OCD, zitten we wel op de goede weg ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 15:40

Naar aanleiding van een stukje in de paardenkrant deze reactie.

Voor degene die de paardenkrant hebben, lees het stukje van de hoofdredacteur over OCD en vererving.

Ik ben het zeker niet oneens met die man en zijn schrijven...

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 16:58

Staat het in de paardenkrant van vandaag?

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 17:04

Er is volgens mij ook een onderzoek geweest op de Proefboerderij in Leliestad het was toen "paarden met OCD gezocht". Is daar al een resultaat van?
Al even geleden, maar als voer met koper OCD helpt te voorkomen, is het dan wel erfelijk of selecteer je nu op merries welke een koper gebrek hebben??
Hoezo PROK: Mijn merrie is op de foto's van de aanschaf keuring goed, voldoen de foto's qua administratie weer niet aan de eisen welke aan PROK fotos worden gesteld. Moet er een stamboeknr op de foto staan (niet met de hand geplakt, maar echt op het positief) en dan nog eens bij een speciale kliniek, kassa. Dan maar niet PROK.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 20:41

Hier is al uitgebreid over gediscussieerd ook over de diverse omstandigheden die erfelijke aanwezigheid versterken.
Mario Broekhuis, hoofdredacteur van BIT die nu zijn journalistieke kwaliteit ook in Paardenkrant brengt, stelt als enige vaste waarheid dat foto's bij een jaarling genomen niets zeggen.
Over open deur gesproken.
Voor de discussie over OCD verwijs ik graag naar de zoekfunctie en naar de voorzitter van de Veterinaire commissie bij de hengsten zo ook van de PROK commissie Drs. Krijn van Muiswinkel. Hij gaf aan dat het percentage ocd binnen de KWPN populatie sinds de selectie daarop verminderd is

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 20:59

sarabande schreef:
Hier is al uitgebreid over gediscussieerd ook over de diverse omstandigheden die erfelijke aanwezigheid versterken.
Mario Broekhuis, hoofdredacteur van BIT die nu zijn journalistieke kwaliteit ook in Paardenkrant brengt, stelt als enige vaste waarheid dat foto's bij een jaarling genomen niets zeggen.

Hij mag mij dat dan toch ne keer komen uitleggen? Heeft hij een studie daaromtrent gedaan ofzo?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov:80/entrez/q ... t=Abstract

"Normal and abnormal appearances were permanent from age 8 months. Osteochondrosis of the main predilection sites in the hock and stifle develops very early in life. The majority of the lesions were temporary, the 'age of no return' was 5 months for the hock and 8 months for the stifle."

Als ze op 8 maanden ouderdom met OCD zitten dan houden ze OCD. Als ze rond die tijd mooie afgelijnde gewrichten hebben, zonder enig letstel dan kan je toch al wat meer op 2 oren slapen. Daarna kan het nog door accidenten ontstaan, maar hoe vaak?

Wat die man bedoelt is misschien dat het pas klinisch ontdekt wordt op 3-4 jaar ouderdom, als het paard aan het werk gaat. De letsels zijn wel al veel vroeger radiographisch zichtbaar.
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 22-10-03 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 21:30

Misschien dat ik nu iets aanhaal wat al tot vervelens toe is genoemd, maar ik heb toch een vraag cq opmerking:

In dit topic las ik vooral over OCD en erfelijkheid (eerlijkheidshalve: heb niet alles gelezen. branden mag.), maar behalve dat het erfelijk kan zijn, heeft het toch ook legio andere oorzaken? (opfok, voeding, trauma van buitenaf?) Deze staan potentieel geheel los van erfelijkheid.

Op die manier is het natuurlijk ook bijna niet uit te bannen door selectie ertegen. Eigenlijk zou ik wel graag een (zeer) grootschalig onderzoek willen zien dat verschillende oorzaken conclusief aan het gevolg kan koppelen. Tot die tijd blijft iedereen zich (imo) blind staren op een fractie van het volledige probleem.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 22:42

jessy schreef:
. Eigenlijk zou ik wel graag een (zeer) grootschalig onderzoek willen zien dat verschillende oorzaken conclusief aan het gevolg kan koppelen.


Daar is een zeer uitgebreid onderzoek in Nederland naar gedaan daar heeft IDS rapportage van gedaan.

