[WN] ik ga hem laten castreren alleen......

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Arie

ik ga hem laten castreren alleen......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 16:18

alleen....
ik zit met een beetje moeilijke keuze:

mijn jonge hengst, van 2,5 jaar oud, moet worden gecastreerd, hij staat nu nog in de opfok met 3 andere hengsten van 2,5 jaar.
aan het einde van het weide seizoen zal hij naar mijn trainster gaan om beleerd te worden.

ik zit er nu een beetje mee wanneer ik hem dan het beste kan laten castreren??

op de weide, net voordat hij eraf komt, met het risico dat hij niet meer wordt geaccepteerd door de anderen, en ik kan hem er ook niet uithalen om af te spoelen oid.

op stal, als hij net in training gaat, maar daar kan hij bijna niet naar buiten, dus staat hij in een niet zo hele ruime stal.

wat lijkt jullie de beste keuze???

alvast bedankt voor jullie reacties.

SETEFURII

Re: ik ga hem laten castreren alleen......

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:19

Een castratie is vaak 't beste in de lente, maar die optie heb je blijkbaar niet?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:24

Afspoelen werd mij juist afgeraden, dus geen water lijkt me geen probleem.

Echter zou ik hem niet graag gecastreerd hebben tussen die andere hengsten. Ik zou hem dus op stal laten castreren. Zorgen dat hij goed veel schoon stro heeft.
Anders misschien draadje plaatsen op het land waardoor hij naast de hengsten staat ipv ertussen als hij dat accepteerd.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 16:25

uhh eigenlijk niet.
ik wilde het eigenlijk al veel eerder doen, maar dit werd niet echt gewaardeerd door de opfok eigenaar.
hij was er van overtuigd dat hij verstoten zou worden, dus heb het daarom uitgesteld.

ik wil hem eigenlijk niet hengst laten tijdens het beleren.
en hij moet ook al geruind zijn als hij bij mijn andere paard komt te staan na de training.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 16:27

@ Superwoman: ohh dat kan ik ook nog wel vragen ja, of hij er dan de laatste weekje/s naast mag staan.
dat is ook nog wel een goeie tip!! dankjewel

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:27

Ik zou zeggen de 2e optie, gecombineerd met veel wandelen.
Om toch zo voldoende beweging te geven...
Kan hij niet overdag in een paddock staan ofzo?

Spoelen is niet altijd noodzakelijk, maar soms wel nodig.
Dus water bij de hand zou ik persoonlijk wel prettig vinden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:28

Mister01 schreef:
@ Superwoman: ohh dat kan ik ook nog wel vragen ja, of hij er dan de laatste weekje/s naast mag staan.
dat is ook nog wel een goeie tip!! dankjewel

Graag gedaan :D
Zou ik wel eerst proberen om te kijken of hij dat accepteerd en niet door de draad heen wil ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:30

Ik sluit me aan bij RT. Beweging scheelt een hoop ellende mbt zwellingen en ook ik zou toch water bij de hand willen hebben, just in case... Verder is weide of paddock een stuk schoner dan in de stal, dus paddockgang op de nieuwe stal zou ideaal kunnen zijn. Is die mogelijkheid er?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:31

superwoman schreef:
Zou ik wel eerst proberen om te kijken of hij dat accepteerd en niet door de draad heen wil ;)

Goed oefenen en eerst uittesten als je dat wilt doen.
Wij hebben hier een slechte ervaring daarmee.
Paarden wilden toch bij elkaar (jonge hengsten) en dat is dus fout gegaan.
Hoeft bij jou natuurlijk niet zo te zijn, maar toch ff een waarschuwing.

By the way: woon je in Koudekerk?
Da's vlak bij ons! Mocht je een stal met paddock zoeken: hengsten zijn welkom.
Net ex-hengsten ook :D
Laatst bijgewerkt door Rumpleteaser op 20-08-10 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:32

imo kun je toch altijd verhuizen als je water nodig hebt?
Als je het nodig hebt, dan zou ik hem zeker onder toezicht willen hebben, maar wie ben ik ;)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:33

Ik heb ongeveer hetzelfde 'probleem' met mijn hengst. Het mooiste is om te castreren in het voorjaar. Dan kunnen ze lekker buiten lopen, zijn er nog geen vliegen en kan het goed genezen.
De mijne komt ook in oktober zo'n beetje naar huis en met het vinden van een stal vlot het nog niet zo, aangezien er bijna nergens hengsten terecht kunnen hier in de buurt.
Het najaar vind ik alleen niet zo prettig om te castreren omdat ze dan toch meer binnen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:35

In welke regio zit jij Jibbel?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:37

Tja, da's lastig... misschien ergens een tijdelijke oplossing zoeken?
WIj hebbn nog wel eens mensen tijdelijk bij ons, omdat hengsten bij ons wel welkom zijn. Na het castreren (en eventueel zadelmak maken of inrijden) gaan ze dan weer 'naar huis'. Misschien kun je zoiets vinden bij jou in de buurt.

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:37

Ik stond voor dezelfde keuze. Mij werd er geadviseerd hem zo lang mogelijk buiten te houden na de castratie (en afspuiten), heb mijne daardoor later laten castreren, dus eerst in training en daarna laten castreren en nog een paar weken het land op gegaan.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 16:47

bedankt voor alle reacties.

de stal waar mijn trainster staat met haar paarden heeft maar 1 paddockje voor alle paarden (65 ofzo) en de weide mag dan niet meer gebruikt worden.
hij kan dus alleen maar naar buiten als ik erbij ben, en dat is dus niet de hele dag.
verder komt hij daar op vlas te staan, dus niet het meest handig.

maar op de weide castreren en dan echt net voordat ze eraf moeten, zou dat wat zijn?
echt 2 weken voordien ofzo??
of zou hij dan ook door die anderen te pakken worden genomen??

