mijn fjordje van het winter onder de deken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Colinda20

mijn fjordje van het winter onder de deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 10:21

ik heb sinds de zomer er een 2 jarig fjordje erbij <3 .
nu laat ik haar van het winter inrijden en nu was ik aan het twijfelen of het slim is haar onder een deken te zetten :o aangezien zij als het iets kouder is en ze zich warm moet houden gelijk ook weer wat invalt.
zij is verder 100% gezond hoor :D

wat vinden jullie zal ik haar lekker onder de deken zetten of hopen dat ze goed op gewicht blijft zonder deken?

groetjes colinda

Bodan

Re: mijn fjordje van het winter onder de deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:53

Ik zou zeggen laat haar nog lekker een jaar in de wei staan zonder deken. 2.5 jaar vind ik persoonlijk te vroeg om een paard in te rijden.
Waarom de haast? Laat haar lekker jong zijn.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:54

Ben het met bodan eens, 3 is echt een minimum leeftijd. Rij haar lekker van de zomer in en laat haar deze winter der krachten lekker sparen en wat meer volgroeien. Zijn ze er geestelijk ook beter aan toe.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:57

Wat de voorgaande reacties al zeggen: wacht er nog een half jaartje mee.

Daarnaast, wat je beter kan doen is haar iets meer bijvoeren, weet jij wat voor vacht een fjord 's winters krijgt? :o

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:59

Slaat zich aan bij de voorgangers, laat je fjordje gewoon nog een jaartje staan.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:59

Persoonlijk zou ik ook wachten met inrijden. Heb je ook geen probleem met je dekens. Fjorden kunnen goed zonder deken.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:12

Idd, wat voorgaande berichten al zeggen.
Nog niet gaan inrijden en geen deken op doen.
2,5 vind ik persoonlijk ook nog veel te vroeg,ik begin meestal pas bij 3,5 met inrijden.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:17

Ben het ook met mijn voorgangers eens :) Lekker laten staan deze winter en dan volgende zomer rustig aan beginnen.. (of zelfs nog later)

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:20

rijd haar lekker volgend jaar zomer in ;)
Ik ben nu ook bezig om mijn 3,5 jarige fjord in te rijden :) Oja swinters staat die van mij 24/7 buiten en heeft ze alleen een 0-gramregendeken op.

Colinda20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 20:54

oke,
de vorige eigenaar had tegen mij gezegt dat het slim is haar van het winter in te rijden vandaar;)
maar ben het met jullie eens

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:49

Waarom zou dat slim zijn dan ? :)

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 09:38

In feite kun je inrijden, wanneer je er zelf aan toe bent. Ik rijd ze hier soms ook wel met krap 3 aan en dan gaan ze nadat ze het zadel met ruiter kennen en los door de bak kunnen stappen en draven weer diverse maanden het land op.

Betreft dekens...het is in feite niet nodig, wanneer je je paard a) goed voert, b) goed uitstapt na het rijden

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 09:41

Bella schreef:
In feite kun je inrijden, wanneer je er zelf aan toe bent.

Wat een rare redenering? :? Het gaat erom of het paard, fysiek, eraan toe is om ingereden te worden, niet of de ruiter eraan toe is.

TS: lees dit artikel eens door: http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 09:53

Ik zou alleen een 0 grams deken op doen als je paard in de regen staat. Maar de vacht is dik genoeg van zichzelf.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 09:57

ik zou ook zeer zeker weten wachten totdat het paardje minimaal 3 jaar oud is :j , ik heb een fries gehad die ik pas op 4jarige leeftijd heb ingereden, en van 0 tot 4 jaar heb ik net zoveel plezier met hem gehad als daarna toen ik er met hem op uit kon!! :D

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:45

dorientjuh schreef:
Bella schreef:
In feite kun je inrijden, wanneer je er zelf aan toe bent.

Wat een rare redenering? :? Het gaat erom of het paard, fysiek, eraan toe is om ingereden te worden, niet of de ruiter eraan toe is.

TS: lees dit artikel eens door: http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Hier ga ik in mee! Lekker laten lopen tot ze 3 zijn dan is ook de rug beter ontwikkeld en krijgt het paardje er later ook geen last van. Wat betreft dekens: nog niet doen als je haar evt. Gaat inrijden deze winter is het ook maar 1 keer per week neem ik aan. En dan na het rijden even een zweetdekentje erop. Maarnog geen dikke deken. Laat der nog lekker beertje zijn haha :+

FornoydHest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:28

Ik vind inderdaad dit nog wat te jong, en een fjord hoeft ook helemaal geen deken op, volgens mij vinden fjorden het veel fijner, als ze gewoon gezond zijn en een dikke vacht hebben, om gewoon lekker zonder deken op het land te staan.
Ik denk dat Annabel bedoeld, dat je er eerst goed over na moet denken en wel weet dat je een volledig onbeleerd paard onder je hebt.
Natuurlijk is drie ook nog helemaal niet oud, maar als je ze gewoon laat wennen aan het zadel en je 'm even een beetje rijd, zodat ie een aantal dingen kan, en 'm daarna op het land zet voor het eerste (half) jaar, dan zie ik het grote probleem niet. Als je weet wat je doet.

zalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:58

Ik zou ook geen deken op doen, wat nou als het regent en echt hard regent??? en jij zit op werk/school, dan wordt het toch helemaal doorweekt???

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:59

hier nog iemand die het veel te vroeg vind.
ik rijd ze altijd pas in met 4 jaar :P
maar 3 is inderdaad een mooie leeftijd om te beginnen,

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:00

zalin schreef:
Ik zou ook geen deken op doen, wat nou als het regent en echt hard regent??? en jij zit op werk/school, dan wordt het toch helemaal doorweekt???

daar heb je regendekens voor ;)

Colinda20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 14:24

okee, had al mijn twijfels erover of het slim was maar nu weet ik zeker dat ik nog eventjes wacht :o iemand ideen hoe ik toch al lekker met dr bezig kan gaan? :P

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 15:48

Met grondwerk en lekker gaan wandelen zodat ze buiten al wat went :)

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 07:08

af en toe eens iets doen aan de hand, maar verder nog lekker pup laten, mijn jongste zou qua leeftijd met 3,5 ook ingeerden mogen worden , maar hij was nog zo iel en puppy dat ik hem nog 1 jaar ind e wei heb laten huppelen.

dekens ben ik pas mee begonnen toen hij echt aan het werk ging en zijn vacht geschoren werd.

vind jou paardje r in alle opizchten nog te jong voor zowel, werk als deken

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:18

Voor een deken te jong vind ik geen argument, dat zou betekenen dat een 2 jarige die bijvoorbeeld veel last heeft van vliegen geen deken vliegendeken op mag omdat hij te jong is.
Dat zou natuurlijk belachelijk zijn.
Regendeken bij slecht weer als ze geen schuilplaats hebben vind ik ook geen probleem, Dakota stond als 2 jarige heel de winter in de dekens (had wel een reden) maar hij wordt er echt niet minder om omdat hij 2 jaar was toen.

Voor het inrijden ben ik het met bovenstaande meningen eens, 2,5 jaar is nog veels te jong, ik zou zeker wachten tot rond het 3e levens jaar afhankelijk van de bouw van je paardje.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:35

ik bedoel geen deken icm niet rijden dre, als ie niet bereden word en zwaar aan t werk wordt gezet, heeft ie op dat punt geen deken nodig mi