Heeft de crisis invloed op de fokkerij??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 17:35

Wilawander

Re: Heeft de crisis invloed op de fokkerij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 18:07

Er blijft altijd vraag natuurlijk naar de normalere goede paarden. Niet iedereeen is in staat een toppaard te kopen.

Wij hebben een merrie waar we voor ons zelf een veulen uit hebben gefokt. Meerdere mensen hebben geadviseerd met deze merrie verder te fokken maar door de crisis niet gedaan. Ik heb geen tijd voor meer als twee en de verkoop ligt op z'n kont en mensen die nu intresse hebben kunnen volgend volgend jaar wel heel anders denken.

kennis van ons fokt gewoon door. Heeft buitengewoon goede (sport) pony's maar vraagt dezelfde prijzen als voor de crisis en raakt ze niet kwijt.

MariisLovesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 19:11

Ik denk wel dat het door de crisis iets minder storm loopt, maar ik denk niet dat ze failliet gaan omdat ze nog maar zo weinig paarden hebben om te fokken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 19:52

ik denk niet dat dat de taak van het kwpn is, de markt regelt dat zelf wel denk ik.

Johnensuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 19:57

hallo,

ik fok ook gewoon nog, alleen zal ik niet de prijs krijgen wat het 3 jaar terug was. maar zolang ik de kosten kan betalen en geen verlies van heb. ga ik gewoon door. voor mensen die altijd een paard wilde hebben is dit hun kans. ( vergelijk het met een auto kopen) ik rijd nu ook een auto die ik 3 jaar geleden nog niet kon kopen maar door de crisis wel.

zo heeft als je het zo bekijkt ieder nadeel ook een voordeel.

groetjes

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 20:30

Probleem is niet alleen dat de gewone paarden goedkoper zijn, maar ook dat het voer dus het onderhoud duurder.

Ik denk wel zeker dat het een van de taken van het stamboek is om hier duidelijker voorlichting over te geven op de avonden die ze voor het geven van voorlichting op verschillend gebied organiseren.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:02

Ik vind zelf dat nu veel mensen van een mug een olifant maken.
Zelf merk ik niet veel aan deze "crisis"
De paarden die ik zou willen kopen zijn nog steeds duur. (jonge 3 jarige met een zeer goed papier)of veulens met een zeer goed papier.
Kijk bij de veulenveilingen daar zijn de veulens voor de verkoop ook niet goedkoper dan de jaren hiervoor.

Misschien staan de paarden nu langer te koop maar ze worden wel verkocht, en misschien nu goedkoper omdat veel mensen die paarden te koop hebben andere mensen na gaan doen, en ook hun paarden maar goedkoper aan te bieden. Dus een nadeel voor de paardenmarkt.

Met fokken vind ik wel dat er niet gefokt moet worden met paarden die niet sterwaardig op exterieur zijn. Of verkeerde beenstanden hebben.
Er blijft altijd wel een markt voor goed gefokt paarden

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:04

Ja dat denk ik wel, ik verwacht volgend jaar 1 veulen (die overigens gewoon voor mijzelf is), maar laat volgend jaar mijn merrie's niet dekken.

Hoop dat meer mensen zo verstandig zijn voordat we van die Amerikaanse praktijken krijgen... paarden verwaarloosd, overschot bij slagers omdat het onderhoud niet meer te betalen is.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:20

Ik heb de laatste 2 jaar niet gedekt. Had al 2 jaar een merrie te koop staan die is thank god door een stom toevallige ontmoeting met een kennis een paar weken geleden verkocht geraakt. Zaterdag gaat ze naar huis. Ja nu pas omdat ze eerst nog op reis waren en door de regen is het gras plots hevig gaan groeien dus dit heeft hij deze week eerst wat kort gemaaid.
In 2011 wordt er wel weer gedekt. Dus hoop dat de markt in 2012 weer wat beter gaat. Want dit veulen is voor de verkoop.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:30

Ik hoop (en denk) dat we de ergste crisis achter de rug hebben en JA volgens mij is er veel minder gedekt in 2009 (meen ik in de Strengen gelezen te hebben) Dus dat betekend dat over 2 a 3 jaar de paarden waarschijnlijk weer duurder worden want er zijn er niet zo veel gefokt.

Ik denk dat de toppers/ extra goede paarden altijd geld waard zijn, misschien duurt het verkopen iets langer maar daar komen wel mensen voor.

