verschil tussen gewoon paard en ijslander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elisedcl

verschil tussen gewoon paard en ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 13:35

ik heb al de hele tijd rondgekeken, maar ik vind niks, maar wat is het verschil tussen op een gewoon paard rjiden en een ijslander!

xxx sorry als ik niet goed heb gekeken!! :D

Binckydenice

Re: verschil tussen gewoon paard en ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:37

een ijslander heeft meer gangen...

Succubi

Re: verschil tussen gewoon paard en ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:38

Qua paard zijn is er geen verschil.
Alleen qua rijden heb je er een tölt en misschien een telgang op zitten.
Als je hoger in de dressuur komt kan een ijslander de hulpen voor de tölt en hulpen voor de verzamelde draf wel eens door elkaar halen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:40

Een gewoon paard heeft drie gangen: stap, draf en (ren)galop.
Een IJslander heeft daarbij nog twee andere gangen (niet allemaal trouwens, sommige hebben minder aanleg voor de extra gangen): Tölt en (ren)telgang.
Tölt kun je een beetje vergelijken met een soort snelwandelen...een soort stap, maar dan sneller. Het is een hele comfortabele gang, die de ruiter goed laat zitten.
Telgang is een laterale gang, dat wil zeggen, het paard brengt de beide benen aan dezelfde kant tegelijk naar voren en naar achteren. Een IJslander kan dat heel hard. Daar zijn ook wedstrijden in. Evenals in het tölten.
Een gewoon rijpaard kan in stap ook wel eens gaan telgangen (lateraal gaan), maar dat wordt dan als fout gezien.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:45

Het grootste verschil zit 'm eigenlijk in de gangen. Veel mensen die niet op gangenpaarden rijden zien het heel zwart-wit, je geeft de hulpen en ze tolten of telgangen. Dat is nog niet zo makkelijk. Je hebt zoveel verschil zitten per paard. De ene tolt meteen perfect, de andere neigt naar draf-tolt en de volgende neigt misschien weer de hele andere kant op, richting de telgang. Je wilt in tolt een zuivere viertakt, en dat is nog niet altijd even makkelijk.

Daarnaast vind ik vaak de karakters van ijslanders ook wel meer uitgesproke dan bij de meeste andere rassen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:01

Dat is zeker waar pluklief, IJslanders zijn heel onafhankelijke paarden en als afwachtende ruiter zou je daar nog wel eens te stellen mee kunnen krijgen. Al bestaan er natuurlijk ook heel lieve, meegaande IJslanders.
Het leuke vind ik dat het vurige maar geen onbezonnen paarden zijn. IJslands vuur on demand, het zijn geen heethoofden tot ze aan de slag kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:06

Vind ze qua karakter vaak ook wat meer open staan naar vreemde mensen toe, je hebt ook rassen waarbij de meeste wat meer afwachtend zijn. Merk bij veel ijslanders dat ze het allemaal wel leuk vinden, of je nu vreemd bent of niet. Zit natuurlijk onderling veel verschil in, maar tot nu toe merendeel van de ijslanders die ik tegen ben gekomen zijn allemaal onwijs blij zodra iets op 2 benen aankomt en arabieren die zoiets hadden van uh ja en jij bent en wilt? Doel nu overigens niet op rijden, maar puur in stal/op de wei.