Draf?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

balance
Moderator Over Paarden

Draf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 23:14

Hier onze ijsland/shet kruising. Ik vraag me af of hij hier draaft -dat denk ik persoonlijk- of toch tolt laat zien aangezien de ruiter er zo comfortabel op zit. Enig idee?

http://www.youtube.com/watch?v=W-7T2PFa1sA Ruiter kan nog wel wat instructie gebruiken. Pony is pas weer terug onder de ruiter (hij werd veeeel te dik) en is ook aangespannen beleerd.

Avelienvd

Re: Draf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 23:17

zo te zien idd draf..
je hoort en ziet een 2 takt maar het is geen telgang dus dan draf..

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 23:18

Als ik je beelden vertraagd afspeel zie ik draf, keurig over de diagonalen. Denk dat 'ie lekker zit omdat 'ie z'n benen niet zo hoog optilt...?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 23:42

Ja, jullie hebben allebei gelijk. Hij kan in dit tempo ook echt heel hard gaan (maar nog steeds zijn benen niet hoog optillen), denk dat ik daarom ging twijfelen. Zijn ijslanders trouwens over het algemeen wat introvert? Deze kruising over het algemeen wel maar daarnaast dus ook zowat bombproof. Is de kleur ook van een ijslander trouwens?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 23:47

IJslanders komen in alle kleuren voor, behalve gestippeld/appaloosa. De één is wel introvert, de ander niet, maar over het algemeen vind ik ze beduidend minder bijdehand en uitbundig in de omgang dan shetten. :D Onder het zadel staan IJslanders bekend om hun looplust/IJslands vuur, en tegelijkertijd de coolheid, dus tot zover komt je omschrijving wel overeen. Al kan een van de ouders natuurlijk ook een brave shet zijn geweest. ;)
Mocht hij aanleg voor tölt hebben, zul je dat vooral in de overgangen zien, of bijvoorbeeld in een gelopen galop of een laterale stap. De draf is in elk geval zuiver tweetakt en niet 'gebroken'.

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:58

tis draf, je ziet het diagonale benenpaar bewegen. het is wel een erg gelopen drafje, dus ik snap je verwarring!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:37

this een draf. :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:43

Een zeer comfortabele,vlakke draf :j mijn ene IJsbeer heeft ook zo'n enorm fijne draf.Je hoort ook duidelijk een 2-takt en als je af- en toe filmpje pauzeerd zie je de beentjes diagonaal.

Erg leuke pony trouwens,mooi kleurtje ook...welke schoftmaat heeft hij?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 16:14

Eh... 13.2 hh, even uitrekenen bij horse height conversion.. Ik moet zeggen dat ik door hem toch wel heel erg ga neigen naar de aanschaf van een ijslander. Wat een leuk dier is dit, heb je goed gezien Tinky12. Zo koel (wat introvert) in zijn koppie en heel werkwillig.

Ik zag en hoorde het ook maar ging aan mezelf twijfelen en waar beter vragen dan in dit topic, nietwaar?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:32

Als ik het goed heb dan is hij 137cm... :P dat is groter dan die van mij,die zijn beide 133cm :D

Vragen kun je altijd,daar is dit forum tenslotte voor ;) Als geheugensteuntje voor de tölt moet je "pannekoeken" kunnen zeggen op het ritme,dit zijn 4 lettergrepen.Als je "flensjes" hoort zit je in een andere gang :D

IJslanders zijn enorm leuk maar die knapperd op die video vind ik ook echt geweldig hoor :j

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 17:39

Grappig om daar een viertakt woord voor te hebben, smile. Ik heb ook een walker (3/4), zal daar ook eens een filmpje van maken. Die gaat echt in een running walk meestal maar kan ook draven, dat moest in de ponyclub. Heel ander type, zeer sensibel.
Voor mezelf zou de ijslander te klein zijn (of ik te zwaar, grijns) dus dan zou ik toch meer richting singlefooter moeten gaan. Singlefoot is eigenlijk toch ook tolt?

