Telgang bij Draver isoleren als gang

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tatort

Telgang bij Draver isoleren als gang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 14:19

Hoi allemaal,

Sinds een paar maanden rijd ik een geweldige draver bij. Nu kwam ik er al vrij snel achter dat dit paard kan telgangen. Ik heb zelf geen ervaringen met paarden met extra gangen maar op het moment zit de telgang er niet zo goed als gang in. Als ik van stap sneller ga moet ik maar afwachten of meneer in draf of in telgang gaat. Ik vind zelf de telgang juist wel tof en zou hier graag bij dit paard een aparte gang van maken, zodat er een aparte hulp ontstaat voor telgang. Is er hier iemand die meer ervaring heeft met 4 gangige paarden en mij hierover advies zou kunnen geven?

Grapjasjes12

Re: Telgang bij Draver isoleren als gang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:28

Ik heb dit vroeger ook bij m'n dravertje gedaan :j Ik was 14, dus ik weet niet hoeveel je hier aan hebt :o

Elke keer als ze in de telgang valt kun je een bepaalde hulp geven of een geluidje maken (Ik zei" "prrrr"). Dit moet je echt meteen doen. Dan zo blijven doorrijden en kijken of ze wat harder kan in de telgang. Enzovoorts. Zo heb ikhet toen gedaan en uiteindelijk kon ze vrij hard door het bos in de telgang :D Zit heerlijk. Veel succes!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:28

Vrijwel elk paard kan telgang en wat jij bedoeld is geen telgang, maar lateraal draven. :)

Mijn vorige paard was een "gewone" engels volbloed merrie, maar kon ook tölten en telgang (de hele snelle, echte telgang dus). Tegenwoordig zie je ook veel paarden in stap lateraal gaan, eigenlijk zijn dit gewoon grote fouten.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 19:44

RT-->GP

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 19:48

Wat jij bedoeld is waarschijnlijk schweinepass; een langzame telgang waarbij het paard de rug vastzet.
Deze gang is bij o.a ijslanders absoluut niet gewenst aangezien het paard praktisch al zijn spieren vast zet en niet los door het lijf beweegt.
Ik zou dit dus ook niet door blijven rijden; wil je dat toch neem dan les van iemand met verstand van gangenpaarden zodat je naar de snelle variant, de ren-telgang toe kan werken.
blijf je paard tussendoor wel goed dressuurmatig rijden anders heb je straks een plank onder je billen...

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 09:55

Quir schreef:
Vrijwel elk paard kan telgang en wat jij bedoeld is geen telgang, maar lateraal draven. :)

Nope het is echt telgang alleen kan hij zoals Wildgirl al aangeeft ook heel langzaam telgangen. Hij zet zich dan echter niet vast als een plank maar wordt juist heel soepel in de rug en hals. Maar meneer kan niet alleen die zgn schweinepass. Hij kan ook knetter, maar dan ook knetter hard telgangen. Dat is nog weleens leuk als hij zich aan de galop wil ontrekken (het is en blijft een draver), dan gaat hij zomaar vanuit de galop opeens in telgang. Kei en kei hard. Maar ik krijg hem van die schweinepass dan weer niet in een fatsoenlijke snelle telgang. Hij heeft wel de voorkeur voor telgang (langzaam) maar voert hem pas correct uit als hij eigenlijk niet doet wat ik wil. Dit maakt het extra moeilijk om het als 4de gang te isoleren.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:44

Is het dan niet gewoon tölt ipv schweinepass, eventueel een lateraal verschoven versie? Schweinepass (echt 2-takt) zet namelijk echt niet lekker en soepel in rug en hals zijn ze dan al helemaal niet.

Heb je niet een filmpje?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:08

Schweinepass is hetzelfde als wat ik noem, alleen wordt dit vaak gebruikt bij IJslanders en aangezien ik echt een sportpaard mens ben gebruik ik gewoon lateraal draven (wat gewoon exact hetzelfde is)....

