waar letten jullie op als je je merrie wil laten dekken ,,

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_babbel_

waar letten jullie op als je je merrie wil laten dekken ,,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 17:21

ik ben benieuwd waar jullie naar kijken als je een hengst zoekt om je merrie te laten dekken

ik zelf heb nog een echt oude type haflinger , en nog uit de m lijn ook
dus heel jammer maar denk niet dat ik nog een m hengst ga vinden die nog van het oude type is ook maar ik krijg wel leuke aanbiedingen voor dekkingen enzo maar wil me nu echt een jaar gaan verdiepen in welke hengst nou echt de perfecte combi zou zijn met mijn merrie

HarryM

Re: waar letten jullie op als je je merrie wil laten dekken ,,

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 17:25

Ik zou kijken naar wat je wilt verbeteren aan jou merrie. Ïk had ook een ouderwets type merrie. Daar heb ik toen een wat modernere vader voor gezocht.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:46

Ik vind eigenlijk dat wanneer je fokt, je verplicht bent om volgens het fokdoel te fokken. Dit is er niet voor niets, maar omdat er de meeste vraag naar is. Je hebt mensen die persee een ouderwetse haflinger willen fokken, maar: Er zijn geen ouderwetse goedgekeurde hengsten. (en goedgekeurd is een must, anders fok je sowieso al 80% zeker voor de slacht.) En dus ook alleen met een merrie met papier en zonder afwijkingen (eczeem, edelvlekken, gekleurde manen, grijze gloed, witte voeten etc) Verder let je op welke hengst de zwakke punten van je merrie verbeterd, inteelt en commercie. Het liefst geen hengst waar al massa's veulens van rondlopen, omdat je dan de hengstenbasis voor een evt merrieveulen waar mee gefokt gaat worden, verkleind. Veel behang of een schattig koppie van een hengst doen er niet toe. Dat pa dit heeft wil niet zeggen dat het veulen dit ook krijgt.

Voor meer info, kijk eens op de website in mijn profiel, onder het kopje "inteelt"

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 23:14

Waar ik naar heb gekeken is dat geen wat ik wilde verbeteren aan mijn haf. kortere rug sterker achterbeen geen inteelt en het karakter vind ik ook erg belangrijk. Maar hoezo m lijn keer m lijn ik zou dan naar een hengst gaan in een hele andre lijn. Dus op zoeken welke lijn er nog niet voor komt in joun merrie. Maar denk wel dat je het ouderwedse kwijt raakt.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:36

Ik heb een haflinger merrie (van allacher) met een grijze gloed en met veel appeltjes, haar manen zijn ook grijzig met blond... Nu moet ik zeggen dat ik dit veel mooier vind dan de standaard kleur dus zou voor mn haflinger merrie een mooie grijze pappa uitzoeke (natuurlijk ook zonder gebreken op gezondheid gebied) ;)... Ga ik dus tege de fokregels in :o nu moet ik zegge dat ik het veulen dan wel voor mezelf houd :D

http://skatj-uh.hyves.nl/album/43644807 ... _state__=2

http://skatj-uh.hyves.nl/album/43644807 ... _state__=3

Liiisaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:31

Lyonesse schreef:
Er zijn geen ouderwetse goedgekeurde hengsten. (en goedgekeurd is een must, anders fok je sowieso al 80% zeker voor de slacht.)

Ik rijd zelf een ouderwetse hengst, en die zijn niet in NL goedgekeurd nee, maar mijn ervaring is juist dat de mensen die niet voor papier fokken de veulentjes allemaal voor eigen kroost nemen, en vooral op karakter ,in dit geval, Nibbit hebben gekozen. :) Maar ik denk dat iedereen andere ervaringen ermee heeft..

