Betalen voor 1ste premie veulens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xHaithi

Betalen voor 1ste premie veulens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 18:58

Hallo medebokkers!

Ik was daarstraks rustig een ander forum aan het afstruinen op zoek naar interessante topics, toen ik in 1 topic een wel erg aparte reactie vond. De TS van het topic had problemen met haar tinkerhengst en wist niet goed meer wat ze met hem aanmoest of wat ze zou doen. Ze dacht er ook over hem te ruinen maar daar twijfelde ze nog over. Hierover maakte ze dus een topic aan. Na een hoop posts kwam er uiteindelijk uit dat de hengst goedgekeurd was en soms dekte (wat waarschijnlijk een van de oorzaken voor haar problemen was). Vervolgens reageert een van de leden daar met dit: "En ik heb gehoord als je jou'n hengst een merrie laat dekken en die merrie krijgt een veulen en die doen ze voor de keuring en die haalt een eerste premie dan moeten jullie de eigenaar geld betalen. Maar dat is volgens mij alleen als hij goedgekeurd is als dekhengst."

Nu vraag ik me af, klopt dit? Als dat zo zou zijn zou ik het wel een érg aparte manier van doen vinden. Ik heb er zelf nog nooit van gehoord en vraag me overigens ook af of dit dan voor alle rassen geldt (als er al iets van waar is..).

NatasjavE

Re: Betalen voor 1ste premie veulens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:31

Dit is meer voor fokkerij en afstamming...

Het kan verschillen per stamboek en hengst maar het is geen algemene regel.
Het kan zijn dat een hengstenhouder als dekvoorwaarde heeft dat als je een goedgekeurde dekhengst fokt van die je meer dekgeld moet betalen. Een dekgeld premie achteraf zeg maar.

Ik moet zeggen dat ik er nog nooit van gehoord heb. Maar het zou in theorie kunnen.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 11:12

Ja, wat jij hier brengt vind ik ook nog logisch, maar hier bedoelt deze persoon het omgekeerd. Een dekhengst die bij iemand anders een goed veulen geeft, geeft een kost voor de hengstehouder...

Over dat verplaatsen, ik zal even een mod aanklampen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:12

xHaithi schreef:
Hallo medebokkers!

Ik was daarstraks rustig een ander forum aan het afstruinen op zoek naar interessante topics, toen ik in 1 topic een wel erg aparte reactie vond. De TS van het topic had problemen met haar tinkerhengst en wist niet goed meer wat ze met hem aanmoest of wat ze zou doen. Ze dacht er ook over hem te ruinen maar daar twijfelde ze nog over. Hierover maakte ze dus een topic aan. Na een hoop posts kwam er uiteindelijk uit dat de hengst goedgekeurd was en soms dekte (wat waarschijnlijk een van de oorzaken voor haar problemen was). Vervolgens reageert een van de leden daar met dit: "En ik heb gehoord als je jou'n hengst een merrie laat dekken en die merrie krijgt een veulen en die doen ze voor de keuring en die haalt een eerste premie dan moeten jullie de eigenaar geld betalen. Maar dat is volgens mij alleen als hij goedgekeurd is als dekhengst."

Nu vraag ik me af, klopt dit? Als dat zo zou zijn zou ik het wel een érg aparte manier van doen vinden. Ik heb er zelf nog nooit van gehoord en vraag me overigens ook af of dit dan voor alle rassen geldt (als er al iets van waar is..).

Als dat zo zou zijn zou je met het veulen toch niet naar de keuring gaan lijkt mij.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 18:31

friesiszwart schreef:
xHaithi schreef:
Hallo medebokkers!

Als dat zo zou zijn zou je met het veulen toch niet naar de keuring gaan lijkt mij.

Nah, jullie snappen het verkeerd.

Ze bedoelt dat als jij een hengst heb en die dekt, en er zijn mensen die een dekking willen van je hengst, en die mensen krijgen een veulen uit jouw hengst die een eerste premie haalt, dat jij als hengstenhouder dan aan die mensen moet betalen...

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:33

RPA => F-AM

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:52

Dit lijkt mij toch niet. Als je als fokker een veulen fokt en deze behaalt een eerste premie, ga je toch niet naar de hengstenhouder toe om te zeggen dat je zo'n goed veulen hebt, je (een deel van) het dekgeld terug wilt :?

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:43

Dat lijkt me sterk! Een hengstenhouder gaat toch niet betalen als jij een eerste premie haalt met je veulen? Dan zouden sommige hengstenhouders geen cent verdienen....
Het enige wat kan zijn is dat omdat je veulen een 1e premie heeft gehaald deze meer waard wordt en dus bij verkoop je meer geld krijgt dan zonder die premie. En dat de merrie er beter van kan worden d.m.v. predikaten.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:46

Volgens mij hoef je na de koop van het veulen helemaal niks meer te betalen hoor! Zou toch raar zijn. Als een fokker meer geld wil voor zijn veulen / veulen van zijn hengst moet ie zelf maar naar een keuring gaan.

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:53

Nee dat is toch onzin..
Al is het natuurlijk wel goede reclame voor een hengst als zijn veulens hoge premies halen.
Maar omgekeerd zou je dan ook kunnen zeggen: je moet juist de hengstenhouder meer betalen omdat het een goed veulen is geworden, voor hetzelfde dekgeld had het ook een minder goed veulen kunnen worden.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 17:28

Ik vond het ook al zo'n rare uitspraak, maar aangezien ik weinig tot niets van fokken, stamboeken, keuringen en andere dingen afweet, wilde ik dit toch even navragen voor de zekerheid.

Het omgekeerde zou ik misschien ergens nog begrijpen, maar zelfs dat zou ik een vrij belachelijke manier van doen vinden.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 18:24

Nog nooit van gehoord, dat zou niet werkbaar zijn, al helemaal niet als er niets overeengekomen is.

Het omgekeerde wordt nog wel eens afgesproken, bijv bij veilingen, je koopt dan nu voor een bepaald bedrag een veelbelovende hengst en als zo'n hengst daadwerkelijk goedgekeurd wordt betaal je een x bedrag bij. Maar dit is dan altijd nadrukkelijk vantevoren afgesproken.