Kolletje bij Friese merrie, ivm nakomelingen en keuring

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Kolletje bij Friese merrie, ivm nakomelingen en keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 20:05

Misschien een hele domme vraag hoor;

maar een kolletje (eigenlijk een half maantje) bij een Fries, kan dat voor afkeuring zorgen?
Ik weet dat enkele witte haren toegestaan zijn,
en hoe zitten het met fokken, hebben de nakomelingen dan ook kans op een witte kol?

Ik ben benieuwd.

FriesWytske

Re: Kolletje bij Friese merrie, ivm nakomelingen en keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:12

Nee, een kolletje zorgt niet voor afkeuring. Ze kan zelfs nog ster worden met kolletje. Met fokken moet je er wel om denken dat je een hengst uitzoekt die geen wit door vererfd.

bamby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:14

Afgelopen week nog wezen kijken bij een stermerrie, had ook een duidelijke kol dus nee ze worden er niet om afgekeurd maar zoals FW zegt, let op met je keuze van een hengst.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:15

idd een kolletje of enkele witte haren daar zijn toegestaan :) en wat FriesWytske idd zegt ga ik in mee..zeker ook met een hengst zoeken, meer wit is namelijk niet toegestaan

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:10

Ligt eraan hoe groot de kol is. Mijn vorige paard (friese merrie) had ook een kolletje en werd ook opgenomen in het stamboek toen ze jong was. (later niet meer omdat ze 1.55 was ipv 1.56 := )

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:11

ligt er indd aan hoe groot de kol is, deze mag maar een bepaalde diameter hebben.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:13

F-AM -> BKR

blokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:11

Je hebt natuurlijk een kolletje en een kol. Ik zou voor de zekerheid dan even naar het stamboek bellen en vragen wat hier precies in is toegestaan en wat niet.

sarah27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:54

De kol moet boven de ogen zitten en mag niet groter zijn dan 3,2 cm. Je moet ongeveer aan formaat oude rijksdaalder denken.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:38

Hinata schreef:
Ligt eraan hoe groot de kol is. Mijn vorige paard (friese merrie) had ook een kolletje en werd ook opgenomen in het stamboek toen ze jong was. (later niet meer omdat ze 1.55 was ipv 1.56 := )

Je bedoelt zeker dat ze later geen ster kon worden omdat ze te klein was? Want eens dat ze opgenomen in het stamboek is, blijft dat zo, dus "later niet meer" is daarop niet van toepassing.

Voor wat betreft de kol, zie de post van Sarah hierboven, dat is correct.
Wit is idd wel erfelijk, je kunt op de stamboeksite hengsteninformatie opvragen en dan zie je ook de witpercentages erbij staan, in jouw geval zou ik dus kiezen voor een hengst met liefst 0 % of een heel laag percentage wit.