Zelf zou ik kijken wat ik met het veulen zou willen, fokken? Of vooral voor recreatief, en af en toe een wedstrijdje? Als je graag wilt fokken zou ik eerder gaan voor een hengst met papier, maar als je er verder toch niks aan hebt, zou ik vooral kijken welke hengst je het meest aanspreekt qua karakter & welke eisen je nog meer hebt. Als je echt wat aan je merrie wilt verbeteren dan kun je natuurlijk allemaal punten afgaan die bij je merrie ontbreken en dan zoeken welke hengst het meest ideaal is. :)

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 18:02

_babbel_ schreef:
ik ben benieuwd waar jullie naar kijken als je een hengst zoekt om je merrie te laten dekken

ik zelf heb nog een echt oude type haflinger , en nog uit de m lijn ook
dus heel jammer maar denk niet dat ik nog een m hengst ga vinden die nog van het oude type is ook maar ik krijg wel leuke aanbiedingen voor dekkingen enzo maar wil me nu echt een jaar gaan verdiepen in welke hengst nou echt de perfecte combi zou zijn met mijn merrie

Kijk eens in mijn profiel.....is Aron niks voor jou merrie.
Aron is in duitsland gekeurd. (in nederland (nog) niet voor gebracht)

Op de ''ouwerwetse'' types moet je inderdaad geen grove hengst op zetten,tegenwoordig willen ze veel luxe en uitstraling zien.
En inderdaad kijken wat er aan jou merrie kan verbeteren,en die eisen zoeken bij de hengst,
geeft je nog geen 100% garantie,maar zo kom je wel dichter bij in de buurt.

De hengst die ik rijd is een hele mooie,maar geen hengst om op wat grovere merries te zetten,dan krijg je tanks :+ en helaas is hij een paar jaar geleden afgekeurd op nakomelingen...........erg jammer maar het is niet anders.

Ik denk dat Aron erg goed op jou merrie past.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 19:18

Liiisaaa schreef:
Ik rijd zelf een ouderwetse hengst, en die zijn niet in NL goedgekeurd nee, maar mijn ervaring is juist dat de mensen die niet voor papier fokken de veulentjes allemaal voor eigen kroost nemen, en vooral op karakter ,in dit geval, Nibbit hebben gekozen. :) Maar ik denk dat iedereen andere ervaringen ermee heeft..

Zelf zou ik kijken wat ik met het veulen zou willen, fokken? Of vooral voor recreatief, en af en toe een wedstrijdje? Als je graag wilt fokken zou ik eerder gaan voor een hengst met papier, maar als je er verder toch niks aan hebt, zou ik vooral kijken welke hengst je het meest aanspreekt qua karakter & welke eisen je nog meer hebt. Als je echt wat aan je merrie wilt verbeteren dan kun je natuurlijk allemaal punten afgaan die bij je merrie ontbreken en dan zoeken welke hengst het meest ideaal is. :)

Almnebel is inderdaad zoiets. Alleen is dat een hengst die wel op de keuring is geweest en is afgekeurd, wat een duidelijk signaal zou zijn om er niet mee te fokken. Je moet altijd rekening houden met een eventuele verkoop, en dus moet je zorgen dat je paard verkoopbaar is.
Veel mensen zeggen dat papieren onbelangrijk zijn, maar toch zijn de eigenaren van papierloze paarden altijd op zoek naar de ouders van hun paard, of een mogelijkheid om het dier toch papieren te bezorgen.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 19:24

Lyonesse schreef:
Veel mensen zeggen dat papieren onbelangrijk zijn, maar toch zijn de eigenaren van papierloze paarden altijd op zoek naar de ouders van hun paard, of een mogelijkheid om het dier toch papieren te bezorgen.

Zou dat ook niet zijn omdat mensen gewoon nieuwsgierig zijn naar de ouders van hun paard en niet per se voor de papieren?

Liiisaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 19:29

Hij is idd afgekeurd op karakter, hij was te 'rustig'. :) Met dat verkoopbaar ben ik het wel eens, maar volgens mij zijn er niet zo heel veel mensen die daar rekening meehouden.. (in de zin van: 'ik verkoop hem toch nooit') Ik zou persoonlijk ook eerder met een goedgekeurde hengst dekken, maar aangezien er amper klassieke hengsten zijn goedgekeurd.. Maarja dat is weer dat gedoe van de een wil modern, de ander klassiek :P
Maar versta jij onder het papier, KVTH papier? Of ook ES, of NRPS etc? :)

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 19:42

Een in dit geval 'haflinger' zonder papier is weinig waard.
Veel hengstveulens hebben een enkeltje slacht.