De normale paarden zijn lastiger te verkopen en zijn nu ook goedkoper.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:03

Ik denk dat je moeilijk kan ontkennen dat de crisis wel degelijk invloed heeft op de fokkerij ..
zowieso merk ik al een heel groot verschil tussen dressuurveulens & springgefokte veulens
dressuurveulens blijven min of meer stabiel in de verkoop
en als je dan kijkt naar de springveulens dan merk je daar binnen ook nog eens een groot onderscheid tussen merrie of hengst ..de markt is overvol aan hengsten veulens ..voor de crisis kochten HH nogal makkelijk hengstveulens op maar ook bij hun is de afzet minder ..( vroeger konden ze een mindere 3 jarige -als in niet goed voor de hengstkeuring ed -makkelijk verkopen voor zeg maar 5 à 10.000 € en waren ze al bij al zeker uit de kosten ..nu valt deze markt al gauw ook tegen en moeten ze een mindere 3 jarige win win of minder verkopen ..en ik denk dat ze daardoor ook veel minder aankopen ..
bovendien zijn er heel veel fokkers die dus met hun veulen in de maag zitten en onder of net boven de dekprijs verkopen omdat de merrie alweer drachtig is en het dekgeld betaald moet worden ..dat maakt dan dat fokkers met een beter veulen die 4.000€ vragen gewoon blijven zitten want de HH kan veulens van redelijke kwaliteit kopen voor 1500 à 3000€

Ik heb zelf bvb een HV waarvan ik bij mezelf denk dat ie wel eens de beste zou kunnen zijn die we tot nu toe gefokt hebben ..en dan krijg je amper een reactie of een vraag

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:55

Helemaal met je eens Besita.

Aan de andere kant ik heb begin dit jaar een 3 jarige Larino gekocht voor leuk geld. Die had een paar jaar geleden veel gekost. Ik was er nu wel blij mee dat ik die voor dat geld kon kopen.

Ik heb zelf ook een Hengstveulen van Zapatero lopen en die is idd minder snel/makkelijk/ goed te verkopen.
De fokmerrie mag eigenlijk ook weg, maar daar is helemaal geen handel in...dus als iemand interesse heeft :-) ;-)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:14

waar ik mij wel over verbaas is dat de prijs van een goede allround beginnerspony zo verdomd hoog ligt hier in België. Weet niet of dat in Nederland ook zo is. zit de ponyfokkerij nog niet op zijn gat dan hier? Ik zie echt prijzen 2500 tot meer dan 4000 euro passeren voor een c-pony. B-pony's vind kan je wel eens onder 2500 vinden maar dan zijn ze ofwel veel te jong ofwel veel te oud.

Kennis van ons heeft veulens uit toporigine's maar geraakt ze inderdaad ook haast niet kwijt. Zeker de hengstveulens zijn een probleem ook bij haar. en staat het veulen qua papier en prijs hun dan toch aan is de kleur dan weer niet goed. :roll: we proberen haar duidelijk te maken dat ze minder merries moet laten dekken zodat ze niet elk jaar 10 veulens heeft totdat de markt weer wat aantrekt maar ja dat lijkt niet tot haar door te dringen lijkt het wel.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:15

voor de kopers zijn het inderdaad lucratieve tijden ..maar er is te weinig heen en weer verkeer ..
kijk als ik mijn Hv verkoop dan is er plaats voor een MV ..en zo gaat geld rollen maar helaas

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:25

@ petraaken, geen idee hoe het bij de pony´s gaat...

Maar nu je het zegt, ik was een paar maanden geleden op zoek naar een braaf recreatiepaard voor een particulier. Een paard dat een sprongetje kan maken en wat kan dressuren, braaf in de bos is. Moest een leuk paard zijn om naar te kijken, rond 1.65 groot. En waar een meisje van 10 ook wat mee aan kan rommelen. Ze wilden max. 4500 uitgeven. Niet te vinden zo´n paard! (Was wel hier in Sachsen, Duitsland waar het zowieso al minder is)

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:04

Ik denk dat de kans op een koopje groter is door de crisis, nou ja, dat denk ik niet, dat weet ik :D
Of je minder moet fokken ligt aan de situatie, wij zitten in de luxe positie dat we ze zelf kunnen opfokken of het evt. kunnen uitbesteden. Het africhten kunnen wij ook voor eigen rekening nemen en zo dus uiteindelijk fijne driejarige (of ouder) sportpaarden aanbieden.
Heb je die mogelijkheid niet dan moet je je afvragen of je dat risico wel moet nemen, ik vind dat dat je eigen verantwoordelijkheid is en niet die van het KWPN.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 17:22

Ik citeer even uit een topic op de voorpagina nieuws. In dit topic wordt wel aangegeven dat er geen teruggang is in de verkoop van goede Nederlandse sportpaarden. Veulens is natuurlijk een anders verhaal daar kan pas wat zinnigs over gezegd worden als alle veilingen geweest zijn. Maar je ziet ook dat de handel dan rustig een half dozijn springveulens koopt omdat die weten dat dat straks weer genoeg opbrengt. De handel in veulens aan huis zal wel minder zijn.
De directeur van het KWPN pleit hier ook voor het fokken met kwaliteitsvolle merries.

