Een eigen paard of pony pffff wat zal dat een moeilijke keuze worden want wat zijn er veel rassen.... Mijn persoonlijke wensen:
Betrouwbaar en lief (wie wil dat niet?) Niet al te fel Recreatief rijden Niet te zenuwachtig voor verkeer etc.
Een hoop ligt natuurlijk ook aan het karakter van een dier maar er zijn vast wel rassen die voor een Beginnend eigenaar als ik meer geschikt zijn dan anderen. De rassen die me tot nu toe zijn opgevallen zijn Fjord, Tinker, Fries..... Wat vinden jullie van deze rassen of welke zouden jullie mij aanraden eens te bestuderen?
ik zou zeggen bestudeer ze allemaal en bekijk dan welke er dáárvan weer uitspringt, en dan telkens zo verder tot je er maar 1 over hebt
zondersokken
Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-10 12:18
Ik ben ook constant aan het rondkijken en heb ook absoluut geen haast, eerst wat meer rij ervaring opdoen. Maar er zijn zoveel rassen dat je door de bomen het bos niet meer ziet dus een aantal tips van rassen die over het algemeen geschikt zijn voor beginners omdat ze een zacht karakter hebben zou handig zijn.
Ook zou ik graag weten of er hier ook mensen zijn die wel eens een paard/pony van een handelstal hebben gekocht en hoe is dat bevallen? Of raden jullie toch aan om bij een particulier te kopen? Zelf ben ik 1m63 hoe hoog zou mijn paard/pony dan moeten zijn? En wat is de beste leeftijd zodat hij/zij al goed ingereden is maar ik er nog vele jaren plezier mee kan hebben?
Ik denk dat rond de 10 jaar wel een mooie leeftijd is, dan hebben de meeste paarden al heel wat ervaring en kunnen ze ook nog heel lang mee. Wat vind je van een haflinger? Je kunt altijd ook naar meerdere paarden gaan kijken en dan uiteindelijk kijken welke je het leukste vind.
MarcR
Geplaatst: 27-08-10 18:35
Al eens aan een quarter of paint gedacht. De meeste hebben een cool en rustig karakter en ze rijden zalig door een erg vlakke loop.
Evaaaaaa
Geplaatst: 27-08-10 18:38
Ik zeg Fjord, zo rond de 10 jaar (ze kunnen nml makkelijk 30 worden dus nog vele jaren plezier) Zelf heb ik alleen ervaring met particulier kopen. Maar ik ben natuurlijk bevooroordeeld met mijn fjordje Maar eigenlijk moet je niet kijken naar het ras, maar of je een klik met het paardje hebt & het karakter je bevalt. Dat werkt beter denk ik
Bungarus
Geplaatst: 27-08-10 21:57
MarcR schreef:
Al eens aan een quarter of paint gedacht. De meeste hebben een cool en rustig karakter en ze rijden zalig door een erg vlakke loop.
I second that. Ik wil niets anders meer
NatasjavE
Geplaatst: 30-08-10 09:27
MarcR schreef:
Grappig hoe smaken verschillen. Vindt ik juist helemaal niet fijn.
Maar goed voor TS
Is misschien het Gelderse Paard iets voor je(zie profiel voor voorbeeld foto's. )
Werklustige, brave paarden. Geen dooie dienders maar wel eerlijk. Zeer veelzijdig. Je kan er meer springen, dressuurrijden, mennen of gewoon lekker mee het bos in.
Floortje1988
Geplaatst: 30-08-10 11:04
Ik ben ook af en toe wat aan het rond kijken voor als het moment eens daar is, en ik ben dan eigenlijk op zoek naar dezelfde eigenschappen als die jij noemt.
Ik ben niet van plan wedstrijden te gaan rijden, maar wel veel buitenritten. Misschien eens een keertje wat endurance proberen, maar niet op heel hoog niveau. Het belangrijkste vind ik lekker lol maken en een paard dat absoluut niet schrikachtig is. Ook wil ik er eentje die 24/7 op de wei kan staan.
