Wat te voeren aan mini shet die te dik is?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

alchova

Wat te voeren aan mini shet die te dik is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 14:57

Hallo

Ik heb een shetje van 9 jaar, hij is 94 cm hoog en momenteel veel te dik... Hij staat overdag de hele dag in de paddock en krijgt 's ochtends een handje Luzerne (voor het idee) en een pluk hooi. Later op de middag nog 1 a 2 x een pluk hooi, 's avonds een 1/2 summerfit koek en op stal wat stro (eet hij niet allemaal op).

Ik wil wel meer actieve dingen met hem gaan doen alleen zijn zn hoeven helemaal kort afgesleten waardoor hij kreupel loopt op het harde. En onze bak is te zwaar voor hem, dan komt ie bijna niet vooruit met zn dikke lijf :D

Moet ik hem nóg minder voeren? Of moet ik hem geen hooi meer geven en alleen maar stro?

Wat voeren jullie aan jullie shetlanders van ongeveer dezelfde stokmaat?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:58

Alleen maar hooi, verder niks. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:59

Die luzerne kan je wel weglaten. En verder zal hij toch moeten bewegen, dan is de bak maar zwaar. Of fietsen zodat hij in de berm kan lopen. Hooi heeft hij wel nodig, maar hij moet gewoon meer bewegen, dan laat je hem toch beslaan?
Weet je zeker dat hij niet hoefbevangen is als je zegt dat hij kreupel loopt op het harde?

noukiie92

Re: Wat te voeren aan mini shet die te dik is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:02

die van mij staat in een weide waar weinig gras is daarbij krijgt die hooi en sochtende een kwart koek summerfit omdat de geiten dan naar buiten gaan en hij dan niet hun brokken op eet. Verder heeft hij sowieso elke dag een half uur/uur beweging door middel van fietsen longeren of wandelen

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:42

94 cm is geen minishetje hoor ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:48

Onze shet krijgt alleen hooi en doet het daar prima op (na het werken een handje biks). Ik denk dat het slim is om hem nu flink aan het werk te zetten (wel opbouwen).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 08:38

Mijn shet was ook altijd te zwaar. Ik zou gewoon beginnen met wandelen naast het dieet. Pak een lekker actief tempo, maar wel dat je pony het vol kan houden. Zodra zijn conditie wat beter is en zijn hoeven wat langer, dan kun je gaan longeren. Dat werkt vaak goed, zeker als je na een tijdje kunt bijzetten. Longeren kan ook in de wei of paddock, als die niet te zwaar is.

Als je pony summerfit krijgt dan zou ik de luzerne weglaten. Je zou ook kunnen overwegen om de summerfit weg te laten en eventueel een supplement bij te voeren. Formula4feet is bijvoorbeeld speciaal ontwikkeld om bij te voeren naast hooi.

Weet je idd wel zeker dat je pony niet bevangen is? Een van de eerste symptomen zijn namelijk gevoelig op eieren lopen op het harde.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 09:16

Ik ga helemaal met capopjekop mee. Summerfit ben ik niet kapot van geeft bij zowel 1 van mijn shetten en tinker jeuk. Ik zou het laten bij hooi en een supplement bv. Formulafeet.

En ik denk dat de pony hard op weg is naar het bevangen zijn, zijn dezelfde symptomen als mijn tinker had en zij stond binnen een paar dagen bevangen aan beide voorbenen. (Terwijl 2 verschillende hoefsmeden het niet hadden zien aankomen)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 09:50

Een smid kan het pas zien als de witte lijn verbreed is. In dat geval is het al een tijdje aan de gang. Je moet als eigenaar dus goed naar de kleine symptomen kijken. Ik zou in dit geval dus zo min mogelijk bij voeren en rustig stappen met de pony, veel rechtuit, maak de hoeken goed ruim. Een bevangen pony vindt het pijnlijk om kort te draaien.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:23

