[KG]Namen van (zeldzame) kleuren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marlinda

[KG]Namen van (zeldzame) kleuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 17:12

Hoi,

Ik ben alle kleuren aan 't opschrijven. Maar ik kan de namen van deze combinaties niet vinden (2 wel die heb ik d'r al ingezet):
Met geen enkele basiskleur, dus niet van bruin niet van zwart en niet van vos.

Crème x silver x champagne =
Crème x silver x dun =
Crème x champagne x dun = Classic cream dun
Silver x champagne x dun =
2 crème x silver x champagne =
2 crème x silver x dun
2 crème x champagne x dun = Classic Double Cream Dun

Crème x silver x champagne x dun =

(pearl staat er niet bij omdat er nog niet zo heel veel over bekend is)

Ik denk dat het gewoon combinaties van de andere namen zijn, maar ik wil het toch zeker weten anders staat het zo dom. Wie o wie kan mij helpen met deze zeldzame kleuren. :D
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 26-08-10 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 23:05

Als je champagne en creme in de terminologie gaat gebruiken, en ook dun, dan moet je de basis kleur erbij melden. Het is juist met de basis kleur dat je de juist benaming krijgen en meteen 'herkenning' krijgt van de kleur combinatie.

Voorbeeld, jij schrijft:
- Crème x champagne x dun = Classic cream dun .... dit is vanwege de Classic een zwart gekleurde paard, maar met 1x creme en 1x dun zo de correcte term: Classic Smokey (Black) Grullo
- 2 crème x champagne x dun = Classic Double Cream Dun = Classic Cream Grullo ... voor een zwart, 2x creme + dun

Als de eerste nu een vos basis was:
- Crème x champagne x dun = Gold (champagne) Dunalino
- 2 crème x champagne x dun = Gold Cream Dun

Marlinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 00:06

Peterina schreef:
Als je champagne en creme in de terminologie gaat gebruiken, en ook dun, dan moet je de basis kleur erbij melden. Het is juist met de basis kleur dat je de juist benaming krijgen en meteen 'herkenning' krijgt van de kleur combinatie.

Voorbeeld, jij schrijft:
- Crème x champagne x dun = Classic cream dun .... dit is vanwege de Classic een zwart gekleurde paard, maar met 1x creme en 1x dun zo de correcte term: Classic Smokey (Black) Grullo
- 2 crème x champagne x dun = Classic Double Cream Dun = Classic Cream Grullo ... voor een zwart, 2x creme + dun

Als de eerste nu een vos basis was:
- Crème x champagne x dun = Gold (champagne) Dunalino
- 2 crème x champagne x dun = Gold Cream Dun

Ja dat klopt, ik heb het hier niet echt goed neergezet bedenk ik me nu. Ik heb 3 van die lijstjes met daarboven de basiskleur gemaakt, en heb hier alleen die van zwart gepost (zonder dat erbij te zetten :+).

Maar die 2 namen kloppen dus niet, zo had ik ze nl. op het internet gevonden. :P De andere combinaties heb ik (nog) niet kunnen vinden. ;) Heeft elk gen bij elke kleur een bepaalde benaming die in elke naam van de kleur terugkomt?

als het paard zwart is begint het met classic
als 1x creme voorkomt komt er smokey achter
als dun voorkomt grullo erachter
enz?

Dus dan zou Crème x silver x dun op zwart Classic smokey silver grullo moeten zijn. Of zeg ik nu iets heel raars? :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:49

Iedere stamboek heeft zo zijn eigen benaming voor kleur of tint van kleur. De Amerikanen noemen bijvoorbeeld een grijs-gekleurde grullo vaak een silver grullo ... wat niets met het Silver gen te maken heeft; ook bij de IJslanders en Shetlanders, om maar een paar stamboeken te noemen, zijn er 'eigen interpretaties' van kleur benamingen.

Citaat:
Dus dan zou Crème x silver x dun op zwart Classic smokey silver grullo moeten zijn. Of zeg ik nu iets heel raars?

Classic beschrijft een zwart champagne ... zwart + crème + silver + dun zou gewoon smokey silver grullo moeten zijn (maar de amerikanen gaan dat wel aanzien als een licht grijsachtig dun).

De neiging om de genetische beschrijving van de kleur in te korten door het weglaten van 'Key' woorden geeft aanleiding tot verwarring want de woorden die gebruikt worden kunnen ook als 'beschrijving' van de tint van de kleur betekenen (bijvoorbeeld Gold Dunalino zou een goud gekleurde dunalino kunnen zijn.
Persoonlijk zie ik liever dat de vol benaming van de genetisch kleuren bagage wordt gegeven ... bijvoorbeeld Gold Champagne Dunalino, Gold Champagne Red Dun Cremello, Classic Champagne Smokey Black Grullo.

De uiteindelijke tint of kleur bepaald, m.i., de laatste woord: Gold Champagne Red Dun Cremello ... hier ga je WEL zien dat het een cremello is, de gold champagne misschien aan de tint van de ogen, de dun nauwelijks.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:03

Peterina schreef:
Iedere stamboek heeft zo zijn eigen benaming voor kleur of tint van kleur. De Amerikanen noemen bijvoorbeeld een grijs-gekleurde grullo vaak een silver grullo ... wat niets met het Silver gen te maken heeft; ook bij de IJslanders en Shetlanders, om maar een paar stamboeken te noemen, zijn er 'eigen interpretaties' van kleur benamingen.
.

Yup, zo staat mijn grulloroan-bonte geregistreerd als silverdun (vanuit NSPS) en echt, er is niks silvers aan hoor ;)

Ik kan volgend jaar wel een silverdunnalioroantobinao krijgen :P (en nog heel veel andere opties ;) )

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:10

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:03

stef schreef:
Ik kan volgend jaar wel een silverdunnalioroantobinao krijgen :P (en nog heel veel andere opties ;) )

Vind ik een veel (omvangrijke toch) nette beschrijving dan in het nederlandse:
Zilverwildkleurisabelonveranderlijkschimmelbonte :(:) :D :D

LadyMadonna

Re: [KG]Namen van (zeldzame) kleuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:54

jaaah, en dan scrabble en 3dubbele woordwaarde! *beetje late reactie, I know* ;)