Volgens het KWPN (Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland) blijft er vraag naar kwaliteitspaarden. De goede prijzen die betaald worden op de verschillende veilingen getuigen daarvan. KWPN-directeur Johan Knaap: “Het KWPN-paard is gefokt voor topsport en boekt internationale successen. Daarmee is het een gewild exportproduct. Begin dit jaar werden drie springpaarden voor astronomische bedragen verkocht en ook dit jaar lijken de veilingen goede resultaten te boeken. Nu de euro ten opzichte van de dollar wat is gezakt zou je kunnen verwachten dat vanuit de met dollar betalende landen wat meer vraag komt. Onze samenwerking met onder meer Rusland en China begint zijn vruchten af te werpen. Het zal wel even duren voordat de handel weer zo floreert als een paar jaar geleden, maar voor correct opgeleide paarden is de afzetmarkt behoorlijk goed. Met name in het onderste segment is de handel moeilijk. Kwaliteit is dus het sleutelwoord.”
Het grootste paardenstamboek van Nederland merkt een lichte terugloop in het aantal dekkingen. “Dit is het gevolg van strengere selectie door fokkers, niet meer iedere merrie wordt gedekt” aldus Johan Knaap. “Strengere selectie leidt op termijn tot hogere kwaliteit.”

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:53

Sjuimpje schreef:
Heb je die mogelijkheid niet dan moet je je afvragen of je dat risico wel moet nemen, ik vind dat dat je eigen verantwoordelijkheid is en niet die van het KWPN.

idd, en dan moet je zelf de afweging maken, niet fokken of het risico lopen een minder hoog bedrag te ontvangen dan ze zelf in gedachten had.

ikzelf kies voor de 2e optie, het is en blijft hobby en mag geld kosten, ik vind het zonde om leeg te laten. Vind het toch belangrijk dat de merries nakomelingen geven die zich laten kunnen gaan bewijzen.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:00

Ik denk dat de handel in veulens inderdaad een pak minder is. Zeker in hengstenveulens. Wij zijn nu op zoek naar een leuk braaf 5/6-jarig paard, springgefokt. Ga maar eens zoeken... In mijn ogen zijn die niet goedkoper tenzij je een gewone zoekt :)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:16

sarabande schreef:
Ik citeer even uit een topic op de voorpagina nieuws. In dit topic wordt wel aangegeven dat er geen teruggang is in de verkoop van goede Nederlandse sportpaarden. Veulens is natuurlijk een anders verhaal daar kan pas wat zinnigs over gezegd worden als alle veilingen geweest zijn. Maar je ziet ook dat de handel dan rustig een half dozijn springveulens koopt omdat die weten dat dat straks weer genoeg opbrengt. De handel in veulens aan huis zal wel minder zijn.
De directeur van het KWPN pleit hier ook voor het fokken met kwaliteitsvolle merries

ik vraag me af waar die wijsheid en leugens weggehaald zijn ..
en dan is het begrip maar net wat een" goed sportpaard" is ..imo en voor veel handelaren valt een Z paard daar al helemaal niet onder ..
ik praat wekelijks met de "grotere handelaren hengstenopfokkers of zelfs aankopers of commissionairs uit de springsport" maar die gaan zoiets niet bevestigen ..Ja een echt goed 1.50 en 1.60 paard daar staan heel veel op te springen ..of een 6 7 jarigen waar je zo in parcours kan zien dat ie die potentie heeft ..
terwijl er vroeger enorme vraag was naar fijne , makkelijk te rijden 1.30 -1.35 paarden ( Z -ZZ ) voor de Amerikaanse markt hebben de handelaren daar nu de stallen vol van
en dan is het makkelijk te zeggen dat Rusland en China enzo nieuwe markten aan het worden zijn maar dat is belange nog geen 5 % van wat Amerika was

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:29

Besita heeft gelijk. De handelaren die ik gesproken heb, hebben het echt over heel barre tijde!

Citaat:
makkelijk te rijden 1.30 -1.35 paarden ( Z -ZZ ) voor de Amerikaanse markt hebben de handelaren daar nu de stallen vol van

Zo eentje zoek ik dus :P

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:36

weet ik wel maar daar vingen ze altijd 25+ voor ..en dat is nu wel heel even anders ..

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:57

langs de andere kant is het bij de handelaren altijd een slechte tijd als ze moeten inkopen. En is de vraag groot als ze gaan verkopen :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:36

Ach...er blijven altijd mensen die menen dat je niet perse met een goede merrie hoeft te fokken.

Het KWPN kan niet meer dan adviseren en informeren over waarom het ene paard een beter exterieur heeft dan de ander en welk voordeel zo'n paard er van heeft.
Meer voorlichting over de functie van de predikaten. Dat zou wenselijk zijn.

En verder....ik ben dol op bitterballen....

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:40

er is gewoon veel verschil in opvatting van wat een goede merrie is.