Er zijn al genoeg paarden in NL, de markt in de paarden is al zo gekelderd.
Laten we als we fokken dit verantwoord doen met goedgekeurde hengsten en volgens het fokdoel.
Niet om te vermeerderen..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 19:48

Cynthia82 schreef:
Lyonesse schreef:

Zou dat ook niet zijn omdat mensen gewoon nieuwsgierig zijn naar de ouders van hun paard en niet per se voor de papieren?

Hier wel, en dan naar karakter, bouw, etc. Met een ruin kan je toch niet fokken en dan is alleen nog bouw, karakter, gezondheid en training van het dier zelf relevant voor de waarde.

Al ben ik van mening dat dit ook de belangrijkste dingen zijn bij een dier met papieren. Op een papier kan je nl niet rijden. Afstamming is voor eventueel fokken interessant en dan in eerste instantie nog om inteelt te voorkomen en rekening te houden met eventuele terugslagen op bouw/karakter fouten van voorouders. Persoonlijk ga ik er vanuit dat een goed opgevoed en gezond paard, zeker als het een niet standaard kleurtje heeft altijd wel te verkopen is. Mocht ik een veulen willen fokken zal ik me niet tegen laten houden door het ras van een eventuele vader. Hengst moet bij de merrie en bij wat ik qua karakter en bouw belangrijk vindt passen. Is dat niet binnen het stamboek te vinden dan maar er buiten.

@TS: Let je aub op bij de wens kortere rug dat er zeker een gewoon 17.5 of zelfs 18 inch zadel op gaat passen? Ik zie ditzelfde bij de tinkers terug nl, fijne karakters, bouw om volwassene te dragen, maar niet genoeg plek voor bijbehorend zadel. Zeker omdat er nogal wat hafjes (tinkers/fjorden) voor volwassenen, zwaardere mensen of als gezinspaard worden aangeraden zou het zonde zijn als bijbehorend zadel er niet op past.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:35

tamary schreef:
Mocht ik een veulen willen fokken zal ik me niet tegen laten houden door het ras van een eventuele vader. Hengst moet bij de merrie en bij wat ik qua karakter en bouw belangrijk vindt passen. Is dat niet binnen het stamboek te vinden dan maar er buiten.

Kijk! En daarom heb ik dit jaar dus gekozen voor Sublime Sponte, een Perlino Welsh Cob :D

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:45

Liiisaaa schreef:
Hij is idd afgekeurd op karakter, hij was te 'rustig'. :) Met dat verkoopbaar ben ik het wel eens, maar volgens mij zijn er niet zo heel veel mensen die daar rekening meehouden.. (in de zin van: 'ik verkoop hem toch nooit') Ik zou persoonlijk ook eerder met een goedgekeurde hengst dekken, maar aangezien er amper klassieke hengsten zijn goedgekeurd.. Maarja dat is weer dat gedoe van de een wil modern, de ander klassiek :P
Maar versta jij onder het papier, KVTH papier? Of ook ES, of NRPS etc? :)

Van Cees Beers begreep ik dat het ook vanwege het klasieke was. Hij zei dat hij hem zelf ook nooit had goedgekeurd, en als fokker neem ik zo'n oordeel toch wel behoorlijk serieus.
Es vind ik waardeloos, nrps of andere soortgelijke papieren vind ik prima :j Ik wil zelf ook ooit nog een kruising tussen mijn haf en een fries (nrps-papier) of Don Carino du Bois (ook nrps-papier) Maar er is rond het ES zoveel tumult en welles nietus verhalen, dat die papieren zo goed als waardeloos zijn.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:48

tamary schreef:
Hier wel, en dan naar karakter, bouw, etc. Met een ruin kan je toch niet fokken en dan is alleen nog bouw, karakter, gezondheid en training van het dier zelf relevant voor de waarde.