*foutje... 12.2 hh is hij bedacht ik me later. Dus kleiner dan of ongeveer even groot als die van jou.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:46

ik zie inderdaad een draf :j , is de ruiter overigens niet een beetje aan de lange kant? :o

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 17:48

Yep, goed gezien hoor. Hij gaat in draf, zij is lang. Maar niet te zwaar, smile.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:54

Te zwaar ben je niet zo snel hoor maar de IJslander is echt niet de enige tölter,als je iets groters wilt...Singlefooter,Mangalarga Machodore, Racking horse,Tennesee Walking horse,Kentucky Mountain Horse ...die pluk jij zo bij de grens vandaan hoor :D

Als ik later groot ben wil ik een Racking Horse O:) :D

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 19:39

Grijns... nou Tinky12.... de grens is nog wel even bij mij vandaan maar inderdaad, single footers zijn binnen bereik. Ik heb al veel te veel paarden joh. Maar blijf wel een lijstje houden hoor, het zijn eigenlijk allemaal ponies en ik heb veel land.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 04:44

Nou ja zeg... kennisje heeft een kruising morgan. Morgans hebben ook genetische aanleg voor een extra gang zoals jullie weten. Ze ging op buitenrit met iemand wiens morgan meestal singlefoot gaat. Haar paard (kruising) wilde gaan galoperen om de morgan bij te houden en tadaa.... tegen gehouden koos hij ineens voor de singlefoot! Potverpielekes zeg, dat is ook een kado. Nou nog leren het er op aanwijzing uit te rijden maar hij kan het in elk geval wel.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 07:34

Oeh...dat zijn zeker kadootjes :j als ze het zelf aan gaan bieden is het alleen nog een kwestie van de knoppen vinden :)
Maar je zit daar wel goed hoor...zowel in Noord- als in Zuid-Amerika barst het van de gangenpaarden :9

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 15:17

Ik ben toch wel benieuwd hoor, of de pony het ook zou doen. Of hij ineens beseft dat er nog een extra knopje opzit als hij hard draafd en tegengehouden wordt zodat hij niet in galop kan. We zullen het eens proberen. Ik wil hem alleen niet overvragen met zijn te dikke lichaam.
Maar je hebt wel gelijk hoor, dat hier veel gangenpaarden zijn. Tis alleen zo dat de afstanden zo verschrikkelijk groot zijn als je eens wil gaan kijken.

Dat gezegd hebbende zit er een walker fokker niet al te ver hier vandaan die veulens heeft staan die gekruisd zijn met een singelfooter hengst. Als hij ze over twee jaar nog heeft ga ik eens kijken. Ik zou er toch niet op willen voordat ze 4 zijn.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 00:29

En hij doet het... vlgs mijn dochter. Hij ging in een hele snelle draf en toen voelde ze dat hij schakelde naar een andere gang, net op het punt voordat hij in galop zou springen. Niet constant, naderhand heb ik hem nog eens gefilmd en toen draafde hij weer. Ik ben benieuwd, we hebben een breed pad om de wei waar we kunnen oefenen. Maar nogmaals, niet overvragen, dat is het belangrijkst.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 09:09

ehm, ik zie geen draf en zeer zeker geen tölt, dit is een "gebroken" draf, een draf zonder zweefmoment, vaak niet goed te zien met het blote oog maar je kon het horen er zit een "ruisje" in de draf, dat is de reden waarom het zo lekker zit.
Bij de Mangalarga Marchador heet het batida, er zijn batida paarden die nog lekkerder zitten dan een tölt :).

