Suelza schreef:Afhankelijk van wat je wilt. Je kunt je merrie op laten nemen in het stamboek (ze is nu dus veulenboek) via een IBOP (merrie aanlegtest). Dan moet ze een rijproef doen en zal ze ter plekke worden beoordeeld. Deze vinden voor jouw regio plaats om en nabij december.
Je kunt er ook voor kiezen om haar gewoon via een stamboekopname te laten opnemen. Die vinden plaats vanaf juli in de diverse regio.
Als je geen ervaring hebt met het voorbrengen van paarden, zou ik ervoor kiezen het professioneel te laten doen. Het zou zonde zijn als ze punten laat liggen omdat ze niet optimaal is voorbereid.
Hier sluit ik me volledig bij aan!!
Overigens zou ik als ik jou was je merrie aanbieden op een stamboekkeuring van het KWPN, dit is alleen aan de hand. Elke regio heeft een keer een oefenavond, hier zou ik (zeker als je geen ervaring hebt) heen gaan. Ze vertellen je exact waar je nog extra aandacht aan moet besteden voor je ze voor de keuring brengt. Denk aan bespiering en gewicht en hoe ze getoilleteerd is.
Op de stamboekkeuring willen ze je paard op het harde zien opstellen, stappen en draven. Hierna gaat de groep van je paard voor het vrij bewegen, afhankelijk van of je je paard opgeeft in de dresuur of springrichting is het los draven en galopperen. Geef je je merrie op als springpaard (kan je zien aan de papieren) moet zij ook een lijntje vrij springen.
Op de site van het KWPN kan je een infofilmpje vinden met betrekking tot voorbereiden van de stamboekopname.
Een IBOP voor een 5 jarige is al behoorlijk pittig, ik zou dat zelf niet zo snel doen.