Vragen over fries paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sorsie

Vragen over fries paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 20:12

Wij zitten eraan te denken een friese merrie bij mij uit het dorp te kopen.
Alleen ik heb eigenlijk helemaal geen verstand van fokken.
De merrie heet Taletta en de moeder heet Teatske, de vader weet ik niet hoe die heet (kan iemand dit misschien vinden?)
Ik weet dat ze staat ingeschreven in het veulenboek en ze is nu ongeveer 4 jaar oud. De moeder is ongeveer 1.65m
Ik vraag me af wat ze zou moeten kosten volgens jullie, of ze door de keuring zou komen, want ze heeft heel weinig manen en of je er eventueel een goede fokmerrie aan zou hebben.
Nog wat informatie over de merrie, ze is ongeveer 1.57/1.59m, ze heeft weinig behang.
Op de foto heeft ze de manen in vlechtjes, maar je kunt wel duidelijk zien dat ze heel weinig manen heeft, de staart is normaal langer, maar volgens mij is deze afgebeten.
http://i34.tinypic.com/33b2tdv.jpg

Nicole288

Re: Vragen over fries paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:18

Ik verplaats je topic naar BKR, waar de Friezen-kenners zitten

F-AM -> BKR

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:50

als je er een papier bij hebt staat daar de vaders naam ook bij.

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 21:08

haitze schreef:
als je er een papier bij hebt staat daar de vaders naam ook bij.

Ik zal binnenkort even vragen, maar ze is niet van mij dus ik weet het nu niet :P
Ik dacht misschien kun je dat ook wel op internet vinden (heb geen idee waar)

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:12

200605259 Taletta fan 'e Akkerhorsthoeve 21-07-2006 Stam 136 7
Wobke x Remmelt x Falke x Dagho
ster x stb x ster x stb preferent

m: Teaske fan de Maren
Nakomelingen
Nr Naam Levensnummer Geslacht Register Naam vader
6 Germ fan 'e Akkerhorsthoeve 200238171 Hengst Vb H Tetse 394
7 Jelmer fan 'e Akkershorsthoeve 200304734 Hengst Vb H Tsjerk 328
8 Niko fan 'e Akkershorsthoeve 200401413 Hengst Vb H Tetse 394
9 Quattro fan'e Akkershorsthoeve 200501046 Hengst Vb H Tije 401
10 Taletta fan 'e Akkerhorsthoeve 200605259 Merrie Vb M Wobke 403

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 09:44

@ vanRijnwoude, dat is haar :D Dankjewel :D
Edit, zijn dit goede ouders? En zou ze ondanks dat ze heel erg wenig manen heeft door de keuring kunnen komen?
Laatst bijgewerkt door sorsie op 26-08-10 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:53

Merrie is klein, geen vol papier, veulenboek, weinig behang (vind ik persoonlijk niet erg maar daar denken de meesten heel anders over!). Behang heeft geen invloed op opname stamboek maar veel behang is natuurlijk wel een pré. Dat is tenslotte een raskenmerk.
Ze kan ook nog niks? Niet beleerd onder het zadel of voor de kar?
Rond € 2000,= - € 2500,=? Markt is verzadigd, er zijn genoeg te koop.

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 09:55

linky schreef:
Merrie is klein, geen vol papier, veulenboek, weinig behang (vind ik persoonlijk niet erg maar daar denken de meesten heel anders over!). Behang heeft geen invloed op opname stamboek maar veel behang is natuurlijk wel een pré. Dat is tenslotte een raskenmerk.
Ze kan ook nog niks? Niet beleerd onder het zadel of voor de kar?
Rond € 2000,= - € 2500,=? Markt is verzadigd, er zijn genoeg te koop.

Ehm, nou, ik ben haar nu aan het beleren onder het zadel, ze heeft nu 3 keer gestapt en kort gedraafd, maar de eigenaar heeft toegezegd dat dat mijn eigen verdiensten zijn, dus graag beoordelen als onbeleerd ;)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:00

Hmm... Welke keuring heb je in gedachten? Voor het friesche stamboek? Of bij de aankoop? :P
(of lees ik nu enorm blond?)

Onbeleerde friese merrie, geen/wel manenexceem? (weinig manen?), niet zo groot....
Ik denk (ligt aan het ZE) dat 2300 +/- mooi genoeg is toch? ( ik bedoel: meer zou ik niet geven)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:04

Beleerd of onbeleerd scheelt enorm in de prijs bij elk paard!
Dus onbeleerd zie je ze vaak iets van 1000 euro goedkoper, dus voor dat geld lekker zelf doen ;)

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 10:38

Ik bedoelde de stamboek keuring ;) (ik was niet duidelijk :o )
Ik vroeg me af of we als we zouden willen eventueel er mee zouden kunnen fokken.
Voor zover ik weet heeft ze geen maanexceem, alleen heel weinig manen.