Het blijft idd goed opletten, ik heb het gemist omdat ik de merrie nog niet zolang had, en ik had haar een paar weken in pension gezet ivm onze verhuizing. Maar achteraf viel alles wel op zijn plaats. Ik ben nu een heel voorzichtige voerder geworden.

alchova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 11:00

Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Het lijkt nu volgens mij alsof hij heeeeeel erg dik is, maar ik vind hem zelf gewoon heel erg dik. Vergeleken met de shetjes vd buren valt het wel mee, maar ik irriteer me er gewoon aan. De dierenarts is gister geweest voor het enten maar die vond het niet alarmerend oid. Hij moest gewoon meer aan het werk zei ze.

Hij heeft echt zulke korte hoefjes dat hij aan de achterkant praktisch op die kussentjes loopt daarom loopt hij ook wat trager op het harde. Het is niet echt kreupel, maar hij loopt gewoon niet echt lekker.

Ben nu al een paar keer met hem wezen fietsen en dat houdt hij prima vol. Je kunt hier alleen niet echt veel fietsen omdat overal harde wegen zijn en er niet echt een berm is waar hij in kan lopen. Dus dan moet ik elke keer hetzelfde stukje op en neer fietsen, ook niet erg afwisselend :?

Dus die Summerfit zou ook 1/4 kunnen? Of een supplement?

De DA zei dat hij max 1/2 plak Hooi per dag mag. Ik doe nu 1/4 plak Hooi en 1/2 plak Stro dan heeft hij toch nog wat te knabbelen.

De luzerne is inmiddels uit het dieet geschrapt!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:10

Je zou anders ook een weeghaak kunnen kopen. Dat ga ik binnenkort doen. Dan weet je precies hoeveel hooi je minimaal moet voeren.

In het IR topic staat wel wat interessants over dieet. Nu is die van jou niet IR, maar wellicht heb je er wat aan.

Citaat:
Een valkuil hier is dat we te weinig gaan voeren en dat het paard tekorten krijgt, of erger nog, bloedvervetting: http://www.bokt.nl/wiki/Hyperlipemie
Ook in hooi zitten suikers, sommige mensen kiezen ervoor het hooi te weken zodat de suikers uit gespoeld worden met het water, maar hierbij kunnen ook vitamines verloren gaan.
Een denkfout die veel mensen maken is ouder hooi te voeren van bijvoorbeeld een voorgaand jaar, dit bezit al zijn suikers namelijk nog maar alle vitamines zijn erin verloren gegaan. Je paard krijgt dan snel tekorten maar krijgt die slechte suikers alsnog binnen.
Kuilvoer lijkt uit den boze voor paarden met insuline resistentie. Het bevat enorm veel suikers.
Verder zijn snacks als appels, wortels etc. not done voor paarden met suikerziekte. Het zijn echte suikerbommetjes.
Paarden moeten in eerste instantie een hoeveelheid hooi die gelijk is aan 1.5 % van hun huidige lichaamsgewicht per dag, dit moet worden afgebouwd tot 1,5% van het ideale lichaamsgewicht. Op die manier kunnen ze rustig maar toch veilig af gaan vallen.
Daarnaast is beweging natuurlijk goed. Dit heeft een gunstige invloed op het insulinepeil maar er zijn uitzonderingen waarbij paarden met een topconditie ook insuline resistentie kregen en extra bewegen dus geen effect had. Het probleem ligt dan nog dieper naar binnen en de oorzaak van de insuline resistentie zal in deze gevallen bij de werking van bepaalde organen liggen en niet perse aan de voeding of de hoeveelheid beweging.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:24

Ik ken het probleem.. :P Sinds mijn shettie is gecastereerd, is hij van slanke pony naar dikkie dik gegaan.. Hij staat op zaagsel, krijgt een klein handje biks voor het idee, en verder alleen kuil. Staat wel op het land, maar die is al kaal.
Ik longeer hem ook 3/4x per week waarvan 2x met dubbele longe, wandelen de overige dagen met hem en doe wat vd. Snap er ook niks van :+ Misschien ook op zaagsel zetten ipv stro? Stro is wel een beetje een dikmaker ook..

