dekhengst Arizona

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xlszjuh95

dekhengst Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 01:23

hallo,
ik ben heel erg nieuwschierig na nakomelingen van de dekhengst Arizona. ( http://www.oldenhoff.nl/hengsten/arizona.php ) ik ben nieuwschierig omdat ik in de toekomst misschien een veulen wil van mijn merrie en dan wou ik hem als hengst gebruiken. Heb jij een nakomeling van hem?
dan heb ik een aantal vragen:

*Is hij/zij groot?
*Lijkt hij/zij veel op de vader?(kleur, uitstraling enz.
*Is het een leergierig en lief paard?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:04

7 September om 16.45 is de afstammelingen keuring van Arizona.

Daar kan je veel verschillende veulens zien.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 09:47

Hier is nu ook een merrie gedekt van Arizona. Een paard-gefokte KWPNer die pony is gebleven (E-pony). We hebben Arizona dus eigelijk vooral gekozen omdat ie zo groot is en dus hopelijk ook aan de maat doorfokt want we willen er wel een paard van. Qua springen vind ik er nu nog niet zoveel aan maar dat komt nog wel denk ik.

Suprice

Re: dekhengst Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 09:52

Wij hebben een veulen van Arizona. Het veulen komt uit een Ovidius moeder van 1.62, was trouwens ook aanwezig op de afstammelingen keuring. Het is een zeer sjiek veulen, heel elegant. Kan goed bewegen, door het lijf heen. Het is niet echt een groot veulen, maar de moeder is ook niet groot. Het is een vosje, evenals de moeder. Het was op het begin een beetje een bang veulen, maar dat was de moeder ook. Na een aantal weken trok ze bij en was ze de eerste die naar je toe kwam in de wei. Doet nergens echt moeilijk over, gewoon een schatje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 10:12

Blue9 schreef:
Hier is nu ook een merrie gedekt van Arizona. Een paard-gefokte KWPNer die pony is gebleven (E-pony). We hebben Arizona dus eigelijk vooral gekozen omdat ie zo groot is en dus hopelijk ook aan de maat doorfokt want we willen er wel een paard van. Qua springen vind ik er nu nog niet zoveel aan maar dat komt nog wel denk ik.

opmerkelijk dat je voor een hengst kiest om te vergroten terwijl er niet bewezen is dat hij vergroot.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 14:08

Zo opmerkelijk is dat niet. Als je kijkt naar de eerste jaargang veulens zijn deze allemaal goed aan de maat. Hij is zelf ook echt royaal groot dus dan hoef je in ieder geval niet te gaan denken dat ie kleiner fokt, dan ga je vanzelf richting de vergrote kant. Merrie is paardgefokt, dit telde ook mee in de beslissing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:11

Jaarlingen die groot zijn kunnen ook eerder stoppen met groeien. Dus nog altijd geen directe bewijzen.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:14

Dat KAN ja. Uit een bewezen vergrotende hengst KAN ook een kleine komen. En ook daar KAN een grote uitkomen die eerder stopt met groeien? Geen argument voor mij..

En voorderest, zullen we weer even ontopic gaan? Gaat over de dekhengst Arizona en niet over hoe hij KAN doorfokken :)

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 20:04

Ons veulen is dus ook niet echt aan de maat, en op de afstammelingenkeuring vond ik ze ook niet allemaal even groot. Al zaten er zeker uitschieters bij! Was er nog iets dat je wilde weten?