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 13:39

http://www.youtube.com/watch?v=KcjE_dm2VVw

Joyfordogs...das een goeie :) Ik heb hier even een filmpje opgezocht waarbij je goed het verschil kunt horen tussen deze draf(marcha Batista) en de tölt(marcha picada)...al heeft elk ras weer zijn eigen benaming :P

Ken wel de "jog" uit de westernwereld maar dit heeft minder tempo,zit trouwens ook heel fijn :j in die gang weer ik toendertijd mijn bijrijdpaardje om haar op te warmen,was een Shire dus niet "merk" gebonden :D

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 16:04

Gebroken draf, daar heb ik al eens van gehoord. Dat het geen draf is op het filmpje had ik al ontdekt. Gisteren zei mijn dochter dat hij (we hebben hem een tikje harder laten lopen) dat hij toen hij de draf niet meer kon volhouden, een andere gang opnam. Mijn zoon zei dat hij 'ging zoals de paarden in de filmpjes op You Tube', tolt dus.
Het is zeker nog niet gesettled dan en ik kon het niet zien want ik reed in de auto mee en moet bovendien nog filmpjes bekijken om te kunnen identificeren wat er nou precies gebeurd.
Maar ik dacht ook een 4-takt te horen.
Ik zal straks wat filmpjes neerzetten van mijn 3/4 twh merrie, die pikt gelijk de runningwalk op.
Al met al zitten ze allebei 'als een huis' zoals we dat altijd vroeger zeiden en ben ik uiteraard in mijn nopjes hoewel ik ze zelf niet rijd.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 06:52

En dit? Ik dacht running walk maar twijfel nu of het niet rack kan zijn. Ik moet eens de langzame beelden bekijken maar ik denk een laterale beenzetting te zien. Of wisselt ze nu? We zijn haar pas een paar weken aan het trainen, ze heeft lang stil gestaan. Ik ben nooit uitgeleerd dus kom maar op ;). Ik denk dat de ruiter haar net ietsje meer bij zich moet proberen te houden om een nette running walk te rijden.

Ik kom trouwens op het idee van rack omdat haar bovenlijn soms lijkt te zakken/schommelen. Ze hadden de grootste lol trouwens.

http://www.youtube.com/watch?v=4y9oWr_xXmk

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 07:41

Tinky12 schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=KcjE_dm2VVw

Joyfordogs...das een goeie :) Ik heb hier even een filmpje opgezocht waarbij je goed het verschil kunt horen tussen deze draf(marcha Batista) en de tölt(marcha picada)...al heeft elk ras weer zijn eigen benaming :P

Ken wel de "jog" uit de westernwereld maar dit heeft minder tempo,zit trouwens ook heel fijn :j in die gang weer ik toendertijd mijn bijrijdpaardje om haar op te warmen,was een Shire dus niet "merk" gebonden :D

tja, ik weet het verschil goed tussen een batida en een picada.
Zelf rijd ik beide gangen met 1 van onze paarden, maar overwegend rijd ik haar in een picada.
Tolt en picada liggen heel dicht bij elkaar maar is net niet hetzelfde!
Jog is gewoon een hele langzame draf die comfortabel zit, heeft totaal niet met gangenpaarden te maken!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 07:51

Joy...ik weet dat de gangen niet helemaal hetzelfde zijn,gaat meer om de beenzetting.Elk gangenpaard heeft tenslotte zijn eigen specifieke kenmerken.Net weer even anders dan een ander gangenpaard...jog is idd langzame draf.Enneh...filmpje was niet echt voor jou bedoeld maar voor de mensen die het verschil niet kennen ;)

Balance...Ik zie hier een erg leuk paardje wat nog enorm aan het zoeken is,ze gooit gangen door elkaar.Ze wil graag haar best doen en gaat wat overhaast waardoor ze af en toe een galop-rol en drafpas krijgt en in "tölt" valt.Ze maakt er nog een beetje een zooitje van wat gangen betreft :D
Niets mis mee...kwestie van zorgen dat ze haar passen goed afmaakt...kracht,training en geduld :)

Ze is toch TWH voor een groot deel...ik mis wel head-bobbing,heeft ze dat helemaal niet?