Hellup! Mijn merrie voor laten brengen ?

Moderators: Apple, Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne, Pistasche

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

PinkyPie

Hellup! Mijn merrie voor laten brengen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 20:50

Sinds een paar maanden ben ik de trotse bezitster van een 5-jarige KWPN merrie. Zij komt rechtstreeks van de fokker en ik ga over 2 weken met haar starten in de B-dressuur. Nu krijg ik van verschillende kanten steeds te horen dat het "zo'n mooi paard is" en of "ik 'r niet een keertje voor zou brengen". O.a. de hoefsmid, de dierenarts, mijn stalhouder zeiden dit onafhankelijk van elkaar. Maar ik ben echt h.e.l.e.m.a.a.l. een LEEK op dit gebied. Weet er echt nix van. Dus jullie kunnen me vast helpen:
- waarom zou je een merrie laten keuren ?
- wat houdt het allemaal in en wat moet je dan doen ? (onder het zadel of niet ?)
- wat zijn dan de voorbereidingen
- hoe pak je zoiets aan dan ?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties !

"If your horse says no, you either asked the wrong question, or asked the question wrong"

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:35

Kan je niet een e-mail sturen naar iemand van jouw regio, die staat op de website van het KWPN en zij kunnen je vast helpen. Anders even aan de mensen vragen die het geadviseerd hebben om er mee naar de keuring te gaan en als je op de website van het KWPN kijkt staat er ook al een uitleg met wat er van je paard verwacht wordt.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:37

ze is inderdaad wel leuk maar van keuringen heb ik weinig kaas gegeten , succes

Lieve Mixie ik vergeet je nooit

Johanna59

Re: Hellup! Mijn merrie voor laten brengen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:39

Ze is vijf jaar. Heeft de fokker haar dan al niet naar de keuring gehad?
Je kan zo het KWPN opbellen, of ze al predikaten heeft.

Hope Springs Eternal

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-10 14:21

nee, ze is nog niet eerder gekeurd (vond de oude eigenaar een hoop gedoe)

"If your horse says no, you either asked the wrong question, or asked the question wrong"

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:33

- waarom zou je een merrie laten keuren ?
Voor jezelf leuk, je merrie staat nu in het veulenboek, en kan door een keuring in het stamboek opgenomen worden en misschien zelfs ster worden. Als ze ster wordt kan dat goed zijn voor de moeder van je paard, die krijgt bij 3 nakomelingen die ster zijn weer een extra predikaat. En voor jezelf, als je wilt gaan fokken ooit, kan je de veulens veel beter kwijt als je merrie een predikaat heeft. Ik zou het zelf ten allen tijde doen, het voorbrengen, je weet nooit hoe het je merrie zal vergaan, en of er ooit mee gefokt gaat worden, en op jonge leeftijd naar de keuring is gewoon het beste. Stel dat ze voorlopig keur wordt, dan kan je met het sportpredikaat (door haar uit te brengen) haar helemaal keur krijgen. Heb je een extra doel in de wedstrijdsport. Dit kan ook door een IBOP.

- wat houdt het allemaal in en wat moet je dan doen ? (onder het zadel of niet ?)
Een gewone stamboekopname is altijd in het voorjaar. Ze moet dan op stand beoordeeld worden, en stappen en draven op het straatje. Verder moet ze vrijbewegen in een afgezette bak. Niets onder het zadel dus.

- wat zijn dan de voorbereidingen
Zorgen dat je merrie er tiptop uit ziet. Super in conditie, dat ze netjes kan staan. Dit kan je allemaal door een voorbrenger laten doen.

- hoe pak je zoiets aan dan ?
Zelf kan je allerlei informatie over merriekeuringen lezen op kwpn.nl. Voor de keuring moet je ook lid worden van het kwpn. Als je zelf geen kaas hebt gegeten van keuringen, kan je haar beter keuringsklaar laten maken en voor laten brengen door iemand die dat kan. Paardenhouderijen bij jou in de buurt die dit kunnen, even voor googlen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:46

Als je merrie gekeurd is wordt ze opgenomen in het stamboek (eis; minimaal 1,60m) heb je een goede merrie qua exterieur en beweging dan krijgt ze het sterpredikaat. Heb je een uitzonderlijk goede merrie dan wordt ze voorlopig keur en krijg je een definitief keurpredikaat als ze Z springen of dressuur is.

Dit heeft vooral meerwaarde als je besluit met je merrie te fokken, zeker met een keurpredikaat zijn je veulens beter verkoopbaar. Daarnaast kun je de moeder van je veulen aan predikaten helpen (en de vader in mindere mate).

Naast de stamboekopname is er ook een IBOP test waarbij je merrie beoordeeld wordt op haar gedrag onder het zadel en kun je ook rontgenologisch laten keuren, ook dit heeft toegevoegde waarde als je wilt gaan fokken.

