Veulen spenen voordat hij naar de opfok gaat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

momaxes

Veulen spenen voordat hij naar de opfok gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 15:24

Hallo allemaal,

Ik heb een veulen (fjordenhengstje) gekocht bij een hobbyfokker. Nu wil ik hem over een maand of 2 naar de opfok brengen. Hij staat nu 24/7 buiten met zijn moeder en zijn oma.

Ik vraag me af wat ik het beste kan doen: hem eerst een week op stal zetten (evt. met oma) of hem gewoon bij zijn moeder weg halen en naar de opfok brengen?

Graag jullie advies!

Alvast bedankt :-)

Velvet1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:58

Ik zou gewoon niet gaan tobben met het apart zetten. Je veulen krijgt zowiezo een terugslag als hij bij zijn moeder weg gaat. Of je dat nou daar doet of in de opfok.
Maakt gewoon niet zoveel uit. Verder is het beter als hij zijn moeder gewoon niet meer ziet of hoort. Het verdriet zal sneller over zijn.

merelhof

Re: Veulen spenen voordat hij naar de opfok gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 22:24

idd de korte pijn, beste voor moeder en veulen, en als hij naar de opfok gaat zien dat hij samen komt met eentje die ook net gespeend is, zijn direct de beste maatjes die samen alles snel vergeten zijn.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 22:48

Belangrijk is dat het veulen leert om biks te eten, dan is het afspenen fysiek geen grote ingreep, de nieuwe vriendjes doen de rest.

momaxes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 23:35

Dank jullie wel voor de reacties. Ik ga jullie advies zeker opvolgen.

Hartelijke groet!