Schweinepass laten de paarden ook zeker niet los in de rug/hals, in tegendeel zelfs. Daarnaast willen mensen geen schweinepass of lateraal draven (of stappen), omdat het gewoon een behoorlijk grote fout is. Het gruwelijk vast zetten in rug en hals.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:26

Tatort schreef:
Quir schreef:

Nope het is echt telgang alleen kan hij zoals Wildgirl al aangeeft ook heel langzaam telgangen. Hij zet zich dan echter niet vast als een plank maar wordt juist heel soepel in de rug en hals. Maar meneer kan niet alleen die zgn schweinepass. Hij kan ook knetter, maar dan ook knetter hard telgangen. Dat is nog weleens leuk als hij zich aan de galop wil ontrekken (het is en blijft een draver), dan gaat hij zomaar vanuit de galop opeens in telgang. Kei en kei hard. Maar ik krijg hem van die schweinepass dan weer niet in een fatsoenlijke snelle telgang. Hij heeft wel de voorkeur voor telgang (langzaam) maar voert hem pas correct uit als hij eigenlijk niet doet wat ik wil. Dit maakt het extra moeilijk om het als 4de gang te isoleren.

Vanuit schweinepass kan je je paard ook niet in rentelgang leggen.
dit kan vanuit galop of tölt voor de gevorderden.
nogmaals, ik zou de schweinepass echt niet stimuleren
rentelgangers worden ook nooit in schweinepass gereden omdat dit gewoonweg niet goed is voor de spieren en gewrichten, als jou paard soepel blijft kan hij dus ook niet in telgang zitten.

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 15:45

Op het moment moedig ik de langzame telgang zeker niet aan. Ben het paard aan het klaarstomen voor een B proef en dan moet hij dus geen rentelgang vertonen. Vind het zonde om zoiets er helemaal uit te rijden maar wil ook niet dat hij in de overgang galop-draf overgaat in rentelgang. Daarom wil ik er een aparte gang van maken. Zodat ik wat meer controle heb over welke gang hij kiest.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:55

overgang van galop naar draf, kan je paard nooit in de rentelgang komen. Sowieso zou ik het onwijs knap vinden als jij je paard in de rijbak in rentelgang krijgt, paard gaat dan echt wel hard. :)

Zeker als je een dressuur proef wilt rijden, moet je van deze dingen geen gebruik gaan maken. Eerder juist af leren.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:41

Telgang is telgang, of het nou langzaam gaat of in rentempo, het is in alle gevallen ongewenst. Dressuurmatig kan je dat zeker verbeteren. Als je paard in de overgang van draf naar galop telgang tussendoor pakt, probeer dan wat stelling naar binnen te vragen met zo min mogelijk druk op de teugels vlak voordat je aanspringt. Om te telgangangen maken paarden zicht recht en bouwen ze spanning op, met stelling wordt het lastiger. Heb je telgang in de overgang van galop terug naar draf, probeer dan zo snel mogelijk die telgang kwijt te raken. Bij veel paarden lukt dat door meer teugel te geven en verlicht te gaan zitten.

Vanuit schweinepass/langame telgang het tempo opvoeren zou ik niet doen. Waarom zou je die telgang willen uitbouwen? Een filmpje zou handig zijn, dan kunnen we eens meekijken en beter advies geven. Of kijk eens of iemand met verstand van gangenpaarden bij je langs kan komen voor hulp. Als je paard telgang aanbiedt zit er waarschijnlijk ook wel ergens tölt en dát is nou wel weer de moeite waard om uit te bouwen. Ga niet zomaar wat prutsen aan die extra gangen, je hebt er echt veel meer aan om het paard in de basisgangen goed voor elkaar te rijden.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:45

Bij ons in de buurt zit Vierhaus ik geloof in borken. Die handelt in toltende dravers. Of die de telgang ook kennen weet ik niet ;-)

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 21:14

Quir schreef:
overgang van galop naar draf, kan je paard nooit in de rentelgang komen. Sowieso zou ik het onwijs knap vinden als jij je paard in de rijbak in rentelgang krijgt, paard gaat dan echt wel hard. :)

Zeker als je een dressuur proef wilt rijden, moet je van deze dingen geen gebruik gaan maken. Eerder juist af leren.

Het gaat ook heel hard. Ik heb zelf een gelderse die hard zijn best doet om me er af te krijgen, maar zelfs zijn gemeenste bok zit ik met gemak uit. Mijn bijrijdpaard daarentegen heeft me er al 2 x af gekregen, simpelweg door vanuit een heel harde galop over te gaan in rentelgang en vervolgens super scherp de bocht door te gaan. Zeg dat het onmogelijk is, maar dit paardje kan het. Daarbij wil ik hem de extra gang niet afleren. Ik vind het prachtig dat hij het kan en wil hem niet iets afleren dat in principe niet verkeerd is alleen maar omdat ik zo nodig een dressuurproef wil rijden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:50

Een superscherpe bocht in rentelgang? Dát wil ik zien. Volgens mij is dat namelijk onmogelijk.