Ik denk dat ik uiteindelijk voor een Fjord of Haflinger (klassieke, "vroegere" variant) ga. Wordt alleen moeilijk kiezen... Haflingers vind ik super mooi, zeker met een lekkere lange, dikke bos manen, maar met Fjorden heb ik toch altijd wat speciaals.
quartel
Geplaatst: 30-08-10 11:09
in de gelderse rassen zitten uitzonderingen hoor. En die uitzondering heb ik echt geen aanrader voor een beginner Iemand bij mij op stal heeft pas nog een Noord Zweed aangeschaft. Dier is net 3 maar je kan er echt alles al mee. Flink van bouw, niet te hoog, zeer cool in het hoofd eb erg meewerkend. Het zou mijn volgende keus ook zijn
FindingJack
Geplaatst: 30-08-10 16:28
Tsja, de drie rassen die jou al zijn opgevallen zou ik zeker niet kiezen als eerste eigen paard. Van al die rassen is bekend dat ze een erg grote eigen wil hebben wat met rijden best nogal eens botst, en ze lopen nogal graag over je heen! Ik heb er al veel gezien in m'n leven maar ik hoef ze niet, ook niet voor recreatie. Maar kiezen blijft persoonlijk. Bij ons op stal had een moeder een Fries voor 2 dochters gekocht omdat ze een Fries zo mooi vonden. Ze konden redelijk rijden. Nu, een jaar later, staat hij te koop omdat ze niet verder komen. Het zijn niet de handigste ruiters en de Fries doet dus zijn eigen ding. Ik zou eerder gaan voor een ras wat veel makkelijker in de omgang is. Veel Dravers bv zijn geweldig voor de recreatie en heel lief in de omgang. De Quarter, Paint of Appaloosa zijn rassen die erg mensgericht zijn en vaak vanaf jongs af aan goed opgevoed worden. Maar je moet het natuurlijk helemaal zelf weten!
Goed rondkijken. Ik vind een Haflinger daar erg geschikt voor, dat kom ook omdat ik er zelf ook 1 heb natuurlijk. Ik heb ong. 3 maanden niet gereden, wegens kapot zadel en ben er gewoon weer opgestapt, en hij bleef netjes staan. Veel op stallen rond kijken en maneges. Veel Suc6
friesiszwart
ik lees zo eens mee in dit topic, ik zat namenlijk tot 3 maanden geleden met de zelfde vragen. Ik heb besloten een fjord aan te schaffen, elk ras heeft zijn voors en zijn tegens (zelfs fjorden ) ik ben licht lichamenlijk gehandicapt en wilde ook puur voor de lol gaan rijden, ik heb besloten een fjord aan te schaffen die uiterst betrouwbaar is en superlief.... ik heb al een hoop besluiten genomen in mijn leven maar dit was toch 1 van de de allerbeste, ik heb zo'n verschrikkelijke lol samen met mijn fjord. ik scheet 7 kleuren hoor toen ik haar gekocht had....ojee zal dit goed komen , wat als dit wat als dat... en nu 3 maanden later prijs ik mezelf de gelukkigste persoon met het liefste paard ter wereld. Het enige nadeel aan mijn fjord is dat ze al 16 is en dat ik haar nooit eerder heb leren kennen.... Maarja ook door haar verleden en haar leeftijd zijn we samen een topteam, ik heb mijn vertrouwen weer terug dankzij haar... en ja ze kan idd soms wat sterk zijn in de binnenbak, maar dat uit zich meer in het naar binnen vallen op de hoefslag... daarintegen is ze bom en bom en bommetje proof op buitenrit, schrikt nergens van , superbetrouwbaar, veel humor, hart van goud en zal ze me nooit in de steek laten. Het enige wat ze weleens doet is een happie gras pikken als je met haar aan het halster loopt, thats it. Maarja het is ook een levend wezen en als dat het ergste is.... Ik denk dat het niet uit maakt welk ras je koopt, mijn ervaring is dat een haflinger vaak wat warmer is als een fjord zeker de nieuwe types haflingers, maar ook deze kunnen superbetrouwbaar zijn. je moet het treffen , ik heb mijn hart laten spreken in mijn zoektocht en die had gelijk... we hebben veel paarden bekeken maar bij haar had ik gelijk ... jij wordt het! Ondanks dat ik op zoek was naar een iets jonger fjordje, maarja uiteindelijk kan een paard van 7 ook iets gaan mankeren en een fjord van 16 zou ook weer makkelijk 30 jaar oud kunnen worden...je weet het nooit hoe een leven verloopt....
