veulen bij merrie afgespeend wat te doen????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

libralietje

veulen bij merrie afgespeend wat te doen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 20:13

hallo allemaal

ik zou graag willen weten wat belangrijk is, om te weten voor de merrie
als het veulen eraf is..?? (wat wel doen en wat echt niet)

gr lianne

Nicole288

Re: veulen bij merrie afgespeend wat te doen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:38

Merrie terug zetten in het voer, geen (merrie)brok of rijk voordroog of kuil geven, tot de uier geslonken is.
En niet op stal houden, maar zo veel mogelijk buiten laten, door beweging gaat de ergste druk van de uier.

Vooral als merrie en veulen nog niet gewend zijn om uit elkaar te zijn is het het fijnste als ze buiten gehoorafstand van elkaar staan, dan worden ze eerder rustig en als ze echt nog heel gek op elkaar zijn en elkaar steeds horen roepen zouden ze zichzelf kunnen verwonden bij hun pogingen om bij elkaar te komen.

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:53

Nicole288 schreef:
Merrie terug zetten in het voer, geen (merrie)brok of rijk voordroog of kuil geven, tot de uier geslonken is.
En niet op stal houden, maar zo veel mogelijk buiten laten, door beweging gaat de ergste druk van de uier.

Vooral als merrie en veulen nog niet gewend zijn om uit elkaar te zijn is het het fijnste als ze buiten gehoorafstand van elkaar staan, dan worden ze eerder rustig en als ze echt nog heel gek op elkaar zijn en elkaar steeds horen roepen zouden ze zichzelf kunnen verwonden bij hun pogingen om bij elkaar te komen.

helemaal mee eens en probeer indien mogelijk voor het veulen een maatje te vinden om toch zijn aandacht ergens anders op te focussen. Het mooiste is als een leeftijdsgenootje hebt, ze zullen dan steun zoeken bijelkaar.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:55

Ik heb er zelf geen verstand van, maar bij ons op stal werd de uier van de merrie elke dag met water afgespoeld/gekoeld

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:14

ik kreeg juist de tip om het niet af te spoelen met koud water maar het met rust te laten het de merrie veel te laten stappen

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:16

Ik zou alleen wat ruwvoer geven en desnoods een heel klein beetje biks maar meer ook niet.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:22

De merrie is nu gewend om veel te drinken ivm de melkproductie. Wat wil helpen is het de wateropname terug te brengen door bijv een steen in de waterbak. Je kan dan de merrie met emmers water geven en zo in de gaten houden hoeveel ze binnen krijgt. Voor de rest zijn de al eerder genoemde tips van toepassing. Succes.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:36

Wat al eerder genoemd is veel laten bewegen. Dus extra rijden, een buitenritje maken etc. Zorg dat ze ook in haar hoofd bezig blijft.

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 16:25

:D kijk wat een mooie reacties allemaal bedankt :D
dat van brok wist ik dus dat geef ik haar ook niet..
ik heb haar net zins zaterdag ik had haar gekocht toen ze nog een veulen had en die is ook verkocht, deze is er net af..
ik heb haar dus nu op stal staan omdat ik haar nog niet samen durf te zetten met mijn andere, nou deed ik die net na buiten en ging ze helemaal stresserig doen.. ik ga haar zo direct na buiten doen, want dat van lopen wist ik niet.
dat van het water kan kloppen ze heeft zins zaterdag bijna nog niks gedronken wat mij nu eigenlijk ook weer niet helemaal goed lijkt, hooi eten deed ze wel, ma toen ik net thuis kwam, lag alles nog in stal.. wat moet ik hier nou mee??
meer water laten drinken door ranja er in te gooien of is het echt niet erg dat ze amper wat gedronken heeft en gegeten vandaag??!!

gr lianne

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 16:27

oja en die van mij krijgen natuurhooi, dit komt uit een natuurgebied, zit dus weinig in...
en ik zet ze 1 uur samen op de wei..

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:05

Als je als mens stopt met borstvoeding moet je je borsten ook koelen, ik moet zeggen dat dat ook heel prettig is....
Dus mij klonk de uier afspoelen helemaal zo gek nog niet....

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 17:17

ja ik vind het ergens ook wel logisch klinken ma ga dat zo niet maar doen, heb haar hier net 2 dg staan en het is al best stressvol allemaal voor haar dus doe kallem aan met haar..

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:46

Je laat haar 1 uur op de wei, maar wel langer buiten? Bijv in bak op paddock bedoel ik dan? Zoveel mogelijk beweging helpt om de ergste druk van de uier te halen, liefst liet je haar helemaal buiten lopen of alleen s nachts binnen.

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 17:37

hoi
nee 1 uur op de wei want die staat vol met vers gras..
de rest van de dag staat ze in de padock... en snacht heb ik haar op stal..
het gaat al beter drinken doet ze nu wel ma niet veel ofzo..
en eten van hooi doet ze ook al meer..

bedankt allemaal gr lianne