Ik ben erg benieuwd naar een filmpje, ik wil wel eens zien wat voor gang dat paard nou eigenlijk aanbiedt.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:28

hestejente schreef:
Een superscherpe bocht in rentelgang? Dát wil ik zien. Volgens mij is dat namelijk onmogelijk.

Ik ben erg benieuwd naar een filmpje, ik wil wel eens zien wat voor gang dat paard nou eigenlijk aanbiedt.

Nou dat wil ik inderdaad ook wel zien, want ik geloof er niets van.
Mijne is er een die snel lateraal stapt (dus in stap richting telgang), zij kan ook tölten (niet zoals een ijsje, maar wel die richting in). Alleen rijd ik dat er dus echt echt niet in,het is een dressuur paard en dat wil ik zou houden. :)

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:26

Ts, ik heb niet echt tips voor je, behalve dat ik er inderdaad is iemand naar zou laten kijken, of bijvoorbeeld je paard is mee zou nemen naar een gangenpaarden clinic.
Misschien kan je zelf is gangenpaarden ergens proberen, dan krijg je een beter gevoel bij hoe de verschillende gangen zitten.

Ik heb wel een beetje mijn twijfels bij sommige uitspraken hier.

Imre, waarom zou rentelgang in alle gevallen ongewenst zijn? Aangezien er behoorlijk wat rassen zijn waarbij het wel getraind word. Ook bij de dravers bijvoorbeeld, daar heb je pacers, die worden zelfs in tuigen gehangen waardoor een diagonale beweging niet mogelijk is.
En rentelgang als je een overgang uit galop terug probeert te maken kan zeker wel, zo is in ieder geval mijn eerste telgang ervaring ontstaan op een ijslander. Galopje in het bos, ging flink hard, ik neem het paard terug en ineens gebeurt er vanalles onder me wat ik niet kende maar ging snoeihard, terwijl ik redelijk stil zat. Bleek rentelgang te zijn, echt een super ervaring.

Het schweinen ben ik met de rest eens, das geen goede ontwikkeling. Ben met mijn ijslander ook hard bezig de basis er fatsoenlijk in te krijgen zodat het hele laterale eruit gaat.
Ik denk als je een keertje tolt gevoeld hebt dat je ook begrijpt wat we bedoelen met de rug loslaten in tölt, en vasthouden als hij schweint.

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 17:38

Wij hebben op de manege ook een Draver staan, die ook de telgang beheerst,
en bij ons, is het als je in het begin zegmaar aandraaft, gaat hij eerst in telgang, en daarna gewoon in draf, maar je moet hem echt bijdrijven voor hij echt in draf gaat. Doorzitten zit niet lekker bij hem, maar wel in de telgang.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:38

hOrsElOvErSS schreef:
Wij hebben op de manege ook een Draver staan, die ook de telgang beheerst,
en bij ons, is het als je in het begin zegmaar aandraaft, gaat hij eerst in telgang, en daarna gewoon in draf, maar je moet hem echt bijdrijven voor hij echt in draf gaat. Doorzitten zit niet lekker bij hem, maar wel in de telgang.

Dat is dus geen rentelgang maar schweinepass ;)

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:31

Wat me opvalt is dat veel mensen hier zeggen 'dat kan niet', en ik heb geleerd dat kan niet niet van toepassing is op paarden. Paarden zouden ook niet kunnen bokken in volle galop? Hell yeah dat ze dat kunnen, eentje die wij zelf hadden kon het prima.

Wij hebben zelf ook een draver, en is wat jij een telgang noemt misschien niet gewoon de draf die hij gewend is van de drafbaan? Die van ons kunnen we eindelijk enigzins normaal laten draven, met veel moeite. Ik denk overigens dat het beter is om wat jij telgang noemt hem compleet af te leren, een stalgenootje van ons heeft ook een draver, en bij zowel haar paard als ons paard heb ik gezien en ervaren dat ze al genoeg moeite hebben met de gewone gangen, de achterhand moet eerst sterker voordat ze uberhaupt kunnen galopperen, anders gaan ze vrij snel onderuit (is mijn zusje afgelopen woensdag nog gebeurd).

