Maximum leeftijd voor het toekennen van een predikaat (kwpn)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gr_roos

Maximum leeftijd voor het toekennen van een predikaat (kwpn)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 16:41

Ik had even een vraag, ik heb al op de website van het KWPN gezocht, maar kon daar niets vinden.

Is er een maximum leeftijd voor het toekennen van een ster/keur predikaat.

Ik twijfel of ik mijn merrie IBOP laat lopen, wil kijkenof ze ster kan worden. Mijn merrie is echter al op leeftijd, 12 jaar en op het moment van de IBOP bijna 7 maanden drachtig. Ik weet niet of ze dat fysiek redt, het is haar eerste veulen. Nu vertelde mijn instructeur dat hij dact dat een merrie max. 12 mag zijn voor verhoging naar een ster of keur predikaat. Als dat zo is betekent het dat ze dit jaar de IBOP moet lopen, stamboekkeuring hebben we gemist vanwege herstellende peesblessure en ontheffing ivm sportpredikaat zit er ook niet in, ze heeft 2 keer Z sgw gestart en geen winstpunten behaald.

Ik neem uiteraard ook even contact op met het KWPN, maar vroeg me af of er meer mensen zijn die dit weten.

NatasjavE

Re: Maximum leeftijd voor het toekennen van een predikaat (kwpn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:48

Volgens mij kan het ook nog op latere leeftijd.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 17:00

Dat dacht ik ook, alleen hij zei van niet. Ik moet haar laten klaarmaken, er is mij al verteld dat ze ivm leeftijd 1.20-1.30 moet springen en bij dat laatste haak ik gewoon af, zeker nu we al ruim 1,5 jaar niet gesprongen hebben.
Ik weet alleen niet of zij het fysiek nog aan kan met 7 maanden dracht om die hoogte te springen. Ik vind het zonde van mijn geld als blijkt dat ze een paar dagen voor de IBOP "last" van de veulen krijgt en alles is voor niets geweest.

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:26

Geen risico nemen met herstellende peesblessure en eerste dracht. Ze is echt niet in topconditie met 7 maanden dracht. Je kunt daarmee toch een jaar wachten? Wat je wel alvast kan doen is een thuiskeuring voor stamboekopname aanvragen, dan kun je een aantekening voor exterieur krijgen.

fokfanaat

Re: Maximum leeftijd voor het toekennen van een predikaat (kwpn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:35

is ze nooit in M sgw uitgebracht?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 19:36

Mijn merrie is een nu 12 jarige stamboekmerrie die op 3jarige leeftijd 1 punt tekort haalde op exterieur.

Ze is Z*, ik ben met haar in het B begonnen en we moesten over omdat we M+21 waren (20 was toen de verplichte promotiegrens)
Ze krijgt geen ontheffing voor het springen, dan had ze Z+1 moeten zijn in het sgw, of in het springen.
Dit heb ik in April gevraagd, omdat ik der anders wel naar een keuring had gebracht.

ladydarkness schreef:
Geen risico nemen met herstellende peesblessure en eerste dracht. Ze is echt niet in topconditie met 7 maanden dracht. Je kunt daarmee toch een jaar wachten? Wat je wel alvast kan doen is een thuiskeuring voor stamboekopname aanvragen, dan kun je een aantekening voor exterieur krijgen.

Hier heeft het KWPN niets van gezegd, ik ben zelfs nog naar een adviesdag geweest en daar zei de inspecteur dat ze een redelijke kans had op ster, maar zekerheid wilde hij begrijpelijk niet geven.
Die inspecteur vond het ook erg jammer dat ze niet naar de keuring kon, ze waren allemaal erg gecharmeerd van mijn goed dravende springpaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:39

gr_roos schreef:
Ik twijfel of ik mijn merrie IBOP laat lopen, wil kijkenof ze ster kan worden.

Het sterpredikaat staat in jouw geval eigenlijk compleet los van de IBOP....
Alleen als je paard voldoende punten heeft voor exterieur maar te kort komt op beweging kan ze via de IBOP als nog het sterpredikaat halen, andersom werkt dit niet.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 19:46

Lia_ schreef:
gr_roos schreef:
Ik twijfel of ik mijn merrie IBOP laat lopen, wil kijkenof ze ster kan worden.

Het sterpredikaat staat in jouw geval eigenlijk compleet los van de IBOP....
Alleen als je paard voldoende punten heeft voor exterieur maar te kort komt op beweging kan ze via de IBOP als nog het sterpredikaat halen, andersom werkt dit niet.

Ik heb het nagevraagd bij het KWPN en aangezien ze van 1998 is moet ze opnieuw beoordeeld worden en is er de mogelijkheid om dat na de IBOP te laten doen.
Zij heeft dus nooit hoeven vrijspringen, maar de twijfels zijn weggenomen, mijn merrie gaat dit jaar geen IBOP lopen. Als ze vlees op der lijf houdt na het veulenen dan kijk ik of ze terecht kan op de stamboekkeuring. Ik heb liever een stamboekmerrie waar ik nog Z mee kan crossen dan een stermerrie die stuk is omdat ze te snel teveel heeft gedaan. Ze is al bijna 2 jaar uit de running, dan ga ik het op het einde niet overhaasten.