juli en augustus heeft hij stilgestaan, en we zijn nu terug begonnen. Hebben nu ondertussen terug een keer of 10 gereden in de piste. Dus ik veronderstel wel dat dat redelijk normaal is dat hij nog niet heel nageeflijk en ontspannen is?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 00:18

Eerst in draf zorgen dat hij relaxed is en nageeflijk en fijn in de hand, en dan pas met de galop beginnen inderdaad. In principe is nageeflijkheid aanleren een kwestie van minuten(zonder dwang maar met een begrijpelijke uitleg voor het paard en een heel goede beheersing en timing van de ruiter natuurlijk!), mits je de juiste begeleiding hebt. Je kunt hem ook aan de dubbele longe gaan werken, maar dan moet je wel heel goed weten wat je doet en anders ook daarin begeleiding zoeken :)

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 00:23

Ok. Dus eerst verder werken aan de draf. Klinkt ergens wel logisch. Dat nageeflijkheid aanleren duurt inderdaad niet zo lang als je het goed doet. Ik heb er alleen nog geen aandacht aan besteed, heb tot nu toe enkel nog maar met losse teugel gereden.
De dubbele longe is geen optie. Ik kan dat zelf niet, heb dat nooit echt geleerd, en hij raakt daar volledig van in paniek. Longeren doe ik ook niet met hem, kent hij niet echt, bouwt alleen spanning op. In de roundpen laten lopen gaat dan weer wel, maar dat is puur voor moe te maken, dus heeft hier niets mee te maken.
Dan zullen we morgen maar eens verder gaan met de draf. Zorgen dat dat goed in elkaar zit.

Dank je voor je uitleg! Zeker zo laat op de avond :).