Zanekin dit onderzoek beantwoord jouw vraag ook.
En alhoewel Drs. Van Muiswinkel altijd bereid is om iets toe te lichten of uit te leggen zie ik hem gezien zijn overvolle agenda nog niet naar jou toekomen. Maar contact met hem opnemen kan altijd.
Probeer eens een E Mail via dierenkliniekemmeloord.nl

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 23:11

Er is een onderzoek gebeurd in Utrecht, waarvan de resultaten internationaal zijn gepubliceerd,, waarvan ik de link heb gegeven.
Iedereen kan een mening geven, maar dat brengt het nog niet tot waarheid. Aan een gefundeerd onderzoek hangt een publicatie vast en als jouw referentie werkelijk de eigenaardige resultaten bekomt die jij beschrijft, dan vraag ik mij af waarom dat niet wetenschappelijk ondersteund werd?
Als iemand een copietje van die bewuste IDS op de computer heeft staan dan zou ik het graag doornemen.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 01:22

De link geeft helaas alleen de "abstract" van het artikel. Is het volledige stuk ook online in te zien?

Citaat:
The chance for the development of osteochondrosis was enhanced by using only offspring from diseased sires with radiographically proven OC at either the intermediate ridge of the distal tibia or the lateral ridge of the femoral trochlea.


Ze hebben dus speciaal geselecteerd op 'risicogevallen' waarvan ze vervolgens het ziekteverloop analyseren. Daarmee is het onderzoek dus 'biased' richting erfelijkheid als oorzaak. Ik vroeg me dus af hoe het zit met gevallen waarbij geen genetische link met de ouders te leggen is.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 08:52

Dat is ook allemaal onderzocht is een uitgebreid verslag van diverse afleveringen in IDS geweest.
Er was indertijd nogal verzet tegen het onderzoek omdat ze bovenstaande veulens speciaal fokten voor dit onderzoek.
Wellicht dat iemand het hele verslag eens kan opzoeken.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 09:05

jessy schreef:
Ik vroeg me dus af hoe het zit met gevallen waarbij geen genetische link met de ouders te leggen is.


En hoe zou je de genetische link uitsluiten? De loci zijn niet bekend. De invloed is nooit volledig genetisch. Ok als beide ouders OCD hebben kan men toch veulens fokken zonder OCD, en andersom kan men ouders hebben zonder OCD waarbij het veulen OCD krijgt.

Ik begrijp eigenlijk jullie probleem niet, OCD is PER DEFINITIE een ziekte die ontstaat in het ontwikkelingsstadium van de beenderen. Of de genetische invloed nu 20 of 50% is, de ziekte blijft hetzelfde.
Net of je de kanker gaat bestuderen bij patiënten, dan neem je patienten met kanker, ongeacht de genetische achterdgrond, in welke mate die ook aanwezig is....
Het doel van het onderzoek is niet het ontstaan te beschrijven, dat is al gebeurd, het gaat hier over de conclusie vanaf wanneer de letsels blijvend zijn.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 09:16

Het vreemde is dat mensen die paarden hebben met ocd of uit fokkerijen die er bekent om staan dat het meer aanwezig is (hetgeen al een bewijs is dat jouw theorie nergens op gebaseerd is) altijd de eerste zijn om te willen bewijzen dat ocd niet erfelijk is.
Uit het onderzoek kwam inderdaad ook naar voren dat opgroei en omgeving van grote invloed zijn. Maar dat is met veel ziektes zo, deel erfelijkheid, deel omgeving, deel eigen aanleg.
En over die gemakkelijke operatie, leuk voor de verkoper, maar de koper wordt vaak, afhankelijk van de omvang van de ocd, na een tijd geconfronteerd met een terugkeer van het euvel.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 10:34

sarabande schreef:
Het vreemde is dat mensen die paarden hebben met ocd of uit fokkerijen die er bekent om staan dat het meer aanwezig is (hetgeen al een bewijs is dat jouw theorie nergens op gebaseerd is) altijd de eerste zijn om te willen bewijzen dat ocd niet erfelijk is.


Euh??? Tuurlijk is er een erfelijke factor!
Wij zijn tot nu toe gelukkig gespaard gebleven van OCD, dus hoor ik niet tot de mensen die jij bedoelt wsch...
De exacte loci zijn niet aangeduid wil zeggen dat men het precieze gen of genen niet kent waar de erfelijke aanleg voor OCD zit. Dat zou al snel in de toekomst het geval kunnen zijn. Dan kan je natuurlijk perfect gaan onderzoeken of een hengst dat bewuste gen draagt of niet.
De ziekte ontwikkelt in het eerste levensjaar en kan dan ook op het einde van dat jaar radiografisch aangetoond worden, dat was de stelling.
Omtrent de oorzaken:
genetisch, voeding (hoog suiker, zetmeel dieet?), snelle groei en gewichtstoename, beweging, bepaalde nutritionele tekorten.
Daar is iedereen het over eens zeker?
Voor de geïnteresseerden:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov:80/entrez/q ... t=Abstract
http://www.ncbi.nlm.nih.gov:80/entrez/q ... t=Abstract

Desiree83

Berichten: 352
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 11:37

OCD is in mijn ogen vrijwel onschadelijk.
Toch laat men een OCD al snel weghalen (kleine ingreep) als het paard de handel ingaat. Veel mensen zijn nu eenmaal bang dat de gezondheid en het welzijn van het paard negatief beinvloed wordt door een OCD. Indien deze mensen potentiele kopers betreffen ben je nu eenmaal genoodzaakt het te laten verwijderen.
Wat betreft de fokkerij: Zij zouden zich inderdaad het meest moeten toeleggen op het fokken van kwaliteit en niet op een "OCD - vrij" paard.
Ik moet overigens toegeven dat als het mijn paard betreft ik het OCD'tje ook zou laten verwijderen. Voor de zekerheid....

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 11:57

Desiree83 schreef:
OCD is in mijn ogen vrijwel onschadelijk.

Wat betreft de fokkerij: Zij zouden zich inderdaad het meest moeten toeleggen op het fokken van kwaliteit en niet op een "OCD - vrij" paard.



Je eerste opmerking is heel kortzichtig en ik zou met de zoekfunctie even alle heftige discussies opzoeken die hier al plaatsgevonden hebben. Met name van al die diep bedroefde mensen die hun paarden moesten laten inslapen.

Je tweede opmerking slaat nergens op, het is een en+ en verhaal.

Desiree83

Berichten: 352
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 12:04

Wat kortzichtig?
Ik heb daarbij geen tijd deze website af te speuren naar wat men heeft meegemaakt. Dit is mijn ervaring met OCD en die vertel ik dan ook.
En wat betreft mijn tweede opmerking: Je wilt toch niet zeggen dat je een ocd vrij paard verkiest boven een talentvol paard met OCD!?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 12:10

zo hadden Zannekin en ik op medisch onder de topic "wobbler" ook een discussie:
Desiree"]
er zullen altijd dingen zijn die vaker voorkomen, zoals ocd. MAar je herhaalt een belangrijk punt aan. Want OCD ontstaat ook heel vaak door slechte opfok. weinig beweging en zo, en dan krijg je het rust roest idee weer, > ocd. Nu moet ik je erbij vertellen dat mijn jonge paard als jaarling ALTIJD op stal stond. Dat was voordat ik hem kocht natuurlijk.l
[/quote]

[quote="Zannekin"]
Welja idd, blijft jammer dat je op die jeugdjaren weinig invloed hebt als koper. Ik ben sinds een jaar of 3 echt bezig met het proberen vermijden van OCD, die factoren dan waar we invloed op hebben volgens wetenschappers. Onze merries krijgen de laatste 3 maanden van de dracht merriekorrel met hoog koper (blijkt belangrijk te zijn). De veulens krijgen bij de geboorte Haemolytan, ook een supplement met koper in en daarna nu en dan een vitaminen pasta (melk zou ook tekorten kunnen hebben). In hun eerste zomer krijgen ze niks bijgevoerd tot ze gespeend zijn. Dan in de winter veulenmengeling en vooral zoveel hooi ze opkunnen. Ze lopen permanent buiten maar hebben een grote loopstal te beschikking. Vanaf de zomermaanden en er genoeg gras voorhanden is krijgen ze niks extra bij, buiten een mineralen of kruidenliksteen. Tot nu toe zijn we gespaard gebleven van OCD en dergelijke maar het is nog te vroeg natuurlijk om echt iets van resultaten of fouten te zien.
[/quote]

[quote="Desiree schreef:
Jullie zijn wel goed bezig. Kijk, zoals ik al eerder zei, "wobbler syndrome manifesteert zich meestal rond het 2e levensjaar", ten tijde van de opfok dus. Tijdens de opfok gaat al heel erg veel mis. En ik heb ook gehoord dat er bepaalde grondstoffen zoals koper belangrijk zijn voor de groei en dat een gebrek er aan ten grondslag kan liggen aan OCD, zeker in combinatie met anderen factoren zoals het ontbreken van beweging.

Mensen klagen wel over erfenis bij fokken maar dat heeft weinig zin als bovenstaande onvoldoende in ogenschouw genomen wordt.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 12:16

Desiree83 schreef:
Wat kortzichtig?
Ik heb daarbij geen tijd deze website af te speuren naar wat men heeft meegemaakt. Dit is mijn ervaring met OCD en die vertel ik dan ook.
En wat betreft mijn tweede opmerking: Je wilt toch niet zeggen dat je een ocd vrij paard verkiest boven een talentvol paard met OCD!?


Als je geen tijd hebt om te lezen zou je iig deze post kunnen lezen er staat en + en
fokken is een voortdurende selektie op goede eigenschappen.
Daar valt ook gezondheid onder.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 12:17

Desiree schreef:
Mensen klagen wel over erfenis bij fokken maar dat heeft weinig zin als bovenstaande onvoldoende in ogenschouw genomen wordt[/b].



Desiree ook dat staat in voorgaande posts, erfelijkheid, opvoeding, omgeving specifiek beweging.
Daar hebben we het al heel vaak over gehad.
Je bent uitgenodigd om naar mijn jonge opgroeiende paarden te komen kijken.
Laatst bijgewerkt door sarabande op 23-10-03 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 12:18

sarabande schreef:
[
Als je geen tijd hebt om te lezen zou je iig deze post kunnen lezen er staat en + en
fokken is een voortdurende selektie op goede eigenschappen.
Daar valt ook gezondheid onder.


maar stel sara, dat een hengst wordt afgekeurd op OCD terwijl het niet aan de vererving ligt maar aan een domme opfokker die eigenlijk geen verstand van paarden heeft? (die heb je er veel hoor! Boos! )

Je kunt de oorzaak van OCD namelijk niet zien he. Het hoeft niet altijd aan de genen te liggen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 12:20

Desiree"]
[quote="sarabande schreef:
[
Als je geen tijd hebt om te lezen zou je iig deze post kunnen lezen er staat en + en
fokken is een voortdurende selektie op goede eigenschappen.
Daar valt ook gezondheid onder.


maar stel sara, dat een hengst wordt afgekeurd op OCD terwijl het niet aan de vererving ligt maar aan een domme opfokker die eigenlijk geen verstand van paarden heeft? (die heb je er veel hoor! Boos! )
[/quote]

Dat kan, maar omdat je dat niet weet moet je zon hengst van de fokkerij uitsluiten.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 12:20

Wel vandaar zou het nuttig zijn moest men het "defect" genetisch dan kunnen lokaliseren. Alle hengsten genetisch onderzoek en diegene (zonder of met OCD) die het defekt hebben, uit de fokkerij halen. Alleen, wie gaat dat allemaal betalen?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 12:20

sarabande schreef:
[

Dat kan, maar omdat je dat niet weet moet je zon hengst van de fokkerij uitsluiten.
[/quote]

Zonde hoor!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 12:25

Vandaar daalt het OCD cijfer niet door de huidige selectie, zou ik vermoeden. Hengsten zonder OCD die een super opfok hadden, hebben die genetische aanleg misschien wel, die glippen door de mazen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 12:25

Desiree"]
[quote="sarabande schreef:
[

Dat kan, maar omdat je dat niet weet moet je zon hengst van de fokkerij uitsluiten.
[/quote]
Zonde hoor!


Waarom iedere opfokker weet wat goed is voor het jonge dier. Als je daar uit gemakzucht of financieel oogpunt niet aan wilt tegemoetkomen weet je wat de gevolgen zijn. Het zonde is voor de eigenaar.