gangenpaard en rugklachten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rocymax

gangenpaard en rugklachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 13:53

ik heb gehoord dat als je rugklachten hebt een gangenpaard een hele goede optis is, wat zijn jullie meningen? :P

Toad

Re: gangenpaard en rugklachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:55

het zou kunnen dat je minder last krijgt omdat je in tolt niet uit het zadel gegooid wordt; je zit vele malen stiller dan in draf.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:55

Hangt er natuurlijk wel vanaf hoe makkelijk die extra gang - in het geval van IJslanders de tölt - eruit te rijden is. :D
Ik heb zelf een pony die een gemakkelijke tölt heeft, en ja, dat is zo'n beetje de enige waar ik zelfs met een ontzettend zere rug op kan rijden. Omdat er geen zweefmoment in zit, hoef je met je rug veel minder op te vangen dan in draf of galop.

MoniqueBuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:57

Gangenpaarden kunnen zeker een hele goede optie zijn. Het kan zelfs je rugklachten verminderen op het moment van rijden. Als het paard lekker in gang gaat kan het namelijk als een massagestoel voelen.
In de gangen kan per ras echter nogal verschil zitten, en ook binnen een ras kan er nog weer verschil zitten in de gang. Dus wat voor jou het fijnste ras en het fijnste paard zou zijn is een kwestie van uitproberen.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:36

Idd, ik ben wegens reuma voor een gagnenpaard gegaan, en ik ben bijna een jaar op zoek geweest naar het juiste paard.
Een makkelijk (goed) te rijden tolt, en niet te veel temperament zou heel veel kunnen schelen in de klachten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 22:41

Hier zijn al topics over :Y)

Zoals Sientje zegt: het ligt er maar net aan hoe makkelijk de gangen eruit komen, en hoe comfortabel ze zijn. Ik heb toevallig een vierganger met veel laterale aanleg, en ook in draf zit hij erg fijn. Maar ik moet, zeker voorlopig, wel aan de tölt rijden. Verder heb je niks aan een töltend paard als je niet met je heupen de beweging vlot kunt volgen. En ten slotte zijn er ook IJslanders met veel beweging, die bepaald niet allemaal even lekker zitten ;)

Dus het is een beetje kort door de bocht om te zeggen dat een gangenpaard automatisch altijd comfortabel zit. Op een fjord zit ik net zo lekker hoor :+

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:09

een tijdje terug heeft hier iemand een proefritje gemaakt op 1 van onze MM's, ze werd emotioneel tijdens het rijden, ze had ik tijden niet meer pijnvrij gereden en toen wel, was een heel bijzonder moment vond ik.
Als je klahcten hebt, zou ik echt meerdere paardenrassen uitproberen en ook meerdere dieren van hetzelfde ras, zodat je een duidelijk beeld hebt van wat goed bij je past.
er zijn diverse mensen die gangenpaarden fokken waar je een proefrit bij kan maken.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:11

[quote="hestejente

Dus het is een beetje kort door de bocht om te zeggen dat een gangenpaard automatisch altijd comfortabel zit. Op een fjord zit ik net zo lekker hoor :+[/quote]

daar sluit ik me volledig bij aan, niet elk gangenpaard zit lekker, ik heb laatst een gangenpaard gevoelt in tolt en in draf, geef mij maar mijn "gewone" 3 ganger hoor, die zit tig keer lekkerder.
maar gelukkig zijn er ook veel gangenpaarden die zalig zitten :).

Eagle74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:40

Ligt er helemaal aan hoe het paard zijn gangen loopt.
Gebruikt hij zijn rug niet goed zit een tolt bij een ijslander ook niet lekker. Maar doet hij het wel goed zit het heerlijk stil.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 12:41

Hier iemand met rugklachten, ik heb ook jaren geleden (in 2004) gekeken of ik de overstap zou maken naar een gangenpaard. Veel problemen met mijn toen erg heftige paard, mijn rugklachten, het lang niet hebben gereden door de operatie en gegroeide angst om te vallen was géén goede combi met mijn paards sensibele karakter. Ik heb destijds gemaild met iemand in Belgie die Tennessee Walkers heeft en ook bij mij in de regio een proefrit gemaakt bij iemand op een bruine Mangalarga Marchador. Ik vond het best eng en spannend om op een vreemd paard een bosrit te maken maar ik kan me nog goed herinneren dat ik het wel heerlijk vond zitten. Uiteindelijk heb ik geen gangenpaard gekocht maar mijn eigen paard gehouden. Ik hield te veel van haar om afscheid te kunnen nemen. Na veel geduld en heel veel les en training zijn we samen weer een vrij relaxte combinatie geworden. Wat daarbij misschien nog wel het meest belangrijk was, is het zadel!! Ik heb diverse zadels uitgeprobeerd en nu een exemplaar gevonden wat zowel goed op mijn paard ligt, als waar ik pijnvrij en heerlijk in zit!

Ik sluit hiermee niet uit dat een gangenpaard nog steeds een goede optie voor je kan zijn! Een vriendin van mij heeft een Tennessee Walker, dat paard rijdt heel lekker! En ik had gisteren de eer om op een (andere) Mangalarga Marchador te rijden om het verschil met de TW te voelen. En echt waar, dat was een paard waar je blij van word als je erop zit! Ik vind de MM aantrekkelijk qua bouw en deze merrie had iets waar ik echt van hou in de omgang. Bovendien zat ze heerlijk in de extra gang en gingen we best hard zonder dat ik er erg in had, zo stil zat ik! Ik zou als ik jou was je goed laten informeren door verschillende mensen, als het kan lekker uit gaan proberen, en dat zowel in paard als in zadels! Succes!