Keuring voor mijn hengst kan dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinaa__

Keuring voor mijn hengst kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 13:32

Mijn shetlander hengst, heeft geen stamboek etc.
Ik weet zijn ouders wel, maar dat zijn gewone shetlanders.
Me pony heeft verders hele leuke gangen en zou leuk zijn als ik een keer aan een keuring kan mee doen.
Maar zou dat kunnen als die verders geen stamboek heeft ofz?

alvast bedankt!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:49

Wat versta je onder 'gewone shetlanders'? Zijn de ouders wel stamboekdieren?
Geen stamboek hebben is wat anders dan geen papier hebben. Janus is papierloos, toch?
Het gaat er om dat je er 'papier' bij hebt; dat de ouders, liefst beiden, op papier staan.

Bij het NSPS mogen alleen 100% shetten mee doen; shetten met 'vol papier' dus, beide ouders moeten op papier staan, en beide moeten opgenomen zijn in het stamboek. Dan moet je hengst eerst ook opgenomen worden in het stamboek, dan pas kan je keuringen lopen.

Bij het NMPRS moet er voor een hengst min. 1 ouder op papier staan.

Verder vraag ik me af waarom je mee zou willen doen aan een keuring; daar kijken ze niet alleen naar de gangen. Voor een hengst geld al helemaal bij het NSPS dat het veel ervaring, tijd en geld kost om een hengst goedgekeurd te krijgen.

Een papierloze hengst kan je het beste gewoon laten castreren, ook al is 'ie nog zo lief; je hebt er toch 'niets aan' qua fokken; dus waarom nog hengst laten? Kan hij alleen nog maar meer papierloze shetten op de wereld zetten. Dan kan hij ook bij merrie's staan zonder problemen, en geeft het stallen bij een ruin of andere hengst ook minder problemen.

Sabinaa__

Re: Keuring voor mijn hengst kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 14:00

Bedankt voor je reactie ;).
Ik was benieuwd hoe dat nou allemaal in elkaar zit. Maar anders dan ik dacht. Ik heb verders nu geen problemen met stalling voor me shet etc. Ik laat hem nog hengst zo lang het kan. Zo dat hij bespierde kan worden of miss wat breder eventueel.

LadyMadonna

Re: Keuring voor mijn hengst kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:31

Met een ruin zou je bij het NMPRS naar de keuring kunnen, hengst idd niet (en kosten hengstenkeuring zo'n 250 euro, dus tja..)