Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Quir schreef:Vrijwel elk paard kan telgang en wat jij bedoeld is geen telgang, maar lateraal draven.
Tatort schreef:Quir schreef:Vrijwel elk paard kan telgang en wat jij bedoeld is geen telgang, maar lateraal draven.
Nope het is echt telgang alleen kan hij zoals Wildgirl al aangeeft ook heel langzaam telgangen. Hij zet zich dan echter niet vast als een plank maar wordt juist heel soepel in de rug en hals. Maar meneer kan niet alleen die zgn schweinepass. Hij kan ook knetter, maar dan ook knetter hard telgangen. Dat is nog weleens leuk als hij zich aan de galop wil ontrekken (het is en blijft een draver), dan gaat hij zomaar vanuit de galop opeens in telgang. Kei en kei hard. Maar ik krijg hem van die schweinepass dan weer niet in een fatsoenlijke snelle telgang. Hij heeft wel de voorkeur voor telgang (langzaam) maar voert hem pas correct uit als hij eigenlijk niet doet wat ik wil. Dit maakt het extra moeilijk om het als 4de gang te isoleren.
Quir schreef:overgang van galop naar draf, kan je paard nooit in de rentelgang komen. Sowieso zou ik het onwijs knap vinden als jij je paard in de rijbak in rentelgang krijgt, paard gaat dan echt wel hard.![]()
Zeker als je een dressuur proef wilt rijden, moet je van deze dingen geen gebruik gaan maken. Eerder juist af leren.
hestejente schreef:Een superscherpe bocht in rentelgang? Dát wil ik zien. Volgens mij is dat namelijk onmogelijk.
Ik ben erg benieuwd naar een filmpje, ik wil wel eens zien wat voor gang dat paard nou eigenlijk aanbiedt.
hOrsElOvErSS schreef:Wij hebben op de manege ook een Draver staan, die ook de telgang beheerst,
en bij ons, is het als je in het begin zegmaar aandraaft, gaat hij eerst in telgang, en daarna gewoon in draf, maar je moet hem echt bijdrijven voor hij echt in draf gaat. Doorzitten zit niet lekker bij hem, maar wel in de telgang.
Merileth schreef:Wat me opvalt is dat veel mensen hier zeggen 'dat kan niet', en ik heb geleerd dat kan niet niet van toepassing is op paarden. Paarden zouden ook niet kunnen bokken in volle galop? Hell yeah dat ze dat kunnen, eentje die wij zelf hadden kon het prima.
Wij hebben zelf ook een draver, en is wat jij een telgang noemt misschien niet gewoon de draf die hij gewend is van de drafbaan? Die van ons kunnen we eindelijk enigzins normaal laten draven, met veel moeite. Ik denk overigens dat het beter is om wat jij telgang noemt hem compleet af te leren, een stalgenootje van ons heeft ook een draver, en bij zowel haar paard als ons paard heb ik gezien en ervaren dat ze al genoeg moeite hebben met de gewone gangen, de achterhand moet eerst sterker voordat ze uberhaupt kunnen galopperen, anders gaan ze vrij snel onderuit (is mijn zusje afgelopen woensdag nog gebeurd).
Ik zie dat je hem bijrijd, is het dan niet aan de eigenaar om te bepalen of die gang er in blijft of niet? Ik zou eerst even overleggen voordat je dat soort dingen gaat doen, het is per slot van rekening niet jouw eigen paard....
Tatort schreef:Zijn manier van telgang lopen is echt linksvoor/linksachter dan rechtsvoor/rechtsachter enz.