[WN] Registratie Haflinger x Paint

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Registratie Haflinger x Paint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 13:50

Mijn Haflinger merrie verwacht in april 2011 haar veulentje van paint hengst cut a sugar pep, nu weet ik al dat wanneer het veulen bont is ik deze kan registreren bij het barock pinto studbook en wanneer deze eenkleurig is bij het KVTH in het wachtregister.

Zijn er nog optie's via het paint horse stamboek?, want daar is mij eigenlijk niks over bekend.

XoNo

Re: Registratie Haflinger x Paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 14:03

Kan ik heel kort over zijn: nee.

:D

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 14:03

Waarom wil je een kruising laten registreren? Het kost je alleen maar geld en uiteindelijk is dat papiertje 0,0 waard.
Maar goed, dat is je eigen keuze natuurlijk.
Bij de APHA kunnen enkel volle paints geregistreerd worden denk ik (het is iig zo bij de AQHA).
Bij de Quarters bestaat er wel een stamboek (onofficieel) voor halve quarters e.d. dus misschien is dat er voor de paints ook. Maar nogmaals, dit papier is niets waard.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 14:42

Voor jou is dat papiertje misschien 0,0 waard, mocht ik het veulen ooit verkopen is het alleen maar een voordeel mocht hij toch ergens geregistreerd staan.

Het hele fokken kost me waarschijnlijk toch alleen maar geld, maar fok voor mijn plezier en niet voor het geld.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 14:46

Charaz schreef:
Voor jou is dat papiertje misschien 0,0 waard, mocht ik het veulen ooit verkopen is het alleen maar een voordeel mocht hij toch ergens geregistreerd staan.

Het hele fokken kost me waarschijnlijk toch alleen maar geld, maar fok voor mijn plezier en niet voor het geld.

Dat bedoel ik net. Als je hem verkoopt maakt het niks uit of hij zo'n half papier heeft of helemaal geen papier aangezien dat geen officiële stamboeken zijn.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 14:55

Wat bedoel je met officiele stamboeken? Het KVTH en Barock Pinto zijn wél officiele stamboeken, het paard wordt alleen in het wachtregister geplaatst bij het KVTH, mét registratie van de ouders op papier dus, is commercieel gezien gunstiger dan een paard zonder papier, waarvan dus geen geboortedatum of afstamming bekend is.

Mijn merrie is een stamboek merrie en de hengst is ook een goedgekeurde hengst, zou een beetje jammer zijn als dit nergens vermeld staat.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 15:04

Aangezien je met APHA hengst dekt, heb ik het over dat stamboek. Daar kan je veulen dus niet in opgenomen worden, dus op de markt van de paints is een half papier (als dat al mogelijk is) 0,0 waard.
Dat was toch je vraag? Of er opties zijn via het APHA?
De stamboeken die jij noemt ken ik niet.

Citaat:
Mijn merrie is een stamboek merrie en de hengst is ook een goedgekeurde hengst, zou een beetje jammer zijn als dit nergens vermeld staat.

Paints en Quarters worden toch niet gekeurd? Ik vind het altijd spijtig als iemand buiten het ras dekt, maar goed dat is jouw keuze en daar gaat dit topic niet over ;)

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 15:12

Als ik jou was zou ik voor het Pinto stamboek gaan.

Bij de paints maak je geen kans en bij de KVTH kom je in het hulpstamboek.

Suc-6

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 15:15

maar kom je wel in aanmerking voor barock pinto stamboek; zit er fries bloed in die hengst?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 15:18

Je kan eens kijken bij de ZfdP in Duitsland. Volgens mij moet het veulen daar wel te registreren zijn.
http://www.zfdp.de/rassen.php
Maar via de APHA kan je het wel vergeten, daar krijg je iets met Haflinger erin niet geregistreerd. Alleen Paint, Quarter en TB zijn daar toegelaten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 15:43

opisop_shop schreef:
maar kom je wel in aanmerking voor barock pinto stamboek; zit er fries bloed in die hengst?

