Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Lyonesse schreef:Er zijn geen ouderwetse goedgekeurde hengsten. (en goedgekeurd is een must, anders fok je sowieso al 80% zeker voor de slacht.)
_babbel_ schreef:ik ben benieuwd waar jullie naar kijken als je een hengst zoekt om je merrie te laten dekken
ik zelf heb nog een echt oude type haflinger , en nog uit de m lijn ook
dus heel jammer maar denk niet dat ik nog een m hengst ga vinden die nog van het oude type is ook maar ik krijg wel leuke aanbiedingen voor dekkingen enzo maar wil me nu echt een jaar gaan verdiepen in welke hengst nou echt de perfecte combi zou zijn met mijn merrie
Liiisaaa schreef:Ik rijd zelf een ouderwetse hengst, en die zijn niet in NL goedgekeurd nee, maar mijn ervaring is juist dat de mensen die niet voor papier fokken de veulentjes allemaal voor eigen kroost nemen, en vooral op karakter ,in dit geval, Nibbit hebben gekozen.Maar ik denk dat iedereen andere ervaringen ermee heeft..
Zelf zou ik kijken wat ik met het veulen zou willen, fokken? Of vooral voor recreatief, en af en toe een wedstrijdje? Als je graag wilt fokken zou ik eerder gaan voor een hengst met papier, maar als je er verder toch niks aan hebt, zou ik vooral kijken welke hengst je het meest aanspreekt qua karakter & welke eisen je nog meer hebt. Als je echt wat aan je merrie wilt verbeteren dan kun je natuurlijk allemaal punten afgaan die bij je merrie ontbreken en dan zoeken welke hengst het meest ideaal is.
Lyonesse schreef:Veel mensen zeggen dat papieren onbelangrijk zijn, maar toch zijn de eigenaren van papierloze paarden altijd op zoek naar de ouders van hun paard, of een mogelijkheid om het dier toch papieren te bezorgen.
Cynthia82 schreef:Lyonesse schreef:Veel mensen zeggen dat papieren onbelangrijk zijn, maar toch zijn de eigenaren van papierloze paarden altijd op zoek naar de ouders van hun paard, of een mogelijkheid om het dier toch papieren te bezorgen.
Zou dat ook niet zijn omdat mensen gewoon nieuwsgierig zijn naar de ouders van hun paard en niet per se voor de papieren?
tamary schreef:Mocht ik een veulen willen fokken zal ik me niet tegen laten houden door het ras van een eventuele vader. Hengst moet bij de merrie en bij wat ik qua karakter en bouw belangrijk vindt passen. Is dat niet binnen het stamboek te vinden dan maar er buiten.
Liiisaaa schreef:Hij is idd afgekeurd op karakter, hij was te 'rustig'.Met dat verkoopbaar ben ik het wel eens, maar volgens mij zijn er niet zo heel veel mensen die daar rekening meehouden.. (in de zin van: 'ik verkoop hem toch nooit') Ik zou persoonlijk ook eerder met een goedgekeurde hengst dekken, maar aangezien er amper klassieke hengsten zijn goedgekeurd.. Maarja dat is weer dat gedoe van de een wil modern, de ander klassiek
Maar versta jij onder het papier, KVTH papier? Of ook ES, of NRPS etc?
tamary schreef:Hier wel, en dan naar karakter, bouw, etc. Met een ruin kan je toch niet fokken en dan is alleen nog bouw, karakter, gezondheid en training van het dier zelf relevant voor de waarde.
Al ben ik van mening dat dit ook de belangrijkste dingen zijn bij een dier met papieren. Op een papier kan je nl niet rijden. Afstamming is voor eventueel fokken interessant en dan in eerste instantie nog om inteelt te voorkomen en rekening te houden met eventuele terugslagen op bouw/karakter fouten van voorouders. Persoonlijk ga ik er vanuit dat een goed opgevoed en gezond paard, zeker als het een niet standaard kleurtje heeft altijd wel te verkopen is. Mocht ik een veulen willen fokken zal ik me niet tegen laten houden door het ras van een eventuele vader. Hengst moet bij de merrie en bij wat ik qua karakter en bouw belangrijk vindt passen. Is dat niet binnen het stamboek te vinden dan maar er buiten.
@TS: Let je aub op bij de wens kortere rug dat er zeker een gewoon 17.5 of zelfs 18 inch zadel op gaat passen? Ik zie ditzelfde bij de tinkers terug nl, fijne karakters, bouw om volwassene te dragen, maar niet genoeg plek voor bijbehorend zadel. Zeker omdat er nogal wat hafjes (tinkers/fjorden) voor volwassenen, zwaardere mensen of als gezinspaard worden aangeraden zou het zonde zijn als bijbehorend zadel er niet op past.
Franka1986 schreef:Ehhmm misschien domme vraag maar mijn haffie is dus grijs maar haar moeder en vader waren dit allebei niet en hebben goed papier (in mijn ogen).. Dus ehmm dat snap ik niet... Nu moet ik zeggen dat ik maar 1 foto ooit van de moeder heb gezien dat was alleen haar hoofd dus misschien moet ze toch grijs geweest zijn?? Moeder stond wel bij een erkende fokker (na mijn idee) ... Nu vind ik dat grijze kleurtje wel mooi hooren het is bij mij niet de bedoeling dat ze ooit weg gaat, maar zo iets kun je natuurlijk niet uitsluiten. Veulentje weleens aangedacht maar dan over een paar jaar ze is net 5 dus kan ook over 5 jaar ofzo.
Ik heb ook van iemand gehoord dat ze die grijze gloed weer er in willen fokken??
Volgens mij heb ik Almnebel weleens al dekhengst op mp gezien. Vind het wel een plaatje (soort sprookjes paard i love it! ) maar denk ook niet de juiste combi voor mijn merrie.