@Rumbleteaser: ik woon ik koudekerke in zeeland, dus dat is niet echt in de buurt van je.
en er zijn wel hengsten welkom op de trainings stal, alleen waar mijn andere paard staat niet.
na de training komt hij bij mijn andere paard te staan en moet hij dus ook al gecastreerd zijn.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:50

Sonja schreef:
In welke regio zit jij Jibbel?

Rotterdam-Zoetermeer

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:52

Mister01 schreef:
maar op de weide castreren en dan echt net voordat ze eraf moeten, zou dat wat zijn?
echt 2 weken voordien ofzo??
of zou hij dan ook door die anderen te pakken worden genomen??

Ik vind het echt lastig inschatten... Zoals ik al zei hebben wij zelf niet zo'n goede ervaringen daarmee.
Maar jouw paard ken ik natuurlijk niet en z'n buddies ook niet.
Je zou het natuurlijk kunnen proberen, met een noodoplossing (stal o.i.d.) achter de hand.
Maar persoonlijk vind ik het een beetje spannend :)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 16:57

die van mij is niet zo moeilijk.
ik heb nog nooit eerder een hengst gehad en was een beetje bang voor wat misschien zou gaan komen, maar hij heeft echt totaal geen hengsten gedrag.
bijt niet, schopt niet, dramt niet, echt een schatje.
ik kan ook gewoon midden op de wei zijn voetje optillen om te checken, terwijl de rest om hem heen staat.

de andere hengsten waar hij mee staat zijn minder vriendelijk.
ik heb regelmatig een conflict met een van hen voordat ik bij mijn eigen paard ben aangekomen op de wei.

ik kan in principe altijd terecht bij mijn trainster, ze heeft een aantal boksen leeg staan.
ik zie het dan alleen niet zo zitten om met een paard wat net gecastreerd is op de trailer te zetten en verhuizen.
het blijft wel een jonge hengst die afgelopen jaar heel weinig echt in de hand is geweest.
als hij dan stom gaat lopen doen ben ik misschien wel nog verder van pad.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 17:01

Ik vind castreren in het najaar juist veel beter en doe het altijd. Zo zwakken de hormonen mooi gelijkmatig af terwijl het seizoen ook afloopt. Daarnaast gebeurt het nog wel eens dat paarden zomereczeem krijgen door de heftige hormonale wisselingen. Daar heb je in het najaar ook mooi geen last van. Succes ermee!

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 17:10

mijn kanjer is net voor het zomerseizoen gedaan
die van mij ging de dag er na de wei op tussen alle hengsten
dit is helemaal goed gegaan
en ik heb hem ook niet steeds afgespoeld
twee weken voor dat hij de wei af gaat vind ik best laat waarom niet eerder ?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 17:14

@ Nagano: ik zou het ook nu kunnen doen, maar nu heb je van die beestjes allemaal, dus niet echt schoon te houden.
en ik weet ook niet hoe de rest op hem gaat reageren, wordt hij verstoten of vinden ze hem nog wel leuk??

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 17:18

Mister01 schreef:
@ Nagano: ik zou het ook nu kunnen doen, maar nu heb je van die beestjes allemaal, dus niet echt schoon te houden.
en ik weet ook niet hoe de rest op hem gaat reageren, wordt hij verstoten of vinden ze hem nog wel leuk??

beestjes heb je gelijk
die van mij stond altijd zijn mametje wel dus hij werd gelijk leuk gevonden weer
maar hij is ook maar een dag weg geweest van de groep
weet niet hoe die van jouw in de groep valt

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 17:21

ze zijn maar met zijn vieren, en hij staat geloof ik een beetje in het midden.
hij wordt gecorrigeerd en corrigeerd ook weer. soms een beetje moeilijk te zien, en volgens mij wisselt het ook wel eens.

ik zal het er ook nog wel eens met de opfokeigenaar over hebben, wat hij denkt dat de beste oplossing is.

vind het maar moeilijk hoor.
je kijkt er zo lang naar uit dat je weer echt wat met je paard kan gaan doen, en dan opeens is het al zo dichtbij en moet je nog een aantal dingetjes regelen waar je even niet aan had gedacht!!! hihhi

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 18:19

die van mij is ook bijna 2 dus ik heb het best vroeg laten doen
de genen waar mijn kanjer in de opfok staat zij tegen mij dat het beste was voor dat ze de wei op gingen dus dat had ik ook gedaan
het genas beter en sneller hoop dat je er uit gaat komen
ps die van mij staat tussen een 25 tal hengsten :D :D
Mister01 schreef:
ze zijn maar met zijn vieren, en hij staat geloof ik een beetje in het midden.
hij wordt gecorrigeerd en corrigeerd ook weer. soms een beetje moeilijk te zien, en volgens mij wisselt het ook wel eens.

ik zal het er ook nog wel eens met de opfokeigenaar over hebben, wat hij denkt dat de beste oplossing is.

vind het maar moeilijk hoor.
je kijkt er zo lang naar uit dat je weer echt wat met je paard kan gaan doen, en dan opeens is het al zo dichtbij en moet je nog een aantal dingetjes regelen waar je even niet aan had gedacht!!! hihhi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 18:26