Nee er zit geen fries bloed in de hengst, is ook niet nodig.
Als het een bonte is kan ik hem zoiezo daar registreren, heb contact gehad via mail met het barock pinto.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 15:44

Jaycee_ schreef:
Paints en Quarters worden toch niet gekeurd? Ik vind het altijd spijtig als iemand buiten het ras dekt, maar goed dat is jouw keuze en daar gaat dit topic niet over ;)

Ik wist niet dat deze niet gekeurd worden, ging er vanuit dat hij gekeurd was omdat hij ook via website ter dekking aan werd geboden.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 15:47

Over het algemeen is de doelgroep voor zo'n kruising (niet negatief bedoeld) niet erg geïnteresseerd in een papiertje, dus ik ben het met Jaycee_ eens dat registreren je waarschijnlijk meer geld gaat kosten dan het je gaat opleveren.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 15:48

Het veulen is niet voor de verkoop bedoelt dus geld kosten zal het zoiezo wel ;-)

Heb het papiertje er zelf graag bij, de vraag was ook eigenlijk niet wel of geen papiertje erbij, maar wat de mogelijkheden waren.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 15:53

Charaz schreef:
Het veulen is niet voor de verkoop bedoelt dus geld kosten zal het zoiezo wel ;-)

Excuses, maar je schreef zelf dit:
Charaz schreef:

en daar trok ik blijkbaar een verkeerde conclusie uit. :)

Verder kan ik je niet zoveel vertellen over de mogelijkheden. Hulpboek bij het NRPS zou misschien ook nog kunnen, maar dat ligt er wel een klein beetje aan wat voor type er uit komt rollen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 17:56

Volgens mij kan je net zo goed t paspoort goed inlaten vullen (dus afstamming en geboortedatum) want dat is net zo interessant en kost een stuk minder. Al die extra registraties leveren je weinig op in mijn ogen. Voor jezelf lijkt t me niet zinvol omdat je weet wie de vader en moeder zijn. En voor een evt. koper is het meestal ook niet belangrijk, en je paard wordt er gewoon niet meer van waard.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 17:58

Is dat mogelijk om de afstamming in te laten vullen gewoon in het paspoort?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 17:59

Ik neem aan van wel, bij mijn quarters staan ze er gewoon in. Zou niet weten waarom dat niet zou kunnen bij jou paard, heb je een dekbewijs van de eigenaar van de hengst??

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 18:01

Wel een rekening met de naam van de hengst, nog geen origineel dekbewijs dat moest nog geregeld worden, want dat kon niet via de computer omdat hij dan het nummer van de merrie in moest voeren.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:03

zeker zorgen dat je die krijgt, want anders krijg je nergens een registratie voor elkaar ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:03

Charaz schreef:
opisop_shop schreef:

Nee er zit geen fries bloed in de hengst, is ook niet nodig.
Als het een bonte is kan ik hem zoiezo daar registreren, heb contact gehad via mail met het barock pinto.

Maar gaat dat paard wel aan de min. maat komen? Hoe groot zijn de ouders?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:12

Ik zie dat de merrie 1.42 m. is en de hengst zal ook wel niet zo groot zijn als ik de foto's zie...Dan zou je dus bij het Barock Pinto stamboek alleen in het veulenboek kunnen komen? Want voor het officiële stamboek hebben ze een maat van min. 1.53 m. nodig en ik denk niet dat jouw paardje dat gaat halen (denk, kan natuurlijk wel). Dan heb je dus uiteindelijk een paard met alleen een veulenboek-registratie in een waarschijnlijk voor het BPS totaal oninteressante klasse....

Dat zou imo toch echt geldverspilling zijn... :(:)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 18:13

Waar vind jij die maat eisen? Heb net de site uitgeplozen nl.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:16

Charaz schreef:
Waar vind jij die maat eisen? Heb net de site uitgeplozen nl.

Citaat:
Merrie/ruinenkeuring:
De merriekeuring kent een drietal bezichtigingen.
Eerste bezichtiging straat exterieur/beweging.
Tweede bezichtiging d.m.v los bewegen.
Derde bezichtiging aan de hand en plaatsing en uitslag.
Bij een score van minimaal 35 punten en maximaal 1 onvoldoende op de basis gangen word een merrie opgenomen in het stamboek.
Indien de merrie op een bepaald onderdeel lager dan een 4 scoort word zij niet opgenomen in het stamboek.
De merrie krijgt de status STER indien zij minimaal 40 punten scoort en op de basis gangen geen onvoldoendes.

Merrie krijgt de status Elite indien zij minimaal 42 punten scoort en binnen 3 jaar een IBOP proef positief (60 punten) aflegt.

Minimale stokmaat stamboek 153 cm.
Minimale stokmaat ster 155 cm.
Minimale stokmaat Elite 158 cm

Minimaal 2 en maximaal 3 juryleden die zijn aangewezen door het AB.

zie "keuring" en dan "reglementen" :)

Nanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:18

Als je een paspoort bij de KNHS aanvraagt kan je daarin ook zijn/haar afstamming en geboortedatum vermelden, dat is eenmalig 4 tientjes..

Mijn fjord x paint heeft ook alleen dat als "papier" hoewel het natuurlijk niet van stamboek is :D