Wat je wel in de gaten moet houden is dat je merrie het beste voor de dag komt bij een professionele voorbrenger en als ze ook goed getraind en getoiletteerd is. Zeker als je een goede merrie hebt loont het om haar proffesioneel keuringsklaar te laten maken, een goede training, goed getoiletteerd en voorgebracht maakt het verschil tussen wel of geen predikaat.

Om te beginnen kun je je merrie laten beoordelen door iemand die thuis is in het wereldje en vragen wat hij/zij ervan denkt. Je zou dus ook je stalhouder/hoefsmid enz kunnen vragen waarom ze denken dat ze zo goed is.

Edit; ik zie dat je merrie qua papier wel intressant is voor de fokkerij, heb je ook een paar standfoto's?

Leonard, can you tell me what's going on between Sheldon and Amy?
Well, it's kind a like the Loch Ness monster, maybe there's something there, maybe there isnt, we'll probable never know.
But sometime's its fun to creap yourself out just thinking about it.

A cat can have kittens in the oven, but that dont make them biscuits.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-10 15:03

Afbeelding
Afbeelding

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:07

Afhankelijk van wat je wilt. Je kunt je merrie op laten nemen in het stamboek (ze is nu dus veulenboek) via een IBOP (merrie aanlegtest). Dan moet ze een rijproef doen en zal ze ter plekke worden beoordeeld. Deze vinden voor jouw regio plaats om en nabij december.

Je kunt er ook voor kiezen om haar gewoon via een stamboekopname te laten opnemen. Die vinden plaats vanaf juli in de diverse regio.

Als je geen ervaring hebt met het voorbrengen van paarden, zou ik ervoor kiezen het professioneel te laten doen. Het zou zonde zijn als ze punten laat liggen omdat ze niet optimaal is voorbereid.

Rust zacht, lieve, lieve Sundance 03-12-2009..
Je kunt je paard wel naar het water geleiden, maar je kunt hem nooit dwingen het te drinken
Equi-Performance sponsored by HypoStore

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:18

Suelza schreef:
Afhankelijk van wat je wilt. Je kunt je merrie op laten nemen in het stamboek (ze is nu dus veulenboek) via een IBOP (merrie aanlegtest). Dan moet ze een rijproef doen en zal ze ter plekke worden beoordeeld. Deze vinden voor jouw regio plaats om en nabij december.

Je kunt er ook voor kiezen om haar gewoon via een stamboekopname te laten opnemen. Die vinden plaats vanaf juli in de diverse regio.

Als je geen ervaring hebt met het voorbrengen van paarden, zou ik ervoor kiezen het professioneel te laten doen. Het zou zonde zijn als ze punten laat liggen omdat ze niet optimaal is voorbereid.

Hier sluit ik me volledig bij aan!!

Overigens zou ik als ik jou was je merrie aanbieden op een stamboekkeuring van het KWPN, dit is alleen aan de hand. Elke regio heeft een keer een oefenavond, hier zou ik (zeker als je geen ervaring hebt) heen gaan. Ze vertellen je exact waar je nog extra aandacht aan moet besteden voor je ze voor de keuring brengt. Denk aan bespiering en gewicht en hoe ze getoilleteerd is.
Op de stamboekkeuring willen ze je paard op het harde zien opstellen, stappen en draven. Hierna gaat de groep van je paard voor het vrij bewegen, afhankelijk van of je je paard opgeeft in de dresuur of springrichting is het los draven en galopperen. Geef je je merrie op als springpaard (kan je zien aan de papieren) moet zij ook een lijntje vrij springen.
Op de site van het KWPN kan je een infofilmpje vinden met betrekking tot voorbereiden van de stamboekopname.

Een IBOP voor een 5 jarige is al behoorlijk pittig, ik zou dat zelf niet zo snel doen.

Donnatella van Stal de Windöek, Keur, Prest.Sport (Neron x Kooihuster Folkert), Z1+5
Fame van Stal de Windöek, Ster (Knock Out x Neron)
J'Adore van Stal de Windöek, Stamboek (Knock Out x Star v. Vreeburch)
Absolutely Fabulous (Amber), Elite (Gribaldi x Jazz), Z1+6

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-10 19:01

Nee een IBOP zat ik niet aan te denken, wel de stamboekkeuring, Maar ik schrok een beetje van de prijs die ze hier in de buurt rekenen voor keuringsklaar maken..... dik over de 500,- euro ex BTW..... (is dat normaal ?) Dusssss. Daar ga ik nog even een nachtje over slapen...

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 08:18

Je kan zelf ook al wel veel qua training, en een goede voorbrenger in de arm nemen :D Qua training etc. doen wij het altijd zelf thuis.

Donnatella van Stal de Windöek, Keur, Prest.Sport (Neron x Kooihuster Folkert), Z1+5
Fame van Stal de Windöek, Ster (Knock Out x Neron)
J'Adore van Stal de Windöek, Stamboek (Knock Out x Star v. Vreeburch)
Absolutely Fabulous (Amber), Elite (Gribaldi x Jazz), Z1+6

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie