OCD, zitten we wel op de goede weg ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 12:26

Zannekin schreef:
Vandaar daalt het OCD cijfer niet door de huidige selectie, zou ik vermoeden. Hengsten zonder OCD die een super opfok hadden, hebben die genetische aanleg misschien wel, die glippen door de mazen.


Dat is dus voor Nederland niet waar, dat daalt aantoonbaar wel.
Helaas heeft het stamboek het merriematreriaal niet onder controle omdat hier juridische regels verbieden om dwang uit te oefenen,

Men kan dus alleen een merrie met PROK duidelijk belonen. Trouwens ook de handel, zeker de internationale handelaars zien het als een pre bij een moeder.
Laatst bijgewerkt door sarabande op 23-10-03 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 12:27

? Waar staat dat geschreven? Ik zie alleen cijfers van meer dan 30%

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 12:32

Zannekin schreef:
? Waar staat dat geschreven? Ik zie alleen cijfers van meer dan 30%



Abonneer je op IDS als je over de KWPN fokkerij wilt meepraten, daar worden regelmatig cijfers over eea gepubliceerd.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 12:36

Ik praat niet over de KWPN fokkerij. Ik zie daar alleen geen andere cijfers van dan vanandere stamboeken. En nogal logisch dat een blad van een fokvereniging nogal gebaat is bij positieve reclame.
Misschien zou het aantal lager zijn in het aantal aangeboden hengsten? Omdat de hengstenhouders verstandiger werden eerder...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 12:37

Zannekin schreef:
Ik praat niet over de KWPN fokkerij. Ik zie daar alleen geen andere cijfers van dan vanandere stamboeken. En nogal logisch dat een blad van een fokvereniging nogal gebaat is bij positieve reclame.
Misschien zou het aantal lager zijn in het aantal aangeboden hengsten? Omdat de hengstenhouders verstandiger werden eerder...


is geen reclame Zanekin zijn gewoon kale cijfers.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 12:38

Ben benieuwd naar hoe het onderzoek verliep en welke cijfers?
Anders de publicatieperiode of nummer is ook welkom.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 12:42

ben ook lid van IDS sinds mei. nog geen cijfers tegengekomen t.a.v. OCD.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 12:43

Zannekin schreef:
Ben benieuwd naar hoe het onderzoek verliep en welke cijfers?
Anders de publicatieperiode of nummer is ook welkom.



Ja ik heb tegen iemand anders ook gezegd dat ik die dingen wel heb, maar alles ligt door elkaar na laatste verbouwing.

De plastic tijdschriftenhouders staan klaar, nu het uitzoeken nog Scheve mond

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 12:57

"Per saldo heeft naar schatting 30 % van de grotere paardenrassen te maken met 1 of andere röntgenologisch en/of klinisch waarneembare vorm van ocd. Dat leert ons dat alleen in Nederland al zo'n 5000 veulens per jaar oc ontwikkelen."
Uit; Veulen in beweging. (praktijkonderzoek)

En in 1998 waren er 3 uitgaven met artikelen over OCD in Ids.
nr 10, en die van 12 maarten in die van 31 Aug.

Ze zeggen hierin wel dat een hengst met ocd de kans verhoogt op een veulen met ocd.
Maar dit hebben ze controleert bij 1 groep en eigenlijk zou je er een langdurend onderzoek van moeten maken als je concrete cijfers wilt hebben.
En dan niet alleen naar de vader kijken, maar bijvoorbeeld ook zien of er bepaalde hengsten in de moederlijn vaker voorkomen bij de paarden die ocd hebben.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 13:12

Maar stel dat een hengst op 3 jr. leeftijd gerontgend wordt op OCD en er wordt niets bevonden, wil niet zeggen dat hij het niet gehad heeft. Voor paarden de 3 bereiken komen en gaan de OC(D)s namelijk.

Desiree83

Berichten: 352
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 15:30

Belachelijk om een tophengst uit te sluiten voor fokkerij alleen vanwege een eventuele vererving van OCD! Ik zie liever en topbok met OCD'tje dan dat we alles wat maar OCD kan vererven uit de fokkerij halen. Dat zou eruit zien!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 15:39

Desiree83 schreef:
Belachelijk om een tophengst uit te sluiten voor fokkerij alleen vanwege een eventuele vererving van OCD! Ik zie liever en topbok met OCD'tje dan dat we alles wat maar OCD kan vererven uit de fokkerij halen. Dat zou eruit zien!



Veronderstellingen, en onkunde.
De fokkers proberen juist paarden te fokken die lang mee kunnen en willen in de sport.