Ik zie dat je hem bijrijd, is het dan niet aan de eigenaar om te bepalen of die gang er in blijft of niet? Ik zou eerst even overleggen voordat je dat soort dingen gaat doen, het is per slot van rekening niet jouw eigen paard....

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 20:33

Merileth schreef:
Wat me opvalt is dat veel mensen hier zeggen 'dat kan niet', en ik heb geleerd dat kan niet niet van toepassing is op paarden. Paarden zouden ook niet kunnen bokken in volle galop? Hell yeah dat ze dat kunnen, eentje die wij zelf hadden kon het prima.

Wij hebben zelf ook een draver, en is wat jij een telgang noemt misschien niet gewoon de draf die hij gewend is van de drafbaan? Die van ons kunnen we eindelijk enigzins normaal laten draven, met veel moeite. Ik denk overigens dat het beter is om wat jij telgang noemt hem compleet af te leren, een stalgenootje van ons heeft ook een draver, en bij zowel haar paard als ons paard heb ik gezien en ervaren dat ze al genoeg moeite hebben met de gewone gangen, de achterhand moet eerst sterker voordat ze uberhaupt kunnen galopperen, anders gaan ze vrij snel onderuit (is mijn zusje afgelopen woensdag nog gebeurd).

Ik zie dat je hem bijrijd, is het dan niet aan de eigenaar om te bepalen of die gang er in blijft of niet? Ik zou eerst even overleggen voordat je dat soort dingen gaat doen, het is per slot van rekening niet jouw eigen paard....

De eigenaar is super trots op haar paardje en alles wat hij kan. Zij is er tegen om de gang er helemaal uit te rijden.

Het is niet de draf van de drafbaan. Dit paardje is klassiek dressuurmatig ingereden en heeft nooit op een drafbaan gelopen. Zijn manier van telgang lopen is echt linksvoor/linksachter dan rechtsvoor/rechtsachter enz.

Een grote reden van waarom ik er een vierde gang van wil maken is juist dat de 'dat kan niet' bij dit paard dus echt inderdaad NIET van toepassing is. Hij vindt de galop (vooral rechtsom) moeilijk en om zich eraan te onttrekken gaat hij over in een rentelgang. In de bak. Ik ben niet snel bang, maar rentelgang in de hoeken van een bak is dood maar dan ook dood eng. Ik wil hier een controle op de gang opbouwen voor mijn eigen veiligheid. Het dier loopt eigenlijk vrij makkelijk nageeflijk, maar als hij vanuit de galop in rentelgang valt gooit hij zijn hoofd omhoog, drukt zijn rug weg en gaat hij. Het rare is dat hij in schweinepass wel helemaal verzameld en nageeflijk loopt. Zoals ik al zei moedig ik die schweinepass absoluut niet aan. Ik wil hulp met een gang opbouwen om op een veilige manier een geweldig paardje startklaar te maken. Ga er maar vanuit dat ik redelijk weet wat ik anderzijds met het paardje moet doen en dat de eigenaar erachter staat dat ik deze gang wil perfectioneren. Ik wil graag tips. Geen twijfel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 14:55

Tatort schreef:
Zijn manier van telgang lopen is echt linksvoor/linksachter dan rechtsvoor/rechtsachter enz.

En is er tussen dat het paard de linker- en rechtervoeten neerzet een zweefmoment?

Snelle zwijnenpas maakt het nog geen rentelgang. In rentelgang door de bocht kan écht niet, tenzij het paard dan in de bochten tölt of galoppeert oid.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:01

Mag ik vragen waaróm je de telgang als extra gang wil?
Ik heb ook een draver die het in het begin erg leuk vond om telgang als excuus te gebruiken om de moeilijke oefeningen te ontlopen en ik heb er juist heel veel moeite aan gedaan om dit eruit te rijden, geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om haar telgang als 4e gang te leren.

edit: ik zie net dat je de gang onder controle wil krijgen, waarom dan niet gewoon eruit rijden? Dat kan ook :Y)

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:00

Ik heb sinds kort een Draver om te verzorgen en te rijden. Ik weet niet of hij dit kan... Hij is 8... Als ik het wel wist, zou ik je graag hulp geven!

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:53

rosy1326 schreef:
Ik heb sinds kort een Draver om te verzorgen en te rijden. Ik weet niet of hij dit kan... Hij is 8... Als ik het wel wist, zou ik je graag hulp geven!

Hij kan sowiezo tolt, telgang volgens mij ook... Mijn moeder zei tenminste van wel:P