Al ben ik van mening dat dit ook de belangrijkste dingen zijn bij een dier met papieren. Op een papier kan je nl niet rijden. Afstamming is voor eventueel fokken interessant en dan in eerste instantie nog om inteelt te voorkomen en rekening te houden met eventuele terugslagen op bouw/karakter fouten van voorouders. Persoonlijk ga ik er vanuit dat een goed opgevoed en gezond paard, zeker als het een niet standaard kleurtje heeft altijd wel te verkopen is. Mocht ik een veulen willen fokken zal ik me niet tegen laten houden door het ras van een eventuele vader. Hengst moet bij de merrie en bij wat ik qua karakter en bouw belangrijk vindt passen. Is dat niet binnen het stamboek te vinden dan maar er buiten.

@TS: Let je aub op bij de wens kortere rug dat er zeker een gewoon 17.5 of zelfs 18 inch zadel op gaat passen? Ik zie ditzelfde bij de tinkers terug nl, fijne karakters, bouw om volwassene te dragen, maar niet genoeg plek voor bijbehorend zadel. Zeker omdat er nogal wat hafjes (tinkers/fjorden) voor volwassenen, zwaardere mensen of als gezinspaard worden aangeraden zou het zonde zijn als bijbehorend zadel er niet op past.

In dit geval moeten vooral de stokmaat en lengte van de rug in verhouding zijn. Kleine haf met een rug voor een 18 inch zadel is ook niet ideaal. Doordat de stokmaat zo beperkt is, is dan de ruglengte te veel, wat weer zorgt voor een zwakke rug ed problemen.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:50

Ehhmm misschien domme vraag maar mijn haffie is dus grijs maar haar moeder en vader waren dit allebei niet en hebben goed papier (in mijn ogen).. Dus ehmm dat snap ik niet... Nu moet ik zeggen dat ik maar 1 foto ooit van de moeder heb gezien dat was alleen haar hoofd dus misschien moet ze toch grijs geweest zijn?? Moeder stond wel bij een erkende fokker (na mijn idee) ... Nu vind ik dat grijze kleurtje wel mooi hoor :) en het is bij mij niet de bedoeling dat ze ooit weg gaat, maar zo iets kun je natuurlijk niet uitsluiten. Veulentje weleens aangedacht maar dan over een paar jaar ze is net 5 dus kan ook over 5 jaar ofzo.

Ik heb ook van iemand gehoord dat ze die grijze gloed weer er in willen fokken??

Volgens mij heb ik Almnebel weleens al dekhengst op mp gezien. Vind het wel een plaatje (soort sprookjes paard i love it! ) maar denk ook niet de juiste combi voor mijn merrie.

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:38

Franka1986 schreef:
Ehhmm misschien domme vraag maar mijn haffie is dus grijs maar haar moeder en vader waren dit allebei niet en hebben goed papier (in mijn ogen).. Dus ehmm dat snap ik niet... Nu moet ik zeggen dat ik maar 1 foto ooit van de moeder heb gezien dat was alleen haar hoofd dus misschien moet ze toch grijs geweest zijn?? Moeder stond wel bij een erkende fokker (na mijn idee) ... Nu vind ik dat grijze kleurtje wel mooi hoor :) en het is bij mij niet de bedoeling dat ze ooit weg gaat, maar zo iets kun je natuurlijk niet uitsluiten. Veulentje weleens aangedacht maar dan over een paar jaar ze is net 5 dus kan ook over 5 jaar ofzo.

Ik heb ook van iemand gehoord dat ze die grijze gloed weer er in willen fokken??

Volgens mij heb ik Almnebel weleens al dekhengst op mp gezien. Vind het wel een plaatje (soort sprookjes paard i love it! ) maar denk ook niet de juiste combi voor mijn merrie.

Die grijze gloed er in fokken? Nee hoor, zal wel iemand zijn geweest die het zelf mooi vond. ;)

Wat is de afstamming en herkomst van je haf?

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:15

Haha ow dat zou best kunne hoor wat dat betreft kun je me alles wijs maken ;) het maakt me ook niet veel uit ik zocht een haflinger puur voor de hobby dus de mijne hoef niet aan het haflinger plaatje te voldoen zoals het gewenst is... Gezondheid das nummer 1.

Maar de vader is allacher en moeder sharon van de leeuwerik...