Tophengsten hebben altijd de mogelijkheid om zich te herkansen.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 18:59

OCD komt vooral veel voor bij grote / langbenige paarden. De botten kunnen de groei gewoon niet bolwerken, en daardoor ontstaat vaak OCD. Ik denk dat het dus wel degelijk aan het fokbeleid ligt. Een paard van 1.65 wordt tegenwoordig al klein genoemd. Moet je kijken naar 20 jaar geleden, toen was een paard van 1.73 nog enorm, nu is het normaal.

OCD is erfelijk, maar het hoeft niet altijd tot expressie te komen (goede opfok is enorm belangrijk). Toch ben ik een tegenstander om OCD paarden in de fok te gebruiken. En ook het fokken van die reuzen is echt niet altijd goed.

Misschien is het goed dat de fokkerij een pas op de plaats gaat maken qua hoogte, en even zich niet meer zo gaat focussen op de hoogte van paarden, maar (nog) meer op het skelet om een gezond sterk paard te krijgen.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 19:01

carola schreef:
Misschien is het goed dat de fokkerij een pas op de plaats gaat maken qua hoogte, en even zich niet meer zo gaat focussen op de hoogte van paarden, maar (nog) meer op het skelet om een gezond sterk paard te krijgen.

Ja, dat lijkt me nou goed! Als dat eenmaal maar goed is dan heb je ook veel minder problemen met dat soort dingen. Maar goed, goede opfok blijft belangrijk natuurlijk. En een goede fokker wordt je natuurlijk ook niet zomaar!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 19:29

carola schreef:
. Ik denk dat het dus wel degelijk aan het fokbeleid ligt. Een paard van 1.65 wordt tegenwoordig al klein genoemd. Moet je kijken naar 20 jaar geleden, toen was een paard van 1.73 nog enorm, nu is het normaal.


Ik denk dat het aan de vraag ligt en dat de fokkers, willen ze afzet hebben daaraan moeten beantwoorden.
Dus als de ruiters opeens tevreden worden met kleintjes, worden die gefokt.
Overigens is er een aanvulling op jouw betoog, n.l. dat hetgeen jij signaleert vaker voorkomt bij een groot maatverschil in een generatie.
Indien de vergroting geleidelijk gebeurd in een paar generaties is er vaak niets aan de hand.

Dat is de balans die een fokker probeert te zoeken, maar niet altijd in de hand heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 19:37

Het probleem is dat de mens steeds groter word, en daarom ook de paarden groter gefokt gaan worden. Wel is algemeen bekend dat inderdaad bij grote paarden meer gezondheidsproblemen voorkomen!

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 19:38

sarabande"]
[quote="carola schreef:
.
Dat is de balans die een fokker probeert te zoeken, maar niet altijd in de hand heeft

Dat is ook weer waar, bij mij op stal hebben ze een fokmerrie van zo rond de 1.63 m denk ik, maar tot nu toe zijn al haar nakomelingen ver boven de 1.70 en de vaders zijn ook niet boven de 1.70m. Deze merrie fokt dus groot, maar dat zijn dus dingen die je pas kunt weten na een aantal veulens en dat gaat natuurlijk bij elke fokker. Maar als veel al kan voorkomen worden door goede opfok dan zou juis daar eens wat meer op gelet moeten worden en dan maakt de maat ook niet zo heel veel meer uit.

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 13:12

Het is vast wel erfelijk, maar het is er gewoon niet uit te krijgen. Een hengst die geen ocd heeft kan misschien wel 'drager' zijn, of het ergens hebben waar geen foto's van gemaakt worden....

Verder ligt het dus niet compleet aan erfelijkheid, we moesten 2 paarden verkopen van een fokker in het noorden, goede kennis van ons. Nou ja geen probleem, wij de eerste verkocht, 100% goed op de foto, de ander had helaas 5 ocd-tjes..... in 4 verschillende gewrichten.... Hoe is dat dan uit te leggen ?

Ik vind niet dat we de lat zo hoog moeten leggen, aangezien het gewoon niet minder wordt, de cijfers zeggen misschien van wel, maar met zo'n laag percentage dat onze generatie het niet meer meemaakt dat het eruit is Tong uitsteken En dat het percentage in de cijfers lager komt kan ook met andere factoren te maken hebben!! Paarden die vroeg worden gefotografeerd en niet aangeboden etc etc.

Ik vind het dus jammer dat we eventueel een toekomstige stempelhengst uitsluiten om iets waar geen touw aan vast te knopen is.
Dus hier ook, liever een goed paard met een ocdtje dat gezond over de keien loopt, dan een 'ezel' zonder ocd en die als je hem over de keien ziet draven denkt van 'au au'..... Foto's zeggen namelijk ook niet alles over gezondheid.
Dit is voor mij persoonlijk.

