Een paar dagen geleden is mijn paard door de dierenarts drachtig gescant. Ze stond op een andere stal voor de dekking, en is inmiddels weer thuis. Alleen zag ik gisteren dat ze weer hengstig is. Kan een paard hengstig en drachtig tegelijk zijn? Of is het vruchtje misschien afgeworpen door de rit in de trailer naar huis? Wat zij behoorlijk eng vind.
Drachtig en toch hengstig zijn kan heel goed, en dat het vruchtje verworpen is kan ook. Maar geef daar niet de trailerrit de schuld van. Als stress verwerpen van embryo's tot gevolg zou hebben zou er allang geen paard meer bestaan. Hoe vaak denk je dat wilde paarden op de vlucht moeten slaan voor echt of ingebeeld gevaar?
TessxSchatje
Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-10 11:12
@ amalarab, hoevaak is niet vaak? echt een hoge uitzondering of komt wel vaker voor? ikzelf heb het namelijk nog nooit meegemaakt.
joyfordogs
Geplaatst: 22-08-10 11:13
ja klopt, kan wel, maar komt niet zo heel vaak voor, houd het goed in de gaten, eventueel over een paar weken nog een scan. ik ken diverse merries die zich hengstig tonen als ze dragend zijn.
Ik heb haar wel eerder dragend gehad, en toen was ze niet hengstig tijdens haar dracht. Is het zo dat ze telkens elke dracht hengstig moeten zijn, of kan het per dracht verschillen?
Ibbel
Geplaatst: 22-08-10 11:17
Kan per dracht anders zijn. Ik heb er hier ook hengstig gehad tijdens de dracht, en bij latere/eerdere drachten niet. Vaak is het overigens maar 1 of 2 keer, tot heel laat in de dracht heb ik ook nog nooit meegemaakt.
Ik maak toch regelmatig mee dat een merrie de hele dracht gewoon ook hengstig is hoor. Het kan er mee te maken hebben of ze bij ruintjes staan. Maar zeldzaam is het zeker niet.
merelhof
Geplaatst: 22-08-10 12:59
zou er mij niet te veel zorgen in maken, kan heel goed omdat een merrie twee eierstokken heeft. Die tweede stopt niet met werken omdat de eerste bevrucht is en vandaar dat een merrie drachtig is en toch hengstig. Zeker in het begin van de dracht is het niet uitzonderlijk.
hallo, mijn merrie is al 4 maanden onderweg in haar dracht maar nog steeds mooi hengstig om de zoveel dagen. haar nu 2 keer laten scannen en het veulentje zit er nog steeds in.