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:57

Fokken kan prima, maar op het moment raak je je paarden aan de straatstenen nog niet kwijt, dus om dan met een vb/stb merrie te gaan fokken zonder vol papier: lijkt mij niet handig.
Maar mocht je een veulen voor jezelf willen fokken, informeer dan goed gezien haar bloedvoering (veel Wesselbloed!). Dit ivm mogelijk dragerschap van de merrie (dwerg/waterhoofd).

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 17:16

vanRijnwoude schreef:
Fokken kan prima, maar op het moment raak je je paarden aan de straatstenen nog niet kwijt, dus om dan met een vb/stb merrie te gaan fokken zonder vol papier: lijkt mij niet handig.
Maar mocht je een veulen voor jezelf willen fokken, informeer dan goed gezien haar bloedvoering (veel Wesselbloed!). Dit ivm mogelijk dragerschap van de merrie (dwerg/waterhoofd).

Maar dat ze geen vol papier heeft, wordt daarmee bedoeld dat ze geen stermerrie is of heeft ze geen goede ouders?
En als ik zou willen zou ze dan stermerrie kunnen worden en zou ze dan wel vol papier hebben?
Ik snap dat je de veulens nu niet kwijt kunt, maar het is voor eventueel in de toekomst.

En we kopen of deze of geen, want deze kan daar gestald blijven staan en een andere niet ;)

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 22:46

Ze is zelf geen ster en ze heeft een stb in het papier (oma). Dus heeft ze een 'gat' en daarom geen vol papier (wat inhoudt dat er 4x ster/preferent op het papier staat).

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 14:49

vanRijnwoude schreef:
Ze is zelf geen ster en ze heeft een stb in het papier (oma). Dus heeft ze een 'gat' en daarom geen vol papier (wat inhoudt dat er 4x ster/preferent op het papier staat).

Begrijp ik het goed dat ik als ik haar stermerrie maak en haar veulen ook stermerrie maak, met haar veulen zou kunnen gaan fokken (wel een goede hengst erop dan)?
Ik kan haar wel stermerrie maken ondanks dat ze geen vol papier heeft toch?

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:45

Als ze zelf ster wordt, en haar veulen wordt ook ster, dan heeft het veulen uit het veulen van je merrie een papier ster x ster x ster x stb... en dat is dus nog net officieel geen vol papier.

Ster maken heeft niks met vol papier te maken inderdaad, als het maar een fries stamboekpapier heeft kan het ter keuring aangeboden worden en evt. ster worden!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:06

dan rest nog de vraag: als ze eczeem heeft, ga je er dan mee fokken??

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:25

Ik vind die merrie helemaal niet klein, stamboek merries moeten geloof ik gewoon minimaal 1,55 zijn, dus deze kan gewoon mee met deze lengte, niks mis mee. Onbeleerd ok, maar het blijft een merrie en kan met goede dekhengsten ook goede veulens opleveren, kost toch gauw minstens 2500 euro voor zo'n dame..

blokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:09

met kaal papier erachter zou ik er zeker niet meer voor geven dan 1000 euri.. friezenmarkt is nogal in elkaar gezakt..

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:13

Ik ben een beetje verbaasd over de opmerking "als ik haar ster Máák!"
Ik heb de foto gezien, en denk niet, dat dit paard in aanmerking komt voor een predikaatje.
Weinig maat, weinig behang.

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 21:12

bijdehandje1 schreef:
Ik ben een beetje verbaasd over de opmerking "als ik haar ster Máák!"
Ik heb de foto gezien, en denk niet, dat dit paard in aanmerking komt voor een predikaatje.
Weinig maat, weinig behang.

Misschien inderdaad wat raar geformuleerd, ik bedoelde dat als ik haar naar de keuring zou brengen en ze ster zou worden, had dit verkort tot als ik haar ster maak :P
Maar als ik het goed begrijp kan er zonder dat ze ster wordt ook mee gefokt worden, dan geldt dus nogsteeds dat het veulen van haar veulen van dat veulen goed is om mee te fokken (sorry als ik een veulen te veel noem :P )

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 02:16

Wat versta jij onder fokken? Er een veulen in stoppen en blij zijn met alles wat eruit komt of wil je streven naar het verbeteren van het ras, het behalen van het fokdoel en net als foeke z'n ijzersterke lijn opzetten dat je bijna gerant bent van een top paard war geboren gaat worden!?

In het eerste geval, prima merrie maar je weet nog niet of het drachtig wordt.. In het laatste geval, koop een goeie eerste premie ster merrie (liefst al preferent) met een foklijn er achter die zichzelf al bewezen heeft!! Ofwel, ieder paard op het papier is preferent of bijna!

Wat wil je nog meer met het paard? Is het niet belangrijk dat het klikt, dat ze braaf is enz?

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 09:27

We hebben besloten haar niet te kopen.
Er kan een slotje op dit topic.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 11:55

Mag ik vragen welke punten jullie tot deze beslissing zijn gekomen?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 12:10

niet duurder dan 2000 euro denk ik!
Ik heb zelf een friese merrie van 4 gekregen, vader Lucas, moeder Wiske (v. Jacob), twee maandjes geleden, met 2x 3e premie en licht ingereden en die was 2500.