Nu ben ik zelf helemaal fjordleip, dus zal ik sneller voor dit ras pleiten, maar ik vind Tinkers ook een geweldig ras...
Het karakter is erg belangrijk, maak een lijstje voor jezelf met "eisen" en ga dan zoeken naar paardjes die daaraan voldoen, dan kom je vanzelf de juiste tegen.
wat mij wel opviel is dat veel advertenties niet overeen komen met het paard zelf, dus ik heb wel wat teleurstellingen moeten verwerken in mijn zoektocht....maar ook vreselijk gelachen....
al met al een lang verhaal, maar het komt er uiteindelijk op neer dat je gewoon moet doen wat jouw hart je ingeeft.
Ik zou ook voor een fries gaan, al vind ik een tinker ook wel leuk. Zoals met ieder paard in ieder ras, hebben ze allemaal hun eigen karakter. Dwz dat niet alle friezen koel in hun kop zijn, maar ze zijn ook zeker niet allemaal lomp en onbehouwen.
Kwestie van gewoon veel verschillende paarden bekijken, rijden en je niet blind staren op een ras. Er komt er vanzelf 1 langs waarmee je direct 'iets' hebt.
Rondkijken en bij paarden gaan kijken. Een ras zegt niet alles, je hebt hele rustige haflingers maar ook furige of bange schijters, en ook zo met kwpn bijv. de ene is kipmak en de ander een zenuwpees. Vuilnisbakkies/ kruizingen kunnen ook hele leuk paarden tussen zitten.
Je moet gewoon bij paarden gaan kijken die jou aanspreken en als er een klik is merk je dat gauw genoeg.
Succes met je keuze!
Adil
Geplaatst: 03-09-10 11:19
Waarom kijken naar een ras? Kijk naar een paard en kijk of dit paard de kwaliteiten heeft die jij graag ziet.
Ik bedoel, ik heb heel veel Friesen gereden, en daar zitten toch ook vaak hele temperamentvolle donders bij. Tinkers, leuk en aardig, maar hebben niet altijd het makkelijkste karakter en zijn vaak ronduit gezegd dikkoppen. enz. enz. En aan de andere kant heb ik volbloeden onder het zadel gehad die zich door helemaal niks of niemand van de wijs lieten brengen...
Kijk dus naar het paard, en niet naar het ras
BrankaZ
Geplaatst: 03-09-10 11:25
Niet naar een specifiek ras kijken, maar op zoek gaan naar de eigenschappen die je aanspreken. Bij de rassen die je noemt zitten n.l. ook veel hetere karakters die absoluut niet geschikt zijn voor beginners. Toen ik zelf op zoek ging naar mijn eerste paard heb ik dat gedaan. Dus grootte, karakter, etc. En een goed gevoel hebben bij het paard dat je bekijkt. Voor laten rijden, kijken of je durft op te stappen en dat veilig kunnen doen.
Dank voor de reacties, gebakje ik vind de Fjorden ook erg leuk dus zal hier ook zeker veel naar kijken.
Jullie hebben gelijk als het meer gaat om het karakter dan om het ras en als ik mijn droompaard vind en het is toevallig een ander ras zal dat me ook niet tegen houden. Er zijn echter zoveel paarden te koop dat het handig is om wat gerichter te zoeken en dan kijk ik toch naar het ras.
licht ook aan het budget wat je wilt besteden aan je paard / pony zelf heb ik voor een haflinger gekozen omdat ik vroeger altijd op een haf heb gereden en mijn dochter kan er af en toe een stukje op draven en stappen. kijk lekker rustig rond jouwn droom paardje kom je vanzelf tegen. de mijne komt bij een fokker in Friesland weg.