Dit jaar wordt mijn fjord weer geschoren en ik wil deze keer eigenlijk ook een halsdeken omdoen. Vorig jaar heb ik dat niet gedaan, maar ik denk dat het beter is om het wel te doen. (toch?) Ik laat alles scheren behalve haar hoofd en benen.
Mijn vraag is, moet ik dan een maat groter nemen ivm de hanekam? Of kan ik haar gewone maat nemen en vallen ze niet zo krap?
Waarom zou het beter zijn? Het is een fjord en die kunnen best tegen wat kou (zijn ze voor gemaakt). Ik zie er het voordeel niet van eerder nadelen (fjord staat gewoon binnen denk ik?) de hals is de plek waar het paard zijn warmte simpel kan reguleren als je die ook in gaat pakken en met rijden helemaal in zn nakie gaat dan vraag je om problemen (koutjes, hoesten, stramme spieren enz).
Een koudbloed werkt niet hetzelfde als zijn warmbloedcollega's op dat vlak. Scheren prima maar pak hem dan niet in in 400gr winterdekens met hals (tenzij het dik 15 onder 0 is en hij in een buitenbox staat). Het is een paard geen Barbie.....
En nee de manenkam hoef je geen maat groter voor te nemen.
alcootje
Geplaatst: 03-09-10 14:08
Die van mij krijgen ook geen halsdeken als ze geschoren zijn. Is nergens voor nodig.
Met wat Viv al zegt , het zijn geen watjes.
xApple
Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-10 21:36
Oke , bedankt voor jullie reacties, Ik nam aan dat het wel erg fris zou zijn.
Ze wordt 2x geschoren als het goed is, eind sept. en begin dec. waarschijnlijk. Ze staat swinters 5 uurtjes in de paddock ongeveer en verder in een binnenstal met binnenbak.
Die van mij heeft wel een halsdeken als hij geschoren wordt (staat overdag buiten) en ook een maat groter, anders wil het idd niet dicht door de opstaande manen. Het kan weldeglijk koud zijn, dan wel nat en als ze geschoren zijn mist hij toch zijn haren, die hem anders beschermen tegen koude en regen/sneeuw e.d.. Maar een watje hoeft het niet te worden, met beleid het e.e.a. toepassen en daarbij kijken naar je paard en het weer e.d.. Je kent je eigen paard het beste.
Overigens heeft die van mij vanwege altijd buitenstaan en halve hals deken een dwaas scheerpatroon voor bij die deken. Staat wel ergens een foto met vreemde kapsel in profiel of site. En ja, daar ben ik gewoon Z mee gestart.. Functioneel is soms beter dan mooi...
Ik heb een vliegendeken met hals voor mijn merrie, wil prima in dezelfde maat (en ik heb al een kleintje, 175). Uiteraard komt de manekam er inderdaad vreselijk onder weg
ik heb het 2 jaar gelden bij mijn toemalige fjord wel gedaan. gewoon de manen iets korter knippen en dan gaat het prima.
PrizTwir
Geplaatst: 03-10-10 10:20
Die van mij had vorig jaar ook een halsdeken om. En bij ons op stal lag nog een en dat was een Full en die was voor te groot dus heeft mijn moeder hem een stukje omgeklapt en dat vastgenaaid. En hij moet op het strakste dan is hij nog een beetje te groot maar ach dat is lekker warm. En die van had ook de manen omhoog staan maar die werden helemaal plat gedrukt door het halsdeken, en dat kreeg ik bijna niet goed. Dus heb ik de manen maar laten groeien, dat vind ik ook wel stoer!:D
Moonlightje
Geplaatst: 20-10-10 16:47
ik scheer Moon elk jaar, ook haar hoofd en alles en heb altijd een gewone deken op. vind het zonde als haar manen plat zouden gaan, vandaar doe ik geen halsdeken.
Ik heb bij mij fjordjes dekens met halve hals. Heb er wel eens aan gedacht hoe je dat doet met een hele hals, maar bij de meeste zullen de manen plat gaan liggen. En dat is zonde vind ik. En echt koud hebben mijn geschoren fjordjes het nog nooit gehad. Dus als je geen koukleumpje hebt, dan zou ik een gewone goede winterdeken zonder of met halve hals nemen.
Oretha
Geplaatst: 26-10-11 20:00
Ik heb zelf een losse hals voor haar eczeem. Daar gaan de manen niet plat van liggen. Misschien dat ik die erom doe al het erg koud wordt. Dan heeft ze een beetje extra bescherming.
Verder een fleecedeken met halve hals, gaan de manen ook niet zo stuk van. Simpelweg omdat die deken ook niet zo zwaar is. Die fleece zou je dan onder de winterdeken kunnen doen. Maar het nadeel van fleece is dat het ook kan gaan schuiven en daardoor schuurplekken veroorzaakt.
xApple
Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-11 20:04
Ik heb inmiddels een halsdeken van Nika, deze vallen lekker ruim en de kam wordt wel een beetje platgedrukt maar even de andere kant op kammen en het valt mee Bedankt voor de reacties.