Cluni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:27

1/2 summerfit!? pff dat is wel veel zeg hier krijgt de shet een echte mini die flink aan het werk is 1/4 summerfit en een handje musli en verder veel hooi :j ik zou het handje weg laten en de summerfit vermindere naar 1/4 en verder veel hooi :j

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:06

Ik heb ook 1 minishet die er alleen maar naar hoeft te kijken om dik te worden. Haar heb ik op hooi, en 20gr vitaminen/mineralen korrels van Marstall per dag staan.En dat werkt voor mij het beste vind ik.

alchova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 10:12

Hoeveel hooi geven jullie dan? Een halve plak per dag ongeveer?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:16

Ik gebruik een baal hooi per dag voor 2 shetten en een welsh.

Johnensuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:18

hallo,

van hooi worden ze niet dik. dus een halve plak of plak per keer is genoeg

groetjes

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 11:08

Ik heb een hartog voerbak in de stal hangen voor m,n 2 shets en minipaardje, die doe ik in de wintermaanden iedere dag gewoon vol (2 plakken gaan erin). Overdag in de winter, en in de zomer 24/7 staan ze op de wei.

blokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:27

Ik zou hem geen luzerne meer geven, gewoon lekker wat hooi, en verder lekker met hem gaan bewegen...

alchova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 11:24

Bedankt voor jullie tips!

Hij krijgt inmiddels nog wel steeds luzerne, maar dan zonder melasse. Luzerne is super gezond voor ze en ook goed voor de maag dus die blijf ik gewoon voeren. In totaal krijgt hij 1 voerschep per dag dus niet teveel.

De Summerfit koek heb ik verminderd tot 1/4 per dag. En hij krijgt ongeveer 1/2 plak hooi per dag en 's avonds nog 1/4 plak stro voor op stal.

Hij wordt komende week hopelijk beslagen (misschien zijn zn hoeven daar zelfs nog te kort voor :( ) en dan gaan we met hem voor het wagentje trainen! Nu gooi ik hem om de 2 dagen even aan de longe en laat ik hem hindernisjes springen.

Gelukkig ziet hij er inmiddels al een stuk minder dik uit :D

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:58

Mijn shetlander is ook wat breder maar daar werk ik wel veel mee..
Hij krijgt zo min mogelijk bix alleen tja als alle paarden krijgen kun je het hem niet ontzeggen tijdens het voeren smorgens en savons krijgt hij dus een klein handje.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:11

Een volle schep luzerne per dag vind ik wel degelijk veel!!
Zelf heb ik een hafje die aan de dikke kant is en zelfs DIE krijgt nog geen hele schep voer per dag!
Die van mij krijgt 3 x dgs kuil en 2x dgs een handje basis brok voor de smaak... Echt geloof me een shet moet je niks bijvoeren als als alleen maar hooi en mocht je toch iets van brok ofzo willen voeren voer dan basis brok speciaal voor sobere pony's (liever niet meer als 3 handjes per dag)en vergeet geen liksteen want daaruit haalt hij zn mineralen e.d. die hij nodig heeft om gezond te blijven!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:13

Alleen maar zeer arm hooi, liefst graszaadhooi en eventueel 1x per dag een vitaminekorrel.
In zo'n vitaminekorrel zit alles en vaak hoef je er maar 50 of 100 gram van te geven.
Als die dan netjes op gewicht is kun je eens af en toe denken aan wat gras of eens een appeltje gewoon voor de lekker, niet dagelijks.

Cluni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 14:40

alchova schreef:
Hoeveel hooi geven jullie dan? Een halve plak per dag ongeveer?

1½ plak hooi voor 1 fries en een shet (grote plakken)