Wil best geloven dat particulieren bang zijn voor een ocdtje, dat is hun keuze, maar mijn ervaring uit de praktijk met OCD, maakt mijn stampunt over mijn eigen paarden anders.

Voor de handel is OCD gewoon lastig te verkopen. De keuze is dan ook gewoon simpel aan de koper, wilt u hem laten opereren of niet ? Zo niet, kan ik daar vrede mee hebben.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 13:43

Desiree83 schreef:
Wat kortzichtig?
Ik heb daarbij geen tijd deze website af te speuren naar wat men heeft meegemaakt. Dit is mijn ervaring met OCD en die vertel ik dan ook.
En wat betreft mijn tweede opmerking: Je wilt toch niet zeggen dat je een ocd vrij paard verkiest boven een talentvol paard met OCD!?


Ik wil je ook wel mijn ervaring met OCD vertellen? Want ik had een talentvol paard MET OCD en ik weet zeker dat je die niet zou verkiezen boven een minder talentvol paard dat OCD-vrij is,...

Een kleine ingreep (of groot, wat jij wil) is geen garantie op verbetering, dat zal de DA je ook vertellen. Het klinische aspect telt ook mee.

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 14:33

Natuurlijk dat is het allerbelangrijkste !!! Of ie gezond loopt!

Maar we hebben 10 jaar geleden ofzo al de eerste laten opereren en inmiddels wel zo'n 50. Tel ik dus ook degene mee die we lieten fotograferen bij verkoop en waar de klant van dan toch wilde laten opereren... En nog nooit geen problemen mee gehad. Misschien is het geluk ? Ik weet het niet. Er zijn natuurlijk makkelijke en moeilijke plaatsen dat is makkelijk zat, achterkogel en dan ook nog aan de achterkant is vrijwel niet te doen, omdat je er niet bij kunt komen.....

Liever een gezond paard , maar ik laat hem er niet voor staan, mits ie kwaliteit heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 14:38

Er zijn natuurlijk verschillende degradaties van OCD, sommige paarden hebben de hele sprong vol zitten ermee, de andere hebben 1 a 2 ocdtjes. Daarom is het ook zo moeilijk om hier een standpunt in te nemen.

Ik denk dat bijv. het voorbeeld van ANoukie een paard is die vol zat met OCD en dus niet geschikt was voor sport. Bij zo'n paard heeft niemand belang dat dat goedgekeurd word voor de fokkerij. Heeft zo'n dier een a twee ocdtjes, hoeft het helemaal geen probleem te zijn.

Maar we streven toch naar perfectie in de fokkerij, en moeten we proberen de medische mankementen uit te schakelen.

Overigens zou het voor mijzelf niets uitmaken dat een paard een ocdtje heeft, tenzij ik deze voor de handel heb.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 14:52

Even een correctie, Roxanne zat niet vol met OCD, had 3 OCD-tjes waarvan maar 1 met fragmentatie. Maar nogmaals, het klinische plaatje ,...

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 14:53

Ben het met Pipo eens.

Citaat:
Maar we streven toch naar perfectie in de fokkerij, en moeten we proberen de medische mankementen uit te schakelen.


Klopt, en dat proberen we dus nu al jaren en het blijkt dat het gewoon onvoldoende nut heeft, terwijl we hier misschien wel goede hengsten door verliezen, is het misschien dan niet eens tijd om te relativeren en een andere weg in te slaan ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 14:54

Anoukie schreef:
Even een correctie, Roxanne zat niet vol met OCD, had 3 OCD-tjes waarvan maar 1 met fragmentatie. Maar nogmaals, het klinische plaatje ,...



Oke, wist ik niet, maar gebruikte je als voorbeeld Haha!

Het klinische beeld is inderdaad heel belangrijk. Maar had Roxanne bij aankoop dan al niet een negatief klinisch beeld?

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 15:14

Pipo"]
[quote="Anoukie schreef:
Even een correctie, Roxanne zat niet vol met OCD, had 3 OCD-tjes waarvan maar 1 met fragmentatie. Maar nogmaals, het klinische plaatje ,...



Oke, wist ik niet, maar gebruikte je als voorbeeld Haha!

Het klinische beeld is inderdaad heel belangrijk. Maar had Roxanne bij aankoop dan al niet een negatief klinisch beeld?
[/quote]

Nope, bij aankoop geen vuiltje aan de lucht. Door training en intensief werken kwam het eruit. Foto's bevestigden de klinische indruk, alleen zat het er dus al wel maar bij recreatief gebruik uitte het zich niet.